Gå til innhold

Inkassovarsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 9/18/2020 at 7:14 PM, AnonymBruker said:


Man skal vel først få en purring før man får inkassovarsel også. Og inkassovarsel skal vel komme lenge før det er gått halvtannet år.
Vet jo ikke hva dette er, men du har ikke snakket med firmaet, og fortalt at du ikke mottok noe, og spurt hvorfor de har ventet så lenge? 
Jeg hadde stått på mitt, forklart det hele, og sagt at jeg ikke betaler mer enn den opprinnelige fakturaen som jeg aldri fikk. Hvis ikke de går med på det, hadde jeg sagt det samme til inkassoselskapet. Hvis de ikke hadde godtatt det, hadde jeg sagt at de bare fikk la det gå videre. Jeg er sikker på at de ikke hadde gjort noe, og det ville ordnet seg. Har vært ute for tull som har gått til inkasso selv, og aldri fått problemer med det når jeg har tatt det opp.
 

Anonymkode: fff7b...79c

Inkassovarsel er en purring. Det er ingen krav om at du må få en purring før inkassovarsel. Du må få inkassovarsel før du får inkassosak. Du er klar over at du skylder penger, du er klar over at du skal få regning, og når den uteblir så får du selv sørge for å kontakte leverandøren om at du mangler regning. De kan ha sendt deg regning uten at posten har klart å levere. Det er likevel ditt ansvar om den forfaller, så du bør umiddelbart ta kontakt å få betalt den regningen.

Anonymkode: 5edb2...f34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har hendt seg at kontoen har vært bunnskrapt når strømregningen forfaller. Hvis jeg ikke har fått betalt den innen rimelig tid etter forfall, så får jeg inkassovarsel fra Lindorff. Det kan sees på som purring. Du får varsel før det går så langt som til inkasso sånn at du har mulighet til å gjøre opp for deg. Det er det enkleste for alle parter.

Har du en ubetalt faktura, så vil det nok komme et inkassovarsel, tror neppe de glemmer en sendt faktura. De har jo folk som holder orden på regnskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Til TS

Har du flyttet etter at du kjøpte varen. Det kan være grunnen til at du ikke har fått originalfakturaen.

Hvis du ikke finner kravet i gjeldsregisteret, kan det ganske enkelt skyldes at selger ikke har tatt seg bryet med å få det registrert, eller at kravet har gått i den meget store boken som kalles GLEMME.

Du har ikke opplyst hvor stor beløpet var på opprinnelig. Det er en avveining mellom å kreve inn pengene og en sjans for at de aldri får inn noen ting. Da må firma som har engasjert inkassobyrået betale alle omkostninger inkassoselskapet har hatt. Det kan fort beløpe seg til en del tusen kroner.

En innskriver hevder at:

«Det er likevel ditt ansvar om den forfaller, så du bør umiddelbart ta kontakt å få betalt den regningen.»

Det er selgers ansvar, ene og alene hvis selger ikke klarer å inndrive et pengekrav, og det vil også være selgers ansvar ene og alene hvis regningen foreldes, og med det blir uerholdelig.

Kjøper har ikke noe pliktmessig eller noe juridisk ansvar for å betale hva varen eller tjenesten koster.

Dette er mer et spørsmål om samvittighet, moral, etikk og anstendighet, fra kjøpers side.

Kommentar til Blondie65.

Jeg tror at hvordan lovverket og hvordan praksis er kan være to vidt forskjellige ting.

At dette har vært praksis i det selskapet du arbeidet i, er jeg ikke i tvil om.

Hvis det på purring kom klart frem at det var et varsel om inkasso, så er det i og for seg i orden.

 

Håper mitt svar til TS har gitt en litt mer fyldig forklaring på hva som kan være årsaken til at TS ikke har fått noe krav.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, TBergh said:

 

 

«Det er likevel ditt ansvar om den forfaller, så du bør umiddelbart ta kontakt å få betalt den regningen.»

 

Det er selgers ansvar, ene og alene hvis selger ikke klarer å inndrive et pengekrav, og det vil også være selgers ansvar ene og alene hvis regningen foreldes, og med det blir uerholdelig.

 

Kjøper har ikke noe pliktmessig eller noe juridisk ansvar for å betale hva varen eller tjenesten koster.

 

Dette er mer et spørsmål om samvittighet, moral, etikk og anstendighet, fra kjøpers side.

