Gå til innhold

Er du organisert? Hvorfor/hvorfor ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært organisert i alle år - stort sett i større organisasjoner som har vært representert på arbeidsplassen, ellers i typisk fagorganisasjon.  

Hovedgrunnen er solidaritet - uten fagorganisasjonen tror jeg arbeidsforholdene hadde vært ganske annerledes og ikke minst lønnsforholdene.   

Jeg tenker litt typisk at de fleste tenker bare på "what's in it for me" og dermed driter i det siden de pesonlig ikke har hatt behov for hjelp. 

Men akkurat når det gjelder fagorganisasjoner så er det jo en del personlige fordeler med det - spesielt mtp. lån og forsikringer, men også diverse kursvirksomhet ++ 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, punkyB skrev:

Jeg tenker litt typisk at de fleste tenker bare på "what's in it for me" og dermed driter i det siden de pesonlig ikke har hatt behov for hjelp. 

 

Sant!

Selv om jeg ikke har hatt behov for hjelp selv, er jeg med slik at de som trenger en sterk fagforening i ryggen har den muligheten. Det handler om oss, ikke bare om meg. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er organisert fordi jeg vil ha noen i ryggen dersom noe skulle skje. Jeg har også fått god hjelp i lønnsforhandlinger, med svært detaljerte lønnsoversikter jeg ellers ikke ville fått tilgang til. Får også gode avtaler på bank, forsikring etc, men siden mannen min er medlem i en annen Akademikerne-forening, ville vi fått disse uansett. 
I tillegg handler det for meg også om profesjonstilhørighet. 

Anonymkode: a0e3e...d75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener godt under 400 000 i året og har høyere utdanning og erfaring. Er takknemlig for fast jobb og en brukbar lønn, men det skulle da bare mangle når man gjør en jobb for samfunnet hver dag? 8400 i året for å være solidarisk er for dyrt synes jeg 

Anonymkode: 702e4...e06

Men hvis du har høyere utdanning og kvalifiserer til medlemskap i en av Akademikerforeningene eller Nito er årsprisen ikke 8400kr, den er et sted mellom 4000-5000kr, før skattefradraget på 3850kr. Den reelle kostnaden er da 150-1150 kr i året. UNIO-forbundene kjenner jeg ikke til prisene hos, men skattefradraget er det samme.
Kanskje kunne også et fagforeningsmedlemskap ha gjort noe med lønna di? 

Du er takknemlig for fast jobb, men du vet at trenden som det blir styrt mot er færre faste stillinger og mer midlertidighet? Dette er en trend alle fagforeninger arbeider mot, normen skal være fast arbeid. 
«Det skulle bare mangle» er dessverre på vikende front, arbeidslivet er i rask endring i motsatt retning. Du er jo ikke bare solidarisk som fagforeningsmedlem, du tar jo først og fremst vare på deg selv også hvis noe skulle skje. Du bidrar til forhandlinger sentralt på arbeidsvilkår, ferie, permisjonsrettigheter, hvis det er lokale lønnsforhandlinger har du noen som forhandler for deg ++ Mange fagforeninger har også veldig gode avtaler innen bank og forsikring som kan gjøre at en sparer inn det meste av kontigenten. 

Anonymkode: 8eb52...df4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i privat næringsliv, er organisert. fagforeningen har ikke klart å forhandle lønnspålegg for oss på FEM år! Bedriften setter seg på bakbeina, og sier det er dårlige tider(det er det også) har heller ikke fått noe generelt lønnspålegg, men 0% og 0 kr i fem år. Men de ansetter nye på markedslønn, senest i 2019.

Jeg er ikke imponert. De virker tafatte og konfliktsky. De 500 i mnd kunne jeg trengt til andre ting! Men jeg beholder medlemskapet i tilfelle konflikt eller nedbemanning.

Anonymkode: f7003...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i privat næringsliv, er organisert. fagforeningen har ikke klart å forhandle lønnspålegg for oss på FEM år! Bedriften setter seg på bakbeina, og sier det er dårlige tider(det er det også) har heller ikke fått noe generelt lønnspålegg, men 0% og 0 kr i fem år. Men de ansetter nye på markedslønn, senest i 2019.

Jeg er ikke imponert. De virker tafatte og konfliktsky. De 500 i mnd kunne jeg trengt til andre ting! Men jeg beholder medlemskapet i tilfelle konflikt eller nedbemanning.

Anonymkode: f7003...f5e

Vel, om det er reelt skrale forhold i bransjen, så sørger fagforeningene ofte for at det i det minste ikke blir verre. 

Anonymkode: d1621...690

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, mye på grunn av forsikringene. Å ha med tillitsvalgte på møte var en stor vits, og jeg var heller ikke imponert over fagforeningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2020 den 23.48, AnonymBruker skrev:

Som høyre-velger kunne jeg aldri med viten og vilje støttet arbeiderpartiets valgkampmaskin gjennom LO, har jeg behov for hjelp bruker jeg egen advokat. For meg er det en ideologisk motforestilling mot å bidra til venstresidens valgkamp, jeg er ikke mot fagforeninger i seg selv, egentlig liker jeg veldig godt at norge ikke har en lovbestemt minstelønn på bakgrunn av sterke tariffavtaler osv. Dette er jo et friere marked egentlig og at folk frivillig vil organisere seg er supert, det ville jeg også gjort om jeg kunne gjort det uten å støtte venstresida.

Anonymkode: 0269e...3a4

YS er ett eksempel på arbeidstaker organisasjon uten politisk tilhørighet.

Anonymkode: 03843...08c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke organisert men også jeg liker å ha mange alternativer. Det som ødelegger meg er mitt problem med å ta initiativ selv om de er veldig tydelige. Men jeg er spontan og tilpasser meg lett til vanskelige og stressende situasjoner. Etter å ha overvunnet vanskelige situasjoner, har jeg problemer avledet av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben min får man ikke lønnsøkning med mindre man er fagorganisert. Så jeg er fagorganisert pga. det, aldri hatt noe bruk for fagorganisasjonen for øvrig.

Anonymkode: 88f8c...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du har høyere utdanning og kvalifiserer til medlemskap i en av Akademikerforeningene eller Nito er årsprisen ikke 8400kr, den er et sted mellom 4000-5000kr, før skattefradraget på 3850kr. Den reelle kostnaden er da 150-1150 kr i året. UNIO-forbundene kjenner jeg ikke til prisene hos, men skattefradraget er det samme.
Kanskje kunne også et fagforeningsmedlemskap ha gjort noe med lønna di? 
Anonymkode: 8eb52...df4

 Nito betaler også karensdagene om man bli arbeidsledig, og nå under aap betaler jeg ikke kontigent i det hele tatt. Er like fullt medlem. 

Anonymkode: 2393e...b35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 17.9.2020 den 22.19):

Er ikke organisert.

Jeg har ikke jobbet i noen bedrift tidligere der dette har vært vanlig, og har kun hatt et par jobber siden jeg sluttet i studiene.

Jeg er nå fast ansatt i en større bedrift i Oslo. Jeg har selvsagt vært borti konflikter, spesielt relatert til at bedriften jeg jobber i bruker stadig mer vikariater og engasjementer. Men jeg har alltid kunnet løse dette på egen hånd, og har spurt venner om råd som jobber i HR eller er advokater. Jeg har et par nære venner på jobb som er verneombud, men jeg har helt ærlig ikke følt at de har kunnet bidra med mer enn mitt eget nettverk kan. Det fremstår nå noe mer symbolsk, spesielt ettersom jeg vet mine kolleger som er med er generelt politiske. 

Jeg har jobbet en del, både med studier og i jobbsammenheng, for å stå sterkt på arbeidsmarkedet. Hvis jeg blir nedbemannet, klarer jeg finne noe annet. Og hvis det blir en tvist med arbeidsgiver er det mest sannsynlig ikke et sted jeg vil jobbe.

Anonymkode: 5aa7a...f3c

 

AnonymBruker skrev (På 17.9.2020 den 22.30):

Jeg har kommet frem til at hvis jeg kommer i en situasjon der jeg ville trengt fagforeningen i et møte, så er ikke det en plass jeg vil jobbe uansett. 

Så nei, jeg er ikke organisert. 

Anonymkode: 7c5d5...3fa

👏👏👏

Anonymkode: b7b53...7c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.9.2020 den 16.33):

Det er veldig vits. Du kan fx ikke forhandle din egen lønn etter du er ansatt, skulle du være uheldig og havne i en eller annen arbeidskonflikt har du dyktige folk til å hjelpe deg. Fagforeningene fremforhandler også avtaler på andre ting enn lønn, slik som ekstra ferieuker og arbeidstid. Ikke vær gratispassasjer, vær medlem! Husk at du kan skrive av mye av kontigenten på skatten med inntil 3850kr. Nito koster fx ca 4900kr i året før skattefradrag

Anonymkode: 8eb52...df4

Jo, du kan forhandle din egen lønn 

Anonymkode: b7b53...7c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2020 den 22.26):

For sent  å ringe forsikringa når huset brenner. 

Er hovedtillitsvalgt og det er utrolig hvor mange som trenger hjelp. Viktig å organiserer  seg

Anonymkode: 29fc7...a10

Utrolig mange som trenger hjelp, men ikke mange som får den 

Anonymkode: b7b53...7c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har sett andre avdelinger i firmaet mitt bli plutselig nedbemannet og der de har blitt tilbudt elendige sluttpakker men der de organiserte har fått advokathjelp og bistand til å få bedre avtaler så å være organisert er en selvfølge for meg. Jeg får også en rekke fordeler som fagorganisert, billig forsikring, lån, etc. Skattefradrag er det også på medlemsavgiften. Så er det også et element at uten arbeiderbevegelsen hadde vi hatt 14-timersdager seks dager i uken uten sykedager eller ferie så jeg er også organisert bare for å stå sammen i solidaritet med bevegelsen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For dyrt. De er dårlige til å forhandle.

Anonymkode: 20743...89f

Min erfaring også.
De som sier at 500-600 i måneden er «lite»...hallo i luka 

Anonymkode: b7b53...7c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magika_fra_Fyll skrev (Akkurat nå):

Jeg har sett andre avdelinger i firmaet mitt bli plutselig nedbemannet og der de har blitt tilbudt elendige sluttpakker men der de organiserte har fått advokathjelp og bistand til å få bedre avtaler så å være organisert er en selvfølge for meg. Jeg får også en rekke fordeler som fagorganisert, billig forsikring, lån, etc. Skattefradrag er det også på medlemsavgiften. Så er det også et element at uten arbeiderbevegelsen hadde vi hatt 14-timersdager seks dager i uken uten sykedager eller ferie så jeg er også organisert bare for å stå sammen i solidaritet med bevegelsen

Men forbund er jo knyttet til én bestemt bank, så hvis jeg for eksempel har DnB og forbundet er knyttet til Nordea, er det null fordeler for meg. 

Anonymkode: b7b53...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...