Gå til innhold

Snobbete/Sossete/Høy-status navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 23.9.2020 den 7.58, AnonymBruker skrev:

Enig i den over meg. Tradisjonelt rike har staute navn med få stavelser som Anne, Astrid, Nils og Henrik.

Nyrike navn kan være så mangt, egentlig.

Anonymkode: 444c7...f4a

 

På 23.9.2020 den 14.52, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert mange av de som svarer her, faktisk bor her på Oslo vest. For her heter de rike jentene spesielle og  litt uvanlige navn (på norgesbasis). Gjerne med ch midt i navnet, selv om det ikke er vanlig skrivemåte. Eks  Filippa (Et navn som nærmest er ikke-eksisterende på Oslo øst), Maud, Hermine, Celina, Thea (med h), etc. 

Av guttenavn er kjedelige og ikke spes fine kombinasjoner vanlig. Gjerne med spesielle og sære skrivemåter, eks Carl-Frededric, Henrick-Magnus, Preben eller Jackob (sjelden bare med k). Merkelige kombinasjoner som Emiiiil (lang i) istedenfor Emil er også vanlig. 

De fleste har dessuten spesielle etternavn, med bindestrek mellom etternavnene . helt sært. 

Navn som Emilie, Julie, Emil etc er østkantnavn, med noen unntak. Det virker som om vestkantforeldre slutter å bruke navn når de merker at østkantforeldre kaller barna det samme. 
 

Anonymkode: 9bfcd...457

Ja Emil med lang uttale på i’en er fra det franske Emile. Stemmer for de andre navnene også. Man bruker sjelden K men C i navn. Mye Th, ch. Mer dansk skrivemåte på navn. 

Anonymkode: e7dd2...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Samme navn, skrevet ulikt har forskjellig status. Nicolai har høyer status enn Nikolai. Christian høyere enn Kristian, Frederic høyere enn Fredrik. Olav høyere enn Ole eller Ola. Wenche høyere enn Venke. Elizabeth høyere enn Elisabet. Ellers er det etternavn. Dansk skrivemåte indikerer eldre navn, men også gamle norske etternavn gir indikasjon om slektens status. Korte navn som Bø, Mo, Lie, eller navn som slutter på um, som Nerdrum, indikerer gamle og ofte store gårder. Mens navn som slutter på rud gjerne var små gårder, og noen av de siste som ble ryddet, dermed var alt det beste landet tatt. Borgerskapets etternavn har også høy sosial status, dette er ofte dansk eller tysk-klingende etternavn. Navnene med lavest sosial status er typ Olsen, Nilsen etc, da eide man ikke engang noen gård å ta navnet fra. Gården kirken er bygd på i hver bygd, er gjerne gården med høyest status i bygda. Noen ganger har denne gården gitt navn til kommunen, som indikerer en enda viktigere gård. Historisk. Noen adelige navn finnes fortsatt, Roos, Bielke eller Bjelke, skrives ulikt, Rein, Giske osv., men ikke alle med slike navn tilhører den adelige ætten. Noen tok navnet til gården de var leilendinger under på 1930-tallet, da etternavn ble lovbestemt. Derfor heter nå noen Jensen, selv om de ikke er sønn av Jens. Som er hva navnet betyr. Disse navnene har lavest sosial status av alle. Selv om Fredriksen er en av landets rikeste er etternavnet blant de med lavest sosial status. Samme med Andresen. Åpenbart penger i nyere tid. 
 

Så en Nicolai Munthe-Kaas er fra en helt annen sosial klasse enn en Nikolai Jensen. 

Anonymkode: 943b8...82b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2020 den 8.55):

Mikkeline, Céline og Alma. Guttenavn. Preben, Torben og Christian 

Anonymkode: b07d5...49d

Jeg bor i en liten bygd på tykkeste bondelandet og vi har både Celine og Alma på skolen vår, tror nok disse var "sossenavn" for 30+ år siden, men i dag er de i bruk overalt. 

Jeg har bekjente som er vokst opp et steinkast fra slottet og har foreldre/besteforeldre verdt 9-sifrede beløp, og der går det i navn som Greger, Åse, Jørgen, Petter, Marit og Vidar. Disse er riktignok voksne alt, og jeg har ikke helt oversikt over hva DERES barn heter. 

Anonymkode: a8d18...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2020 den 14.52):

Det er ikke sikkert mange av de som svarer her, faktisk bor her på Oslo vest. For her heter de rike jentene spesielle og  litt uvanlige navn (på norgesbasis). Gjerne med ch midt i navnet, selv om det ikke er vanlig skrivemåte. Eks  Filippa (Et navn som nærmest er ikke-eksisterende på Oslo øst), Maud, Hermine, Celina, Thea (med h), etc. 

Av guttenavn er kjedelige og ikke spes fine kombinasjoner vanlig. Gjerne med spesielle og sære skrivemåter, eks Carl-Frededric, Henrick-Magnus, Preben eller Jackob (sjelden bare med k). Merkelige kombinasjoner som Emiiiil (lang i) istedenfor Emil er også vanlig. 

De fleste har dessuten spesielle etternavn, med bindestrek mellom etternavnene . helt sært. 

Navn som Emilie, Julie, Emil etc er østkantnavn, med noen unntak. Det virker som om vestkantforeldre slutter å bruke navn når de merker at østkantforeldre kaller barna det samme. 
 

Anonymkode: 9bfcd...457

Du sier at folk som har svart hittil i tråden ikke er fra Oslo vest, men det du skriver her er jo totalt feil så du er hvertfall ikke fra vestkanten. Du har tydeligvis ikke vært der engang...

Anonymkode: 7ff50...044

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner med både høy kulturell kapital og godt med penger har kalt barna sine Constanse, Olav, Mads og Eva. 

Anonymkode: dd701...d48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De jeg kjenner med stor formue som kommer fra gamle penger har kalt barna sine tradisjonelle norske, stødige navn, f.eks Trygve, Ingeborg.

Anonymkode: e47bd...131

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at nymotens «originale» dobbeltnavn ofte er ensbetydende med lav sosial status. 

Barn fra familier med gamle penger har stort sett enkle tradisjonelle navn. Og som tidligere nevnt ofte etternavn med kontinentalt opphav. Bare min observasjon (har bodd både på bygda og på Oslo Vest).

Anonymkode: 4d10b...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...