Gå til innhold

Gjest i bryllup, sort kjole?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er opplest, takk. Det mer rød kjole og ligget med brudgommen er vrøvl fra ende til annen. Harrytassregler.

Anonymkode: 18946...f4b

Nei du er nok ikke det. Du må gjerne gå i hva du vil, men det er det jo mange som gjør. 
Her er det skrevet på en lettfattelig måte selv du kan forstå. 
https://pilotfrue.blogg.no/1454879493_5_gylne_regler_for_br.html

https://costume.no/skjonnhet/kleskoder-til-bryllup-5-ting-du-bor-unnga
 

https://www.dagbladet.no/kjendis/feilene-du-aldri-ma-bega-som-gjest-i-bryllup--nbspdet-er-helt-tabu/60249221

Anonymkode: 9425b...90d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei du er nok ikke det. Du må gjerne gå i hva du vil, men det er det jo mange som gjør. 
Her er det skrevet på en lettfattelig måte selv du kan forstå. 
https://pilotfrue.blogg.no/1454879493_5_gylne_regler_for_br.html

https://costume.no/skjonnhet/kleskoder-til-bryllup-5-ting-du-bor-unnga
 

https://www.dagbladet.no/kjendis/feilene-du-aldri-ma-bega-som-gjest-i-bryllup--nbspdet-er-helt-tabu/60249221

Anonymkode: 9425b...90d

:knegg: 

Nettopp. Det der er bare tøv. Du synes pilotfrue er en autoritet på skikk og bruk?  Hun er noe av det nærmeste man kan komme harrytass, mener jeg. 

Og Marianne Jemtegård i Dagbladet var jo hun som skrev at dronning Margrethe hadde begått en dresskodefeil i et kongelig bryllup - noe som var helt feil, selvsagt. :knegg:

 

Men kom gjerne med noen som faktisk har litt peil. 

Anonymkode: 18946...f4b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste fargen du skal unngå er hvit og ulike toner som er like lyst (cream). 

Du kan bruke sort, gult, rødt, grønt og pastell farger - Så lenge det ikke noe står spesifisert om dette i bryllupsinvitasjonen.

Det er bare i Norge man har kommet med de reglene da bruden er super hysterisk og er livredd at oppmerksomheten forsvinner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg vil jo ha tilbehør som gjør den litt mer pyntet. Men interessant det du sier, dette er ikke min hverdagskjole på kontoret altså ("kontoret" mitt innbefatter hvit sykepleieruniform, så jeg er langt fra den kleskoden på jobb)

Ingen kleskode er nevnt i invitasjonen, men de som skal gifte seg er godt voksne (50+), ujålete, bryllup for andre gang, så jeg tror nok ikke det er hvit kjole der i gården. 

Ts

Anonymkode: 44620...510

Skjønner. Da er det kanskje et nokså enkelt formiddagsbryllup? Da kan du fint bruke den kjolen, gjerne med en draktjakke over hvis du er redd for å bli kald. Ellers oppsatt hår og diskret sminke. Du kan også låne et triks fra herrene og pynte deg med en blomst festet med en nål eller enkel brosje. 

Anonymkode: ad6b2...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man bruker ikke sort i bryllup, det er en sørgefarge. Man bruker heller ikke rødt eller hvitt.

Dette er vanlig kutyme i bryllup i Norge.

Anonymkode: 9425b...90d

For noe gammeldags vrøvl. 
 

Klart du kan Ts. 

Anonymkode: 984a2...d8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en flott sort knekort kjole («den lille sorte») som jeg liker veldig godt og som sitter pent på meg. Men er den egnet til et bryllup? I invitasjonen sto det ingenting om antrekk, og der er jordnære vanlige folk som skal gifte seg. Hva tror du? Og hva kan jeg i så fall bruke til? Høstbryllup. 

Anonymkode: 44620...510

At folk gifter seg er en sorgens dag, så sort kjole er absolutt på sin plass.

Anonymkode: df631...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fun fact: Sort, gull, rødt og blått var faktisk brudens farge frem til Viktoriansk tid da dronningen giftet seg i hvitt. Ble en trend å kun bruke hvit etter det! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser det er mange som skriver man ikke kan bruke svart pga slik er det i Norge. Men ting har endret seg opp gjennom årene og synes det er helt ok å bruke svart så lenge du har hørt med bruden først. Jeg har selv brukt svart 2x i brylluper ( fordi jeg ikke liker i gå med andre farger) Alle gangene spurte jeg om lov og skrev at det går fint om jeg må gå å kjøpe en ny kjole. Heldigvis var det ikke et problem.  Trur det er ingen unge folk som ser en med svart kjole i bryllup og tenker det ikke var ok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2020 den 13.04, AnonymBruker skrev:

:knegg: 

Nettopp. Det der er bare tøv. Du synes pilotfrue er en autoritet på skikk og bruk?  Hun er noe av det nærmeste man kan komme harrytass, mener jeg. 

