Gå til innhold

Nyutdannet sivilingeniør med lønn på 450 k!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner en som skal begynne i et konsulentselskap og har gått sivilingeniør på NTNU og starter på 450 k. Dette er jo helt latterlig! Hvorfor er lønna så dårlig? Trodde disse fikk gode jobber?

Anonymkode: 16398...29d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj, ja det var litt lite i dag. Jeg skal også begynne i konsulentselskap, og får 590 k. Kanskje det er en trainee-stilling? De har ofte litt dårligere betalt i starten fordi de fortsatt går "skole" (på et vis). 

Anonymkode: 96423...338

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner en som skal begynne i et konsulentselskap og har gått sivilingeniør på NTNU og starter på 450 k. Dette er jo helt latterlig! Hvorfor er lønna så dårlig? Trodde disse fikk gode jobber?

Anonymkode: 16398...29d

Selv om flertallet får veldig godt betalt, så er det langt ifra alle. Pyramiden er bygd slik at det er NTNU med enten A eller B i snitt som gjelder, så sprer det seg nedover. Jo lenger du er unna dette, jo dårligere lønn og jo høyere sjanse for arbeidsledighet. 

Sånn er det med NHH og BI også. "Riktig skole" (NHH og BI) + enten A eller B i snitt eller noe midt imellom disse to. 

De har hatt undersøkelser på dette i 2013 og i 2014. Tviler på at det har forandret seg noe særlig. Heller tvert imot, tendensen har bare forsterket seg der elitene skal digges til et nytt nivå. Trist utvikling, men det sier veldig mye om hvorfor studenter må kunne snart få flere muligheter til å ta opp betydelig større lån for å kunne konsentrere seg om studiene heller.

https://www.dn.no/studier/sa-mye-kan-du-tjene-pa-gode-karakterer/1-1-2024824

Toppstudentene tjener best
Teknologiporten skriver i sin pressemelding at det er en klar sammenheng mellom studentenes karaktersnitt og attraktivitet. Særlig hjelper bokstavkarakterene tidligst i alfabetet godt på lønnskontoen.

Toppstudentene med gjennomsnittskarakterer på mellom A og B får i gjennomsnitt over dobbelt så mange jobbti-bud som studenter med C- og D-snitt. I tillegg får de også 55.000 kroner mer i lønn, ifølge Teknologiportens undersøkelse.

https://www.dn.no/studier/karakterene-slar-ut-pa-lonnskontoen/1-1-1968582

Anonymkode: 5ec93...9b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige bedrifter har forskjellige lønnsstiger. Jeg har også master i ingeniør fag og startet å jobbe i et konsulent selskap rett etter studiene. Dette er bare noen få år siden. Startlønna var da 430k. Kjenner flere andre som startet i andre konsulent selskaper, inkludert de fire store og lønna var veldig lik. De fleste gikk opp til 500 eller 530 innen et år. Til sammenligning så fikk de som startet i service selskaper mellom 450 og 500k i startlønn mens de som startet i operatør selskaper fikk ca 500 – 5500k. De fikk ikke like mye opp i lønn og i dag 3 år etter endt studie tjener vi alle nesten det samme.

I år er det også korona år. Mange bedrifter har permitert eller sagt opp ansatte. De fleste konsulentselskaper har fått sine oppdrag kansellert. Synes det er bra av de fire store konsulent selskapene i Norge å ta inn nyutdannede når flere av deres avdelinger har gått i minus siden mars. 

Anonymkode: 36e7a...e8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet i tilsvarende stilling, til tilsvarende lønn. 

Men så lenge du presterer øker du gjerne ca 100 000 i året. Samt at man får gode bonuser hvert år. Og det tar ikke mange år før lønna er syvsifret. 

Anonymkode: a34e1...414

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ut av Siv.Ing studiet med D i snitt, forøvrig heller ikke fra NTNU. Nå skal det sies at jeg valgte HELT feil studieretning, og hadde for mye stolthet til å slutte - men heller ikke motivasjon til å gjøre det bra.

Startlønnen min var på 620k, og steg ganske fort til 750k. 

"taket" mitt ligger på rundt 1 million, men da er det jævla mye reising og prosjektarbeid i bildet. 

Anonymkode: 4af70...810

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

Selv om flertallet får veldig godt betalt, så er det langt ifra alle. Pyramiden er bygd slik at det er NTNU med enten A eller B i snitt som gjelder, så sprer det seg nedover. Jo lenger du er unna dette, jo dårligere lønn og jo høyere sjanse for arbeidsledighet. 

Sånn er det med NHH og BI også. "Riktig skole" (NHH og BI) + enten A eller B i snitt eller noe midt imellom disse to. 

