Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 22.9.2020 den 18.15, AnonymBruker skrev:

Jeg har lært at helt i starten var det bare gud. Og søsteren hans, Amara. Gud er lyset, Amara er mørket. Til sammen utgjør de en kosmisk balanse. Amara var fornøyd med å bare være de to, men Gud ønsket å skape mer. Så skapte han erkeenglene, som han ble far til, og sammen med de stengte han Amara inne i et bur. Der ble hun værende helt til noen slapp henne ut, og det ble nesten dommedag. Men så skværet de opp, og alt ble fint igjen, og mørket forsvant. 

Anonymkode: a4942...779

😂😂😂😂

fin liten historie. 

Anonymkode: c4790...d92

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vil bare spørre Omarel og andre muslimer i denne tråden hvordan de stiller seg til det faktum at jødedom, kristendom og islam er alle religioner som oppstår i det samme begrensede geografiske området og at de alle tre åpenbart tar for seg de samme temaene og har mange av de samme historiene. Er gud så snever at han ikke klarer å levere budskapet sitt til hele jordens befolkning? 

Endret av K.B.
  • Liker 2
Skrevet
På 22.9.2020 den 17.47, AnonymBruker skrev:

Kristendom og Islam tror på 1 Gud, det er samme guden. Forskjellen er at kristne tror Jesus er Guds sønn, og at Gud er en person. Muslimer tror at Jesus bare er en profet (slik som Mohammed og alle de andre profetene de tror på), og at Gud ikke er en person, men opphøyet over alle.

Er det ikke rart at Gud har en sønn? Gud er Gud, han skapte alt - hvorfor skal han ha en sønn?? Jeg skjønner meg ikke på kristendommen.

Og for ateister; er det ikke slik at alt som er designet har en skaper? Se for deg at du går på en strand og ser en haug med sand. Det har sannsynligvis kommet der helt tilfeldig. Men ser du et sandslott, så er det etter all sannsynlighet noen som har laget det. Ikke sant? Tror dere at alt er tilfeldig, hvordan mann og kvinne er designet for å passe sammen, hvordan dyr har fått ulike utseender for å passe inn i forskjellige miljøer og i det hele tatt. Hver celle i kroppen er perfekt tilpasset for at akkurat du skulle begynne å leve. Det er jo ganske utrolig om alt er tilfeldig.

Anonymkode: e3efd...a1c

Sorry gidder ikke lese hele tråden 😬

Nei, Kristendommen og islam   har IKKE  den samme guden. 

Anonymkode: 640fe...3bd

• Liker 1
Skrevet
On 9/22/2020 at 4:47 PM, AnonymBruker said:

Kristendom og Islam tror på 1 Gud, det er samme guden. Forskjellen er at kristne tror Jesus er Guds sønn, og at Gud er en person. Muslimer tror at Jesus bare er en profet (slik som Mohammed og alle de andre profetene de tror på), og at Gud ikke er en person, men opphøyet over alle.

Er det ikke rart at Gud har en sønn? Gud er Gud, han skapte alt - hvorfor skal han ha en sønn?? Jeg skjønner meg ikke på kristendommen.

Og for ateister; er det ikke slik at alt som er designet har en skaper? Se for deg at du går på en strand og ser en haug med sand. Det har sannsynligvis kommet der helt tilfeldig. Men ser du et sandslott, så er det etter all sannsynlighet noen som har laget det. Ikke sant? Tror dere at alt er tilfeldig, hvordan mann og kvinne er designet for å passe sammen, hvordan dyr har fått ulike utseender for å passe inn i forskjellige miljøer og i det hele tatt. Hver celle i kroppen er perfekt tilpasset for at akkurat du skulle begynne å leve. Det er jo ganske utrolig om alt er tilfeldig.

Brenn bibelen, toraen og koranen. Kjøp så "The origin of the species", les den og bli opplyst.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du ta religionsundervisning  på ny , evt Google " abrahamittiske " religioner  

Anonymkode: ba875...811

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme dritten, og oppsto i samme sandkassen. Jødedommen likeså. Alle store religioner er bare redskaper for makt, undertrykking og splittelse. 

