Gå til innhold

Hva lønner seg, BSU eller fond?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 20 år gammel og vil begynne å spare, enten i BSU eller i fond. Har 25.000 fra før i BSU. Jeg betaler skatt nå (tar opp fag) og gjør nok det neste år også.
 

Så med i år og neste år så kan jeg ha 75.000 på BSU. Men jeg skal forhåpentligvis studere i 5-6 år, så det er lang tid før jeg får kjøpt bolig. Tror ikke jeg kommer til å jobbe eller spare så mye under studiene (sikkert bare jobbe i feriene, men blir nok ikke over skattegjelden?) 
 

Vil ikke pengene på BSU tape verdi/være mindre verdt om 10 år? Er jo høyere rente som regel i fond.... Hva anbefaler dere?

Anonymkode: 1866b...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BSU gir deg også opptil 5000 kr i skattelette, om du har skattet såpass. Det alene tilsvarer 20% rente. Det klarer nok ikke et fond. Så de 25k første du sparer, tar du i BSU

Anonymkode: 59a2a...a0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som noen her over sier, med 5000 kr skattelette tilsvarer det 20%, pluss den renten du har på kontoen. Du har med andre ord garantert 23-24% avkastning. 
 

Et fond kan enkelte år gi en bedre avkastning, men dette er sjeldent og ikke garantert slik som i BSU. Dersom du sparer til bolig er BSU den beste spareformen. 

Dersom du har penger til overs etter du har satt inn på BSU så ville jeg spart i fond, istedenfor BSU 2.0 eller lignende produkter. 

Anonymkode: 50ff9...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...