AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #101 Skrevet 27. september 2020 På 22.9.2020 den 18.16, AnonymBruker skrev: Gud-hatet kommer frem, ja. Anonymkode: 19b93...d32 Kan man hate noe eller noen som ikke finnes? På 22.9.2020 den 18.14, AnonymBruker skrev: Dette var et rart argument. Jeg deltar ikke i konfirmasjoner basert på min egen personlige tro, jeg deltar fordi jeg ønsker å være tilstedet på det konfirmanten anser som en viktig dag i sitt liv uavhengig av hva jeg selv tenker. På samme måte som jeg ville deltatt i et bryllup som ble arrangert i kirken uten å selv være personlig kristen, eller på samme måte som jeg ville gjort om jeg ble invitert i min muslimske venninnes bryllup. Når det gjelder dåp så kommer jeg til å døpe barna mine. Først og fremst fordi det er viktig for mannen min. Dernest fordi det er en hyggelig tradisjon. Og til slutt fordi jeg vil at barna mine skal slippe å døpe seg som tenåringer dersom de vil konfirmere seg kristelig senere. (erfarte når jeg selv konfirmerte meg at de få som måtte dette syntes det var veldig ubehagelig/kleint, og noen valgte faktisk å konfirmere seg borgerlig bare pga. dette): Anonymkode: c3871...421 Enig i første avsnitt. Man deltar når man er invitert i andre seremonier, uavhengig av egen tro. Mine barn er ikke døpt, nettopp for at de skal måtte velge selv. Hadde mannen min vært troende, så hadde jeg kanskje gått med på det. Jeg er ikke kristen, og hadde følt meg som en hykler om jeg hadde møtt opp med mine babyer til dåp i kirken uten at noen av oss foreldre er troende. Som å trenge meg på andres område. Føler at det hadde vært like feil som å møte opp med babyene i en moske eller synagoge for en eller annen tilsvarende seremoni. Men jeg har stor respekt for tenåringer som døper seg. De har hvertfall tatt stilling til det og valgt det selv. Det er nok utrolig mange flere som konfirmerer seg i kirken fordi det er det de fleste gjør, enn som konfirmerer seg humanistisk fordi de ikke er døpt og det er kleint å døpe seg som tenåring. Min datter er konfirmert humanistisk, om hun hadde valgt annerledes om hun hadde vært døpt som baby vet jeg ikke, men jeg håper ikke det ettersom hun fremstiller seg selv veldig som ateist. Anonymkode: 2fa4d...0cb
omarel Skrevet 27. september 2020 #102 Skrevet 27. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor står dette i Gamle Testamentet? Anonymkode: 4f218...eb0 Gud nevner blant annet i GT Kedar og Sela. Søk på nett og les Jesaja 42: 1-17. der nevner Gud Kedar og Sela som er Medina. Så beskriver Gud Mohammad. Dette stemte godt med slik jødene i Mekka og Medina kjente Guds sendebud. Det står: Han skriker ikke og roper ikke, hans røst høres ikke i gatene. Finn ut hvordan hans karakter er beskrevet. Han var stille, rolig, snakket aldri høyt og var bly. Aisha ble spurt hvordan var Mohammad og hun svarte at han var: En vandrende koran. Så står det: Han bryter ikke et knekket siv og slukker ikke en rykende veke. Med troskap skal han føre retten ut. Les hvordan jødene beskrev Mohammad, hvilket tittel han fikk før islam og hans mykhet. Hele Mekka vitnet om hans gode karakter, moral og verdier. Han kan ikke kan lese: Isaiah 29:12 (KJV) And the book is delivered to him that is not learned, saying, Read this, I pray thee: and he saith, I am not learned. Søker du etter Mohammads navn og titler finner du at han ble kalt: Mostafa, den utvalgte Abdu Lah, Guds slave Alhabib, den elskede så kan du lese Jesaja 42:1 "Here is my servant, whom I uphold, my chosen one in whom I delight; I will put my Spirit on him, and he will bring justice to the nations. My servent på hebraisk betyr ebad, som betyr på semitisk, slave. På arabisk skrives det Abd My chosen one er som nevnt over. Mohammads tittel, Mostafa som betyr den utvalgte Whom i delight, den elskede er også noen av navnene til Mohammad. https://en.wikipedia.org/wiki/Names_and_titles_of_Muhammad "justice to the nations" er ikke islam en lov religion/Guds lov som er ment for hele menneskeheten og nasjoner? Mohammad, Jesus, Jakob, isak, Ismael, Abraham mm. har en og samme kilde. Deres lære er ett med Gud og det er deres vei som er Guds vei. Mohammad var og er den siste i rekken av alle Gud har sendt og Koranen er faktisk den største mirakelet av alle mirakler. Den er bevart og den kan alle føle. To tusen år siden Jesus og 1450 år etter Mohammad så har vi alle tilgang til Guds hellige lov, koranen. Det er tankevekkende. Pofeten Mohammad sa: jeg og timen er sendt sån her. Så pekte han med peke og visefingeren samlet. 1
omarel Skrevet 27. september 2020 #103 Skrevet 27. september 2020 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor står dette i Gamle Testamentet? Anonymkode: 4f218...eb0 Dette er en veldig ordrett oversettelse av Toraen, Det er ikke en oversettelse av kirken og er derfor politisk ukorekt. Ha i bakhode at Mohammed var en krigsherre, Jesus var ikke sendt til "the gentiles"/hedninger. Mohammad og Moses var krigerske og kom med Guds lover. Les den hebraiske/jødiske oversettelsen av det gamle testamentet fra Isajah: 42:1 Behold my servant, whom I uphold; mine elect, in whom my soul delighteth; I have put my spirit upon him: he shall bring forth judgment to the Gentiles. 42:2 He shall not cry, nor lift up, nor cause his voice to be heard in the street. 42:3 A bruised reed shall he not break, and the smoking flax shall he not quench: he shall bring forth judgment unto truth. 42:4 He shall not fail nor be discouraged, till he have set judgment in the earth: and the isles shall wait for his law. 42:5 Thus saith God the LORD, he that created the heavens, and stretched them out; he that spread forth the earth, and that which cometh out of it; he that giveth breath unto the people upon it, and spirit to them that walk therein: 42:6 I the LORD have called thee in righteousness, and will hold thine hand, and will keep thee, and give thee for a covenant of the people, for a light of the Gentiles; 42:7 To open the blind eyes, to bring out the prisoners from the prison, and them that sit in darkness out of the prison house. 42:8 I am the LORD: that is my name: and my glory will I not give to another, neither my praise to graven images. 42:9 Behold, the former things are come to pass, and new things do I declare: before they spring forth I tell you of them. 42:10 Sing unto the LORD a new song, and his praise from the end of the earth, ye that go down to the sea, and all that is therein; the isles, and the inhabitants thereof. 42:11 Let the wilderness and the cities thereof lift up their voice, the villages that Kedar doth inhabit: let the inhabitants of the rock sing, let them shout from the top of the mountains. 42:12 Let them give glory unto the LORD, and declare his praise in the islands. 42:13 The LORD shall go forth as a mighty man, he shall stir up jealousy like a man of war: he shall cry, yea, roar; he shall prevail against his enemies. 42:14 I have long time holden my peace; I have been still, and refrained myself: now will I cry like a travailing woman; I will destroy and devour at once. Dette er Guds profeti om Mohammads lov og spredningen av Islam, fred være med han. Den enste sendebud og profet arabere hadde var Mohammad. Arabere i DT ble kalt for de "the wildernes" kedar og Sela (Nær Medina). Den som kjenner bibelen kan ikke fornekte dette. Endret 27. september 2020 av omarel 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #104 Skrevet 27. september 2020 12 minutter siden, omarel skrev: Dette er en veldig ordrett oversettelse av Toraen, Det er ikke en oversettelse av kirken og er derfor politisk ukorekt. Ha i bakhode at Mohammed var en krigsherre, Jesus var ikke sendt til "the gentiles"/hedninger. Mohammad og Moses var krigerske og kom med Guds lover. Les den hebraiske/jødiske oversettelsen av det gamle testamentet fra Isajah: 42:1 Behold my servant, whom I uphold; mine elect, in whom my soul delighteth; I have put my spirit upon him: he shall bring forth judgment to the Gentiles. 