Gå til innhold

Gjest i bryllup, sort kjole?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda det gjorde de. Men har man etikette så kommenterer man ikke på de som ikke har det.

Anonymkode: 9425b...90d

Oi, følte du deg tøff med den kommentaren der? Hva vet du om jeg snakket med bruden på forhånd eller ikke? Jeg går ikke i farger, ikke giftet jeg meg i hvitt heller. Giftet meg i en sort kjole ;) Du skjønner det at andre  kan faktisk gjøre andre valg enn en selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener det er denne kjolen. Hva kan jeg evt gjøre for å få den bedre egnet til bryllupsbruk? Jakke? Skjerf, strømper og sko i annen farge?

Jeg har flere lyse sommerkjoler, men i det høststormen slo inn over oss i dag begynte jeg å tenke på hva jeg kan ha på. Sommerkjole utgår i høstmørket...

https://www.miinto.no/p-7029856-mi-stretch-kjole/Black?gclid=Cj0KCQjwnqH7BRDdARIsACTSAduWZVLzRBor_2AFs-cmc7OJiVlVFOARkDLuO_60AfyUjRhuadSOlW4aAuehEALw_wcB

Anonymkode: 44620...510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener det er denne kjolen. Hva kan jeg evt gjøre for å få den bedre egnet til bryllupsbruk? Jakke? Skjerf, strømper og sko i annen farge?

Jeg har flere lyse sommerkjoler, men i det høststormen slo inn over oss i dag begynte jeg å tenke på hva jeg kan ha på. Sommerkjole utgår i høstmørket...

https://www.miinto.no/p-7029856-mi-stretch-kjole/Black?gclid=Cj0KCQjwnqH7BRDdARIsACTSAduWZVLzRBor_2AFs-cmc7OJiVlVFOARkDLuO_60AfyUjRhuadSOlW4aAuehEALw_wcB

Anonymkode: 44620...510

Nydelig kjole! Du kan ha nude pumps til, og hudfarvede strømper til. Ville valgt en liten jakke eller sjal i en kontrastfarge til det sorte, samt holdt vesken enkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man bruker ikke sort i bryllup, det er en sørgefarge. Man bruker heller ikke rødt eller hvitt.

Dette er vanlig kutyme i bryllup i Norge.

Anonymkode: 9425b...90d

Nei, det er "kytyme" man har fått fra amerikansk populærkultur.

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppslagsverket Skikk og bruk nevner verken svart eller rødt, bare hvitt som ikke ok i bryllup.

Anonymkode: e8266...7d5

Nettopp.

 

Helt OK å gå i sort i bryllup. Menn går jo ofte i sort dress i bryllup. Mange menn har jo kun én dress, og den er sort, ingen av dem spør om det er OK å bruke den i bryllup, så hvorfor skal det være annerledes for kvinner? 

Hvis du er veldig usikker, så spør brudeparet. Men dersom de ikke engang har skrevet kleskode i invitasjonen synes de nok det meste er innafor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Jolene skrev:

Oi, følte du deg tøff med den kommentaren der? Hva vet du om jeg snakket med bruden på forhånd eller ikke? Jeg går ikke i farger, ikke giftet jeg meg i hvitt heller. Giftet meg i en sort kjole ;) Du skjønner det at andre  kan faktisk gjøre andre valg enn en selv.

Sort kjole var faktisk det vanlige å gifte seg i frem til begynnelsen av 1900-tallet :) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Kikkisixx skrev:

Ha på deg det du vil og føler deg vel i🙂

Eg brukte svart kjole i bryllupet til bror min nettopp - og veit det kva, ingenting skjedde 😝

Neida det er ikke så enkelt. Ikke alle vil være den som ikke har oppdragelse.

Anonymkode: 9425b...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg gifta meg kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva de andre hadde på seg. Hvitt, sort, rødt, det var ikke nøye så lenge folk kom og trivdes i det dem hadde på seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Sort kjole var faktisk det vanlige å gifte seg i frem til begynnelsen av 1900-tallet :) 

Jeg vet, og likte den tradisjonen. Min var også fra 50-tallet (orginal vintage), så følte jeg fikk kombinert to fine tidsepoker i ett antrekk 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jolene skrev:

Jeg vet, og likte den tradisjonen. Min var også fra 50-tallet (orginal vintage), så følte jeg fikk kombinert to fine tidsepoker i ett antrekk 😄

Det er jo egentlig mye mer fornuftig, siden man kan bruke kjolen flere ganger senere. Sjelden man får bruk for en hvit kjole med slep seinere :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev:

Det er jo egentlig mye mer fornuftig, siden man kan bruke kjolen flere ganger senere. Sjelden man får bruk for en hvit kjole med slep seinere :P 

Det var min tanke også! Ville ha mulighet til å bruke den igjen, dersom jeg får en anledning til det. Heldig var jeg også, for betalte ingenting for min nydelige kjole. Hadde hvitt slør da ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en flott sort knekort kjole («den lille sorte») som jeg liker veldig godt og som sitter pent på meg. Men er den egnet til et bryllup? I invitasjonen sto det ingenting om antrekk, og der er jordnære vanlige folk som skal gifte seg. Hva tror du? Og hva kan jeg i så fall bruke til? Høstbryllup. 

Anonymkode: 44620...510

Ikke gjør den tabben. For det gjorde nemlig jeg for noen år siden. Det var greit for bruden at jeg valgte en kjole som var sort/ hvit og knekort. Men lite visste jeg at det var jeg som skulle bli den store snakkisen i både kirken , bryllupsfesten og årene etter. Det førte til at bruden kuttet kontakten med meg pga jeg hadde bragt skam over henne, selv om hun hadde godkjent kjolen. Men hun var ikke klare over hva  de eldre i familien, slekten tenkte å følte ang tradisjonene ift kjolevalg å farge ang bryllups skikk og bruk.

Anonymkode: a6bc3...70e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke gjør den tabben. For det gjorde nemlig jeg for noen år siden. Det var greit for bruden at jeg valgte en kjole som var sort/ hvit og knekort. Men lite visste jeg at det var jeg som skulle bli den store snakkisen i både kirken , bryllupsfesten og årene etter. Det førte til at bruden kuttet kontakten med meg pga jeg hadde bragt skam over henne, selv om hun hadde godkjent kjolen. Men hun var ikke klare over hva  de eldre i familien, slekten tenkte å følte ang tradisjonene ift kjolevalg å farge ang bryllups skikk og bruk.

Anonymkode: a6bc3...70e

Var nok heller lengden enn fargen som opphørte den eldre garde da, tenker jeg ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

Var nok heller lengden enn fargen som opphørte den eldre garde da, tenker jeg ;) 

Det var både fargen og lengden av kjolen. Det fikk jeg bekreftet av brudens foreldre.

Anonymkode: a6bc3...70e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener det er denne kjolen. Hva kan jeg evt gjøre for å få den bedre egnet til bryllupsbruk? Jakke? Skjerf, strømper og sko i annen farge?

Anonymkode: 44620...510

Nydelig!! Kanskje tilføy en bolero, fjærboa eller sånn i pangfarge og/eller et stort halssmykke. 

 

Screen-Shot-2020-09-21-at-23-00-01.png

Screen-Shot-2020-09-21-at-23-01-56.png

Anonymkode: edb8c...68c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man bruker ikke sort i bryllup, det er en sørgefarge. Man bruker heller ikke rødt eller hvitt.

Dette er vanlig kutyme i bryllup i Norge.

Anonymkode: 9425b...90d

NEI det er det ikke. Svart og hvitt ok, men man kan bruke svart om det er farge på tilbehøret. Rød kjole er helt ok :)

Anonymkode: 5de9c...9c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart har blitt en helt vanlig farge i bryllup, det har også nyanser av rødt. Har vært i tre bryllup i sommer, og et titalls de siste årene, det er alltid en del sorte kjoler å se. 

Helhvitt er ikke greit, men lyse pasteller og kjoler med hvitt er vanlig. Man skal også styre unna "skrikende" antrekk som krever oppmerksomhet. 

Blir alltid overrasket i denne typen tråder, tror mange svarer ut i fra hva de tror er vanlig eller har lest et sted, uten å ha praktisk erfaring overhodet. 

Anonymkode: c4c6f...ace

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ville ikke gått i den kjolen, TS. Jeg var i et bryllup der en av gjestene var kledd sånn. Folk snakket om at hun så ut som elskerinnen til den avdøde i en begravelse. Velg heller en lengre kjole i en delikat farge.

Anonymkode: 76b43...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke gått i den kjolen, TS. Jeg var i et bryllup der en av gjestene var kledd sånn. Folk snakket om at hun så ut som elskerinnen til den avdøde i en begravelse. Velg heller en lengre kjole i en delikat farge.

Anonymkode: 76b43...450

Hva slags mennesker er det som snakker slik om andre??? Håper du sa fra til dem at det er fullstendig respektløst. 

Anonymkode: c4c6f...ace

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No må vi vel gje oss! Svart kjole er tidlaust, fint og flatterande. Så lenge du ikkje har sørgeslør som tilbehør er det ikkje eit sorgens plagg. Berre dropp å komme i brudekjole,liksom. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener det er denne kjolen. Hva kan jeg evt gjøre for å få den bedre egnet til bryllupsbruk? Jakke? Skjerf, strømper og sko i annen farge?

Jeg har flere lyse sommerkjoler, men i det høststormen slo inn over oss i dag begynte jeg å tenke på hva jeg kan ha på. Sommerkjole utgår i høstmørket...

https://www.miinto.no/p-7029856-mi-stretch-kjole/Black?gclid=Cj0KCQjwnqH7BRDdARIsACTSAduWZVLzRBor_2AFs-cmc7OJiVlVFOARkDLuO_60AfyUjRhuadSOlW4aAuehEALw_wcB

Anonymkode: 44620...510

Jeg tenker sort kjole er helt greit, men at du fort kan føle deg vel underpyntet i den der? 

Fin kjole (jeg har faktisk den samme selv). Men i min verden er det kjole for en helt vanlig tirsdag på jobb. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...