Gå til innhold

Nå er idiotsesongen i gang igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det begynner å bli mørkere og da blir de inkompetente bilistene mer synlige også. Folk kjører uten lys, med tåkelys og nærlys på samtidig, eller med ørten ødelagte lyspærer på bilen.

Telte på vei til jobb i dag: 12 av 18 lastebiler hadde på tåkelys samtidig med nærlys, det er en bot på 2500kr egentlig. Vel en fjerdedel (!) av bilene kjørte slik i morges, som er uvanlig mange. Om lag én av seks hadde mangler på belysningen. Og så var det ikke én, men to pæreforma kvinnfolk som kjørte uten lys på, men med mobilen på rattet, som lyste opp ansiktene deres. De skvetter godt når de blir tutet på, ser jo ikke på veien, de.

Jeg skulle ønske folk hadde litt mer kontroll på det, og at reglene for nye biler hadde gått tilbake til at lyset alltid skal være på. Opplever både blendende, feil og manglende belysning som svært farlig. :(

Anonymkode: a8a11...438

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det irriterer meg litt også, særlig ved feil bruk av tåkelys (tåkelys og nærlys samtidig). Selv slet jeg litt med at bilen min bestemte når det ene lyset skulle fungere. En dag funket det, neste dag ikke. Så funket det når jeg slo på bilen igjen. Nå har jeg byttet pære, så håper bare at det var et "symptom" på at den burde vært byttet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gamle biler og teslaer legger jeg merke til at mange har et av to frontlys i feil vinkel. Synd at så mange kjører med feiljusterte lys. En annen ting er alle disse gamle veteranbilene som kjører med led lys som er for kraftige og med dårlig justert vinkel på lyktene.

Anonymkode: b3f7d...780

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke åssen disse xenon og LED nærlysene er lovlig da det blender en blind nesten i mørket så man ikke ser om det er dyr rundt slettene. Ser mange biler med ulovlig og feil belysning, selv hadde jeg parkpærer som gav litt hvitere lys, men som ikke blendet og hver gang bilen min ble kjørt til verksted for å bytte dynamo som røyk, hjullager som røyk etc, fjernet verkstedet alltid pærene og byttet til originale. Dette irriterte meg da andre med mye farligere og sterkere lys får kjøre på. Det er noen folk som kjører rundt med markeringslys som blinker på taket også for å leke kule her. Også SKAL folk ligge å trykke i bakfangeren når man kjører hjem i mørket på en øde landevei på natten, enda man holder fartsgrensen, man skal vise hensyn og skjønne at ikke alle vil kjøre på en elg. Er alltid masse dyr i veibanen de gangene jeg har kjørt i mørket, sett masse elg, rev, harer, rådyr og grevlinger og ugler, mus og padder etc. Her om dagen kjørte jeg nesten på et rådyr da jeg kjørte meg nesten vil på en grusvei langt hjemmefra på natten, den løp inn mot siden på bilen før den bråsnudde og løp tilbake😞 det var vemmelig, har kjørt på et rådyr en gang før og det smalt og var ikke pent syn. Samme kveld jeg kjørte hjem fra langtur da jeg rotet meg bort på den veien, så bestemte den ene nærlys pæra for å ta kvelden også, har halogenpærer. Så må dra til en spesiell butikk for å kjøpe ny da jeg har brukt opp de siste jeg hadde, bruker halogenpærer som er hvitere i fargen og ikke den svake og pissgule stygge lyset.

Anonymkode: 09acc...e7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke åssen disse xenon og LED nærlysene er lovlig da det blender en blind nesten i mørket så man ikke ser om det er dyr rundt slettene. Ser mange biler med ulovlig og feil belysning, selv hadde jeg parkpærer som gav litt hvitere lys, men som ikke blendet og hver gang bilen min ble kjørt til verksted for å bytte dynamo som røyk, hjullager som røyk etc, fjernet verkstedet alltid pærene og byttet til originale. Dette irriterte meg da andre med mye farligere og sterkere lys får kjøre på. Det er noen folk som kjører rundt med markeringslys som blinker på taket også for å leke kule her. Også SKAL folk ligge å trykke i bakfangeren når man kjører hjem i mørket på en øde landevei på natten, enda man holder fartsgrensen, man skal vise hensyn og skjønne at ikke alle vil kjøre på en elg. Er alltid masse dyr i veibanen de gangene jeg har kjørt i mørket, sett masse elg, rev, harer, rådyr og grevlinger og ugler, mus og padder etc. Her om dagen kjørte jeg nesten på et rådyr da jeg kjørte meg nesten vil på en grusvei langt hjemmefra på natten, den løp inn mot siden på bilen før den bråsnudde og løp tilbake😞 det var vemmelig, har kjørt på et rådyr en gang før og det smalt og var ikke pent syn. Samme kveld jeg kjørte hjem fra langtur da jeg rotet meg bort på den veien, så bestemte den ene nærlys pæra for å ta kvelden også, har halogenpærer. Så må dra til en spesiell butikk for å kjøpe ny da jeg har brukt opp de siste jeg hadde, bruker halogenpærer som er hvitere i fargen og ikke den svake og pissgule stygge lyset.

Anonymkode: 09acc...e7b

Som sagt folk durer på i hundre om kveldene, men på dagtid sinker de trafikken. Også når man skrur av fjernlysene på sletter etc for møtende trafikk, ønsker man at de gjør det også, da de blender på lang avstand med xenonlys.

Anonymkode: 09acc...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...