Gjest theTitanic Skrevet 20. september 2020 #21 Skrevet 20. september 2020 Psykologer skal fokusere på hva som er bra hos pasienten for å bygge selvtillit og mestringsevne, men det er heller ikke noe kaffeselskap. Du går dit pga angst (og sikkert stress) og det virker til at hun vil fortelle deg at du kan la være å gjøre ting som er unødvendige (FAU og oppussing er ikke livsnødvendige ting) for å finne ro og stresse ned, og kanskje med det få mindre angst. Det er hva jeg leste ut av innleggene dine. Men tydeligvis har hun noe å lære selv, for hun klarer ikke begynne på blanke ark med ny pasient uten å ta med seg noe av stemningen fra forrige time eller tidsstress ihht egen timeplan.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #22 Skrevet 20. september 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er noe annet enn det du beskrev i starten. Du likte ikke at psykologen alltid fokuserte på problemene dine, og at du fikk det kjipt når du hadde en bra dag. Det er ut fra dette at folk her mener at du ikke trenger psykolog, og har misforstått hele meningen med psykolog; nemlig behandling for mentale lidelser. Det du beskriver i dette innlegget derimot, forstår jeg at du reagerer på. Jeg anbefaler å prøve å bytte behandler. Kan du kanskje spørre henne om hun syns du trenger behandling? Det har jo vært mye fokus i det siste på at også samtaleterapi kan ha bivirkninger og virke mer skadelig enn til hjelp. Derfor skal man ha et klart behov før man begynner/fortsetter behandling. Kanskje du bør prøve en periode uten, og se om det kanskje fungerer vel så bra? Anonymkode: 82ecc...783 Har vurdert det. Har allerede snakket med en annen psykolog og han kan ta meg inn på kort varsel. Men tror jeg vil se det litt an et par timer til. Kan jo være det er meg også.. hvis kjemien / relasjon mellom meg og henne er likt.. vurderer jeg å kutte det ut, og se an en periode uten.. Og ta kontakt med han nye hvis jeg trenger det. mannen min er ikke gira på at jeg skal fortsette. Anonymkode: 03f1a...750
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #23 Skrevet 20. september 2020 53 minutter siden, theTitanic skrev: Psykologer skal fokusere på hva som er bra hos pasienten for å bygge selvtillit og mestringsevne, men det er heller ikke noe kaffeselskap. Du går dit pga angst (og sikkert stress) og det virker til at hun vil fortelle deg at du kan la være å gjøre ting som er unødvendige (FAU og oppussing er ikke livsnødvendige ting) for å finne ro og stresse ned, og kanskje med det få mindre angst. Det er hva jeg leste ut av innleggene dine. Men tydeligvis har hun noe å lære selv, for hun klarer ikke begynne på blanke ark med ny pasient uten å ta med seg noe av stemningen fra forrige time eller tidsstress ihht egen timeplan. Nettopp! Måler er jobb løfte pasienten opp, se på det en mestrer. Men koseprat er det ikke, og jeg er heller ikke interessert i å reise 3 timer tur/r og ta meg fri fra jobb for å snakke om blomster og gardiner. Jeg vil ha noe ut av det. Det finnes en gylden middelvei. En skal føle seg litt lettere etter en time, og ikke verre. Anonymkode: 03f1a...750
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #24 Skrevet 20. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp! Måler er jobb løfte pasienten opp, se på det en mestrer. Men koseprat er det ikke, og jeg er heller ikke interessert i å reise 3 timer tur/r og ta meg fri fra jobb for å snakke om blomster og gardiner. Jeg vil ha noe ut av det. Det finnes en gylden middelvei. En skal føle seg litt lettere etter en time, og ikke verre. Anonymkode: 03f1a...750 Skal man føle seg lettere etter en time? Om jeg har jobbet med noe vanskelig føles det ikke lettere etter en time, jeg trenger tid til å fordøye det vi har jobbet med og på å komme meg ut av temaet vi jobber med. Ofte føler jeg meg verre siden traumene vi jobber med er tunge og krevende. Det betyr ikke at behandlingen ikke hjelper eller er bra for meg. Jeg synes det høres ut som du kan få vel då mye ut av sykepleier, coach, venninne eller lignende. Om du ikke får noe ut av timene er det bedre om du gir plassen til noen som kan få noe ut av dem. Anonymkode: 4767d...408 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #25 Skrevet 20. september 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal man føle seg lettere etter en time? Om jeg har jobbet med noe vanskelig føles det ikke lettere etter en time, jeg trenger tid til å fordøye det vi har jobbet med og på å komme meg ut av temaet vi jobber med. Ofte føler jeg meg verre siden traumene vi jobber med er tunge og krevende. Det betyr ikke at behandlingen ikke hjelper eller er bra for meg. Jeg synes det høres ut som du kan få vel då mye ut av