De har hatt undersøkelser på dette i 2013 og i 2014. Tviler på at det har forandret seg noe særlig. Heller tvert imot, tendensen har bare forsterket seg der elitene skal digges til et nytt nivå. Trist utvikling, men det sier veldig mye om hvorfor studenter må kunne snart få flere muligheter til å ta opp betydelig større lån for å kunne konsentrere seg om studiene heller.

https://www.dn.no/studier/sa-mye-kan-du-tjene-pa-gode-karakterer/1-1-2024824

Toppstudentene tjener best
Teknologiporten skriver i sin pressemelding at det er en klar sammenheng mellom studentenes karaktersnitt og attraktivitet. Særlig hjelper bokstavkarakterene tidligst i alfabetet godt på lønnskontoen.

Toppstudentene med gjennomsnittskarakterer på mellom A og B får i gjennomsnitt over dobbelt så mange jobbti-bud som studenter med C- og D-snitt. I tillegg får de også 55.000 kroner mer i lønn, ifølge Teknologiportens undersøkelse.

https://www.dn.no/studier/karakterene-slar-ut-pa-lonnskontoen/1-1-1968582

Anonymkode: 5ec93...9b3

Nå må det nevnes at det er enorm forskjell i arbeidet som må til for å få "rent" A/B snitt i et krevende sivilingeniørstudie, kontra siviløkonomstudie. 

Jeg har selv Bachelor i både Ingeniørfag (Elektro) ,og Økonomi og Administrasjon. For sistnevnte så kjøpte jeg knapt en bok, og leste til eksamen maks 2 dager før - jeg gikk ut med svak B i snitt.  

Når jeg studerte Ingeniør, så måtte jeg virkelig jobbe ræva av meg. Det var uten tvil dobbel til trippel arbeidsbelastning, og du hadde alltid noe som måtte gjøres eller leveres inn. Det var absolutt ikke uvanlig å møte på medstudenter i f.eks laboratoriet midt på natta. Snittet til klassen lå på en sterk D - jeg klarte akkurat å kave til meg en mer eller mindre rein C. Av en klasse på over 30 stk, så var det to studenter som lå på A/B, begge disse gikk videre til å bli stipendiater, og så professorer. 

Videre er det vel ingen hemmelighet at i snitt, så er det Ind.Øk'ere som har beste karakterer av alle sivilingeniørstudentene på NTNU. Dette kan ganske blant annet forklares med at nesten 1/3 av fagene de tar er økonomi/ledelse/strategi-fag, og langt lettere å få A/B på enn f.eks tunge fysikk/teknologifag. (Men selvfølgelig, det er jo mange flinke og motiverte studenter).

Uansett - dobbelt så mange jobbtilbud (av hvor mange?) samt 50k ekstra i startlønn høres ikke så vilt imponerende ut, spesielt med tanke på at det er snakk om A/B studenter kontra C/D studenter. 

Anonymkode: 4af70...810

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må det nevnes at det er enorm forskjell i arbeidet som må til for å få "rent" A/B snitt i et krevende sivilingeniørstudie, kontra siviløkonomstudie. 

Jeg har selv Bachelor i både Ingeniørfag (Elektro) ,og Økonomi og Administrasjon. For sistnevnte så kjøpte jeg knapt en bok, og leste til eksamen maks 2 dager før - jeg gikk ut med svak B i snitt.  

Når jeg studerte Ingeniør, så måtte jeg virkelig jobbe ræva av meg. Det var uten tvil dobbel til trippel arbeidsbelastning, og du hadde alltid noe som måtte gjøres eller leveres inn. Det var absolutt ikke uvanlig å møte på medstudenter i f.eks laboratoriet midt på natta. Snittet til klassen lå på en sterk D - jeg klarte akkurat å kave til meg en mer eller mindre rein C. Av en klasse på over 30 stk, så var det to studenter som lå på A/B, begge disse gikk videre til å bli stipendiater, og så professorer. 

Videre er det vel ingen hemmelighet at i snitt, så er det Ind.Øk'ere som har beste karakterer av alle sivilingeniørstudentene på NTNU. Dette kan ganske blant annet forklares med at nesten 1/3 av fagene de tar er økonomi/ledelse/strategi-fag, og langt lettere å få A/B på enn f.eks tunge fysikk/teknologifag. (Men selvfølgelig, det er jo mange flinke og motiverte studenter).

Uansett - dobbelt så mange jobbtilbud (av hvor mange?) samt 50k ekstra i startlønn høres ikke så vilt imponerende ut, spesielt med tanke på at det er snakk om A/B studenter kontra C/D studenter. 

Anonymkode: 4af70...810

Det er ikke verdt å kaste bort studietiden sin på å sitte på lesesalen 10 timer daglig for å få A i snitt når man bare tjener litt mer og det bare gjelder første jobb. Bedre å nyte livet og få C-snitt og heller legge innsatsen inn i å jobbe seg oppover. Etter et par år bryr ingen seg om karakterene. 

