Gå til innhold

Har blitt påvist fatigue, anbefalt å ikke trene, men vil så gjerne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter et halvt års tid med elendig form, har jeg fått påvist fatigue. Og det værste for meg er at jeg ikke har energi til å trene.

Men jeg har veldig lyst. Og de få dagene (2/30?) i måneden jeg føler jeg har litt ekstra energi, har jeg så fryktelig lyst til å trene slik jeg alltid har gjort. Jogge/løpe en mil, trene hard styrketrening osv. 
 

Legene anbefaler meg å bare gå helt rolige turer. Dvs helst på flat mark, ikke rask gange i motbakker osv. Dette for å ligge på det nivået jeg er i form (fatigue) slik at jeg ikke sliter meg enda mer ut og blir dårligere.

Men jeg har så lyst til å trene. Det er forferdelig å kjenne at jeg har mistet mye muskulatur allerede, og at jeg ikke kan prøve å gjøre noe med det. 
 

En ting å være ekskludert fra arbeidslivet som sykemeldt, men å høre at jeg ikke kan trene, er som å føle seg ekskludert fra den delen av livet også. Er ikke mye igjen av meg da.

Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 2faf1...822

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor anbefaler legene deg å ikke trene? Jeg har nå nylig lært at trening anbefales til de med fatigue, og da hjelper ikke rolige turer. Du må høyere opp i intensitet. 

Jeg ville ha tatt kontakt med en fysioterapeut som har litt greie på din sykdomstilstand. Ofte har de egne fysioterapeuter på de forskjellige avdelingene på sykehuset. Bruk dem for det de er verdt. 

Anonymkode: e9366...583

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatigue er ingen sykdom. Det er symtom, og oppfører seg forskjellig fra person til person. Og samme behandling kan ikke anbefales til alle.

Du får prøve litt trening sånn som du vil, men anbefaler deg å ikke løpe veldig langt hjemmefra. For det er så dumt å ikke komme seg hjem igjen, hvis formen plutselig snur. Hvis du tar i for mye blir du nok utslitt en stund. Og da har du lært hvordan det er, og kanskje oppdaget noen signaler som gjør at du kan stoppe i tide neste gang.

Anonymkode: 41b63...b4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det delte meninger om.
Anbefaler deg å skrive en treningsdagbok hvor du noterer deg hvordan trening, hvor lenge og hvordan kroppen reagerer etter feks 1-3 dager etterpå.  Etter en stund vil du kunne analysere infoen og forhåpentligvis klare å finne en treningsform for fungerer i forhold til din fatigue. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ødelegger den restfunksjonen kroppen din har. Trener du hardt når du føler deg bra, kan det gjøre at du blir dårlig i 2 uker etterpå. Om du vil trene intenst, tren intense styrkeøvelser på 10min og hvil lenge mellom hver økt

Anonymkode: 17da4...dbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dessverre fått se at det lønner seg å porsjonere energien. I starten hadde vi mange opplevelser med at ungdommen strakk seg for langt, og det fikk han betale for med dårlige perioder. Etterhvert har vi derfor kuttet de store tingene, og kan leve mer jevnt.

Anonymkode: ccbd9...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan jeg gjøre?

Fokuser på det du faktisk kan gjøre og ta en dag om gangen. Hør på de som har kompetanse på dette. 

Jeg var sengeliggende et halvt år på grunn av sykdom. Jeg tror aldri jeg har tenkt så mye på trening noen gang i mitt liv. Noen ganger blir det ekstra viktig med sånt som man ikke får til. Men det blir bedre, i alle fall om man jobber med å akseptere og samtidig ikke tenke at det er for resten av livet. Det er bare nå. 

Anonymkode: 82852...63a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med yoga?

Jeg slet selv med det samme for en del år siden, og jeg startet først med yoga og korte gå turer. Så ble det styrketrening, men det verste for meg var hard utholdenhetstrening trening, da ble jeg dårlig i flere dager. Det ble jeg ikke av yoga og styrke. Så ble jeg jo frisk etterhvert, og da kunne jeg jo fint trene hva jeg ville.

Anonymkode: 1d3c5...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det likt som deg. Jeg har en enorm treningsglede, men jeg kan ikke trene. Er under utredning for ME.

Jeg går rolige turer (passer på at pulsen helst holder seg under 130 for meg, er den over lenge så merker jeg det etterpå og dagene etter) kanskje 1-2 dager i uka. Jeg har også trent rolig lett styrke 1-2 dager i uka. Den siste måneden har jeg vært dårligere, og hadde første gåtur på 30 dager i går. Må bare godta at det svinger.

Husk at hvis du ikke hviler godt nå, så kan det ta mye lengre tid å bli frisk. Vi kan bli friske, men pri en er den kjempekjedelige hvilen. Det er bra at du har gode dager, MEN det betyr ikke at du skal gjøre mer. Da setter du deg selv tilbake igjen. 

Pass også veldig på hvilke råd du følger her på forumet. Mange har ikke kompetanse til å svare deg. Vi er opplært med at trening hjelper på alt, men de kjenner ikke til PEM de som anbefaler intensiv trening her. Jeg ville ha hørt på legene, og gjerne finn en fysio som har kompetanse. Min fysio sier lytt først til kroppen, hvis du klarer så flott, hvis ikke så er det bra at jeg stoppet og lyttet. 

Anonymkode: 6f4b4...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med roligere gåturer med lydbok eller musikk på øret? Kanskje du faller lettere inn i "drømmeland" uten å tenke at du ikke trener hardt?

Ellers vil jeg anbefale yoga (en rolig variant). Kanskje også pilates kan være noe?

Anonymkode: f008c...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...