Gå til innhold

Inkassovarsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan får man vite at man har fått inkassovarsel? Hva skjer om man ikke får med seg at man får det?

Jeg kjøpte en vare for halvannet år siden og skulle få faktura på e-post etter et par uker, men jeg hørte aldri noe mer fra firmaet og jeg har helt glemt saken inntil nå. 

Anonymkode: 8b6fc...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Det kan hende du har fått dette i den offentlige e-boksen din. Samme som Nav og Skatteetaten sender meldinger til.

Hvis du ikke finner noe der, kan du søke på firmanavnet i Brønnøysundregisret, for å se om det eksisterer, eller hvordan ståa er.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får man vite at man har fått inkassovarsel? Hva skjer om man ikke får med seg at man får det?

Jeg kjøpte en vare for halvannet år siden og skulle få faktura på e-post etter et par uker, men jeg hørte aldri noe mer fra firmaet og jeg har helt glemt saken inntil nå. 

Anonymkode: 8b6fc...4f3


Man skal vel først få en purring før man får inkassovarsel også. Og inkassovarsel skal vel komme lenge før det er gått halvtannet år.
Vet jo ikke hva dette er, men du har ikke snakket med firmaet, og fortalt at du ikke mottok noe, og spurt hvorfor de har ventet så lenge? 
Jeg hadde stått på mitt, forklart det hele, og sagt at jeg ikke betaler mer enn den opprinnelige fakturaen som jeg aldri fikk. Hvis ikke de går med på det, hadde jeg sagt det samme til inkassoselskapet. Hvis de ikke hadde godtatt det, hadde jeg sagt at de bare fikk la det gå videre. Jeg er sikker på at de ikke hadde gjort noe, og det ville ordnet seg. Har vært ute for tull som har gått til inkasso selv, og aldri fått problemer med det når jeg har tatt det opp.
 

Anonymkode: fff7b...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Purring er ikke pålagt ved lov. Men det er vanlig at det blir purret.

Så hvis purring ikke er sendt, kan man prøve seg på at det er blitt sedvane/hevd.

Enig at 1 og 1/2 år siden handelen er lang tid. Men et fakturakrav er det som kalles et enkelt pengekrav og foreldes etter

3 - tre år.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å snakk med dem er det jeg sier.
Firmaet bør i det minste kunne dokumentere at det er blitt sendt en faktura. Det tror jeg hvertfall de er pålagt å gjøre  i en sånn sak.

Anonymkode: fff7b...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Kan ikke se noe i verken Altinn eller Digipost. Det kan selvfølgelig være at de har sendt meg faktura på e-post og jeg har klart å ikke få det med meg, men de har også min adresse og telefonnummer + kontaktinfo til ektefelle. 

Firmaet finnes fortsatt og ser ut til å gjøre det bra. Jeg vil likevel helst unngå å kontakte dem fordi jeg da må betale fakturaen og ikke har en økonomi der det er rom til en slik kostnad nå. På tiden da jeg kjøpte varen hadde jeg en godt betalt jobb, mens jeg nå er arbeidsledig. Det var ved gjennomgang av økonomien min de siste par årene at jeg fant ut at jeg ikke har betalt firmaet. Og nå begynner jeg å bli redd for at det ligger et inkassovarsel et sted med drøss av renter, gebyr og trusler om trekk i lønn. 

 

Anonymkode: 8b6fc...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom der går til namsmannen kan du regne med at det blir en del dyrere. Inkassosalær, skrivesalær, rettsgebyr. Totalt sett kan være bedre for deg å nå ut til selger. Vise betalingsvilje, men være ærlig om at du ikke har anledning til å innfri hele kravet på en gang. 

Anonymkode: d390f...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Det er inkassoselskapet som eventuelt påstår at de har sendt inkassokrav. Da har de også bevisbyrden.

 

Saksgangen.

Det må sendes et varsel om at saken blir oversendt til inkasso.

Så må det sendes en betalingsoppfordring

Så kan selve inkassokravet sendes.

Skal saken kunne sendes til namsmannen for tvangsinndrivelse, må inkassoselskapet sende saken til Forliksrådet.

At saken sendes til Forliksrådet, skal du varsles om.