• Liker 1
Skrevet
På 25.9.2020 den 14.21, AnonymBruker skrev:

Men hvor kom Gud fra da? Han skapte vel ikke seg selv? Er det andre "større" guder som skapte han? Eller er det Gud som egentlig er resultatet av evolusjonsteorien, og Bibelen og Koranen bare en eventyrlig måte å forklare det på?

Anonymkode: 7d1c2...8b3

Gud har alltid vært, han ble ikke skapt

På 25.9.2020 den 14.24, waco skrev:

Det er jo bare tøys. Å være religiøs betyr å være overtroisk.

Det er din mening , men milliarder av mennesker mener noe annet, slik vi alltid har gjennom hele menneskets historie. Å være litt ydmyk skader ikke dere ateister.

Anonymkode: 55289...2d9

• 2 uker senere...
Skrevet
På 5.11.2020 den 4.04, AnonymBruker skrev:

Det er din mening , men milliarder av mennesker mener noe annet, slik vi alltid har gjennom hele menneskets historie. Å være litt ydmyk skader ikke dere ateister.

Argumentum ad populum

Skrevet
På 22.9.2020 den 18.00, AnonymBruker skrev:

Her var det mange ateister iallefall 😂 Ja kanskje Gud bare hadde lyst på en sønn, så enkelt. Men jeg regner med at de fleste av dere døper barna sine og deltar i konfirmasjoner, hvorfor gjør dere det isåfall?

Men er guds sønn egentlig hans sønn? Er han ikke egentlig arg selv i menneskeham? 

Skrevet
På 22.9.2020 den 17.47, AnonymBruker skrev:

Gud er ikke en person, men Jesus er det, altså den menneskelige versjonen av Gud på en måte, og selvfølgelig Guds sønn. Hvorfor skulle han ikke ha hatt et menneskebarn sendt til verden? Hvor får du fra at Gud er en person også? 

Anonymkode: 9ae08...d66

Skrevet
På 25.9.2020 den 17.02, waco skrev:

La oss si at du har rett, - at Gud finnes. Hva har det med deg å gjøre? Du kan vel ikke telepati kan du vel? 

Forresten er mye av det du forteller selvmotsigende, - du har konkludert med at vi ikke kan forstå Gud fordi han er utenfor naturlovene, hvorfor kan vi ikke tenke det samme om jorda og universet? Vi forstår ikke helt hvordan jorda og verden ble til, men vi kan konkludere med at den er her selv om vi ikke vet hvorfor den eksisterer.

For meg som liker å være fri er jeg glad det ikke finnes en Gud, - det er flere grunner til at jeg ikke tror på Gud, og en av dem er at jeg ikke en gang tror på straff og det å dømme mennesker. Ikke tror jeg på at noe enten er godt eller ondt, men heller at alt er hva man observerer. Ikke skjønner man hvorfor man skal tilbe en som er allmektig, har han ikke beundring fra før? Ikke skjønner jeg hvorfor man tror det er forskjell på rett og galt, alt bestemmes av tidens gang, - i 1939 fikk ikke jøder som flyktet fra tyskland til norge innreise, - idag er det muslimer Trump ikke ønsker til Usa, palestinere er ikke velkommen til Ben Gurion flyplassen i Tel Aviv, og hamas vant parlamentvalget i 2006, både på vestbredden og gaza. Verden anerkjente ikke engang seierherrene og mener muslimene ikke kan demokrati!  Jødene ble lagt i konsentrasjonsleir under ww2, og derfor ble israel til i 1947, men hvorfor fikk ikke jehovas vitner egen stat? Jehovas vitner ble også lagt i konsentrasjonsleire. Alt med religion er jo bare til skade, religion skaper fiendskap mellom folkegrupper og landegrenser man ikke behøver.

Det jeg tror på, - er at bildet av Gud har forandret seg gjennom historien. Araberne som er kristne kaller Gud for Allah, og araberne som hadde slaver som så på seg selv som Guder. Indianerne i costa rica trodde Cristobal columbus var Gud, - jens bjørneboe hang seg da han konkluderte med at det ikke finnes ondskap, men at mennesker i tusener av år har plaget hverandre med overtro og forklaringer. At religion passer for folk flest har jeg ingen vansker med å forstå, alle vil vel være på et vinnerlag og ha en trener og en coach som er allmektig? 

