Gå til innhold

Asjett, tallerken, fat...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 17.9.2020 den 14.53, AnonymBruker skrev:

Enig!

Men, må innrømme jeg bruker "frokosttallerken" om første, og "serveringsfat" om siste. 

Da asjett er et lite brukt ord, og fat uansett høres feil ut. 

Anonymkode: bf47e...c3a

Asjett er da ikke et lite brukt ord. Brukes hver dag og flere ganger om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er Trønder og bruker fat om alt. Frokostfat, middagsfat, serveringsfat etc.

Anonymkode: 674d2...399

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2020 den 20.23, Ella-2 skrev:

Ja, he, he😁Første gangen jeg hørte dette hos svigerfamilien på Vestlandet, så jeg for meg et bord dekket med store serveringsfat til hver gjest. Må ha rimelig store bord da😂
En annen ting jeg også har lagt merke til på Vestlandet, er ordet fot. For meg er foten den nederste delen av beinet. På Vestlandet heter hele beinet fot😊

Samboeren min har rettet på meg SÅ mange ganger på grunn av dette! Jeg har aldri tenkt over at det er en dialektgreie, aldri tenkt over i det hele tatt egentlig. Og jeg har tre anatomieksamener med toppkarakter bak meg, jeg vet jo egentlig hvor feil det er å si "vondt i foten" når jeg er støl i låret :rolleyes:

Fat og panne sier han ikke noe på. Ordet asjett trodde jeg ikke noen under 98 år brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør-Vestlandet her, og det er mange som sier fat her, ja. Og panne til alt. Og fot.  Dersom man sier man har vondt i beinet, kan man risikere at folk tror man har vondt i skjelettet.:fnise: 

Jeg sier forøvrig tallerk til alt (en tallerk, flere tallerker), bortsett fra tefat, altså det som er under koppen. 

Endret av ^^Belle^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier fat om alt, er fra Ålesund/Romsdalen. Ser ikke på dette som noe feil, tenker at det er bra firkantet å forvente at folk skal snakke etter ordboka når en har ulike dialekter. Men ville kanskje brukt andre begreper i skriftlig form. 

Hilsen logoped!! 

Anonymkode: 8e693...c4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ^^Belle^^ said:

Sør-Vestlandet her, og det er mange som sier fat her, ja. Og panne til alt. Og fot.  Dersom man sier man har vondt i beinet, kan man risikere at folk tror man har vondt i skjelettet.:fnise: 

Jeg sier forøvrig tallerk til alt (en tallerk, flere tallerker), bortsett fra tefat, altså det som er under koppen. 

Jeg er også fra Sør-Vestlandet og har aldri hørt at noen sier fat eller panne til alt..🤔 Men ‘tallerk’ har jeg hørt mange ganger! 

Et ord jeg aldri hører her er kasserolle, og godt er det, for det er et fælt ord.

Anonymkode: 60bf3...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også fra Sør-Vestlandet og har aldri hørt at noen sier fat eller panne til alt..🤔 Men ‘tallerk’ har jeg hørt mange ganger! 

Et ord jeg aldri hører her er kasserolle, og godt er det, for det er et fælt ord.

Anonymkode: 60bf3...ccb

Kasserolle brukes ikke her heller, nei. Men panne...sett på en panne med poteter, liksom. Det brukes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Bergen og sier fat om alt som er flatt- frokostfat, middagsfat, serveringsfat. Men jeg sier skål  (men i Bergen er vi gjerne ikke så kristne;) . Har faktisk aldri tenkt på at det er noe dialekt, og har definitivt aldri tenkt at noen vil tenke at det et galt å si. Nå er det jo min dialekt, og dermed ikke feil å si- så jeg vil definitivt fortsette å si det.

Jeg sier i hovedsak panne om både gryte og stekepanne. 

Jeg kan gjerne også si fot om hele beinet- men da kan mannen min (som snakker litt penere bergensk enn meg) rette på meg. 
 

Anonymkode: 36d51...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fat kommer fra norrønt. Dette ordet har da alltid blitt brukt her i landet. 

Asjett kommer fra fransk. Vet ikke når det kom inn i språket, men hadde nok noe å gjøre med de lærde og fine folkene i storbyene. 

Tallerken kommer fra tysk. Jeg regner med at vi fikk det inn i språket via dansk. 
 

