Gå til innhold

alle disse terrorbombene

Fremhevede innlegg

Gjest Valhalla
Skrevet

VG leder

Terrornettverket er i det hele tatt ingen tradisjonell motstands- eller terrororganisasjon som vil legge ned våpnene den dagen en ytre fiende trekker seg tilbake. Al-Qaida forfekter en obskur, fanatisk religiøs visjon om gjenopprettelsen av det arabiske kalifatet: en islamsk statsform som skal styre alt som tidligere har tilhørt den arabiske verden etter de middelalderske sharia-lovene.

Al-Qaidas mål kan godt beskrives som galmannsplaner. Derfor er de ofte blitt avskrevet som obskure ideer, og man har gitt terroraksjonene en anti-imperialistisk forklaring i stedet.

Det er lett å glemme at millioner av mennesker i Europa bare for noen tiår siden også ble drept på grunn av noen gale menns visjoner.

Al-Qaida representerer en galskap man må ta på dødelig alvor.

Videoannonse
Annonse
Gjest verdens beste kake
Skrevet
VG leder

Terrornettverket er i det hele tatt ingen tradisjonell motstands- eller terrororganisasjon som vil legge ned våpnene den dagen en ytre fiende trekker seg tilbake. Al-Qaida forfekter en obskur, fanatisk religiøs visjon om gjenopprettelsen av det arabiske kalifatet: en islamsk statsform som skal styre alt som tidligere har tilhørt den arabiske verden etter de middelalderske sharia-lovene.

Al-Qaidas mål kan godt beskrives som galmannsplaner. Derfor er de ofte blitt avskrevet som obskure ideer, og man har gitt terroraksjonene en anti-imperialistisk forklaring i stedet.

Det er lett å glemme at millioner av mennesker i Europa bare for noen tiår siden også ble drept på grunn av noen gale menns visjoner.

Al-Qaida representerer en galskap man må ta på dødelig alvor.

Ja, det er interessant at avisene endelig snakker om agendaen bak dette. Hva al-Queda vil.

Men det er andre som også vil:

"Irland legges under CIA-regler

Dette kan bli en modell også for Norge.

---------------------------------------------------------

US INVESTIGATORS, including CIA agents, will be allowed interrogate Irish citizens on Irish soil in total secrecy, under an agreement signed between Ireland and the US last week.

Suspects will also have to give testimony and allow property to be searched and seized even if what the suspect is accused of is not a crime in Ireland.

snip..

Although the Department of Justice insists that the arrangement merely updates existing agreements, it goes much further. The US may ask Irish authorities:

To track down people in Ireland.

Transfer prisoners in Irish custody to the US.

Carry out searches and seize evidence on behalf of the US Government.

It also allows US authorities access to an Irish suspect's confidential bank information. The Irish authorities must keep all these activities secret if asked to do so by the US."

http://www.irishexaminer.com/pport/web/ire...7OWirIStPSk.asp

I visse miljøer her i Norge har angiverne allerede startet, og det er en meget aggressiv tone som råder.

-----------------------------------------------

"Det er meget betryggende at flere av de venstreradikale krigsmotstanderne blir overvåket! Jeg har selv kommet med tips via mine kanaler om venstreradikale krigsmotstandere som burde bli overvåket. Noen kan få seg en overraskelse hvis de forsøker seg på å komme inn i USA:)"

God bless America!

Jeg håper du har forståelse for at jeg ikke kan peke ut enkelt debattanter som eventuelt er meldt. Dette ville være i strid med forumets regler og det vil vi vel ikke ha noe av, eller hva min venn?:) Siden du har god samvittighet så bør du heller ikke ha noe å frykte. Det er også viktig å påpeke at de som eventuelt er under overvåkning ikke nødvendigvis er skyldige. Det er kun at de anses som en fare for rikets sikkerhet og for å hindre at du gjør handlinger som kan skade rikets sikkerhet:)

Å samle lister over sentrale personer i samfunnet som skal 'tas' er noe høyregærningene driver med når de ikke løper rundt i skauen og skyter på hverandre med paintball, og drømmer om guns n glory

"Gerd-Liv Valla, LO-leder

Sigurd Allern, medieforsker

Torstein Dahle, siviløkonom

Elisabeth Eide, 1. amanuensis, journalistutdanningen, Oslo

Kjersti Ericsson, 1.amanuensis, institutt for kriminologi, Oslo

Liv Finstad, 1. amanuensis, institutt for kriminologi, Oslo

Roar Hagen, sosiolog, Tromsø

Torstein Hjellum, statsviter, Bergen

Sverre Knutsen, historiker, BI, Oslo

Hanne Müller, sosialantropolog, Bergen

Rune Ottosen, journalistikkprofessor, Oslo

Steinar Stjernø, rektor, Høgskolen i Oslo

Oddmund Søilen, direktør, Universitetet i Bergen

Terje Tvedt, historiker, Bergen

Hilde Haugsgjerd, lederavdelingen i Dagbladet

Roald Helgheim, journalist, Dag og Tid

Jon Michelet, redaktør, Klassekampen

Ove Monsen, produksjonsredaktør, Dagbladet

Olav Mugaas, direktør, Aftenposten

Finn Sjue, journalist/lærer

Alf Skjeseth, journalist, NTB

Bjørn Westlie, journalist, Dagens Næringsliv

Helge Øgrim, journalist, NTB

Tron Øgrim, skribent

Tuva Gry Øyan, frilansjournalist, Dagsavisen

Knut Olsen, journalist, NRK

Frøydis Armand, skuespiller

Per Bangsund, forlagsredaktør, Tiden Forlag

Per Bjarne Boym, direktør, Museet for samtidskunst

Toril Brekke, forfatter

Sæmund Fiskvik, GRAMO

Jorun Gulbrandsen, lærebokforfatter

Anders Heger, direktør, Cappelens litterære avdeling

Edvard Hoem, teatersjef

Espen Haavardsholm, forfatter

Otto Jespersen, komiker

Geir Mork, forlagsdirektør, Gyldendal

Gert Nygårdshaug, forfatter

Tor Obrestad, forfatter

Egil "Drillo" Olsen, tidl. landslagstrener

Dag Solstad, forfatter

Thorvald Steen, forfatter

Pål Steigan, redaktør/forfatter

Rita Westvik, tidl. NRK

Jan Bøhler, politisk rådgiver, Arbeiderpartiet

Erling Folkvord, RV

Erik Fosse, avdelingsoverlege, Rikshospitalet

Bjørgulv Froyn, leder, Oslo Arbeiderparti

Mads Gilbert, lege, Tromsø

Jens Hoel, forbundsleder, Hotell- og restaurantarbeiderforbundet

Guri Ingebrigtsen, tidl. sosialminister

Stein Kristiansen, 2.nestleder, Handel og Kontor

Herman Kristoffersen, ordfører, Tromsø

Torbjørn Kristoffersen, leder, Oslo Transportarbeiderforbund

Sigmund Lieberg, direktør, Nasjonalt læremiddelsenter

Egil Mongstad, leder Renteaksjonen 2000

Bjørn Nilsen, tiltakssjef/journalist

Terje Rød-Larsen, spesialutsending, FN

Erling Steen, rådgiver, Sosial- og helsedepartementet

Stein Stugu, hovedtillitsvalgt, Orkla

Rolf Utgård, hovedtillitsvalgt, Kværner

Jan Wright, kvalitets- og miljøsjef, NSB Eiendom

Per Østvold, leder, Transportarbeiderforbundet

Lars Gule, generalsekretær Human Etisk Forbund."

Krigsmotstanderne, vår tids AKP-mlere?

Krigsmotstanderne overvåket!

Det er i sannhet en vill verden blitt.

Gjest Valhalla
Skrevet
Å samle lister over sentrale personer i samfunnet som skal 'tas' er noe høyregærningene driver med når de ikke løper rundt i skauen og skyter på hverandre med paintball, og drømmer om guns n glory

Den listen ble lagt ut for å vise hvor mange tidligere commier som sitter i høye posisjoner i dag, ikke hvem som skal taes, jeg leser også forumet det er hentet fra. Du trengte vel ikke ødelegge et ellers greit innlegg med løgn?

Gjest Verdens beste kake
Skrevet
Den listen ble lagt ut for å vise hvor mange tidligere commier som sitter i høye posisjoner i dag, ikke hvem som skal taes, jeg leser også forumet det er hentet fra. Du trengte vel ikke ødelegge et ellers greit innlegg med løgn?

Det overrasker meg ikke at du deltar der, nei :ler:

Og hvorfor tror du det finnes slike lister, da?

Du vet øyensynlig ikke nok om dette.

Gjest Valhalla
Skrevet

Nei det burde ikke være noen overraskelse at man er innom aftenposten, det er jo en ganske stor avis.