Og Marianne Jemtegård i Dagbladet var jo hun som skrev at dronning Margrethe hadde begått en dresskodefeil i et kongelig bryllup - noe som var helt feil, selvsagt. :knegg:

 

Men kom gjerne med noen som faktisk har litt peil. 

Anonymkode: 18946...f4b

Enig. Og Jemtegård påstår at smoking er herrenes antrekk når kleskoden er galla. Galla er "pingvindrakt" eller bunad

Anonymkode: 6226f...574

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2020 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Har en flott sort knekort kjole («den lille sorte») som jeg liker veldig godt og som sitter pent på meg. Men er den egnet til et bryllup? I invitasjonen sto det ingenting om antrekk, og der er jordnære vanlige folk som skal gifte seg. Hva tror du? Og hva kan jeg i så fall bruke til? Høstbryllup. 

Anonymkode: 44620...510

Kjør på. Ha noen detaljer som ikke er sorte til så funker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2020 den 21.35, AnonymBruker skrev:

Selv om ingen sa det til deg så er det godt mulig at folk reagerte på det allikevel. Skal andre gjester eller brudeparet be deg dra hjem for å skifte?

Anonymkode: af722...065

De fleste mennene kommer jo i sort dress. Hvorfor er det kun sørgefarge om kvinner går i sort i bryllup? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2020 den 21.57, Rosa Sitron skrev:

Jeg ville ikke reagert på en sort kjole, men siden du omtaler den som den lille sorte får jeg følelsen av at den ikke passer.  Men mulig jeg har et snevert syn på hva som er den lille sorte.

Den lille sorte er jo navnet på en knekort sort kjole. Har ingenting med at den er for liten å gjøre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.9.2020 den 22.20, AnonymBruker skrev:

Mener det er denne kjolen. Hva kan jeg evt gjøre for å få den bedre egnet til bryllupsbruk? Jakke? Skjerf, strømper og sko i annen farge?

Jeg har flere lyse sommerkjoler, men i det høststormen slo inn over oss i dag begynte jeg å tenke på hva jeg kan ha på. Sommerkjole utgår i høstmørket...

https://www.miinto.no/p-7029856-mi-stretch-kjole/Black?gclid=Cj0KCQjwnqH7BRDdARIsACTSAduWZVLzRBor_2AFs-cmc7OJiVlVFOARkDLuO_60AfyUjRhuadSOlW4aAuehEALw_wcB

Anonymkode: 44620...510

Hadde sort kjole, men med et heklet sjal som var i lys lilla på meg også. Pluss hårpynt i ca samme farge. Det går fint an å pynte opp antrekket enkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Maleficenta said:

Den lille sorte er jo navnet på en knekort sort kjole. Har ingenting med at den er for liten å gjøre

I mitt hode er den lille sorte alltid litt utringet og "vovet". Har ikke tenkt på det som liten, bare litt ikke bryllupete. Men som jeg selv påpekte, jeg har kanskje litt feil forhold til utrykket. Mistenker nemlig at min krets bruker det feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i ganske mange bryllup opp gjennom årene, og det har da alltid vært noen sorte kjoler der. Har aldri hørt noen som har reagert på det heller....  Jeg har også hatt sort kjole en gang, jeg valgte å ha fargerikt tilbehør på veske, sko og smykker. 

Anonymkode: bb2d1...646

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Rosa Sitron skrev:

I mitt hode er den lille sorte alltid litt utringet og "vovet". Har ikke tenkt på det som liten, bare litt ikke bryllupete. Men som jeg selv påpekte, jeg har kanskje litt feil forhold til utrykket. Mistenker nemlig at min krets bruker det feil.

Det er i ditt hode. Den fins i flere varianter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Maleficenta said:

Det er i ditt hode. Den fins i flere varianter

Jeg sier jo at jeg er åpen  for at det er i mitt hode. Hvorfor så krass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rosa Sitron skrev:

Jeg sier jo at jeg er åpen  for at det er i mitt hode. Hvorfor så krass?

Er ikke krass. Mente ikke å virke krass. Beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...