42:2 He shall not cry, nor lift up, nor cause his voice to be heard in the street. 42:3 A bruised reed shall he not break, and the smoking flax shall he not quench: he shall bring forth judgment unto truth. 42:4 He shall not fail nor be discouraged, till he have set judgment in the earth: and the isles shall wait for his law. 42:5 Thus saith God the LORD, he that created the heavens, and stretched them out; he that spread forth the earth, and that which cometh out of it; he that giveth breath unto the people upon it, and spirit to them that walk therein: 42:6 I the LORD have called thee in righteousness, and will hold thine hand, and will keep thee, and give thee for a covenant of the people, for a light of the Gentiles; 42:7 To open the blind eyes, to bring out the prisoners from the prison, and them that sit in darkness out of the prison house. 42:8 I am the LORD: that is my name: and my glory will I not give to another, neither my praise to graven images. 42:9 Behold, the former things are come to pass, and new things do I declare: before they spring forth I tell you of them. 42:10 Sing unto the LORD a new song, and his praise from the end of the earth, ye that go down to the sea, and all that is therein; the isles, and the inhabitants thereof. 42:11 Let the wilderness and the cities thereof lift up their voice, the villages that Kedar doth inhabit: let the inhabitants of the rock sing, let them shout from the top of the mountains. 42:12 Let them give glory unto the LORD, and declare his praise in the islands. 42:13 The LORD shall go forth as a mighty man, he shall stir up jealousy like a man of war: he shall cry, yea, roar; he shall prevail against his enemies. 42:14 I have long time holden my peace; I have been still, and refrained myself: now will I cry like a travailing woman; I will destroy and devour at once. Dette er Guds profeti om Mohammads lov og spredningen av Islam, fred være med han. Du skal jaggu ha for innsatsen. Kan umulig være noen som overgår dette. Anonymkode: ff006...12a 2
Klossmajor Skrevet 27. september 2020 #105 Skrevet 27. september 2020 44 minutter siden, omarel skrev: Gud nevner blant annet i GT Kedar og Sela. Søk på nett og les Jesaja 42: 1-17. der nevner Gud Kedar og Sela som er Medina. Så beskriver Gud Mohammad. Dette stemte godt med slik jødene i Mekka og Medina kjente Guds sendebud. Det står: Hva bibelen sikter til som Sela er ikke synonymt med Medina. Sela i det gamle testamentet er synonymt med Petra i Jordan.
omarel Skrevet 27. september 2020 #106 Skrevet 27. september 2020 8 minutter siden, Klossmajor skrev: Hva bibelen sikter til som Sela er ikke synonymt med Medina. Sela i det gamle testamentet er synonymt med Petra i Jordan. Men også i den dagens Saudi Arabiaa, nærmere Medina. https://en.wikipedia.org/wiki/Sela_(Saudi_Arabia)
Klossmajor Skrevet 27. september 2020 #107 Skrevet 27. september 2020 (endret) 2 minutter siden, omarel skrev: Men også i den dagens Saudi Arabiaa, nærmere Medina. https://en.wikipedia.org/wiki/Sela_(Saudi_Arabia) Mange steder heter Sela. Det bibelen omtaler som Sela er Petra i Jordan - ikke i dagens Saudi-Arabia. Endret 27. september 2020 av Klossmajor 2
omarel Skrevet 27. september 2020 #108 Skrevet 27. september 2020 (endret) 1 minutt siden, Klossmajor skrev: Mange steder heter Sela. Det bibelen omtaler som Sela er Petra i Jordan - ikke Medina. Skal undersøke det. Endret 27. september 2020 av omarel