Hvorfor slike lister finnes? Fordi det er ganske merkelig hvordan disse commiene har sneket seg til toppen så ekstreme som de var (er?). Han gir jo selv en grunn til å legge ut listen:

"Det er forbløffende hvor lik argumentasjonen til endel krigsmotstandere er den som AKP-mlerne brukte/bruker. Det er kanskje ikke så forbløffende når vi vet at svært mange av disse gærningene nå har sentrale stillinger i norsk politikk, kulturliv, akademiske miljøer og mediebransjen. Fra disse strategisk viktige posisjonene forer de den lille skallen til de stakkars PK-papegøyene med møkka si, dessverre:)"

etc etc etc

Skrevet

Synes det er utrolig at man kan støtte en krig som ble startet på falskt grunnlag. Viser igrunn hva krigsmaskinene mener om "demokrati". Demokratiet døde dagen man fabrikerte bevis for å gå til krig mot andre land.

Gjest Verdens beste kake
Skrevet
Nei det burde ikke være noen overraskelse at man er innom aftenposten, det er jo en ganske stor avis.

Hvorfor slike lister finnes? Fordi det er ganske merkelig hvordan disse commiene har sneket seg til toppen så ekstreme som de var (er?). Han gir jo selv en grunn til å legge ut listen:

"Det er forbløffende hvor lik argumentasjonen til endel krigsmotstandere er den som AKP-mlerne brukte/bruker. Det er kanskje ikke så forbløffende når vi vet at svært mange av disse gærningene nå har sentrale stillinger i norsk politikk, kulturliv, akademiske miljøer og mediebransjen. Fra disse strategisk viktige posisjonene forer de den lille skallen til de stakkars PK-papegøyene med møkka si, dessverre:)"

etc etc etc

Jeg tenkte mer på det faktum at man finner sine meningsfeller i ....visse kvarter, jeg :ler:

Men det er nå det.

Du skjønner fremdeles ikke hva det betyr å samle navn over samfunnstopper med annerledes politisk syn, skjønner jeg. Tror du slike lister dukker opp av løse luften?

Jeg registrerer forøvrig at du forsvarer slike innlegg som i sitatet ditt - man kan jo spørre seg hva i all verden du gjør her på dette forumet :sjarmor:

Folka som poster disse listene er de samme som jublet da Gro Harlem Brundtland ble slengt på glattcelle i USA nylig, rabid fascistisk og anti-kvinnelig.

De jublet da hundretusener døde i tsunamien, de jubler hver gang en terrorbombe går av, for dette er ikke annet enn politiske argumenter for deres rasistiske livssyn.

Superlammet: Jeg er enig. Det hele er en herlig suppe, og kokken heter George W. Bush.

Gjest gotthard
Skrevet

at krigen mot terror har skapt mere terrorister er jo noe de fleste eksperter her i verden er enige om,,at usa bryter lover og regler for krig ses jo tydelig med at de sender fanger til land hvor tortur er ok osv.

hvordan trur usa at de klarer og bli kvitt terror når de torturere og dreper for fote, starter kriger på løgn og falske vilkår, har en politikk som på mange punkter ligger langdt bak det meste av hverden og som mener at de kan gjøre hva de vil men resten av hverden må følge lover om alt fra atomvåpen til miljøhvern...

usa er selv skyll i den teroren de pådrar seg og beklaglivis vil jeg si at de på mange måter også fortener den....

Gjest Leola
Skrevet

skidrow skrev:

usa er selv skyll i den teroren de pådrar seg og beklaglivis vil jeg si at de på mange måter også fortener den....

Skremmende å lese at du har slike meninger ...

Hadde du sagt det samme om det var i Norge det smalt ?

Tror du virkelig at løsningen på terroren er så enkel ?

Gjest SumoBryter
Skrevet

london, greit nok tony blair støtter usas politikk om irak krigen..

Og hva er det som er greit med det da?

Gjest Valhalla
Skrevet (endret)

Så det var løgn/feiltagelse i grunnene man ga for krigen, det spiller ikke så stor rolle i den store sammenheng. Det er grunner og mål som er verdt krigen uavhengig av wmd eller ikke.

