Gå til innhold

Er du organisert? Hvorfor/hvorfor ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har vært organisert, jeg meldte meg ut da jeg sto i en konflikt med en leder og fikk null støtte fra fagforeningen.

Jeg er absolutt med på prinsippet, men har ingen grunn til å stole på at de er der når jeg trenger dem. Når det eneste jeg får igjen for kontigenten er tilbud om kredittkort i posten kan det være det samme.

Nå er jeg kynisk og tar vare på mine egne interesser i arbeidslivet, det har fungert bedre enn å stole på fagforeningen.

Anonymkode: d7c02...dde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært organisert, jeg meldte meg ut da jeg sto i en konflikt med en leder og fikk null støtte fra fagforeningen.

Jeg er absolutt med på prinsippet, men har ingen grunn til å stole på at de er der når jeg trenger dem. Når det eneste jeg får igjen for kontigenten er tilbud om kredittkort i posten kan det være det samme.

Nå er jeg kynisk og tar vare på mine egne interesser i arbeidslivet, det har fungert bedre enn å stole på fagforeningen.

Anonymkode: d7c02...dde

Da har du rett og slett vært uheldig med tillitsvalgte, det finnes selvsagt noen råtne egg i den kurven også. Dårlige arbeidstakere finner man overalt, dessverre også blant de som skal jobbe med representasjon. For min del er fagforeningen en grei støtte å ha i ryggen, og selv om jeg som regel sørger for mine egne interesser, så er det fint å ha en ekstra forsikring i ryggen. Trenger ikke være noen motsetning mellom å ordne opp selv og gå via fagforeningen, men i enkelte tilfeller kan prosesser kreve mye tid, dokumentasjon og møtevirksomhet. I en hektisk hverdag så er det da fint å ha muligheten til å "outsorce" en del av den jobben til fagforeningen. Det kontingenten koster meg sparer jeg uansett nesten helt inn på redusert pris på forsikringer, så for meg er det en veldig liten pris å betale for den ekstra sikkerheten. 

Anonymkode: d1621...690

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er organisert. Jeg er for 37,5 timers uke, ferie, fødselspermisjoner, medbestemmelse, tilrettelegging og andre ting som har blitt kjempet fram. Jeg vil heller ikke at disse godene skal forsvinne. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er jeg organisert. Det er uaktuelt for meg å være en snyltende gratispassasjer, det er rett og slett usolidarisk.

For eksempel hadde vi en sak på arbeidsplassen for et par år siden, hvor en gruppe ansatte ble forespeilet en oppgave som ikke bare innebar en hel del ekstra jobb uten kompensasjon, men også en viss risiko. Riktignok bare midlertidig og over en veldig kort periode, men likevel. Ingen av dem hadde lyst til å gjøre dette. De av dem som var organiserte satt fagforeningene i sving, og etter kort tid løste saken seg. De som ikke var organiserte løftet ikke en finger annet enn å prøve å godsnakke litt med arbeidsgiver, som sto på sitt. Men de kom også unna denne oppgaven, takket være de som er organisert. Så vi som organiserer oss betaler altså 500-600 kroner i måneden for å redde gratispassasjerenes ræv. 

Om fellesskap er viktig for dere så er dette noe dere uorganiserte burde tenke på, dere blir ikke spesielt populære om det dukker opp problemer. Og om dette kun hadde rammet de som er uorganiserte er det ikke sikkert det hadde løst seg på den måten det gjorde.

Anonymkode: dc493...f75

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg organiserte meg som student innen faget jeg tar, men nå er jeg usikker om det er vits om jeg har fast jobb i en kommune? Føler jeg kaster penger ut av vinduet, så mulig jeg melder meg ut. Har aldri fagorganisert meg når jeg jobbet i butikk en periode, jeg fant heller en ny jobb om butikken ble lagt ned o.l. 

Anonymkode: aa655...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vilkår som fagforeninger har forhandlet fram som du nå nyter godt av.