omarel Skrevet 27. september 2020 #109 Skrevet 27. september 2020 (endret) 36 minutter siden, Klossmajor skrev: Mange steder heter Sela. Det bibelen omtaler som Sela er Petra i Jordan - ikke i dagens Saudi-Arabia. Undersøkte og det er en betyr en klippe, men sammenhengen er Gulfen. Det må ses i sammenheng med resten av teksten. Kapittelet er en framtidig profeti om arabere og profeten som bringer troen til hedningene. Sela kan og være i arabia i følge jødiske rabinere. Men spør du kristne så vil de se at det er midt østen. Det mange ikke er klar over og det Saudi Arabia har skjult er at det overveldne funn som de har skjult for verden og som har blitt oppdaget. Mange arkeologiske funn fra Moses tid etter at han flyktet fra Egypt finnes faktisk i Saudi Arabia. Kuben jødene har på hode symboliserer faktisk Kaba i Mekka, og Moses var på pilegrimsferd i Mekka. Båndet jødene snur rundt hånden syv ganger er symbol på sirkuleringen man gjør rundt Kaaba. I Islam så sirkulerer vi syv ganger. Jeg mener at det er meget sterke argumenter for at Sela er i Gulfen,Arabia. For Arabia er hellig land som alle de store bibelske profeter har vært innom for å gjennomføre pilegrims ferden på Guds huset i Mekka. Endret 27. september 2020 av omarel 1
Klossmajor Skrevet 27. september 2020 #110 Skrevet 27. september 2020 1 minutt siden, omarel skrev: Undersøkte og det er en betyr en klippe, men sammenhengen er Gulfen. Det må ses i sammenheng med resten av teksten. Kapittelet er en framtidig profeti om arabere og profeten som bringer troen til hedningene. Sela kan og være i arabia i følge jødiske rabinere. Men spør du kristne så vil de se at det er midt østen. Det mange ikke er klar over og det Saudi Arabia har skjult er at det overveldne funn som de har skjult for verden og som har blitt oppdaget. Mange arkeologiske funn fra Moses tid etter at han flyktet fra Egypt finnes faktisk i Saudi Arabia. Kuben jødene har på hode symboliserer faktisk Kaba i Mekka, og Moses var på pilegrimsferd i Mekka. Båndet jødene snur rundt hånden syv ganger er symbol på sirkuleringen man gjør rundt Kaaba. I Islam så sirkulerer vi syv ganger. Jeg mener at det er meget sterke argumenter for at Sela er i Gulfen,Arabia. For Arabia er hellig gjord som alle de store bibelske profeter har vært innom for å gjennomføre pilegrims ferden på Guds huset i Mekka. Sitatet ditt: «Isaiah 29:12 (KJV) And the book is delivered to him that is not learned, saying, Read this, I pray thee: and he saith, I am not learned.» er tatt ut av konteksten det befinner seg i. Konteksten er et profeti om Israel, og at folket er forblindet. Her er Jesaja 29:9-14 9Stirr på hverandre og bli forvirret! Stirr dere blinde, og vær blinde! Dere er drukne, men ikke av vin. Dere raver, men ikke av sterk drikk. 10For Herren har utøst over dere en dyp søvnens ånd. Han har tillukket deres øyne - profetene. Og han har tildekket deres hoder - seerne. 11Slik er synet av alt dette blitt for dere som ordene i en forseglet bok. Gir en den til en som skjønner skrift, og sier: Les dette! - så sier han: Jeg kan ikke, for den er forseglet. 12 Eller en rekker boken til en som ikke skjønner skrift, og sier: Les dette! - så sier han: Jeg skjønner ikke skrift. 13Og Herren sier: Fordi dette folket holder seg nær til meg med munnen og ærer meg med leppene, men hjertet er langt borte fra meg, og deres frykt for meg er et menneskebud som de har lært, 14se, derfor vil jeg fremdeles gå underlig fram mot dette folket, underlig og forunderlig. Deres vismenns visdom skal forgå, og deres forstandige menns forstand skal skjule seg. 15Ve dem som vil skjule i det dype for Herren det de har fore, de som gjør sine gjerninger i mørke, og som sier: Hvem ser oss, og hvem kjenner oss? 16Hvor bakvendte dere er! - Skal pottemakeren aktes lik leiren, slik at verket kan si om håndverkeren: Han har ikke laget meg! - og det som er dannet, kan si om ham som laget det: Han skjønner det ikke? Det skal godt gjøres å forstå det sånn at dette handler om Mohammed. 1
omarel Skrevet 28. september 2020 #111 Skrevet 28. september 2020 5 minutter siden, Klossmajor skrev: Konteksten er et profeti om Israel Kan du utdype denne?