sykepleier, coach, venninne eller lignende. Om du ikke får noe ut av timene er det bedre om du gir plassen til noen som kan få noe ut av dem. Anonymkode: 4767d...408 Det er VELDIG stor forskjell på om en behandler angst eller traumer, skjønner du virkelig ikke det? Såklart føles det tyngre og vanskeligere for deg som går i behandling for traumer; angst derimot, uten noen klar tilgrunnliggende årsak følger en helt annen behandlingsprotokoll som gjerne skal være løsningsorientert, fokusere på mestring og utfordringer - jeg følte meg alltid bra på ett vis etter å ha vært hos psykolog da jeg gikk i angstbehandling. Kampklar, litt sint og motivert. Du kan ikke sammenligne de to. Anonymkode: fe86b...2b6 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #26 Skrevet 20. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er VELDIG stor forskjell på om en behandler angst eller traumer, skjønner du virkelig ikke det? Såklart føles det tyngre og vanskeligere for deg som går i behandling for traumer; angst derimot, uten noen klar tilgrunnliggende årsak følger en helt annen behandlingsprotokoll som gjerne skal være løsningsorientert, fokusere på mestring og utfordringer - jeg følte meg alltid bra på ett vis etter å ha vært hos psykolog da jeg gikk i angstbehandling. Kampklar, litt sint og motivert. Du kan ikke sammenligne de to. Anonymkode: fe86b...2b6 Jeg forstår det. Synes likevel det virker som om TS har et urealistisk syn på terapi, og at hun i dialog med psykologen kan se på hva som er funksjonen til timene. Om hun ikke får noe ut av timene er det bedre å gi plassen videre til andre som trenger den. Anonymkode: 4767d...408 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #27 Skrevet 20. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår det. Synes likevel det virker som om TS har et urealistisk syn på terapi, og at hun i dialog med psykologen kan se på hva som er funksjonen til timene. Om hun ikke får noe ut av timene er det bedre å gi plassen videre til andre som trenger den. Anonymkode: 4767d...408 Jeg forstår godt at hun ikke er fornøyd, jf. det hun har utdypet i et senere innlegg. Effekten av psykologisk behandling er i stor grad avhengig av kjemi mellom behandler og pasient, og jeg er sjeleglad jeg trålet gjennom intet mindre enn FIRE (!) psykologer før jeg fant «den rette» - takket være han er jeg frisk fra en alvorlig angstlidelse den dag i dag Anonymkode: fe86b...2b6 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #28 Skrevet 20. september 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår det. Synes likevel det virker som om TS har et urealistisk syn på terapi, og at hun i dialog med psykologen kan se på hva som er funksjonen til timene. Om hun ikke får noe ut av timene er det bedre å gi plassen videre til andre som trenger den. Anonymkode: 4767d...408 Nei, jeg tror ikke du forstår det. Det er stor forskjell på dype traumer, og det å jobbe med angst og mestring. Folk går til psykolog av ulike grunner. Noen vil bli bedre kjent med seg selv, andre er i en vanskelig livssituasjon, mens andre har dype traumer. Kjemien og relasjonen i seg selv kan være en stor bidragsfaktor til å få det bedre. jeg vet godt hva funksjonen i timene er. Men tror denne psykologen er problemet desverre. Har snakket med flere som har gått til henne, og som opplever henne på samme måte. Anonymkode: 03f1a...750
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #29 Skrevet 20. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår godt at hun ikke er fornøyd, jf. det hun har utdypet i et senere innlegg. Effekten av psykologisk behandling er i stor grad avhengig av kjemi mellom behandler og pasient, og jeg er sjeleglad jeg trålet gjennom intet mindre enn FIRE (!) psykologer før jeg fant «den rette» - takket være han er jeg frisk fra en alvorlig angstlidelse den dag i dag Anonymkode: fe86b...2b6 Fantastisk!! Det er det jeg også tenker.. relasjonen og kjemien har alt å si. En trenger en psykolog som heier på deg, som er positiv og ser muligheter.. ikke en som graver deg ned dypere og dypere.. og bare leter etter tunge ting. Anonymkode: 03f1a...750