Tenk å forestille seg at det finnes en større makt som dømmer? Å være engstelig for en dom? Å hige etter belønning? Å være redd for straff? Å bli usikker? Å være paranoid? Aldri få fri?

Hvis noen skal overbevise meg om Guds eksistens må den først forklare meg hvorfor jeg skal ha lyst på evig liv.

Wooh, dette var bra forklart 👏

Skjønner heller ikke hvorfor noen ønsker seg evig liv.. Spesielt ikke et som noen andre liksom har hengt på korset og dødd for at en skal få. At 1 skal dø for alle er jo bare moralsk forkastelig!! Skjønner ikke hva folk får ut av det der, gud er alle menneskers far men han har ÉN spesiell sønn som skal dø for hele menneskeheten, den sønnen måtte det en kvinne til for å føde, gud er god og rettferdig som ofrer en person for all dritten alle vi andre gjør, jesus har dødd for alle menneskers skyld men skal fortsatt returnere til jorda og da blir det dommedag... EH 🤷‍♀️

Og jeg ble oppdratt strengt kristent, men helt ærlig som 4-åring fikk jeg ikke de greiene der til å gå opp en gang.. Husker jeg og søstra mi ønska oss hund så mye at vi dikta opp hver sin «fantasi-hund».. Men det var jo ikke gøy så lenge akkurat. Husker jeg sa til henne «Du vet at de hundene våre ikke er ekte, sant? Jeg tror det er litt det samme med gud...»  😂

Skrevet
19 timer siden, Savan skrev:

Wooh, dette var bra forklart 👏

Skjønner heller ikke hvorfor noen ønsker seg evig liv.. Spesielt ikke et som noen andre liksom har hengt på korset og dødd for at en skal få. At 1 skal dø for alle er jo bare moralsk forkastelig!! Skjønner ikke hva folk får ut av det der, gud er alle menneskers far men han har ÉN spesiell sønn som skal dø for hele menneskeheten, den sønnen måtte det en kvinne til for å føde, gud er god og rettferdig som ofrer en person for all dritten alle vi andre gjør, jesus har dødd for alle menneskers skyld men skal fortsatt returnere til jorda og da blir det dommedag... EH 🤷‍♀️

Og jeg ble oppdratt strengt kristent, men helt ærlig som 4-åring fikk jeg ikke de greiene der til å gå opp en gang.. Husker jeg og søstra mi ønska oss hund så mye at vi dikta opp hver sin «fantasi-hund».. Men det var jo ikke gøy så lenge akkurat. Husker jeg sa til henne «Du vet at de hundene våre ikke er ekte, sant? Jeg tror det er litt det samme med gud...»  😂

Jesus er ikke barnet til Gud, men Gud i menneskeform. Gud er Faderen, Sønnen og Den hellige ånd. Det er ikke slik at Gud har en familie og en sønn som han bare bestemmer seg for å ofre for menneskeheten. Det er Gud selv som tar på seg straffen for vår synd. 

Anonymkode: fc034...8e1

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jesus er ikke barnet til Gud, men Gud i menneskeform. Gud er Faderen, Sønnen og Den hellige ånd. Det er ikke slik at Gud har en familie og en sønn som han bare bestemmer seg for å ofre for menneskeheten. Det er Gud selv som tar på seg straffen for vår synd. 

Anonymkode: fc034...8e1

I knew it 

• 3 uker senere...
Skrevet

"jesus ofret seg for menneskehetens synder!"

men Jesus ble jo faktisk ikke død for evig alltid! Han stod opp igjen etter bare noen få dager. Så hva "ofret" han egentlig? En helg! Jesus ofret en hel helg for menneskehetens synder..       

Anonymkode: 502db...5e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

men Jesus ble jo faktisk ikke død for evig alltid! Han stod opp igjen etter bare noen få dager. Så hva "ofret" han egentlig? En helg! Jesus ofret en hel helg for menneskehetens synder..       

Han ofret livet, Gud lot han gjenoppstå slik at alle mennesker også kan gjenoppstå og få evig liv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 20.42):

Det var vel bare sjelen hans som gjenoppstod? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...