Klossmajor Skrevet 28. september 2020 #112 Skrevet 28. september 2020 1 minutt siden, omarel skrev: Kan du utdype denne? Slå opp i bibelen og les det selv. Jeg har allerede gitt deg en større del av skriften sitatet ditt er hentet fra. Som sagt skal det veldig godt gjøres å få dette til å handle om Mohammed. 1
waco Skrevet 30. september 2020 #113 Skrevet 30. september 2020 På 27.9.2020 den 14.11, omarel skrev: Nå har jeg null interesse i å misjonere. Men det er interessant å diskutere tanker og argumentere sine meninger så det er derfor jeg svarer deg. Dine utfordringer og spørsmål får meg som person til å tenke og reflektere. Ateister kan ha like sterke argumenter som Gud ikke finnes som det motsatte, det skal du ha! Når du sier at du ikke tror på straff og dom i det neste liv så kan det sies at du tror på lov og orden i Norge og at du støtter det norske rettsvesen som praktiserer straff og dom! For meg som troende på Gud så tolker jeg det dit hen at du i din atom «verden» ikke aksepterer realiteten som nevnt i øverst på første avsnitt. Jeg er enig at ikke alt er godt eller ondt. For handlingene har ulike intensjoner og oppfattes ganske ulikt. At du ikke skjønner poenget med tilbedelse for meg som troende med noe kunnskap tolker jeg det som at du virkelig ikke har reflektert over hva tilbedelse som Gud oppfordrer oss til å gjøre innebærer. For meg så virker det som om at du ser på ting veldig overfladisk og makter ikke å se i dybden av det. Rett og galt er alltid i forandring. I et samfunn er homofili galt, mens i et annet samfunn er det rett. Så at ting bestemmes av tidenes gang er jeg helt enig i. Det som skiller islam og til dels jødedom fra andre religioner er at Guds lov står fast. Selv om Gud i Koranen sier at skapte oss i stammer og nasjoner for at vi skal bli kjent og at hvert folk gjennom tidene har fått egne lover og regler. Lover som var gitt Noahs folk er ikke det samme som var gitt Solom. Lovene som var gitt Solomon var ikke det samme som var gitt Abraham, og det samme med lovene som var gitt isaks ætt gjennom Moses var ikke de samme lovene som var gitt Jesus. Og de lovene som var gitt Moses og Jesus er ikke de samme lovene som var gitt til Ismaels ætt gjennom Mohammad. Alle lovene som du sier innenfor Guds lover tilpasses tidens gang. Koranen er derfor tilpasset den siste fasen i jordens eksistens. Derfor sa Mohammed mellom meg og endetiden er som pekefingeren og visefingeren og han pekte med begge ved hverandre. Menneske har alltid hatt behov for å tilbe noe. Det er en iboende egenskap Gud har skapt i oss. Da Gud skapte Adam tok han hele ætten, fra den første til den siste, fra ryggmargen hans. Så stilte Han alle menneskene foran seg og sa: Er ikke jeg deres Herre? Og du og jeg svarte «Sant». Forskjellen mellom oss på denne jorden er at noen søker veiledningen, mens andre følger sine tanker. Guds plikt er å sende veieledelse og derfor sendte Han profeter. Det var for å veilede folk til Guds vei. Du skriver: «Tenk å forestille seg at det finnes en større makt som dømmer? Å være engstelig for en dom? Å hige etter belønning? Å være redd for straff? Å bli usikker? Å være paranoid? Aldri få fri?» Og jeg svarer: Er ikke det slik vi lever i verden? Er ikke vi bundet av makter, lover, regler, rettsapparat, politi osv? Så skriver du avslutningsvis: «Hvis noen skal overbevise meg om Guds eksistens må den først forklare meg hvorfor jeg skal ha lyst på evig liv.» Om du velger å tro på Guds eksistens eller ikke er du fri til å velge. For den valgfriheten er du skapt med. Når det gjelder det evige liv så kan jeg svare at døden i seg selv er en skapelse, mens det evige for menneskeheten er bestemt av skaperen som ingen menneske kan gjøre noe med, enten du vil det eller ej. Så du bundet av gå gjennom porten «døden». Spørsmålet er hva du skal gjøre med det? Skaperen sier i et vers i Koranen: "Hvert sjel vil smake døden. På oppstandelsens dag vil dere få fullt oppgjør. Den som blir holdt unna Ilden, og føres inn i paradiset, han har vunnet seieren! Hva er jordelivet annet enn en bedragersk glede!". Gud beskriver død som en smak alle skal smake. Det er noe å reflekter over og vi slipper ikke gjennom den. Sjelen vil aldri dø, derfor sier Skaperen 89:27: «Du sjel, som har ro og harmoni, vend tilbake til din Herre tilfreds og godtatt: Gå inn blant Mine tjenere! Gå inn i Mitt paradis!» Må si at jeg det er alltid interessant å snakke med deg og ateister generelt. Dere har masse gode legitime spørsmål som er utfordrende og det syntes jeg er veldig bra. Så jeg håper at du ikke blir fornærmet av mine argumenter. Du er en klok og belest mann Omarel, og du har mange gode svar. Det er flott at du går så grundig i