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #30 Skrevet 20. september 2020 Det er jo gjerne sånn at man må borti en del vanskelige tema i terapi, for å få noen langsiktig bedring. Og det kan bety at man ikke alltid går fra timen med en god følelse. Men det er samtidig så klart en del av terapi å gi noe oppmerksomhet til det man klarer også. Hvis ts er glad og fornøyd med noe, virker det spesielt om psykologen slår fast at det er unødvendig å bruke tid på oppussing. Jeg jobber som psykolog selv, og ville aldri gått fram på denne måten, gitt at det er sånn det skjedde i timen. Men jeg kunne stilt pasienten et åpent spørsmål om hvordan hun syns hun bruker kreftene sine, dersom jeg mistenkte at pasienten tøyde strikken og jeg trodde det kunne bidra til problemene, altså at hun rett og slett ikke satte av nok til tid hvile og alt ble et pliktløp. Men det er forskjell på å prøve å få pasienten til å reflektere over det selv (psykologen har tross alt ikke alle svarene for hva som utgjør et godt liv for alle pasienter), og det å slå fast at oppussing er tull når pasienten er glad for at det er ferdig og fornøyd med resultatet. Det går også an å anerkjenne alt pasienten får til, samtidig som man kan ta opp om hun er i overkant opptatt av å være flink og få til diverse resultater, på bekostning av å gjøre noe av det man virkelig har lyst til for eksempel. Og om det er sånn at psykologen har et varierende humør, sånn veldig tydelig, virker det uprofesjonelt. Psykologer er bare mennesker, og kan ha ulik dagsform. Men å framstå veldig ulikt, glemme mye og gi motstridende råd er jo ikke bra. Lykke til, ts, om du ender med å fortsette hos psykologen eller bytte. Når man har prøvd en stund og man ikke syns det funker, er det fullstendig legitimt å bytte! Anonymkode: d87a3...8a6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #31 Skrevet 20. september 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo gjerne sånn at man må borti en del vanskelige tema i terapi, for å få noen langsiktig bedring. Og det kan bety at man ikke alltid går fra timen med en god følelse. Men det er samtidig så klart en del av terapi å gi noe oppmerksomhet til det man klarer også. Hvis ts er glad og fornøyd med noe, virker det spesielt om psykologen slår fast at det er unødvendig å bruke tid på oppussing. Jeg jobber som psykolog selv, og ville aldri gått fram på denne måten, gitt at det er sånn det skjedde i timen. Men jeg kunne stilt pasienten et åpent spørsmål om hvordan hun syns hun bruker kreftene sine, dersom jeg mistenkte at pasienten tøyde strikken og jeg trodde det kunne bidra til problemene, altså at hun rett og slett ikke satte av nok til tid hvile og alt ble et pliktløp. Men det er forskjell på å prøve å få pasienten til å reflektere over det selv (psykologen har tross alt ikke alle svarene for hva som utgjør et godt liv for alle pasienter), og det å slå fast at oppussing er tull når pasienten er glad for at det er ferdig og fornøyd med resultatet. Det går også an å anerkjenne alt pasienten får til, samtidig som man kan ta opp om hun er i overkant opptatt av å være flink og få til diverse resultater, på bekostning av å gjøre noe av det man virkelig har lyst til for eksempel. Og om det er sånn at psykologen har et varierende humør, sånn veldig tydelig, virker det uprofesjonelt. Psykologer er bare mennesker, og kan ha ulik dagsform. Men å framstå veldig ulikt, glemme mye og gi motstridende råd er jo ikke bra. Lykke til, ts, om du ender med å fortsette hos psykologen eller bytte. Når man har prøvd en stund og man ikke syns det funker, er det fullstendig legitimt å bytte! Anonymkode: d87a3...8a6 Takk. Må legge til at psykologen er snart 70 år, og det er vel naturlig at hun kan begynne å rote litt. Glemme et råd hun gav, for så å gi motsatt råd neste gang. Blir litt forvirret og litt såret. føler ofte hun bare antar, istedefor å spørre meg hva jeg tenker og mener. Og det er frustrerende. For oss som kjøpte et gammelt hus, har det vart fantastisk og renovere det. Min mann er snekker og vi har fått god hjelp. Jeg har tidvis bodd hos min mor mens vi har holdt på. Nå er jeg superglad for at vi er ferdige, og har et fint og koselig hjem- noe som betyr mye for meg. Må legge til at jeg elsker slike prosjekter og koser meg med det. Det er den måten jeg får ut kreativiteten min. Anonymkode: 03f1a...750
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #32 Skrevet 20. september 2020 Jeg må også si at jeg som regel ikke føler meg «lett» etter psykologtimer. Jeg kan ikke dra på jobb eller ha noen andre planer den dagen. Terapi er fryktelig slitsomt og kan sette i gang mye tankerbog følelser. Anonymkode: 82ecc...783 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #33 Skrevet 20. september 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må også si at jeg som regel ikke føler meg «lett» etter psykologtimer. Jeg kan ikke dra på jobb eller ha noen andre planer den dagen. Terapi er fryktelig slitsomt og kan sette i gang mye tankerbog følelser. Anonymkode: 82ecc...783 Absolutt. Men det er viktig å løfte oss opp, og ikke bare tynge alt. Må finne en balanse Anonymkode: 03f1a...750