 

 

 

Hvis leverandør har sendt en faktura til folkeregistrert - eller skyldnerens selvoppførte adresse og den forfaller, så er TS skyldig de medførte omkostningene, uansett om hun har mottatt fakturaen eller ikke. Leverandøren trenger ikke ta ansvar for at fakturaen av ulike grunner ikke er mottatt, så lenge de kan dokumentere at den er sendt. Dette orker jeg ikke å diskutere en gang. Jeg jobbet i inkassobransjen så sent som i 2018, og har avvist utallige kravbestridelser av den sorten. Det som er synd er at mange faktisk tror på sånne feilaktige påstander som du kommer med, og dermed påtar større skyldig beløp i form av renter og rettslige kostnader. Egentlig kommer du ikke med en påstand som er relevant for problemstillingen heller, men noe i gaten "skatt er tyveri". Ja, du må gjerne mene det, men pr i dag må du fortsatt betale skatten din.

Anonymkode: 5edb2...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vis til hvilken lov som pålegger en kjøper ansvaret for at en regning/faktura blir betalt.

Jeg kjenner ikke til noen slik lov. Men jeg er mer enn villig til å lære.

Det blir hevdet at:" Egentlig kommer du ikke med en påstand som er relevant for problemstillingen heller, men noe i gaten "skatt er tyveri". Ja, du må gjerne mene det, men pr i dag må du fortsatt betale skatten din."

Vær så snill å ikke tillegg meg meninger og oppfatninger du har,

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, TBergh said:

Hei.

Vis til hvilken lov som pålegger en kjøper ansvaret for at en regning/faktura blir betalt.

Jeg kjenner ikke til noen slik lov. Men jeg er mer enn villig til å lære.

Det blir hevdet at:" Egentlig kommer du ikke med en påstand som er relevant for problemstillingen heller, men noe i gaten "skatt er tyveri". Ja, du må gjerne mene det, men pr i dag må du fortsatt betale skatten din."

Vær så snill å ikke tillegg meg meninger og oppfatninger du har,

Med vennlig hilsen

TBergh

Du kan selvfølgelig nekte å betale regningene dine, med betalingsanmerkninger og rettslige innvdrivninger som lønnstrekk som følge av det, hvis du tror det er frivillig å betale for varene du har bestilt.

Anonymkode: 5edb2...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar

Hei.

TS sitt spørsmål var og er:

«Hvordan får man vite at man har fått inkassovarsel? Hva skjer om man ikke får med seg at man får det?»

Jeg har svart på det TS har spurt om.

Du sier selv at du har arbeidet i et inkassobyrå, men har tydeligvis aldri hørt om LOV 1979-05-18 nr 18: Lov om foreldelse av fordringer (foreldelsesloven)., hvor hovedregelen for foreldelse av krav er 3 – tre år, og denne loven har du tydeligvis aldri hørt, hvilket gjør at jeg stiller meg meget undrende til denne uttalelsen.

En faktura faller inn under denne regelen, da en faktura er et enkelt pengekrav. Et enkelt pengekrav foreldes etter 3 – tre år.

Foreldelsen forlenges med et år, hvis innkrever ikke kan få tak i skyldner, og dette skyldes bl.a. at inndriver ikke hadde kjennskap til skyldners oppholdssted.

Loven er laget av en grunn.

Du fremsette påstander jeg aldri har fremsatt, noe sted bestridt eller nevnt at kjøper ikke er ansvarlig for mislighetsomkostninger som vil påløpe hvis et pengekrav/faktura ikke blir betalt.

Men du kan ikke holde en kjøper ansvarlig for kravet når kravet er foreldet. Jeg vet etter nesten tretti års erfaring som gjeldsrådgiver, at inkassoselskaper inndriver krav som er foreldet, uten den minste blygsel.

TS stiller ikke spørsmål om hva som kan skje eller vil skje, hvis TS nekter å betale et krav som TS har mottatt.

Det TS spør om er hvordan man kan vite at det er sendt ut et inkassokrav og om hva som skjer.

TS spør vider om «Hva skjer om man ikke får med seg at man får det?».

Jeg skjønner ikke hvorfor du trekker inn alle de andre forholdene, som ikke er relevante til TS sine spørsmål. På toppen av alt og tilføyelse til dette tillegger du meg holdninger og uttalelsere om «…men noe i gaten "skatt er tyveri". Ja, du må gjerne mene det, men pr i dag må du fortsatt betale skatten din."» Dette er det rene vrøvel og tøv.

Du påstår at: «Ja, du må gjerne mene det». Jeg mener ikke dette. Dette er det noe du har kokt i hop helt og holdent på eget initiativ. Hvor du har dette fra er en gåte for meg.