Alle ordene betyr altså det samme, men har ulik opprinnelse. Altså er ikke det ene mer riktig å bruke enn de andre. 
«Fat» vil du nok finne mer av i dialekter som har beholdt ord og uttrykk fra gammelt av. 
 

«Tallerken» er som sagt fra tysk, og vi fikk det helt sikkert inn via dansk. «Oslo-dialekten» er ganske påvirket av dansk, så her vil vi finne mange danske/ opprinnelig tyske ord. 
 

Når det er sagt, så har jeg hørt at man kan si «kakefat», men ikke «kaketallerken». Skal du servere en kake, så serverer du på fat. Tallerken spiser man fra. 
«Asjett» assosierer jeg med pent servise og noe gamle damer sier. Betydningen til ordene har altså endret seg. Det kan rett og slett være fordi ordet «fat» ble brukt om både fat til å spise fra og fat å servere med, men så kom nye ord inn, som tallerken og asjett, som på originalspråket betyr «fat til å spise fra», og dermed fikk vi nyansert det norske språket.
Jeg vet ikke hva ordene asjett og tallerken opprinnelig betyr, jeg bare gjetter. 

 

Anonymkode: 263fa...1a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/22/2020 at 8:07 AM, AnonymBruker said:

Sier fat om alt, er fra Ålesund/Romsdalen. Ser ikke på dette som noe feil, tenker at det er bra firkantet å forvente at folk skal snakke etter ordboka når en har ulike dialekter. Men ville kanskje brukt andre begreper i skriftlig form. 

Hilsen logoped!! 

Anonymkode: 8e693...c4e

For å være litt vrang: «fat» er jo det eneste opprinnelig norske ordet av de tre. Så det er ikke feil å bruke i noen som helst situasjoner, til og med skriftlig :). Jeg syns vi skal ta vare på det norske språket og være stolte av det! 

Anonymkode: 263fa...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å være litt vrang: «fat» er jo det eneste opprinnelig norske ordet av de tre. Så det er ikke feil å bruke i noen som helst situasjoner, til og med skriftlig :). Jeg syns vi skal ta vare på det norske språket og være stolte av det! 

Anonymkode: 263fa...1a5

Det har du helt sikkert rett i, interessant det du skriver over. 

Jeg som logoped blir bare oppgitt over at man skal drive å rette på hverandre for dialektmessige ting, og dialekt som er i endring. Klart at det er noe med klassifisering av begreper osv, men ikke når det er dialekten i seg selv som skjelner på ulike begrepene, og ikke begrepskunnskapene i seg selv. Jeg synes det er smålig å pirke på slikt. 

Anonymkode: 8e693...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2020 den 20.14, Ullvott skrev:

Jeg er en hjemvendt østlending som har bodd en del år på Vestlandet og omtrent fått fnatt av at "alt" het panner eller fat. Det er definitivt en dialekt-ting. 

Vestlandet:
Kjele = panne. Kasserolle = panne. Gryte = panne. Stekepanne = panne. 
Skål = fat. Asjett = fat. Serveringfat = fat. :bond:  

Østlandet:
Skål er noe man har under en kopp. (Kopper som ikke skal ha skål = krus.)
Asjett er noe som man spiser kaker eller desserter fra. Asjett er mindre enn tallerken.
Tallerken er noe man spiser mat fra. Frokosttallerkener er relativt små (men større enn en asjett), mens større tallerkner er middagstallerkener. 
Fat er noe man anretter mat eller kaker på og serverer fra. Man spiser ikke fra et fat. 

Til den som snurt stilte spørsmål ved om vi på Østlandet sier det rette er vil jeg si at østlandsmåten i alle fall er ekstremt mye mer nyansert og tydelig. Et tefat, som jeg vet jeg har lest om i en tråd her inne, aner jeg ikke hva er. Er det noe som står under tekoppen? Eller er det en asjett?

 

Tefat er til å ha under kaffekoppen. Skål er til frokostblanding. (Se forøvrig min siste kommentar også)

På 22.9.2020 den 7.59, AnonymBruker skrev:

Er Trønder og bruker fat om alt. Frokostfat, middagsfat, serveringsfat etc.

Anonymkode: 674d2...399

Æ e trønder, æ å, men jeg sier IKKE fat om alt. Tefat har jeg under kaffekoppen. Skål er noe jeg har müsli med melk i, asjett spiser jeg brødmat fra, tallerken er til middag.

På 22.9.2020 den 8.06, ^^Belle^^ skrev:

Sør-Vestlandet her, og det er mange som sier fat her, ja. Og panne til alt. Og fot.  Dersom man sier man har vondt i beinet, kan man risikere at folk tror man har vondt i skjelettet.:fnise: 

Jeg sier forøvrig tallerk til alt (en tallerk, flere tallerker), bortsett fra tefat, altså det som er under koppen

Første gangen jeg leste kopp med skål, ble jeg noget forvirret. Så for meg å sette kaffekoppen nedi frokostblandings-skålen?! Mysteriet ble etter hvert oppklart :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det har du helt sikkert rett i, interessant det du skriver over. 

Jeg som logoped blir bare oppgitt over at man skal drive å rette på hverandre for dialektmessige ting, og dialekt som er i endring. Klart at det er noe med klassifisering av begreper osv, men ikke når det er dialekten i seg selv som skjelner på ulike begrepene, og ikke begrepskunnskapene i seg selv. Jeg synes det er smålig å pirke på slikt. 

Anonymkode: 8e693...c4e

Enig med deg. Det som er interessant, som du sier, er at det er dialektord som kommer fra andre dialekter enn «Oslo-dialekta» liksom er feil. For å ta eksemplet med ordene fat, asjett og tallerken. Mange kan syntes at ordet fat er rart å bruke, men det er faktisk det eneste av de tre ordene som er opprinnelig norsk. 
 

Da Norge var under Danmark, ble bøndene sett på som lavere status enn de som bodde i storbyene. Bøndene snakket sin dialekt, med røtter fra det gamle, norske språket. I storbyene, blant de fine, viktige folka, snakket man dansk. Å snakke fks totning eller sognedialekt ble sett på som lavstatus. Det danske språket i storbyene blandet seg etterhvert med norsk, og vi fikk bokmål skriftspråk/ «Oslo-dialekten». Dette skriftspråket og denne dialekten har lenge blitt sett på som det riktige og det fineste, og det gjør det fremdeles. Synd, synes jeg. Jeg syns vi skal ta vare på dialektene og det norske språket. 
 

Selv skriver jeg litt radikal bokmål i blant, bare fordi jeg kan! Jeg kunne egentlig tenkt meg å skrive nynorsk, men jeg er for godt vant med bokmål. Men jeg kan fint skrive sånt som «jeg kjem», «ei lita jente», «alle husa», «lukk att døra» osv. Og andre såkalte «dialektord». Enkelte kan si det er feil, men det er det faktisk ikke. Vi har stor valgfrihet i skriftspråket vårt. 

Anonymkode: 263fa...1a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Det som er interessant, som du sier, er at det er dialektord som kommer fra andre dialekter enn «Oslo-dialekta» liksom er feil. For å ta eksemplet med ordene fat, asjett og tallerken. Mange kan syntes at ordet fat er rart å bruke, men det er faktisk det eneste av de tre ordene som er opprinnelig norsk. 
 

Da Norge var under Danmark, ble bøndene sett på som lavere status enn de som bodde i storbyene. Bøndene snakket sin dialekt, med røtter fra det gamle, norske språket. I storbyene, blant de fine, viktige folka, snakket man dansk. Å snakke fks totning eller sognedialekt ble sett på som lavstatus. Det danske språket i storbyene blandet seg etterhvert med norsk, og vi fikk bokmål skriftspråk/ «Oslo-dialekten». Dette skriftspråket og denne dialekten har lenge blitt sett på som det riktige og det fineste, og det gjør det fremdeles. Synd, synes jeg. Jeg syns vi skal ta vare på dialektene og det norske språket. 
 

Selv skriver jeg litt radikal bokmål i blant, bare fordi jeg kan! Jeg kunne egentlig tenkt meg å skrive nynorsk, men jeg er for godt vant med bokmål. Men jeg kan fint skrive sånt som «jeg kjem», «ei lita jente», «alle husa», «lukk att døra» osv. Og andre såkalte «dialektord». Enkelte kan si det er feil, men det er det faktisk ikke. Vi har stor valgfrihet i skriftspråket vårt. 

Anonymkode: 263fa...1a5

 

Ja, helt enig.

Og så synes jeg at folk kan få ha dialekta si i fred. Selv når den endres fra forrige generasjon, fordi det er helt naturlig i alle språk. Enten det er lyder eller det er ord/begreper. Det er en grunn til at vi alltid reviderer språktestene vi bruker :) 

Anonymkode: 8e693...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...