Så skal namsmannen varsle om at det skal trekkes i inntekten.

At alle disse varslene skal ha «kommet på avveie» er heller tvilsomt.

Hvis du får et av disse varslene nå, eller på et senere tidspunkt, hadde jeg bestridt kravet, med henvisning til at du ikke har mottatt noen faktura eller noen av disse varsler.

Videre hadde jeg påpekt at firmaet og/eller inkassoselskapet har utvist passivitet, og at du ikke skal legges denne passiviteten til last.

På meg virker det som om det opprinnelige kravet / fakturaen er «falt bak skrivebordet».

Ha is i magen. Det kan se ut som om dette kravet går mot foreldelse.

Med vennlig hilsen

TBergh

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, TBergh skrev:

Skal saken kunne sendes til namsmannen for tvangsinndrivelse, må inkassoselskapet sende saken til Forliksrådet.

Dette stemmer ikke. Ved vanlige fakturakrav sendes utleggsbegjæring etter tvfbl. §7-2 bokstav f. 
 
Det er dog god inkassoskikk å sende saken til forliksrådet som første instans dersom man i forkant kjenner til at skylder er uenig i kravet. 

Anonymkode: d390f...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

TS, har du fått et varsel om at du må betale noe, eller sitter du her og lager frykt ut av løse luften om at du muligens har et inkassokrav du ikke har hørt noe om?

Uansett kan du se alt du trenger å vite på gjeldsregister.com. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, TBergh skrev:

Hei.

Purring er ikke pålagt ved lov. Men det er vanlig at det blir purret.

Så hvis purring ikke er sendt, kan man prøve seg på at det er blitt sedvane/hevd.

Enig at 1 og 1/2 år siden handelen er lang tid. Men et fakturakrav er det som kalles et enkelt pengekrav og foreldes etter

3 - tre år.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

Hei.

Mitt inntrykk er at purringer blir mer og mer sjeldent. Det kommer jo an på kravtypen, for små krav er det vanligere med purring før inkassovarsel siden man da får større inntekter i form av purregebyr. For store krav er det lite lønnsomt siden verdien av purregebyret spises opp av den negative effekten av forlenget kredittid. 
 

Min spådom er at med det reduserte purregebyret fra oktober (fra 70 til 35 kroner) vil man se enda færre purringer før inkassovarsel. Jeg tror faktisk man vil se enda mer inkassovarsler uten gebyr under 14 dager etter forfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, isw skrev:

Hei.

Mitt inntrykk er at purringer blir mer og mer sjeldent. Det kommer jo an på kravtypen, for små krav er det vanligere med purring før inkassovarsel siden man da får større inntekter i form av purregebyr. For store krav er det lite lønnsomt siden verdien av purregebyret spises opp av den negative effekten av forlenget kredittid. 
 

Min spådom er at med det reduserte purregebyret fra oktober (fra 70 til 35 kroner) vil man se enda færre purringer før inkassovarsel. Jeg tror faktisk man vil se enda mer inkassovarsler uten gebyr under 14 dager etter forfall. 

Men nå er det faktisk slik at en purring som inneholder et inkassovarsel faktisk også er en purring. Og man har faktisk ikke lov å sende en sak direkte til inkasso uten at det purres (med eller uten inkassovarsel) først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Innskriver hevder at:

«Dette stemmer ikke. Ved vanlige fakturakrav sendes utleggsbegjæring etter tvfbl. §7-2 bokstav f.»

I og for seg riktig, men ikkje i denne konkrete saken.

TS har ikke mottatt noen faktura: TS sier:

«Jeg kjøpte en vare for halvannet år siden og skulle få faktura på e-post etter et par uker, men jeg hørte aldri noe mer fra firmaet og jeg har helt glemt saken inntil nå.»

Det er først når faktura er sendt, noe som TS påstår ikke har skjedd i TS sin sak, at selger kan begjære utlegg.

Derfor må først faktura sendes, og hvis mottaker ikke fremmer innsigelser mot kravet kan saken gå videre som nevnt i tvangsl. § 7-2, litra f), eller via Forliksrådet, hvis kravet bestrides.

 

Kommentar til Blondie65.

Du hevder at:

«Men nå er det faktisk slik at en purring som inneholder et inkassovarsel faktisk også er en purring. Og man har faktisk ikke lov å sende en sak direkte til inkasso uten at det purres (med eller uten inkassovarsel) først.»

Som den petimeter jeg er, så kan jeg heller ikke la denne «passere», men du hevder at

«Men nå er det faktisk slik at en purring som inneholder et inkassovarsel faktisk også er en purring»

Skal saken sendes til egen eller fremmedinkasso må det sendes et varsel om at saken går til inkasso.

En purring er en purring, og er ikke lovpålagt.

I gamle dager, den gang jeg var ung (forrige årtusen) sendte alle kreditorer purringer, merket

Førstegangspurring - Annengangspurring og Tredjegangspurring, som noen også kalte Siste gangs purring. Men det var den gangen det, de glade åttiårene, med japper og Børstraktorer, og 20 kg NMT 900 mobiltelefoner.

En purring en påminnelse om at den opprinnelige faktura ikke er betalt, og vil ikke bli ansett som et varsel om inkasso.

Hvis selger ønsker å sende en purring, må selger vente minst 14 – fjorten dager. Selger kan også kreve et purregebyr. Purregebyret er ikke lovregulert, men det er god kutyme å legge seg på 1 – ett inkassogebyr.

Selger kan også velge om det skal sendes ut inntil 2 – to purringer. Mener at 1 – ett purregebyr er på kr 64/65. Etter den første purringen må det ventes i ytterligere 14 – fjorten dager før ny purring kan sendes, med nytt purregebyr. Samlet purringsgebyr vil da beløpe seg til kr 128/130, inkludert andregangspurregebyr.

Sender man varsel om at saken vil bli oversendt for inndrivelse via egen eller fremmedinkasso, så skal dette hete Varsel om inkasso. Hvis det kalles noe annet, er det ikke å anse som varsel om inkasso, men som en «vanlig» purring.

Her må alle formalia være i orden, da vi nå har kommet inn i den juridiske verden.

Håper dette «avklarer» noe av det som TS spurte om og noen andre «unøyaktigheter».

Men jeg er en petimeter og kontrollfreak, så derfor mine kommentarer.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Blondie65 skrev:

Men nå er det faktisk slik at en purring som inneholder et inkassovarsel faktisk også er en purring. Og man har faktisk ikke lov å sende en sak direkte til inkasso uten at det purres (med eller uten inkassovarsel) først.

Ja, men her snakket jeg om purringen før inkassovarsel (som var mer vanlig før). Som også TBergh skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TBergh skrev:

Selger kan også velge om det skal sendes ut inntil 2 – to purringer. Mener at 1 – ett purregebyr er på kr 64/65. Etter den første purringen må det ventes i ytterligere 14 – fjorten dager før ny purring kan sendes, med nytt purregebyr. Samlet purringsgebyr vil da beløpe seg til kr 128/130, inkludert andregangspurregebyr.

 

TBergh

 

Nei, pr i dag er et slikt purregebyr på 70 kr. MEN det er gode nyheter for dårlige eller sene betalere, for regjeringen har bestemt at det skal settes ned til halvparten, 35 kr, fra oktober av.

Les mer her på Regjeringen.no 

"De viktigste endringene er at gebyrene for purringer og inkassovarsler er redusert fra 70 til 35 kroner, og at inkassosalærene for krav opp til 500 kroner er redusert fra 350 til 175 kroner. Salærene for høyere krav er også redusert, men ikke like mye prosentvis."

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 timer siden, TBergh skrev:

Kommentar til Blondie65.

 

Du hevder at:

 

«Men nå er det faktisk slik at en purring som inneholder et inkassovarsel faktisk også er en purring. Og man har faktisk ikke lov å sende en sak direkte til inkasso uten at det purres (med eller uten inkassovarsel) først.»

 

Som den petimeter jeg er, så kan jeg heller ikke la denne «passere», men du hevder at

 

«Men nå er det faktisk slik at en purring som inneholder et inkassovarsel faktisk også er en purring»

 

Skal saken sendes til egen eller fremmedinkasso må det sendes et varsel om at saken går til inkasso.

 

En purring er en purring, og er ikke lovpålagt.

 

I gamle dager, den gang jeg var ung (forrige årtusen) sendte alle kreditorer purringer, merket

 

Førstegangspurring - Annengangspurring og Tredjegangspurring, som noen også kalte Siste gangs purring. Men det var den gangen det, de glade åttiårene, med japper og Børstraktorer, og 20 kg NMT 900 mobiltelefoner.

 

En purring en påminnelse om at den opprinnelige faktura ikke er betalt, og vil ikke bli ansett som et varsel om inkasso.

 

Hvis selger ønsker å sende en purring, må selger vente minst 14 – fjorten dager. Selger kan også kreve et purregebyr. Purregebyret er ikke lovregulert, men det er god kutyme å legge seg på 1 – ett inkassogebyr.

 

Selger kan også velge om det skal sendes ut inntil 2 – to purringer. Mener at 1 – ett purregebyr er på kr 64/65. Etter den første purringen må det ventes i ytterligere 14 – fjorten dager før ny purring kan sendes, med nytt purregebyr. Samlet purringsgebyr vil da beløpe seg til kr 128/130, inkludert andregangspurregebyr.

 

Sender man varsel om at saken vil bli oversendt for inndrivelse via egen eller fremmedinkasso, så skal dette hete Varsel om inkasso. Hvis det kalles noe annet, er det ikke å anse som varsel om inkasso, men som en «vanlig» purring.

 

Her må alle formalia være i orden, da vi nå har kommet inn i den juridiske verden.

 

Håper dette «avklarer» noe av det som TS spurte om og noen andre «unøyaktigheter».

 

Men jeg er en petimeter og kontrollfreak, så derfor mine kommentarer.

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

TBergh

 

Jeg kan også være petimeter. Det holder at det står "Purring med inkassovarsel" eller "Purring" og at det står TYDELIG "Inkassovarsel" i teksten. Dette vet jeg fordi et sted der jeg jobbet før kuttet ut første purring helt og holdent og sendte kun ut en som da var kombinert purring og inkassovarsel med alle de frister som var lovpålagt. Etter dette overtok inkassoselskapet saken som da sendte ut nytt inkassovarsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei.

Mulig det. Men oss petimetere i mellom, så er det formelt feil. Jeg har flere ganger fått gehør for at denne formaliteten er feil.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Blondie65 skrev:

Uansett kan du se alt du trenger å vite på gjeldsregister.com. 

Denne siden eksisterer jo ikke (?)

Ellers høres det ut også for meg, som at TS egentlig ikke har mottatt noenting, men er redd for å gjøre det. Kanskje TS kan klaregjøre det for oss.

 

På 18.9.2020 den 23.02, AnonymBruker skrev:

Jeg vil likevel helst unngå å kontakte dem fordi jeg da må betale fakturaen og ikke har en økonomi der det er rom til en slik kostnad nå. På tiden da jeg kjøpte varen hadde jeg en godt betalt jobb, mens jeg nå er arbeidsledig.

  Og TS: Selv om du har dårligere mulighet til å betale denne regningen nå, råder jeg deg likevel til å kontakte dem og forklare det hele, om at du ikke har mottatt noe, og hadde glemt det inntil nå. Da kan du også forklare at situasjonen har endret seg, og be om å få regningen oppdelt eller noe. 
Så igjen: Snakk med dem. Du husker jo dette nå, og dermed er det uærlig av deg å ikke si fra. Vær ærlig, kontakt dem og si alt som det er. Det vil svare seg uansett i lengden.

Anonymkode: fff7b...79c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
17 timer siden, TBergh skrev:

Hei.

Mulig det. Men oss petimetere i mellom, så er det formelt feil. Jeg har flere ganger fått gehør for at denne formaliteten er feil.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

Jeg tar høyde for at ikke veldig mye har endret seg - men vi gjorde det altså sånn i et selskap jeg arbeidet. Vi sende en purring som også inneholdt inkassovarsel, deretter foretok inkassoselskapet all innkreving. De sendte riktignok ut inkassovarsel før de gjennomførte inkasso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...