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #34 Skrevet 20. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg tror ikke du forstår det. Det er stor forskjell på dype traumer, og det å jobbe med angst og mestring. Folk går til psykolog av ulike grunner. Noen vil bli bedre kjent med seg selv, andre er i en vanskelig livssituasjon, mens andre har dype traumer. Kjemien og relasjonen i seg selv kan være en stor bidragsfaktor til å få det bedre. jeg vet godt hva funksjonen i timene er. Men tror denne psykologen er problemet desverre. Har snakket med flere som har gått til henne, og som opplever henne på samme måte. Anonymkode: 03f1a...750 Det kan godt hende psykologen ikke er god. Jeg reagerer likevel på det du skriver om at psykologen skal løfte deg opp. Min erfaring er at psykologen skal hjelpe deg til å gjøre det selv, ikke gjøre det for deg. Selvom du jobber med angst må du utfordres på det som er vanskelig, og da blir det nødvendigvis tunge timer. Anonymkode: 4767d...408 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #35 Skrevet 20. september 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan godt hende psykologen ikke er god. Jeg reagerer likevel på det du skriver om at psykologen skal løfte deg opp. Min erfaring er at psykologen skal hjelpe deg til å gjøre det selv, ikke gjøre det for deg. Selvom du jobber med angst må du utfordres på det som er vanskelig, og da blir det nødvendigvis tunge timer. Anonymkode: 4767d...408 Hun skal selvfølgelig bidra til å oppmuntre og løfte pasientene sine opp. hun har ikke så lang utdannelse for å bare sitte der. Selvfølgelig er det jeg som må gjøre jobben selv, men hun er jo en viktig støttespiller.. hvis ikke hadde det ikke vært vits å gå dit. Anonymkode: 03f1a...750
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #36 Skrevet 20. september 2020 Psykologen er vel ute etter å finne noen underliggende røde tråder og vil se hvordan du reagerer på ting. Har hun satt diagnose eller antydet diagnose? Anonymkode: 8ea56...226
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #37 Skrevet 20. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun skal selvfølgelig bidra til å oppmuntre og løfte pasientene sine opp. hun har ikke så lang utdannelse for å bare sitte der. Selvfølgelig er det jeg som må gjøre jobben selv, men hun er jo en viktig støttespiller.. hvis ikke hadde det ikke vært vits å gå dit. Anonymkode: 03f1a...750 Utfordre og være aktiv - ja. Oppmuntre og rose for oppussing og andre oppgaver-nei. vi ser nok bare på behandling på ulik måte. Håper du finner det du er på utkikk etter. Anonymkode: 4767d...408 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #38 Skrevet 20. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utfordre og være aktiv - ja. Oppmuntre og rose for oppussing og andre oppgaver-nei. vi ser nok bare på behandling på ulik måte. Håper du finner det du er på utkikk etter. Anonymkode: 4767d...408 Snakket med en sykepleier før jeg begynte hos denne psykologen, hun var helt fantastisk. Kunne snakke om alt mulig, som igjen kunne gjenspeile at jeg mestrer livet ganske bra. Men hun byttet jobb. Hun sa til meg når jeg begynte hos denne psykologen at jeg ikke måtte være redd for å bytte hvis det ikke funket. Hun har selv snakket med flere som har vært misfornøyd med henne. I tillegg har hun hatt veiledning av henne vis jobben sin. Hun er flink, men sosialt sett er hun merkelig. Anonymkode: 03f1a...750
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #39 Skrevet 20. september 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakket med en sykepleier før jeg begynte hos denne psykologen, hun var helt fantastisk. Kunne snakke om alt mulig, som igjen kunne gjenspeile at jeg mestrer livet ganske bra. Men hun byttet jobb. Hun sa til meg når jeg begynte hos denne psykologen at jeg ikke måtte være redd for å bytte hvis det ikke funket. Hun har selv snakket med flere som har vært misfornøyd med henne. I tillegg har hun hatt veiledning av henne vis jobben sin. Hun er flink, men sosialt sett er hun merkelig. Anonymkode: 03f1a...750 Fint at du fikk utbytte av samtaler med sykepleier. Det forsterker poenget mitt med at støttesamtaler kanskje er mer rett for deg enn ren behandling. Det er en hjelp å vite det før du starter med neste behandler. Anonymkode: 4767d...408 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #40 Skrevet 20. september 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fint at du fikk utbytte av samtaler med sykepleier. Det forsterker poenget mitt med at støttesamtaler kanskje er mer rett for deg enn ren behandling. Det er en hjelp å vite det før du starter med neste behandler. Anonymkode: 4767d...408 En sykepleier kan ikke ta tak i ting lg behandle slik som en psykolog gjør. Anonymkode: 03f1a...750 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå