Gå til innhold

Er du organisert? Hvorfor/hvorfor ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært organisert i et LO-forbund gjennom hele karrieren min. I min første jobb var det nesten et (uskrevet)krav, fordi LO var en stor kunde av bedriften. Da jeg byttet jobb for noen år tilbake og etter nesten 3 år på engasjement fikk fast ansettelse, valgte jeg å organisere meg på nytt da det føltes trygt etter såpass lang tid med uvisshet rundt evt. fast ansettelse. Nå vurderer jeg å melde meg ut. På min nåværende arbeidsplass er vi kanskje 30% som er organiserte. Kontigentet er drøyt 500 kr mnd. De ikke-organiserte har samme lønn og de samme betingelsene, som vel er vanlig i en bedrift med tariffavtale. Hva er egentlig vitsen? Har forhørt meg med hovedtillitsvalgt om hvordan jeg som organisert stiller dersom vi skulle komme i en nedbemanningssituasjon. Slik jeg forstår det så er det fastsatte regler for slikt, og at f.eks. ansenitet alltid vil trumfe uavhengig om man har et forbund i ryggen eller ei. Og hvis dette stemmer ser jeg iallefall INGEN grunn til å fortsette medlemskapet.

Noen som har erfaringer å dele? Hvorfor er du organisert? Hvorfor er du ikke organisert?

Anonymkode: 836d8...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er organisert fordi det plutselig kan dukke opp en situasjon på jobben hvor det er supert å ha forbundet som støtte. En tidligere kollega fikk med advokat som rådgiver i et møte og da greide ikke jobben hans å endre stillingen for mye likevel. Kan også få masse kurs også er det rabatter på forskjellig og bra lånerente. 

Anonymkode: 25c4b...231

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fagorganisasjonene som har fremforhandlet tariffavtalene da. Det er jo et moment i seg selv. I tillegg har en backup i tilfelle av arbeidskonflikter, hvor en fx kan få med advokat på møter. Rimeligere forsikringer og lånerente kan også hjelpe på. 

Anonymkode: 8eb52...df4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært organisert siden dagen jeg starta som lærling i 1999. Jeg har fått mye hjelp fra fagforeningene. Det være seg med arbeidsforhold, men også i forhold til nav. 
 

Det er gode betingelser og pris på forsikringer og lån også. Der alene tjener man inn kontigenten. Det er også noe skattefradrag på kontigent, den har dog stått stille siden regjeringen ble blå 😔

Anonymkode: 2393e...b35

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pga. usikre tider på jobben og gode låne- og forsikringstilbud. Vil også støtte de som har fremforhandlet avtaler tidligere. Er altfor mange snyltere der ute.

Anonymkode: 1675f...dac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er organisert først og fremst fordi jeg mener det er historieløst å la være. Noen har kjempet for rettighetene jeg har i dagens arbeidsliv. Det er jeg takknemlig for. Om vi ikke opprettholder fagbevegelsen er det tilbake til at arbeidsgivere kan gjøre som de vil. 

Anonymkode: 8b023...328

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske sikker på at du vil stille mye sterkere i en nedbemanningssituasjon som organisert. Selv om det er noen faste regler er det også andre ting arbeidsgiver og organisasjonene skal drøfte (feks hvilke stillinger/type stillinger som skal videreføres) og da vil organisasjonene hensynta sine medlemmer.

Anonymkode: 9ffe7...3dc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke organisert.

Jeg har ikke jobbet i noen bedrift tidligere der dette har vært vanlig, og har kun hatt et par jobber siden jeg sluttet i studiene.

Jeg er nå fast ansatt i en større bedrift i Oslo. Jeg har selvsagt vært borti konflikter, spesielt relatert til at bedriften jeg jobber i bruker stadig mer vikariater og engasjementer. Men jeg har alltid kunnet løse dette på egen hånd, og har spurt venner om råd som jobber i HR eller er advokater. Jeg har et par nære venner på jobb som er verneombud, men jeg har helt ærlig ikke følt at de har kunnet bidra med mer enn mitt eget nettverk kan. Det fremstår nå noe mer symbolsk, spesielt ettersom jeg vet mine kolleger som er med er generelt politiske. 

Jeg har jobbet en del, både med studier og i jobbsammenheng, for å stå sterkt på arbeidsmarkedet. Hvis jeg blir nedbemannet, klarer jeg finne noe annet. Og hvis det blir en tvist med arbeidsgiver er det mest sannsynlig ikke et sted jeg vil jobbe.

Anonymkode: 5aa7a...f3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet frem til at hvis jeg kommer i en situasjon der jeg ville trengt fagforeningen i et møte, så er ikke det en plass jeg vil jobbe uansett. 

Så nei, jeg er ikke organisert. 