Anonymkode: 16398...29d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 450 k er en bra startlønn.. tross alt i koronatider....

Anonymkode: 6f9ef...f12

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke verdt å kaste bort studietiden sin på å sitte på lesesalen 10 timer daglig for å få A i snitt når man bare tjener litt mer og det bare gjelder første jobb. Bedre å nyte livet og få C-snitt og heller legge innsatsen inn i å jobbe seg oppover. Etter et par år bryr ingen seg om karakterene. 

Anonymkode: 16398...29d

Dersom jeg skulle ha studert igjen, og gått inn for å få A eller B i alt, koste hva det koste vil, så hadde det måtte vært for de følgende grunnene:

1) Jeg hadde ønsket en forskerkarriere 

2) Jeg hadde ønsket å jobbe som konsulent (McKinsey, Bain, BCG, osv), Finans (Investeringsbanker, fond, osv.), Advokat, eller liknende yrker som rett og slett har "harde" krav om A/B snitt 

Men selvfølgelig, brenner du sånn for faget at A og B kommer helt naturlig, så bare kjør på. Er vel heller det at noen studenter studerer 12 timer dagen, sju dager i uken, fordi de føler at de må få A i alt. Noen er jo type-A konkurransemennesker som gjør alt til en konkurranse - men for egen del, nei. Har altfor variert interesse, og mange ting å gjøre, til å gjøre èn spesiell ting til altoppslukende. 

Anonymkode: 4af70...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Men selvfølgelig, brenner du sånn for faget at A og B kommer helt naturlig, så bare kjør på. Er vel heller det at noen studenter studerer 12 timer dagen, sju dager i uken, fordi de føler at de må få A i alt. Noen er jo type-A konkurransemennesker som gjør alt til en konkurranse - men for egen del, nei. Har altfor variert interesse, og mange ting å gjøre, til å gjøre èn spesiell ting til altoppslukende. 

Anonymkode: 4af70...810

Jeg tror at det kan ha noe med det nevnte over å gjøre. Hvis du er så interessert at du får A pga det viser det stor dedikasjon til faget og man har veldig gode muligheter til å bli en forsker. Er du i tillegg konkurranseinnstilt og takler det godt så åpner det seg veldig mange muligheter. Gjelder det bare konkurranseinstinkt så er man ettertraktet i visse type jobber hvor konkurranse er viktig, samt å tåle psykisk press. Det er de toppstillingene hvor man tjener godt. Alle andre må jobbe for å finne jobben. Jeg er litt mer de alle andre. Liker studiet men er ikke dedikert nok og med middels psyke 😅

Anonymkode: fbf49...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om en kvinne? Kvinner får som som kjent 75% av vanlig lønn. Det er kan være årsaken.

Anonymkode: 2b2ac...c33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også det da jeg startet. Tjente 1 mill i året noen år senere. Nå har jeg byttet jobb og er nede på rundt 800k. 

Anonymkode: f2cec...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet på 460k i 2014 med bare bachelor men med 5 år relevant arbeidserfaring som håndtverker før høyskoleutdanningen. Nå har jeg 650k i grunnlønn som er ca 750k etter reiser og overtid. 

Det er vanlig å stige mange hundre tusen i lønn de første årene, for som nyutdannet ingeniør kan du INGENTING, alt må læres og det kan fort gå over et år før du er lønnsom for arbeidsgiver. 

Anonymkode: d13e9...61d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er standard i de fire store.  445 hos EY, 450 hos PwC og 465 hos Deloitte, så vidt jeg vet. Usikker på KPMG, men det ligger rundt det samme. 

Anonymkode: dd6d0...ecc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er standard i de fire store.  445 hos EY, 450 hos PwC og 465 hos Deloitte, så vidt jeg vet. Usikker på KPMG, men det ligger rundt det samme. 

Anonymkode: dd6d0...ecc

Men hvorfor er det så dårlig? Og hvorfor godtar folk det?

Anonymkode: 16398...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner en som skal begynne i et konsulentselskap og har gått sivilingeniør på NTNU og starter på 450 k. Dette er jo helt latterlig! Hvorfor er lønna så dårlig? Trodde disse fikk gode jobber?

Anonymkode: 16398...29d

kommer veldig ann på hvor du tar jobb. exen min begynte på 600.000 på et sykehus som ligger svært usentralt

Anonymkode: 67114...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si man er bortskjemt her i Norge når 450000 ikke er «bra nok». Burde kanskje heller fått mindre i disse tidene. 

Anonymkode: 94895...239

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

450k er vel greit helt i starten. Er verre hvis en blir liggende på det over lang tid.

Anonymkode: 0238e...4bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...