Anonymkode: 86ce3...025

Så da bør jeg betale 700 i måneden som takk? 

Anonymkode: 702e4...e06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er organisert av solidariske grunner.

Jeg får ikke særlige fordeler for den månedlige summen, og har aldri hatt behov for hjelp fra min fagforening.

Men jeg støtter den kampen som har vært kjempet på arbeidstakeres vegne i mange år, og som jeg nå nyter godt av. Det er verdt å være medlem for. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg organiserte meg som student innen faget jeg tar, men nå er jeg usikker om det er vits om jeg har fast jobb i en kommune? Føler jeg kaster penger ut av vinduet, så mulig jeg melder meg ut. Har aldri fagorganisert meg når jeg jobbet i butikk en periode, jeg fant heller en ny jobb om butikken ble lagt ned o.l. 

Anonymkode: aa655...1ec

Det er veldig vits. Du kan fx ikke forhandle din egen lønn etter du er ansatt, skulle du være uheldig og havne i en eller annen arbeidskonflikt har du dyktige folk til å hjelpe deg. Fagforeningene fremforhandler også avtaler på andre ting enn lønn, slik som ekstra ferieuker og arbeidstid. Ikke vær gratispassasjer, vær medlem! Husk at du kan skrive av mye av kontigenten på skatten med inntil 3850kr. Nito koster fx ca 4900kr i året før skattefradrag

Anonymkode: 8eb52...df4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som høyre-velger kunne jeg aldri med viten og vilje støttet arbeiderpartiets valgkampmaskin gjennom LO, har jeg behov for hjelp bruker jeg egen advokat. For meg er det en ideologisk motforestilling mot å bidra til venstresidens valgkamp, jeg er ikke mot fagforeninger i seg selv, egentlig liker jeg veldig godt at norge ikke har en lovbestemt minstelønn på bakgrunn av sterke tariffavtaler osv. Dette er jo et friere marked egentlig og at folk frivillig vil organisere seg er supert, det ville jeg også gjort om jeg kunne gjort det uten å støtte venstresida.

Anonymkode: 0269e...3a4

Meld deg inn i Delta. 

Anonymkode: 29fc7...a10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sent  å ringe forsikringa når huset brenner. 

Er hovedtillitsvalgt og det er utrolig hvor mange som trenger hjelp. Viktig å organiserer  seg

Anonymkode: 29fc7...a10

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så da bør jeg betale 700 i måneden som takk? 

Anonymkode: 702e4...e06

Ja, faktisk.

Anonymkode: 86ce3...025

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så da bør jeg betale 700 i måneden som takk? 

Anonymkode: 702e4...e06

Ingen fagforening og det blir dårlig med lønn og goder. De som ikke er medlem wr gratis passasjerer.  Som å snike  på trikken 

Anonymkode: 29fc7...a10

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart jeg er organisert, vil ikke være gratispassasjer og jeg har mange fordeler med innboforsikring, reiseforsikring, jeg har fått betalt deler av studiet da jeg videreutdannet meg og hvis jeg kommer i en konflikt har jeg fagforbundet i ryggen. Synes det er veldig feil at vi skal streike og betale månedlig kontigent mens de som ikke er organiserte får samme fordelene som oss.

11 timer siden, Marimba skrev:

Jeg er organisert. Jeg er for 37,5 timers uke, ferie, fødselspermisjoner, medbestemmelse, tilrettelegging og andre ting som har blitt kjempet fram. Jeg vil heller ikke at disse godene skal forsvinne. 

Dette!

7 timer siden, Myrmica skrev:

Jeg er organisert av solidariske grunner.

Jeg får ikke særlige fordeler for den månedlige summen, og har aldri hatt behov for hjelp fra min fagforening.

Men jeg støtter den kampen som har vært kjempet på arbeidstakeres vegne i mange år, og som jeg nå nyter godt av. Det er verdt å være medlem for. 

og dette! 