verk når det kommer til troen. Jeg er overtroisk, ja jeg innrømmer det. Når jeg mente at jeg ikke tror på dømming og lov, - så mente jeg nettopp menneskenes lover. Faktisk er jeg så overtroisk at jeg tenker at straff virker mot sin hensikt! Jødene tror ikke på evig liv og paradis, betyr det at paradiset og evig liv kom til samtidig med Jesus? Når jeg skriver at jeg vil være fri, så mener jeg fri fra tanken om at det finnes et liv etter livet, et enten eller sted, - at enten er du i skjærsilden og må lide med pine, eller så er du i paradis. Victor Hugo skrev, jeg vil heller leve i et intelligent helvete enn et tåpelig paradis. Jeg forstår behovet for å ha noe å dyrke. Den lykkefølelsen av å være på et vinnerlag kan man ikke minimere. Tenk så lykkelig en troende er når han tenker på belønningen i paradis! Så jeg skjønner selvfølgelig behovet for å tro. Å føle at en har rett gir en voldsom lykkefølelse, den følelsen av å ha rett er så sterk at man til og med nyter det å straffe de som tar feil! Så godt er det å tro at en har rett. Men igjen Omarel, du er en klok mann, vi blir nok ikke enige, og godt er det. Tenk om det bare fantes en religion på jorda! Hvem skulle hatt makten da? Det fine med religion er at det finnes like mange religioner som det finnes Guder, - selv i Islam finnes det uenigheter. Er det fetteren eller onkelen til Mohammad som skulle etterfølges? Shia eller Sunni? Hvem skal bestemme og hvem skal lede?
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #114 Skrevet 30. september 2020 Nei. Muslimer og kristne tror ikke på samme Gud. Anonymkode: 36fdd...d46 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #115 Skrevet 30. september 2020 På 22.9.2020 den 17.47, AnonymBruker skrev: Kristendom og Islam tror på 1 Gud, det er samme guden. Forskjellen er at kristne tror Jesus er Guds sønn, og at Gud er en person. Muslimer tror at Jesus bare er en profet (slik som Mohammed og alle de andre profetene de tror på), og at Gud ikke er en person, men opphøyet over alle. Er det ikke rart at Gud har en sønn? Gud er Gud, han skapte alt - hvorfor skal han ha en sønn?? Jeg skjønner meg ikke på kristendommen. Og for ateister; er det ikke slik at alt som er designet har en skaper? Se for deg at du går på en strand og ser en haug med sand. Det har sannsynligvis kommet der helt tilfeldig. Men ser du et sandslott, så er det etter all sannsynlighet noen som har laget det. Ikke sant? Tror dere at alt er tilfeldig, hvordan mann og kvinne er designet for å passe sammen, hvordan dyr har fått ulike utseender for å passe inn i forskjellige miljøer og i det hele tatt. Hver celle i kroppen er perfekt tilpasset for at akkurat du skulle begynne å leve. Det er jo ganske utrolig om alt er tilfeldig. Anonymkode: e3efd...a1c Hvis du googler evolusjon og leser deg opp litt, så får du snart vite at evolusjon ikke er tilfeldig. "Skaperen" er miljøet rundt og tilfeldige mutasjoner der et fåtall av dem er fordelaktige. Og hadde vi hatt en skaper, som designet oss mennesker, så er det flere områder som absolutt er latterlig laget. Er nå mer beroligende å slå seg til ro med evolusjon, enn en "skaper" som virker å ha vært på fylla når den designet oss mennesker. Studerer du litt biologi (eller googler litt) vil du oppdage at det er mye rar med kroppen vår som virker helt håpløst laget om vi bare ble tryllet frem slik vi er nå. Ser ikke helt at det er noen løsning å tro på menneskeskapte religioner for å få en oppdiktet forklaring på hvordan universet oppsto. Må du ha en forklaring på alt? Vil du ikke heller ha en forklaring basert på fakta og ikke på tro? Jeg skjønner ikke behovet for å tro på påstander uten beviser, som utelukkende er begrunnet med tro. Slik som religioner. Hvordan klarer folk å slå seg til ro med at "sånn er det fordi det bare er sånn"? Mennesker, i vår moderne form, har eksistert i 300 000 år. Kristendommen, islam osv er på moten pga den er basert på hevn/frykt (helvete og frykten for døden), effektiv måte å skape samhold og kontrollere folk på og fordi de klaffet med en tid vi hadde skriftspråk/jordbruk osv. Folk får tro på det de vil, så lenge det ikke går negativt ut over andre enn dem selv. Anonymkode: f539f...06f 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #116 Skrevet 30. september 2020 Alt av religion er bare tull. Det er noe mennesker/stat har funne opp for at folk skal ha håp.. Anonymkode: 0ea48...226 1
waco Skrevet 30. september 2020 #117 Skrevet 30. september 2020 På 22.9.2020 den 17.47, AnonymBruker skrev: Men ser du et sandslott, så er det etter all sannsynlighet noen som har laget det. Ikke sant? Kan ikke du forklare med dine egne ord, - hvorfor du ikke ser sandslott lagd av naturen?