Anonymkode: 7c5d5...3fa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er organisert - det er litt som å ha forsikring, jeg skjønner ikke helt at folk tør la være. I forbindelse med langvarig sykdom har jeg hatt stor nytte av og trygghet i å ha støtte og kunnskap i rygget og kunne ha med en fagforeningsrepresentant på møter med arbeidsgiver. Det trenger ikke være konfliktsituasjon for at det er aktuelt - arbeidsgiver og -taker har naturlig forskjellige interesser og prioriteringer i en del sammenhenger, og for meg var det å ha med noen som kjente til regler og rettigheter og var helt og holdent på mitt lag når jeg var i en sårbar situasjon (og arbeidsgiver alltid stilte minst to på alle møter) virkelig gull verdt.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Organiserte meg for noen dager siden faktisk. Jeg er student så kontigenten er liten, og fordelene er mange. Det som solgte meg var en bedre rente på BSU 😅 Men... Jeg jobber i butikk og tenker det er lurt å ha noen i ryggen. Det er jo faktisk noen som kjemper for at vi skal ha bedre villkår. Spesielt nå i koronasituasjonen føler jeg vi har vært ekstremt sårbare og fått lite støtte for det vi har måtte ofre.

Har lite kunnskap om fagorganisasjoner så det er derfor jeg ikke har gjort det tidligere.

Anonymkode: 28b1f...591

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok den eneste på min arbeidsplass som ikke er organisert. Mine grunner: Jeg mangler yrkesstolthet. Kollegaene mine brenner for jobben sin, jeg endte bare tilfeldigvis opp der. For det andre er det dyrt. For det tredje har jeg fast stilling og trygge rammer. Har god relasjon med kollegaer og ledelse og aldri vært borti konflikter. Ser dermed ikke behovet. 

Anonymkode: 702e4...e06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller ikke vært fagorganisert i løpet av flere tiår i jobb. Har overlevd utallige nedbemanninger, fusjoner, fisjoner etc. Til slutt forsto jeg at mange av kollegaene var «hemmelig» fagorganiserte. Dvs at de var det privat og ikke gjennom jobben. Visste ikke engang at det var et valg. Så nå er jeg organisert og de 500 kronene i måneden får man delvis fradrag for i skatten samt veldig billige forsikringer. Dvs. at det koster meg ingen ting reelt og er en trygghet i hverdagen med alt som skjer. 

Anonymkode: d3dec...ac3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som høyre-velger kunne jeg aldri med viten og vilje støttet arbeiderpartiets valgkampmaskin gjennom LO, har jeg behov for hjelp bruker jeg egen advokat. For meg er det en ideologisk motforestilling mot å bidra til venstresidens valgkamp, jeg er ikke mot fagforeninger i seg selv, egentlig liker jeg veldig godt at norge ikke har en lovbestemt minstelønn på bakgrunn av sterke tariffavtaler osv. Dette er jo et friere marked egentlig og at folk frivillig vil organisere seg er supert, det ville jeg også gjort om jeg kunne gjort det uten å støtte venstresida.

Anonymkode: 0269e...3a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er IKKE organisert. Over 600 kroner ETTER skattefradrag pr. mnd (handel og kontor). Har vært yrkesaktiv i 10år og klarer meg fint uten. 

Endret av mordi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som høyre-velger kunne jeg aldri med viten og vilje støttet arbeiderpartiets valgkampmaskin gjennom LO, har jeg behov for hjelp bruker jeg egen advokat. For meg er det en ideologisk motforestilling mot å bidra til venstresidens valgkamp, jeg er ikke mot fagforeninger i seg selv, egentlig liker jeg veldig godt at norge ikke har en lovbestemt minstelønn på bakgrunn av sterke tariffavtaler osv. Dette er jo et friere marked egentlig og at folk frivillig vil organisere seg er supert, det ville jeg også gjort om jeg kunne gjort det uten å støtte venstresida.

Anonymkode: 0269e...3a4

Ikke alle fagforeninger er en av LO.

Jeg er selv medlem av Nito, og de er faktisk ganske så blåe... Men, de har gode avtaler og vilkår, så blir med de.

 

Jeg kom faktisk i en liten konflikt på jobben, hvor jeg i utgangspunktet var 'synderen'. Men den tillitsvalgte er så fordømte god i jobben, at det endte med at jobben sa unnskyld til meg 😂

Anonymkode: 2393e...b35

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.9.2020 den 23.03, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok den eneste på min arbeidsplass som ikke er organisert. Mine grunner: Jeg mangler yrkesstolthet. Kollegaene mine brenner for jobben sin, jeg endte bare tilfeldigvis opp der. For det andre er det dyrt. For det tredje har jeg fast stilling og trygge rammer. Har god relasjon med kollegaer og ledelse og aldri vært borti konflikter. Ser dermed ikke behovet. 

Anonymkode: 702e4...e06

Vilkår som fagforeninger har forhandlet fram som du nå nyter godt av.

Anonymkode: 86ce3...025

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg er student og FLT som er et LO-forbund tilbyr studentmedlemsskap til 500 i året i året, med reiseforsikring og innbo i prisen 🤗 Var med i Fellesforbundet før det, mest på grunn av fellesskapet på arbeidsplassen.

Anonymkode: f2c1b...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke organisert. Bedriften jeg jobber i så liten at hvis jeg av en eller annen grunn skulle bli tatt ut i streik eller noe sånt ville den med stor sannsynlighet ramlet sammen. Det vil ikke være noen trøst at jeg bidrar til et fellesskap når fellesskapet plutselig gjør meg arbeidsledig.

Anonymkode: 0f3e6...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fagorganisert, utelukkende på grunn av forsikringene Akademikerne tilbyr. Forsikringene er så billig at selv med fagforeningskontingenten, så er de billigere og bedre enn det andre aktører kan tilby. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...