Endret av Valhalla
Gjest gotthard
Skrevet (endret)

vel leola, er ikke så frykteli skremende egentlig.

usa har ertet på seg de fleste muslimer osv og måtte regne med at noen snart ville ta igjen med de, beklagelivis så går det utover sivile akurat som krigen i irak og afganistan gjør...terorisme er de fatiges våpen og det ford det er det eneste de kan svare med i mot det moderne usa.

hvordan ville du reagert om din far blei torturert og ydmyket av usa og din familie sprengt i filler eller skutt på en eller annen kontroll av amerikanerene?ville du tenkt att det er prisen for demokrati eller tenkt på og ta igjen?forsvarer ikke terorisme men prøver og si at dette er faktisk noe usa hovedsakelig har skylla i selv, og som usa sa etter og ha skutt ca 3000 sivile i irak når de skulle fange 100 "terorister" ," i krig må mann regne med sivile tap, det er beklagelig men nødvendig".gjelder ikke det for de som døde 9/11?

jeg har ikke løsningen på hvordan bli kvitt terorismen, hadde jeg det ville den hvert borte nå, bare veit at uten bush/usa ville mye av teroristene aldri blitt terorister og om 50 år vil bush bli husket som en krigssyk foreder i amerikansk historie, han vil bli husket som en som sendte folk i døden pga personelige meninger og økonomiske grunner....

Endret av Remyline
Gjest Valhalla
Skrevet

911 var før irak krigen. Det var det siste av en serie angrep og en klar krigserklæring. Islamske terrorister har holdt på med dette lenge før Bush og i mange andre land enn Usa. Terrorisme er de fattiges våpen? Det er en galskap ytring som viser støtte til terror. Hvor stor styrke har Egypt i Irak og hvor stor er deres støtte til Israel, hva med India? Hva med Thailand, etc etc etc

Venstresiden har vist seg fra sin ekleste side når det gjelder terror mot Usa og Israel, virker som fiende av min fiende er min venn.

Skrevet

Jeg tror at det vil komme terror her i Norge også. Det er vel bare tidsspørsmål. Det er så alt for enkelt her. Vi nordmenn er så naive.

Men må si at jeg tenker ganske mye på det. Sånn som i sted jeg var ute og kjørte, så stoppet jeg i et lyskryss. I bilen ved siden av meg satt det to arabere. Jeg så inn på dem og må innrømme at jeg tenkte: Håper dere ikke er i humør til å sprenge dere selv i dag.

Stygt tenkt, men det blir sånn når man har det som har skjedd i hodet hele tiden. Jeg VET at det ikke finnes mange av dem som virkelig ville sprengt seg selv. Det gjelder jo egentlig ikke muslimer. De som driver med terror er ekstremister og kriminelle.

Gjest Leola
Skrevet

skidrow skrev:

forsvarer ikke terorisme men prøver og si at dette er faktisk noe usa hovedsakelig har skylla i selv, og som usa sa etter og ha skutt ca 3000 sivile i irak når de skulle fange 100 "terorister" ," i krig må mann regne med sivile tap, det er beklagelig men nødvendig".gjelder ikke det for de som døde 9/11?

Det er jo en tankevekker at du ikke ser forskjell på krig og terrorhandlinger. Det vil alltid gå sivile liv tapt i en krig - det er noe alle vet mens terror utføres med det for øye å drepe flest mulig sivile - de har ingen andre hensikter - det gjøres for å skremme. Ikke fordi de hater USA og Bush - men fordi de hater alt som har med vesten å gjøre. Å tro at terrorhandlinger slutter med Bush er utrolig naivt - terrorhandlingene kommer ikke til å opphøre før disse ekstrimistene har overtatt alt det vestlige ... Vi kommer garantert til å oppleve terrorhandlinger i Norge og .. det er bare et spørsmål om tid ... så jeg mener at vi faktisk har et ansvar for å komme terroren til livs ... Men som Valhalla skrev så er faktisk venstresiden her til lands mer opptatt av å sverte USA enn å bidra til å stoppe terroren ...

Gjest gotthard
Skrevet

gutta på skauen blei også kallt terorister........tenk lit på det....

palestinerene som prøver og rive seg løs fra noen som i bibelens navn har okupert land og undertrykker de, blir også kallt terorister.....

de som prøver og få usa ut av irak, et land usa har okupert i demokratiets navn blir også kaldt teroriste.

så det ser faktisk ut for meg som de fleste motstandsbevegelser og folk som sloss for det landet de bor i er terorister.

klart at du også der har de yterliggående som binne gutten og greier, det har du også blandt alle andre folkeslag, og de kan du gjerne høgge hue ta om du vil.

jeg klarer faktisk ikke og se forkjell på motstandsbevegelsen som prøvde og kaste ut tyskere og irakere som vil kaste ut amerikanere,,,forkjellen er at i irak er det flere som rammer sivile i sin kamp om relgion, men det er ikke de jeg prater om, jeg prater om de som kjemper for landet sitt..