Jeg tror av jeg skal driste meg til å snu din påstand mot deg selv, du hevder nemlig at jeg:

«Egentlig kommer du ikke med en påstand som er relevant for problemstillingen heller,…»

Jeg skjønner ikke hvor du får dine tolkninger fra, angående hva TS spør om.

Men uansett så er det bra at du påpeker hva du mener er galt, og korrigerer dette. Det er alt for mange «synsere» som svarer på spørsmål på KGs forum Forbruker, jus og økonomi.

Imidlertid bør korrigeringen være saklig og korrekt.

Men jeg venter fortsatt på lovhjemmel, og ikke en uttalelse om at «Jeg jobbet i inkassobransjen så sent som i 2018, og har avvist utallige kravbestridelser av den sorten».

Dette er ikke et argument. Dette er en innrømmelse på at du ikke har noen lovhjemmel, ei heller noe saklig å komme med. Det at du har arbeidet i et inkassobyrå frem til 2018, forteller meg absolutt ingen ting. Hvis du mener at dette skal være et overbevisende argument, vel da skjønner ikke jeg hva du legger i et overbevisende og saklig juridisk argument.

Fremdeles med vennlig hilsen

TBergh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for alle svar, og spesielt innlegget til TBergh om saksgang. 

Ja, jeg har flyttet etter at jeg fikk varen. Jeg bestilte varen, fikk den levert og beskjed om at det skulle komme faktura på e-post. Firmaet har e-postadressene og telefonnumrene til både meg og ektefelle, og adresse før vi flytta. Hadde omadressering av post i 3 måneder etter vi flytta, så om det har blitt sendt noe i posten har jeg nok fått det med meg. Det jeg er redd for nå er at de har sendt noe på e-post for flere måneder siden som jeg ikke har fått med meg. Men ville det ikke da vært naturlig å ringe oss for å prøve å inndrive pengene? 

Forliksrådet og namsmannen, blir det varslet per brev? 

Varen kostet 27 000 kroner. Om det er slik at fakturaen ikke har havnet i glemmeboka deres, hvor mye kan kravet ha vokst? Det er sikkert umoralsk, men jeg har verken penger eller jobb etter virusutbruddet kom og vil tro at de ikke blir kjempeglade og interessert i å gi meg 3 års nedbetalingstid når jeg skulle ha betalt beløpet for halvannet år siden. 

Anonymkode: 8b6fc...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du sier: «Men ville det ikke da vært naturlig å ringe oss for å prøve å inndrive pengene? »

Det varierer fra firma til firma og hvilke rutiner de har på dette. Det å ringe skjer ikke ofte.

Du sier videre at:»… og vil tro at de ikke blir kjempeglade og interessert i å gi meg 3 års nedbetalingstid når jeg skulle ha betalt beløpet for halvannet år siden»

 

Det er tross alt snakk om kr 27 000,00. Det er mye penger for de aller fleste firmaer.

Hadde det vært meg du skyldte penger og du så tok kontakt, og forklarte hva som hadde skjedd, og i hvilken situasjon du er i nå, da hadde jeg sagt, ja, betal det du kan, når du har råd.

Det er tross alt bedre å få noen få kroner i måneden, fremfor å tape kr 27 000,00.

 

Så, ja, jeg hadde tatt sjansen. Si at hele saken rett og slett gikk i den berømte boken, og at det er først nå du har kommet på det. Skulle firma sende saken til inkasso, så tror jeg ikke det vil være mye de kan trekke deg i inntekten, i og med at du tydeligvis ikke har noe særlig inntekt å snakke om.

Eventuelt kan du da svare med at du tar saken inn for tingretten, for å få aksept for at du kan betale litt om gangen, og slippe renter og alle mulige gebyrer m.m. Argumentet vil være, at takken for å være ærlig, er altså at firma «går på» uten å vise forståelse.

Du viser det som kalles betalingsvilje. Du kan også bemerke overfor firma at saken sannsynligvis også vil ha en viss interesse i massemedia. Du må jo ikke gjøre noe av det du «truer» med, men det vet ikke firma. Dårlig reklame er drepen for et firma. Og særlig om den «ærlige kunden som kom etter flere år for å gjøre opp en regning, som firma hadde vist liten eller ingen interesse av å finne»

Du sier selv at de har opplysninger om deg, og hvordan de kan nå deg. Det har sikkert skjedd noe «rot» hos firma. Det skjer, og regninger som firmaer skal betale blir rotet bort, det samme kan også skje med en faktura firma skal sende ut.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...