Anonymkode: c7e62...6db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så da bør jeg betale 700 i måneden som takk? 

Anonymkode: 702e4...e06

Vel. Det er jo valgfritt om man vil organisere seg eller ikke, men tenk over følgende:

1) På noen arbeidsplasser er det kollektive forhandlinger når det gjelder lønn og andre vilkår som arbeidstid og evt. andre goder. I bedrifter som ikke driver med noe som går under allmenngjorte tariffavtaler, så kan det bety at de som ikke er organiserte ikke får de samme vilkårene

2) Hvis det oppstår en større konflikt, så står du i mye større grad alene og må ta kostnader til evt. advokat og prosess selv. Det finnes riktignok advokatforsikringer og lignende, men jeg har til gode å se noen som dekker arbeidsrettslige prosesser. Stort sett dekker de kun sivilrettslige prosesser som nabokrangler og lignende. 

3) Fagforeningene har vært med å kjempe frem flere ordninger, som 37,5 t. arbeidsuke, en femte ferieuke og andre ting, som nå også kommer andre til gode. Jo færre som er organisert, jo mindre evne til å påvirke de store linjene i arbeidslivet.

Anonymkode: d1621...690

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er organisert. 
Det er fagforeningene som har forhandlet frem absolutt alle goder vi har i arbeidslivet i dag.  Det er viktig å fortsette å støtte dem. Rettighetene våre er ingen selvfølge, og når arbeidsgiverorganisasjonene presser på for å fjerne rettigheter og unngå å sette opp lønna, er fagforeningene der. Hvert eneste år.  Det synes nok ikke alltid så godt, men vit at de jobber hardt for oss.

Jeg har selv en trygg, god og fleksibel jobb, og min arbeidshverdag er problemfri.  Men mange har det ikke sånn. Fagforeningene jobber for dem også, og jeg er selvfølgelig med og støtter dem slik at mine medarbeidstakere også får sin del av kaka. Det er den solidariske grunnen til at jeg er organisert.   

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ble organisert for 2 år siden etter å ha vært i arbeidslivet nesten i 15 år uten. Vet det var feil, men det var i grunn ikke behov for en del år siden. Nå i senere år, vet du ikke hva en ledelske kan finne på, hverken i det offentlige eller i det private. Tror det er for mange om beinet ved tanke på arbeidsinnvandring.

 

Men uansett, så er det mindre lurt å ikke være organisert nå om dagen. Det er helt sykt hva som foregår når det gjelder behandling av arbeidstakere pr dags dato.

Anonymkode: 11b26...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen fagforening og det blir dårlig med lønn og goder. De som ikke er medlem wr gratis passasjerer.  Som å snike  på trikken 

Anonymkode: 29fc7...a10

Jeg tjener godt under 400 000 i året og har høyere utdanning og erfaring. Er takknemlig for fast jobb og en brukbar lønn, men det skulle da bare mangle når man gjør en jobb for samfunnet hver dag? 8400 i året for å være solidarisk er for dyrt synes jeg 

Anonymkode: 702e4...e06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener godt under 400 000 i året og har høyere utdanning og erfaring. Er takknemlig for fast jobb og en brukbar lønn, men det skulle da bare mangle når man gjør en jobb for samfunnet hver dag? 8400 i året for å være solidarisk er for dyrt synes jeg 

Anonymkode: 702e4...e06

Nei, det "skulle ikke bare mangle", det er faktisk ingen selvfølge med fast jobb og brukbar lønn selv om man står på som bare rakkeren. Fagforeningene har kjempet for mange av godene som senere har blitt lagt inn i lovverk/regler som gjelder alle, blant annet den 5. ferieuka, og har stått på barrikadene for at fast jobb skal være normen. Nå i de senere årene ser man at det blir færre faste stillinger i favør av alle vikarbyråene som har poppet opp, og det skyldes i betydelig grad at fagforeningsgraden har gått ned. 

Anonymkode: d1621...690

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...