Gå til innhold

Gjest i bryllup, sort kjole?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke gjør den tabben. For det gjorde nemlig jeg for noen år siden. Det var greit for bruden at jeg valgte en kjole som var sort/ hvit og knekort. Men lite visste jeg at det var jeg som skulle bli den store snakkisen i både kirken , bryllupsfesten og årene etter. Det førte til at bruden kuttet kontakten med meg pga jeg hadde bragt skam over henne, selv om hun hadde godkjent kjolen. Men hun var ikke klare over hva  de eldre i familien, slekten tenkte å følte ang tradisjonene ift kjolevalg å farge ang bryllups skikk og bruk.

Anonymkode: a6bc3...70e

For en elendig venninne som ikke tok på seg skylden for å ha godkjent kjolen.

Men slekten burde faktisk takke deg, for hvis en knekort kjole var det mest høyaktuelle de hadde å snakke om i mange år etterpå må de godt nok ha noen innholdsløse liv. :sarkasme:

Spoiler

  👃🐟

 

Anonymkode: edb8c...68c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør det. Jeg har en fin kjole som passer og blir pyntet opp med en fin veske og øredobber. Når man er i bryllup en gang i året eller mindre så kjøper ikke jeg nye kjoler bare pga det. Flere bruker også sort. 

Så lenge ikke bruden krever at alle krav skal holdes så bruk det du ønsker TS. 

 

Anonymkode: 62ed8...13a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva slags mennesker er det som snakker slik om andre??? Håper du sa fra til dem at det er fullstendig respektløst. 

Anonymkode: c4c6f...ace

Det var venninnen til bruden, og bruden var ikke så fornøyd. Jeg var heldigvis der som gjest av brudgommen, så vi holdt oss unna dramaet.

Anonymkode: 76b43...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gifta meg i fjor, var det et par stykker som kom i svart kjole. Jeg la ikke merke til det, ikke før jeg så bildene etterpå. Og det var selvsagt ingen av dem som hadde spurt meg på forhånd. Jeg kunne ikke ha brydd meg mindre, det viktigste var at de kom, hadde det morsomt sammen, ikke hva de hadde på seg.

Føler du deg komfortabel i kjolen- bruk den!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør bruden. Jeg skal i bryllup nå og davetjeg at minst halvparten av jentene skal ha svart. Tror det blir svart på meg også 🥰

Anonymkode: 472fb...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syne det kommer helt ann på kjolen og hva du har til den. Knelang skriker ikke sørgekjole spør du meg. Ha en bolero, penjakke osv i farger til feks?

Anonymkode: d6097...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk ser på amerikanske filmer om rare skikker og så antar de at samme skikker gjelder her i landet... 

Du kan fint bruke sort. Var folk i sorte kjoler i vårt bryllup, seriøst ingen som tenkte på det som en sak. 

Er litt samme greia som at mange (unge) nordmenn nå tror at sort er eneste ok "farge" i begravelse også - for det har de lært på tv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt denne til et bryllup i november.  Er mørkeblå

WAL G. - ROUND NECK PLAIN DRESS - Etuikjole - navy

 

Hvis den ikke passer har jeg disse:

Anna Field - Kjole - winetasting

 

PLAIN SLESS SHEART DRESS - Jerseykjole - navy

Anonymkode: 0000f...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort er som regel ikke noe stress, men "den lille sorte?" 

Burde vurdere noe litt tekkelig. 

Anonymkode: 46162...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sort er som regel ikke noe stress, men "den lille sorte?" 

Burde vurdere noe litt tekkelig. 

Anonymkode: 46162...b8d

Den lille sorte er en klassisk, enkel sort kjole som kan dresses opp og ned til ulike anledninger - den er en klassisk del av en klassisk kvinnegarderobe.

Hvorfor tror du den er utekkelig?

Anonymkode: 18946...f4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var både fargen og lengden av kjolen. Det fikk jeg bekreftet av brudens foreldre.

Anonymkode: a6bc3...70e

Før var det som sagt vanlig å gifte seg i sort kjole, så tviler på at gamlinger mener det er så ille. At gamlinger blir sjokka over korte kjoler er mer sannsynlig.

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man ikke gå i rødt? Det har jeg ikke hørt før. 

Anonymkode: 645f3...753

Det er noe de har fra amerikanske filmer og lignende, der rød kjole visstnok betyr at man har ligget med brudgommen. Det har overhodet ingen rot i norsk eller europeisk skikk og bruk (og sikkert ikke amerikansk heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk "skikk og bruk" som rettesnor, ikke noen merkverdige bridezilla-regler som noen har diktet opp.  Jeg lo og lo da Marianne Jemtegård skrev en sjokkert artikkel i Dagbladet om at dronning Margrethe brukte rød kjole i bryllupet ett av de svenske kongebarna. Tenk å tro at man faktisk kan etikkene og hoffkotyme bedre enn en regjerende dronning. :hoho:

Bruk den sorte! Den er enkel og pen, og du kan slå deg løs med tilbehør, enten i knæsje farger,  nedtonet nude som noen foreslår over her, eller metall. Men kanskje unngår svarte strømper og sko?

 

Endret av pøbelsara
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lang svart kjole i min søsters bryllup, ingen som reagerte på det. Har også hatt lys/hvit minikjole i bryllup. 

Jeg var 21 og 26 år da, men hadde ikke tatt på meg de fargene i dag (51 år) når jeg vet litt mer om fargekode og bryllup

Anonymkode: b4b80...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugar Plum Fairy

De fleste sier ingenting, men tenker kanskje at du enten ikke vet skikk og bruk for kjoler i bryllup, eller at du ikke bryr deg om det. Om det ikke gjør noe for deg så kjør på. 
Til et høstbryllup ville jeg valgt en knelang/midi, langermet kjole i en litt mørk farge. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare en fasit her, det er å spørre bruden :)

Jeg blir ikke lei meg om noen dukker opp i rød eller sort kjole i mitt bryllup, men jeg blir nok litt lei meg om noen går i hvit/ivory kjole. Mens andre er opptatt av ikke rødt og ikke sort også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke bruke hvitt, sort eller rødt i bryllup - men spør bruden

Anonymkode: 7e0b4...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke bruke hvitt, sort eller rødt i bryllup - men spør bruden

Anonymkode: 7e0b4...b48

HVor har du dette fra? Skikk og bruk nevner kun hvitt. 

Anonymkode: 18946...f4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke bruke hvitt, sort eller rødt i bryllup - men spør bruden

Anonymkode: 7e0b4...b48

Hvor står dette skrevet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...