Gå til innhold

Hvorfor er så mange glad i å gå i fjellet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri skjønt det.

Samtidig ser det jo tøft ut, og jeg har lyst å lære meg å like det? 
 

Tips?!

Anonymkode: 70b6c...f79

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå korte turer, når det er meldt pent vær, ikke tung sekk, god drikke og mat, ikke for bratt, ha med godt selskap som ikke går for fort for deg, den sprekeste skal alltid gå bakerst. 

Anonymkode: 4d419...094

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker det! Spesielt på steder hvor man ikke møter en sjel. Jeg går ofte alene med hunden. Bare nyte stillheten, fin natur og utsikt. Jeg er ikke ikke spesielt glad i viddelandskap, mer fjelltopper. Søsteren min f.eks er motsatt, hun liker lange, seige turer på vidda. Så det gjelder vel å finne ut hva slags type tur og område man liker. 

Anonymkode: 45b01...461

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige årsaker tenker jeg.

Personlig går jeg for roen, og at jeg har gode tankeprossesser når jeg går. Dvs. at jeg velger turer utenfor allfarvei, slik at jeg slipper å treffe mye folk. Går også med belastning, litt fullere sekk enn jeg trenger, for trimmen sin del. 

Anonymkode: 64812...37e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det so gjør at du ikke liker det da? For meg gir det en helt fantastisk følelse, lykkerus nærmest, samtidig som det er sunt for kroppen.

Anonymkode: 6ac76...65a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gitt opp å prøve å like fjellturer. Har gått korte turer, men ser ikke poenget i det. Gått i flere år med mange forsøk, det endrer ikke noe. 
Sinnsykt kjedelig! Ser heller maling tørke.

Anonymkode: 1f3a7...858

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har gitt opp å prøve å like fjellturer. Har gått korte turer, men ser ikke poenget i det. Gått i flere år med mange forsøk, det endrer ikke noe. 
Sinnsykt kjedelig! Ser heller maling tørke.

Anonymkode: 1f3a7...858

Da maler du en vegg da vet du, og setter deg i godstolen vendt mot veggen. 

Anonymkode: e49fb...f00

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihetsfølelsen og følelsen av å kunne puste skikkelig er grunnen. Samt at fjellet er pent :)  Får brukt alle sanser og senka skuldrene. Og særlig i disse smittetider er det en lettelse å komme ut i naturen og føle seg helt trygg. 

Anonymkode: b4ba5...f56

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri skjønt det.

Samtidig ser det jo tøft ut, og jeg har lyst å lære meg å like det? 
 

Tips?!

Anonymkode: 70b6c...f79

Handler mye om mestringsfølelse, god trening og fine landskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to grunner:

Å gå. Kroppen får jobbet, man produserer etterhvert endorfiner som gir en velværefølelse. I naturen bruker man mer av kjernemuskulaturen, mer av kroppen, og dermed får man mer ut av det enn å gå på grusvei. Å gå setter dessuten i gang andre prosesser i hjernen enn om man sitter. Tankene får løpe på en annen måte. (Vanskelige samtaler er lettere å ta når man går, enn når man sitter i ro, som et eksempel). 
 

Utsikt. Urmenneske i oss liker utsikt fordi vi da kan føle oss trygge; vi har oversikten (over om det kommer fiender), og når vi bare kan se utover og urmenneske i oss konstaterer «ingen fiender» i sikte, får vi fred. 
 

Å gå i fjellet gir ikke en «instant boost», men om man gjør det regelmessig, er det sterkt vanedannende. Anbefales.

Anonymkode: 65e84...fa0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåing er den ultimate trening for meg. Rent biologisk er det jo det vi er "ment" for å gjøre. Fjelltur i slak oppoverbakke med noe klatring, der du presser deg rundt 70%, er det sunneste for hjertet.

Jeg trener styrke og kondisjon på treningssenter, men det er stort sett fordi jeg har en kontorjobb midt i byen, og det er det mest effektive i hverdagen, for muskelmasse, kondisjon og kaloriforbrenning. Jeg har en liten skjevhet i korsryggen, som gjør at det aller beste er å gå i ulent terreng.

I tillegg er det jo frisk luft og natur. Jeg får en veldig fin følelse av "flyt" når jeg går - du må konsentrere deg litt for å se hvor du tråkker, uten at det er mentalt anstrengende. Jeg kan fortsatt la tankene flyte, og det gjør jeg som regel. Helt avhengig av en turkamerat som ikke er for skravlete.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det for trimmen sin del, pluss at det gir en egen ro å gå i fjellet uten å se andre mennesker, samt at det er veldig fin natur, spesielt nå på høsten er fargene praktfulle.

Anonymkode: 54143...c14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det ikke å like? Frisk luft, får bevege seg, nydelig utsikt, fred og ro. Kjenne hvordan kroppen brukes til det den er skapt for! Elsker fjellturer.

Anonymkode: 42fa1...dbb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er kjedelig å gå i fjellet. I skogen og ved havet, derimot. Love it! Man må finne de stedene som gir godfølelsen. Det er ingen vits å pese seg opp i fjellet hvis det ikke gir en noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som hater å trene på treningsstudio, er det å gå tur i skog og fjell den mest lysbetonte trimmen, rett og slett. Men nå går jeg bare en tur på ca 45 min i skogen i nærområdet, så det er jo ikke snakk om full oppakking og tur til snaufjellet. Det er en trimtur der jeg går meg svett og sliten, samtidig som jeg får klarnet tankene, redusert stresset og får fine naturopplevelser. Og musikk på øret et obligatorisk! Da går bena av seg selv og jeg blir ekstra motivert til å gå litt ekstra i oppoverbakkene eller gå litt lengre enn tenkt.

Problemet er at jeg ikke har ski, og at det ofte er mørkt når jeg er hjemme på vinterstid, så da blir det mye mindre trim i vinterhalvåret... :(

Anonymkode: 4c9aa...caa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Elsker å gå tur...men ved havet...skog og vann osv. Fjellet gir meg ingenting.  

Anonymkode: 64e17...a2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker å gå tur i naturen. Skog, mark, fjell. Mye pent å se på, frisk luft, ro og fred. Det er balsam for sjelen, og godt for kroppen å bevege seg. Beste måten å tilbringe en lørdag eller søndag. Trenger ikke være langt eller bratt. Ski på vinter, fottur på sommer. Slalom, skøyter, nesten hva som helst som er å tilbringe tid i naturen.

Anonymkode: 518d5...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for min del er det at det gir meg en ekstremt ro. Alt av bekymringer forsvinner og fokuserer kun på der jeg er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som hyper det pga de vil gi inntrykk til andre at de liker det. Egentlig gjør de ikke det.

Anonymkode: 6dca3...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...