Klossmajor Skrevet 1. oktober 2020 #118 Skrevet 1. oktober 2020 På 22.9.2020 den 17.47, AnonymBruker skrev: Kristendom og Islam tror på 1 Gud, det er samme guden. Forskjellen er at kristne tror Jesus er Guds sønn, og at Gud er en person. Muslimer tror at Jesus bare er en profet (slik som Mohammed og alle de andre profetene de tror på), og at Gud ikke er en person, men opphøyet over alle. Er det ikke rart at Gud har en sønn? Gud er Gud, han skapte alt - hvorfor skal han ha en sønn?? Jeg skjønner meg ikke på kristendommen. Og for ateister; er det ikke slik at alt som er designet har en skaper? Se for deg at du går på en strand og ser en haug med sand. Det har sannsynligvis kommet der helt tilfeldig. Men ser du et sandslott, så er det etter all sannsynlighet noen som har laget det. Ikke sant? Tror dere at alt er tilfeldig, hvordan mann og kvinne er designet for å passe sammen, hvordan dyr har fått ulike utseender for å passe inn i forskjellige miljøer og i det hele tatt. Hver celle i kroppen er perfekt tilpasset for at akkurat du skulle begynne å leve. Det er jo ganske utrolig om alt er tilfeldig. Anonymkode: e3efd...a1c Merk at selv om mange muslimer og kristne bruker innholdet i ditt andre avsnitt som gyldiggjøring av sin religion, er det et veldig, veldig stort sprang fra intelligent skapelse til tro på de gudebildene som presenteres i bibelen eller koranen.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #119 Skrevet 2. oktober 2020 Nei, muslimer og kristne tror ikke på samme Gud. Kristne tror at muhammed var en falsk profet, og at Jesus døde for alles synder, og stod opp igjen. Muslimene tror at Jesus bare var en profet. Kristne tror at man ikke kan gjøre noe for å fortjene frelsen, mens muslimer tror at Gud veier opp de gode gjerningene mot de dårlige. Mye kan sies her, men jeg vil ikke si noe feil, så jeg går ikke dypere i dette nå. For min egen del, er det ingenting annet som gir mening enn Jesus og det han gjorde på Golgata. Så derfor velger jeg å tro at han døde og stod opp igjen, og oppfordrer de som ikke forstår, til å lese bibelen selv. Der får man bedre svar enn fra andre mennesker. De fleste som kaller seg kristne i dag, leser ikke bibelen engang. Så de har bare tatt til seg det de liker, og bryr seg ikke om å kjenne resten. Det er derfor det som kalles kristennorge i dag, for det meste er falskt. Det meste av det vi ser som kalles kristent, er det ikke. Det er også derfor folk hjernevaskes, og følger trossamfunn som blinde sauer. Andre som kaller seg muslimer, er det pga de er født inn i en muslimsk familie. Det har blitt en slags tilhørighet, på samme måte som mange er født inn i en såkalt kristen familie. Det er derfor det er så mange misforståelser om tro i dag. Anonymkode: 36fdd...d46 3
Klossmajor Skrevet 2. oktober 2020 #120 Skrevet 2. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, muslimer og kristne tror ikke på samme Gud. Kristne tror at muhammed var en falsk profet, og at Jesus døde for alles synder, og stod opp igjen. Muslimene tror at Jesus bare var en profet. Kristne tror at man ikke kan gjøre noe for å fortjene frelsen, mens muslimer tror at Gud veier opp de gode gjerningene mot de dårlige. Anonymkode: 36fdd...d46 Så vidt jeg vet er også selve fortellingene om Jesus' liv og gjerninger langt fra likelydende i bibelen og koranen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå