Hasselnøtter Skrevet 22. september 2020 #61 Skrevet 22. september 2020 Da jeg giftet meg for 15 år siden, kunne folk selvfølgelig gå i det de ønsket. Verken farge eller kjolelengde hadde noe å si for meg. Det viktigste er at folk trives og føler seg fin selv. Jeg syntes det var flott at folk pyntet seg da, siden det var en festdag. Det var både sorte og rødaktige kjoler. Ingen hvite, men hadde ikke hatt problemer med det heller. Alle gjestene kjente oss jo, ingen ville vært i tvil om hvem som var bruden. Jeg hadde vanlig hvit kjole. Nå skal jeg gifte meg igjen om et par uker, og dersom vi skulle hatt fest så hadde jeg ikke satt begrensninger for andres antrekk. Jeg skal ha blå kjole denne gang, men om hun som er med som vitne også har blå kjole så er det helt greit. Jeg misliker sterkt tradisjoner jeg oppfatter som meningsløse, både i forbindelse med bryllup og ellers.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #62 Skrevet 22. september 2020 Hvorfor skal TS spørre bruden? Det er da ikke brudeparets rett å diktere detaljene i hva gjestene har på seg. De oppgir en veiledende kleskode i invitasjonen, utover det så har de altså ikke noe med å bestemme snitt og farger. Gjestene er ikke rekvisitter som skal få bryllupet til å se mest mulig perfekt ut på bildene, de er nettopp gjester som setter av sin tid og penger for å delta i selskap. I gjengjeld bør de få ha på noe som er komfortabelt, i tråd med deres personlige stil og helst noe som hang i skapet fra før. De fleste skjønner at man dropper den hvite kjolen og nattklubb-antrekk og annet som bryter grovt med formaliteten, men utover det så bør det være rimelig fritt fram. Jeg ringer i hvert fall ikke bruden for å få godkjenning når jeg er gjest, jeg er en voksen kvinne og bestemmer over meg selv. Har jeg en nydelig bringebærrød cocktailkjole i skapet, så går jeg for den, uavhengig av hva en tullete amerikansk film sier. Blir bruden sur, not my problem. Jeg tar heller ikke på meg bunad i juli og kollapser av heteslag fordi brudeparet arrangerer låvefest, eller lignende forespørsler som jeg har mottatt som gjest i årenes løp. Anonymkode: b9249...42b 1
Brunello Skrevet 22. september 2020 #63 Skrevet 22. september 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Man bruker ikke sort i bryllup, det er en sørgefarge. Man bruker heller ikke rødt eller hvitt. Dette er vanlig kutyme i bryllup i Norge. Anonymkode: 9425b...90d 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, du kan ikke bruke sort kjole. Ikke hvit eller rød heller. Ferdig. Anonymkode: 308df...7a4 Dronning Sonja har brukt rød kjole i kongelig bryllup. Da er den regelen død og begravet.
Gjest Albbas Skrevet 22. september 2020 #64 Skrevet 22. september 2020 1 hour ago, Navani said: Bare en fasit her, det er å spørre bruden Jeg blir ikke lei meg om noen dukker opp i rød eller sort kjole i mitt bryllup, men jeg blir nok litt lei meg om noen går i hvit/ivory kjole. Mens andre er opptatt av ikke rødt og ikke sort også. Det er jo overhodet ingen fasit. Det sier bare hva bruden selv tenker, men ikke hva alle andre tenker. Da jeg giftet meg hadde jeg opplevd det som ganske rart hvis gjestene skulle be om min tillatelse til å bruke diverse kjoler. Hadde det vært viktig hadde jeg hatt tydelig dresskode. At man unngår noe som ligner en brudekjole er en selvfølge, men ellers må jo folk selv vurdere om de vil følge norsk skikk og bruk, eller leke Hollywood.
Navani Skrevet 22. september 2020 #65 Skrevet 22. september 2020 6 minutter siden, Albbas skrev: Det er jo overhodet ingen fasit. Det sier bare hva bruden selv tenker, men ikke hva alle andre tenker. Da jeg giftet meg hadde jeg opplevd det som ganske rart hvis gjestene skulle be om min tillatelse til å bruke diverse kjoler. Hadde det vært viktig hadde jeg hatt tydelig dresskode. At man unngår noe som ligner en brudekjole er en selvfølge, men ellers må jo folk selv vurdere om de vil følge norsk skikk og bruk, eller leke Hollywood. Skjønner Vel, jeg mente ikke at man må be om tillatelse for ulike kjoler, men er man i tvil om fargen så kan man sende en melding til bruden. Da får man vite hva bruden syns, og det er vel bruden man er redd for å fornærme i disse tilfellene. Hva andre gjester mener får være opp til dem selv. I min familie og vennekrets har vi ikke tradisjon for baksnakking og slikt, hvis det var det du mente? At andre reagerer på hva du går med? Jeg har alltid selv holdt meg unna hvitt, rødt og sort i bryllup for å slippe å spørre bruden, men har man en kjole man vil ha så kan man enten dukke opp i den uansett, eller så kan man spørre. Jeg bryr meg ikke om noen dukker opp i korte eller lange kjoler i mitt bryllup, eller om de kommer i rødt eller svart. Har sett mange gå i både rødt og svart i bryllup. En bekjent gikk i hvit kjole med røde blomster på. Ingen har noensinne snakket om fargene eller baksnakket folk i bryllupene jeg har vært i, og jeg håper det blir like greit i mitt eget bryllup.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #66 Skrevet 22. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: NEI det er det ikke. Svart og hvitt ok, men man kan bruke svart om det er farge på tilbehøret. Rød kjole er helt ok Anonymkode: 5de9c...9c5 Nei det er det overhodet ikke. Rød kjole stjeler for mye oppmerksomhet fra bruden, og er dessuten et tegn på at man har ligget med brudgommen. Anonymkode: 9425b...90d
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #67 Skrevet 22. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: HVor har du dette fra? Skikk og bruk nevner kun hvitt. Anonymkode: 18946...f4b Skikk og bruk er ikke oppdatert. Anonymkode: 9425b...90d
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #68 Skrevet 22. september 2020 3 minutter siden, Navani skrev: Skjønner Vel, jeg mente ikke at man må be om tillatelse for ulike kjoler, men er man i tvil om fargen så kan man sende en melding til bruden. Da får man vite hva bruden syns, og det er vel bruden man er redd for å fornærme i disse tilfellene. Hva andre gjester mener får være opp til dem selv. I min familie og vennekrets har vi ikke tradisjon for baksnakking og slikt, hvis det var det du mente? At andre reagerer på hva du går med? Jeg har alltid selv holdt meg unna hvitt, rødt og sort i bryllup for å slippe å spørre bruden, men har man en kjole man vil ha så kan man enten dukke opp i den uansett, eller så kan man spørre. Jeg bryr meg ikke om noen dukker opp i korte eller lange kjoler i mitt bryllup, eller om de kommer i rødt eller svart. Har sett mange gå i både rødt og svart i bryllup. En bekjent gikk i hvit kjole med røde blomster på. Ingen har noensinne snakket om fargene eller baksnakket folk i bryllupene jeg har vært i, og jeg håper det blir like greit i mitt eget bryllup. Kleint å sette bruden i den klemma der. Unngå dette og drit i sort, hvitt og rødt. Anonymkode: 9425b...90d
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #69 Skrevet 22. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: og er dessuten et tegn på at man har ligget med brudgommen. Anonymkode: 9425b...90d Hvor har du dette fra? Må være veldig nytt. Hvem har funnet på det? Anonymkode: e8266...7d5 1
Navani Skrevet 22. september 2020 #70 Skrevet 22. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kleint å sette bruden i den klemma der. Unngå dette og drit i sort, hvitt og rødt. Anonymkode: 9425b...90d Men hva mener du med "i den klemma"? For da insinuerer du jo at alle bruder (og gjester) mener at fargene sort, hvitt OG rødt er helt forferdelig å ha i bryllupet. For meg så er det f.eks kun hvitt jeg ville ha reagert på. Hvis noen spør meg, så sier jeg det. Hvis ikke så dukker gjestene opp i hva de vil etter kleskode. 1
Gjest Albbas Skrevet 22. september 2020 #71 Skrevet 22. september 2020 6 minutter siden, Navani said: . I min familie og vennekrets har vi ikke tradisjon for baksnakking og slikt, hvis det var det du mente? At andre reagerer på hva du går med? Utifra enkelte svar i denne tråden er det tydeligvis en del som har tradisjon for den type baksnakking, dessverre. Men enig i at det ikke er noe man bør bry seg med!
Navani Skrevet 22. september 2020 #72 Skrevet 22. september 2020 Akkurat nå, Albbas skrev: Utifra enkelte svar i denne tråden er det tydeligvis en del som har tradisjon for den type baksnakking, dessverre. Men enig i at det ikke er noe man bør bry seg med! Helt enig Trist at det skal være sånnn.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #73 Skrevet 22. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det er det overhodet ikke. Rød kjole stjeler for mye oppmerksomhet fra bruden, og er dessuten et tegn på at man har ligget med brudgommen. Anonymkode: 9425b...90d Dette er skikkelig rednack/harry-folketro. Omtrent som at man er opptatt/har kjæreste hvis man har klokken på høyre arm. Anonymkode: 18946...f4b 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #74 Skrevet 22. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skikk og bruk er ikke oppdatert. Anonymkode: 9425b...90d Det er du som tror mer på harry amerikanskinspirert bridezilla-tøv, enn på skikk og bruk. Hvis dronning margrethe av Danmark kan gå med rødt i bryllup, skal jeg love at det er innafor. Hun tøver ikke med kotyme og skikk og bruk. Anonymkode: 18946...f4b 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #75 Skrevet 22. september 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener det er denne kjolen. Hva kan jeg evt gjøre for å få den bedre egnet til bryllupsbruk? Jakke? Skjerf, strømper og sko i annen farge? Jeg har flere lyse sommerkjoler, men i det høststormen slo inn over oss i dag begynte jeg å tenke på hva jeg kan ha på. Sommerkjole utgår i høstmørket... https://www.miinto.no/p-7029856-mi-stretch-kjole/Black?gclid=Cj0KCQjwnqH7BRDdARIsACTSAduWZVLzRBor_2AFs-cmc7OJiVlVFOARkDLuO_60AfyUjRhuadSOlW4aAuehEALw_wcB Anonymkode: 44620...510 Fin kjole, men er den ikke litt for hverdagslig? Skal dere ikke pynte dere noe særlig, eller hva er kleskoden? For meg er den kjolen der en kontorkjole som man bruker til hverdags, og ikke noe man bruker i et bryllup. Hvis du skal bruke den i et bryllup må du slå på stortromma hva smykker og frisyre angår, slik at det blir tydelig at du faktisk har pyntet deg og ikke tilfeldigvis ramlet innom et bryllup på vei til jobb. Anonymkode: ad6b2...207 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #76 Skrevet 22. september 2020 2 timer siden, Albbas skrev: Folk ser på amerikanske filmer om rare skikker og så antar de at samme skikker gjelder her i landet... Du kan fint bruke sort. Var folk i sorte kjoler i vårt bryllup, seriøst ingen som tenkte på det som en sak. Er litt samme greia som at mange (unge) nordmenn nå tror at sort er eneste ok "farge" i begravelse også - for det har de lært på tv! Takk. Med det forstod jeg en god del mer av hva jeg leser her inne. Jeg er en god del rundt omkring på et år, og har levd noen år. Og jeg sitter i enhver bryllupstråd, enhver begravelsestråd (nei, man bruker i mindre grad svart i Norge), og enhver tråd om business casual, og tenker "hva i alle dager...." Har inntrykk av at folk knapt har vært i et bryllup i det de svarer i denne tråden, men i det du nevner amerikansk bryllup falt de brikkene på plass. Anonymkode: c4c6f...ace 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #77 Skrevet 22. september 2020 29 minutter siden, Navani skrev: Men hva mener du med "i den klemma"? For da insinuerer du jo at alle bruder (og gjester) mener at fargene sort, hvitt OG rødt er helt forferdelig å ha i bryllupet. For meg så er det f.eks kun hvitt jeg ville ha reagert på. Hvis noen spør meg, så sier jeg det. Hvis ikke så dukker gjestene opp i hva de vil etter kleskode. Hvis du må ha inn alt med t-skje.. Anonymkode: 9425b...90d
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #78 Skrevet 22. september 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er du som tror mer på harry amerikanskinspirert bridezilla-tøv, enn på skikk og bruk. Hvis dronning margrethe av Danmark kan gå med rødt i bryllup, skal jeg love at det er innafor. Hun tøver ikke med kotyme og skikk og bruk. Anonymkode: 18946...f4b Nei sort er mer vanlig i USA i bryllup. Sort er ikke noe man skal bruke i norske bryllup. Les deg opp litt. Dansk skikk er ikke norsk skikk. Anonymkode: 9425b...90d
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #79 Skrevet 22. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fin kjole, men er den ikke litt for hverdagslig? Skal dere ikke pynte dere noe særlig, eller hva er kleskoden? For meg er den kjolen der en kontorkjole som man bruker til hverdags, og ikke noe man bruker i et bryllup. Hvis du skal bruke den i et bryllup må du slå på stortromma hva smykker og frisyre angår, slik at det blir tydelig at du faktisk har pyntet deg og ikke tilfeldigvis ramlet innom et bryllup på vei til jobb. Anonymkode: ad6b2...207 Jo, jeg vil jo ha tilbehør som gjør den litt mer pyntet. Men interessant det du sier, dette er ikke min hverdagskjole på kontoret altså ("kontoret" mitt innbefatter hvit sykepleieruniform, så jeg er langt fra den kleskoden på jobb) Ingen kleskode er nevnt i invitasjonen, men de som skal gifte seg er godt voksne (50+), ujålete, bryllup for andre gang, så jeg tror nok ikke det er hvit kjole der i gården. Ts Anonymkode: 44620...510
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #80 Skrevet 22. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei sort er mer vanlig i USA i bryllup. Sort er ikke noe man skal bruke i norske bryllup. Les deg opp litt. Dansk skikk er ikke norsk skikk. Anonymkode: 9425b...90d Jeg er opplest, takk. Det mer rød kjole og ligget med brudgommen er vrøvl fra ende til annen. Harrytassregler. Anonymkode: 18946...f4b 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå