Gå til innhold

Veldig ambivalent til psykologen

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Psykologen er vel ute etter å finne noen underliggende røde tråder og vil se hvordan du reagerer på ting. Har hun satt diagnose eller antydet diagnose? 

Anonymkode: 8ea56...226

Aldri hørt snakk om diagnose.. 

Anonymkode: 03f1a...750

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da gjør jo ikke det noe:

14 minutter siden, AnonymBruker said:

En sykepleier kan ikke ta tak i ting lg behandle slik som en psykolog gjør. 

Hva skal du ha behandlet, om det ikke er snakk om en diagnose? Da kan du like gjerne gå til sykepleier e.l.

Anonymkode: 1635c...64c

• Liker 3
Skrevet
På 18.9.2020 den 18.45, AnonymBruker skrev:

Har hatt en psykolog jeg har gått til en stund. Kjenner jeg er veldig ambivalent i forhold til henne. Vet ikke om jeg liker henne eller ei. Den ene timen er hun veldig god å snakke med, og neste time virker hun både kvass og utålmodig. Hun fokuserer på alt som er tungt og negativt, og lager problemer ut av ting som jeg ikke opplever som problem.. f eks. Du bør ikke ta på deg å sitte i FAU og ting som stresser deg.. (?😳) FAU stresser meg ikke i det hele tatt, synes det er gøy og får påvirke mye på skolen til barna. Bli kjent med andre osv. 
jeg er gift, har barn, jobb osv. Det er veldig kjipt å drukne i negativitet hos psykologen, jeg trenger å ha fokus på det som er bra også for å få en balanse.. går ut av kontoret med følelsen av at jeg har det kjipere enn det jeg faktisk har det. 

har tatt det opp med henne, men hun sier det er derfor jeg er der, for å snakke om det som er vanskelig. 

Hva er årsaken til at du i det hele tatt går der? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da gjør jo ikke det noe:

Hva skal du ha behandlet, om det ikke er snakk om en diagnose? Da kan du like gjerne gå til sykepleier e.l.

Det er det heldigvis ikke du som skal avgjøre.. hvilke type behandling jeg trenger. En trenger ikke ha diagnoser for å snakke med en psykolog. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, tutsi123 skrev:

Hva er årsaken til at du i det hele tatt går der? 

Sliter med angst.. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sliter med angst.. 

Skjønner. Jeg har ikke greie på dette. Men kanskje er det viktig å komme til bunns i hva som trigger angsten, og at det er det som oppleves som vanskelig?  Uansett lykke til ❤️

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du spurt? Det finnes psykiske lidelser som kan gi angst som symptom og da er det den lidelsen som må behandles for at angsten skal dempes. Noen psykologer vil ikke snakke om diagnoser før de er helt sikre og de mener pasienten begynner å selv se mønsteret.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du spurt? Det finnes psykiske lidelser som kan gi angst som symptom og da er det den lidelsen som må behandles for at angsten skal dempes. Noen psykologer vil ikke snakke om diagnoser før de er helt sikre og de mener pasienten begynner å selv se mønsteret.

Har spurt, men har ikke noen diagnose.. det er «bare» angst.. noen har en større sårbarhet for å få angst enn andre.. og det er det vi jobber med 

Skrevet

Hei,

Synes du kan ta det opp med henne igjen. Ja man snakker om vanskelige tema og problemer hos psykologen men psykologen kan likevel være mer løsningsorientert (ha fokus på å utvikle dine ressurser osv). Om du fortsatt kjenner på samme opplevelse etter å ha vært hos henne, kan du alltids bytte behandler :)

Hilsen psykolog

Anonymkode: 11795...cda

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Synes du kan ta det opp med henne igjen. Ja man snakker om vanskelige tema og problemer hos psykologen men psykologen kan likevel være mer løsningsorientert (ha fokus på å utvikle dine ressurser osv). Om du fortsatt kjenner på samme opplevelse etter å ha vært hos henne, kan du alltids bytte behandler :)

Hilsen psykolog

Anonymkode: 11795...cda

Takk for fornuftig svar. Hun er superdyktige i det faglige.. men vi klikker ikke helt på det sosiale. Hadde ønsket at hun var litt positiv, og løsningsorientert 

Gjest Lisa Rowe
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du heller burde dra på aromamassasje eller vinkveld med venninnne. Psykolog er ikke et sted man drar for å få ros og applaus - men som psykologen sier: jobbe med problemer.

Anonymkode: e5106...755

Jeg vet ikke hvor du har fått dette fra? Om det er din erfaring med behandling så må du huske at alle pasienter er ulike, og krever en ulik tilnærming. Hvorvidt ts trenger behandling eller ikke, eller hvilken form for behandling hun trenger, er ikke opp til deg å avgjøre. 

Jeg har gått til ukentlig samtaleterapi i snart 6 år nå og jeg personlig hadde aldri orket det om hver eneste time kun skulle handle om symptomene mine og hvordan de skal fikses. Jeg har lidelser som krever langvarig behandling og går til samtaleterapi selv når jeg har gode perioder, og da kan vi sitte å bare snakke om livet generelt, begge to. Selv når jeg har det tungt så er hun flink til å legge vekt på de tingene jeg mestrer i livet, og oppmuntrer og gir ros for det - og det er jeg utrolig takknemlig for. 

Skrevet
17 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Jeg vet ikke hvor du har fått dette fra? Om det er din erfaring med behandling så må du huske at alle pasienter er ulike, og krever en ulik tilnærming. Hvorvidt ts trenger behandling eller ikke, eller hvilken form for behandling hun trenger, er ikke opp til deg å avgjøre. 

Jeg har gått til ukentlig samtaleterapi i snart 6 år nå og jeg personlig hadde aldri orket det om hver eneste time kun skulle handle om symptomene mine og hvordan de skal fikses. Jeg har lidelser som krever langvarig behandling og går til samtaleterapi selv når jeg har gode perioder, og da kan vi sitte å bare snakke om livet generelt, begge to. Selv når jeg har det tungt så er hun flink til å legge vekt på de tingene jeg mestrer i livet, og oppmuntrer og gir ros for det - og det er jeg utrolig takknemlig for. 

Høres ut som en bra psykolog.. det er slik det bør være.

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Det er det heldigvis ikke du som skal avgjøre.. hvilke type behandling jeg trenger. En trenger ikke ha diagnoser for å snakke med en psykolog. 

Det har jeg heller ikke sagt 🤦🏼‍♀️ Poenget var at du kan like gjerne gå til en psykiatrisk sykepleier eller lignende - spesielt siden du har hatt så god erfaring der.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg heller ikke sagt 🤦🏼‍♀️ Poenget var at du kan like gjerne gå til en psykiatrisk sykepleier eller lignende - spesielt siden du har hatt så god erfaring der.

En psyk sykepleier kan være en god støtte, men de kan ikke behandle på lik linje som en autorisert psykolog spesialist. Derfor velger jeg å gå til den med mest kunnskap og kompetanse 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...