Skrevet
Så det var løgn/feiltagelse i grunnene man ga for krigen, det spiller ikke så stor rolle i den store sammenheng. Det er grunner og mål som er verdt krigen uavhengig av wmd eller ikke.

Hvordan i all verden kan du forsvare å gå til krig basert på en løgn? Hvilken stor sammenheng? Hva tror du egentlig USA ønsket å oppnå med å angripe Irak? Verdensfred? Aldri i verden om det er motivet. Motivet er som alltid PENGER og makt. De ønkser å kontrollere oljereservene i midtøsten. Hvis de er så edle, og kun tenker på demokrati, hvorfor gjør de ikke noe med de utallige andre diktaturene rundt i verden, feks Nord Korea, hvor folk blir myrdet og drept av regimet? Eller Israel som undertrykker milioner av palestinere?

Hvis man aksepterer løgn og bedrag som base for en krig, så må man også akseptere at terroristene bruker løgn for å oppnå sine mål i "den store sammenheng". Vesten har sin agenda og ekstremistene har sin agenda. Vesten går ikke akkurat foran med et lysende eksempel for resten av verden når vi angriper et land basert på fabrikerte bevis. Synes du virkelig det er rart at det skaper enda mer hat og ekstremisme når USA bare tar seg til rett i verden som de vil?

Et annet spørsmål er: har USA forbedret hverdagen for Irakere? Overhode ikke, de ekstreme religiøse kreftene har fått mye større makt i landet og har tvunget kvinner tilbake til hjemmene og inn en tilslørt tilværelse. Folk holder seg hjemme i frykt for kidnappinger, ran og voldtekter fordi lov og orden knapt eksisterer lenger.

Gjest Valhalla
Skrevet

Skidrow jeg leser også klassekampen, men det kunne vært en ide for deg å supplere det med noe annet.

Hvordan i all verden kan du forsvare å gå til krig basert på en løgn? Hvilken stor sammenheng?

Jeg tror ikke de direkte løy, men gikk til krig på bevis de visste var shaky. Vil minne om at andre land også mente kjære Saddam hadde wmd, han har jo brukt dem.

Hva tror du egentlig USA ønsket å oppnå med å angripe Irak?

Nja, forskjellige ting. Samarbeidspartner i en fiendtlig region, handelspartner i et verdifullt område. Fremtidig minske trusselen fra området mot vesten gjennom demokratisering etc.

Motivet er som alltid PENGER og makt. De ønkser å kontrollere oljereservene i midtøsten.

Husk krigen er dyr, veldig dyr. Man vil selvsagt fritt kunne handle med Iraks olje, men det er fint for Irak også.

Hvis de er så edle, og kun tenker på demokrati

Jeg har ikke sagt at de har kun edle motiver, demokrati er key for å oppnå andre målsetninger som minsket trussel. Med demokratier i midtøsten vil motsetninger mellom vesten og den muslimske verden synke, det er jeg overbevist om.

, hvorfor gjør de ikke noe med de utallige andre diktaturene rundt i verden, feks Nord Korea, hvor folk blir myrdet og drept av regimet? Eller Israel som undertrykker milioner av palestinere?

Nord Korea kan knuse Sør Koreas hovedstad med våpen de allerede har klare til å angripe. Det ville vært en katastrofe. Israel er et velfungerende demokrati omringet av fiender, den diskusjonen gidder jeg ikke ta.

Vesten har sin agenda og ekstremistene har sin agenda.

Ja og det er av ytterste viktighet for fremtidige generasjoner at vestens agenda vinner frem.

Et annet spørsmål er: har USA forbedret hverdagen for Irakere? Overhode ikke, de ekstreme religiøse kreftene har fått mye større makt i landet og har tvunget kvinner tilbake til hjemmene og inn en tilslørt tilværelse. Folk holder seg hjemme i frykt for kidnappinger, ran og voldtekter fordi lov og orden knapt eksisterer lenger.

Jo det er mye å ta tak i, men de får god hjelp.

Gjest gotthard
Skrevet

jeg har blit beskylt for mye rart her inne, men å lese klassekampen da gitt! veit jo ikke hvor jeg får kjøpt den en gang......de meningene og antagelsene jeg poster her er minne egne og ikke noe jeg trur er riktig og mene fordi en avis/blad skriver det...

Gjest jon are
Skrevet

jeg er veldig redd for disse terrorbombene som er overalt.hadde jeg bodd i oslo,hadde jeg ikke kommet meg til jobb.jeg hadde blitt mistenksom mot de som satt på bussen :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...