Gå til innhold

Asjett, tallerken, fat...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen tråd hvor det ble reagert på at TS brukte ordet fat om en tallerken. 

Jeg sier fat både om frokosttallerkener og middagstallerkener. Tror jeg fort kan finne på å si det om asjetter også (det er feks små fat til kake osv, sant?)

Større fat til feks kake omtaler jeg som kakefat og serveringsfat brukes om fat med kjøtt osv på. 

Slik har jeg alltid sagt, og tror de fleste rundt meg gjør det samme. Er dette pga dialekt, eller hva? Jeg har aldri tenkt på at dette kunne være feil. 
 

Hilsen høyt utdannet vestlending fra et møblert hjem

Anonymkode: 64abc...f65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt mange vestlendinger si fat om alt. Så det er nok vanlig ☺ jeg sier tallerken til alt som ikke er serveringsfat. Bruker ikke ordet asjett. 

Anonymkode: 39121...2c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et vestlandsfenomen. Jeg er fra Oslo/Akershus og mine servisedeler er i stigende størrelse: Skål - asjett - tallerken - fat. Det spises ikke av fat (da er man en gris 😀), det serverer man på.

Anonymkode: b237a...c64

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er et vestlandsfenomen. Jeg er fra Oslo/Akershus og mine servisedeler er i stigende størrelse: Skål - asjett - tallerken - fat. Det spises ikke av fat (da er man en gris 😀), det serverer man på.

Anonymkode: b237a...c64

Dette er det jeg er vant til også (nordvestlandet), men jeg hører andre sier tallerken om alt man kan spise fra (skål, asjett, og tallerken), og fat om resten.  (Østlandet)

Anonymkode: 9947d...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er et vestlandsfenomen. Jeg er fra Oslo/Akershus og mine servisedeler er i stigende størrelse: Skål - asjett - tallerken - fat. Det spises ikke av fat (da er man en gris 😀), det serverer man på.

Anonymkode: b237a...c64

🙌 dette! Hver bestanddel har et eget navn.

Anonymkode: c87b9...cb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fat er selvsagt serveringsfat i norsk språk.  Mulig det kan være dialekt for tallerken, men det har jeg aldri hørt om. Hvis du går inn på for eksempel Tilbords, og velger "fat" under servisedeler, så kommer det kun opp serveringsfat. https://www.tilbords.no/serviser/fat/

Den eneste andre betydningen av fat er tønne eller rommål som oljefat. Bare se ordboka. Så ja, å kalle tallerken for fat er KUN et dialektord, ikke riktig norsk. 

https://naob.no/ordbok/fat

Anonymkode: 71b19...08d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor jobbet i tallerken-bransjen i mange år og de forskjellige betegnelsene har forskjellige str. 
 

asjett er den minste, som man spiser frokost på, ofte kalt frokostasjett

tallerken er de store man spiser middag på, middagstallerken

fat er serveringsfat hvor man legger opp mat som man forsyner seg av. 

Anonymkode: 6cf3a...e7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er et vestlandsfenomen. Jeg er fra Oslo/Akershus og mine servisedeler er i stigende størrelse: Skål - asjett - tallerken - fat. Det spises ikke av fat (da er man en gris 😀), det serverer man på.

Anonymkode: b237a...c64

Enig. Skål under kopp, asjett til frokost, tallerken til middag og fat til servering. 

Er fra Follo 🙂

Anonymkode: a5094...abc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, uff. Nå blir jeg nesten litt flau. Det har ikke falt meg inn at dette var dialekt. Jeg som stadig irriterer meg over andre som skriver dialekt, og så gjør jeg det tydeligvis selv. 
 

Jeg får prøve å skjerpe meg rett og slett. 
 

TS

Anonymkode: 64abc...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Vestfold, her er det mange som sier "plett" (sannsynligvis fra engelsk plate) om tallerken. Definitivt dialekt, så bruker det bare innenfor husets fire vegger :ler:

 

Fat er serveringsfat eller kakefat for meg.

Anonymkode: cded0...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg har vi på Østlandet både kjeler, gryter og stekepanner. Ikke bare panner, som mange i vest tydeligvis kaller alt. 

Anonymkode: adfb4...a85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette pga dialekt, eller hva?

Ja, det er "vestlandsk". En gammel vits går ut på at mange vestlendinger var så i de grader avholdsfolk at det var forbudt å si "skål" 😉 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg har vi på Østlandet både kjeler, gryter og stekepanner. Ikke bare panner, som mange i vest tydeligvis kaller alt. 

Anonymkode: adfb4...a85

Og dere på Østlandet sier det rette?

Anonymkode: 8e35d...91e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fra Trøndelag, og har lett for å si fat om alt. Mannen min retter på meg stadig vekk. Jeg er enig i at det er feil, men det er tydeligvis veldig innarbeidet i meg. Jeg ville brukt asjett og tallerken skriftlig. Jeg kan finne på å kalle både føttene, leggene eller hele den nederste delen av kroppen for "beina" også, så jeg har visst et litt lite nyansert muntlig språk. 

Anonymkode: 3805f...043

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

asjett er den minste, som man spiser frokost på, ofte kalt frokostasjett

tallerken er de store man spiser middag på, middagstallerken

fat er serveringsfat hvor man legger opp mat som man forsyner seg av. 

Anonymkode: 6cf3a...e7c

Enig!

Men, må innrømme jeg bruker "frokosttallerken" om første, og "serveringsfat" om siste. 

Da asjett er et lite brukt ord, og fat uansett høres feil ut. 

Anonymkode: bf47e...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (fra Oslo) sier asjett og tallerken som synonymer, og sier asjett for det meste, men har lært av min kjæreste (fra Hedmark) at asjett er de små som man gjerne har frokost på, mens tallerken er de store man har middag på. Fat er bare serveringsfat, sånne store, i mine øyne. Blir alltid rettet på når jeg sier asjett om alt, men det er det jeg er vant til, så det er litt vanskelig å slutte!

Til ab 043: Jeg sier også beina om hele området fra hofta og ned!

Anonymkode: a9690...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er en hjemvendt østlending som har bodd en del år på Vestlandet og omtrent fått fnatt av at "alt" het panner eller fat. Det er definitivt en dialekt-ting. 

Vestlandet:
Kjele = panne. Kasserolle = panne. Gryte = panne. Stekepanne = panne. 
Skål = fat. Asjett = fat. Serveringfat = fat. :bond:  

Østlandet:
Skål er noe man har under en kopp. (Kopper som ikke skal ha skål = krus.)
Asjett er noe som man spiser kaker eller desserter fra. Asjett er mindre enn tallerken.
Tallerken er noe man spiser mat fra. Frokosttallerkener er relativt små (men større enn en asjett), mens større tallerkner er middagstallerkener. 
Fat er noe man anretter mat eller kaker på og serverer fra. Man spiser ikke fra et fat. 

Til den som snurt stilte spørsmål ved om vi på Østlandet sier det rette er vil jeg si at østlandsmåten i alle fall er ekstremt mye mer nyansert og tydelig. Et tefat, som jeg vet jeg har lest om i en tråd her inne, aner jeg ikke hva er. Er det noe som står under tekoppen? Eller er det en asjett?

 

Endret av Ullvott
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, he, he😁Første gangen jeg hørte dette hos svigerfamilien på Vestlandet, så jeg for meg et bord dekket med store serveringsfat til hver gjest. Må ha rimelig store bord da😂
En annen ting jeg også har lagt merke til på Vestlandet, er ordet fot. For meg er foten den nederste delen av beinet. På Vestlandet heter hele beinet fot😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på nordvestlandet . Har aldri sagt annet enn middagstallerken, asjett er de som er mindre,til frokost f.eks.Serveringsfat er de største.  Sier stekepanne,har aldri hørt den er blitt kalt panne..  Og når det gjelder fot, så er det nederste del,over der er leggen,så kommer låret. Og jeg er innfødt vestlending, men kanskje det er forskjell fra sted til sted?

Anonymkode: 7eb66...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...