Gå til innhold

Hva svarer man på ’’Hvor bor du?’’


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva svarer du når du får dette spørsmålet? Hvorfor spør folk om dette i det offentlige rom med masse andre folk tilstede? Tenker ikke folk over at en del kan leve i skjul eller under politibeskyttelse? 

Jeg blir alltid utilpass, utrygg og redd når dette spørsmålet kommer, og føler heller ikke jeg kan si ’’det vil jeg ikke svare på’’. Da vil jo folk rynke på nesa eller lure på hvorfor det. Jeg ønsker ikke å oppgi livshistorien min med masse folk tilstede eller fortelle hvem jeg lever i skjul for, men om jeg ikke svarer på spørsmålet så blir jeg satt i ’’en knipe’’ der jeg i alle fall kommer til å få mange spørsmål. Det tryggeste er å svare noe halvveis og så bytte tema. Eller, hva ville du svart? ’’Det har ikke du noe med’’ er jo mildt sagt kjempefrekt.. Man blir jo tvunget til å svare.
 

Anonymkode: 726d0...aef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør som deg, svarer noe halvveis og bytter tema. Hvis det er et spesielt nærgående spørsmål så har jeg noen ganger dristet meg til å svare "å, det pleier jeg egentlig ikke fortelle til noen" og så en svært kort forklaring - eller ingen forklaring, bare spørre om noe annet.

Anonymkode: 71541...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva svarer du når du får dette spørsmålet? Hvorfor spør folk om dette i det offentlige rom med masse andre folk tilstede? Tenker ikke folk over at en del kan leve i skjul eller under politibeskyttelse? 

Jeg blir alltid utilpass, utrygg og redd når dette spørsmålet kommer, og føler heller ikke jeg kan si ’’det vil jeg ikke svare på’’. Da vil jo folk rynke på nesa eller lure på hvorfor det. Jeg ønsker ikke å oppgi livshistorien min med masse folk tilstede eller fortelle hvem jeg lever i skjul for, men om jeg ikke svarer på spørsmålet så blir jeg satt i ’’en knipe’’ der jeg i alle fall kommer til å få mange spørsmål. Det tryggeste er å svare noe halvveis og så bytte tema. Eller, hva ville du svart? ’’Det har ikke du noe med’’ er jo mildt sagt kjempefrekt.. Man blir jo tvunget til å svare.
 

Anonymkode: 726d0...aef

De færreste tenker over dette i en helt alminnelig "bli kjent"-samtale hvor man kun spør for å være hyggelig og få samtalen til å rulle og gå. I hvilke situasjoner blir du spurt dette hvor du føler at du ikke vil svare? På nettet? I så fall er det vel bare å la vær å svare og heller drite i om det er frekt. Men hvis du er ute i byen du bor i, og noen spør, så kan du jo si at "ja jeg bor her i byen" uten å spesifisere bydel eller husnummer liksom. Og er det noen du ikke kommer til å treffe flere ganger, så kan du jo lyve og rett og slett si feil bydel/tettsted med vilje. 

Anonymkode: 527bd...f22

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en svært spesiell situasjon da. Bare å lyve, svar en eller annen stor by. Mindre påfallende enn å ikke ville svare.

Anonymkode: 6e10d...eba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pleier å si bydel, men jeg har ikke noen som stalker meg eller lignende. Hadde jeg hatt det, ville jeg nok ha avfeid med "et sted her i byen, hva med deg?"

Anonymkode: 80c10...afb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å spørre h ør noen bor.

At ett fåtall lever under beskyttelse kan jo ikke resten av verden ta hensyn til.

Men lyv da vel. Om du faktisk er under beskyttelse. 

Anonymkode: abe07...3cd

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å si at jeg bor her i byen, spør de mer så sier jeg kanskje bydel og område men det spørs jo hva slags setting man er i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er folk jeg er litt usikre på, så oppgir jeg navnet på kommunen min. Navnet på min kommune, er også navnet på en by.  Jeg bor ikke akkurat i den byen, men siden byen har samme navn som kommunen så er det ikke helt løgn heller, og samtalen fortsetter raskt videre uten at jeg har oppgitt hele min livshistorie. ;) 

Anonymkode: fdb27...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk har noia skjønner jeg.

Anonymkode: c597f...111

Enkelte har faktisk god grunn til å "ha noia", jfr. det TS sier om politibeskyttelse m.m.

For øvrig ser jeg ingen annen løsning for TS enn å planlegge et standard svar på dette så hun er forberedt. Enten blank løgn eller veldig omtrentlig sannhet. Så kan heller sannheten komme etter hvert, når samtalepartneren har vist seg pålitelig nok. :) 

Anonymkode: d277b...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg svarer kommune hvis det er til folk fra andre byer/kommuner, og det lille tettstedet jeg bor på hvis det er noen som bor i samme kommune som spør. Aldri tenkt over at noen ikke vil svare på dette, eller opplevd at folk ikke svarer. Meget sært med mindre man lever på skjult adresse.

Anonymkode: 4edcc...b94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva svarer du når du får dette spørsmålet? Hvorfor spør folk om dette i det offentlige rom med masse andre folk tilstede? Tenker ikke folk over at en del kan leve i skjul eller under politibeskyttelse? 

Jeg blir alltid utilpass, utrygg og redd når dette spørsmålet kommer, og føler heller ikke jeg kan si ’’det vil jeg ikke svare på’’. Da vil jo folk rynke på nesa eller lure på hvorfor det. Jeg ønsker ikke å oppgi livshistorien min med masse folk tilstede eller fortelle hvem jeg lever i skjul for, men om jeg ikke svarer på spørsmålet så blir jeg satt i ’’en knipe’’ der jeg i alle fall kommer til å få mange spørsmål. Det tryggeste er å svare noe halvveis og så bytte tema. Eller, hva ville du svart? ’’Det har ikke du noe med’’ er jo mildt sagt kjempefrekt.. Man blir jo tvunget til å svare.
 

Anonymkode: 726d0...aef

 

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarer kommune hvis det er til folk fra andre byer/kommuner, og det lille tettstedet jeg bor på hvis det er noen som bor i samme kommune som spør. Aldri tenkt over at noen ikke vil svare på dette, eller opplevd at folk ikke svarer. Meget sært med mindre man lever på skjult adresse.

Anonymkode: 4edcc...b94

Leste du i det hele tatt startinnlegget? 

Anonymkode: d277b...11e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne garantert spurt om hvor du bor - og ikke tenkt tanken på at det kanskje var en grunn til at du ikke kunne/ burde/ turde fortelle det. Garantert.

 

I slike tilfeller må det da vel være innafor med ei hvit løgn. Om du da bor på et lite sted, men utenfor en by, ville jeg svart den nærmeste byen, om du skjønner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis det ikke er trygt for deg å si hvor du bor må du jo ha et svar klart. Det er helt vanlig å bli stilt det spørsmålet. Bare si en tilfeldig by i nærheten eller noe.

Jeg skjønner du er i en vanskelig situasjon  men her gjør du der jo vanskelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være måte på alt folk skal bli krenket og fornærmet over. Det er jo bare å lyge, si en annen bydel eller annen bygd, eller en annen kommune for deg del. 

Anonymkode: 6f86c...305

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har tillit til personen så svarer jeg enten stedsnavn eller rent av faktisk adresse. Har jeg ikke det spøker jeg bort det litt med, "hjemme". 

Anonymkode: 0b202...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«I utkanten av XX kommune.» Kommunen er stor etter sammenslåing, og jeg sier ikke hvilken utkant første omgang.

Anonymkode: faf1a...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...