AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #61 Skrevet 16. september 2020 Enebolig nå som vi har små barn. Trives veldig godt med det. Men så fort de blir voksne og flytter ut blir det leilighet på oss ja:) Anonymkode: 4eb27...6a3 1
Gjest loveli Skrevet 16. september 2020 #62 Skrevet 16. september 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Samme her. Min er på 90 kvadrat og med 60 cm lyd og brannskille mellom leilighetene. En gang det tok fullstendig av og det var 35 stk på nach her pluss en helvetes musikk til morgengry, hadde ikke naboen hørt en lyd. Det syns jeg var ufattelig. Men jeg har heller aldri hørt naboen. Anonymkode: a785a...2e4 Hvor var dette??? Der jeg bodde i blokk hørte jeg naboen puste...
Drizzt Skrevet 16. september 2020 #63 Skrevet 16. september 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Samme her. Min er på 90 kvadrat og med 60 cm lyd og brannskille mellom leilighetene. En gang det tok fullstendig av og det var 35 stk på nach her pluss en helvetes musikk til morgengry, hadde ikke naboen hørt en lyd. Det syns jeg var ufattelig. Men jeg har heller aldri hørt naboen. Anonymkode: a785a...2e4 Dette hører nok til unntakene. Alle jeg kjenner som bor i blokk, også da vi bodde i blokk, hører ALT som skjer hos naboen. Vi var heldige og bodde øverst, men hadde naboer på sidene med sine lyder og under oss flyttet et par som røyket som gale på balkongen hele tiden, så vi kunne ikke bruke vår balkong i det hele tatt. Bortsett fra at det er mindre areal å rydde og vaske, ser jeg ikke en eneste fordel med leilighet framfor enebolig. Når barna flytter ut og huset blir for stort for oss som pensjonister, kan det hende vi selger og kjøper noe mindre. Men blir det blokk, må det være en blokk hvor det ikke er lov å røyke og hvor det bor bare andre pensjonister, så man blir spart for ekstremt mye negativt som kommer med ellers.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #64 Skrevet 16. september 2020 Tja, alt har sin sjarm. Eller rettelse: det finnes sjarmerende boliger av alle slag. Nå har jeg enebolig, men jeg har trivdes i leilighet (også kjellerleilighet og kollektiv) før. Forstår ikke at det ene utelukker det andre? Det aller viktigste for meg er et mørkt soverom, en behagelig seng og badekar. Anonymkode: 0cfe0...341 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #65 Skrevet 18. september 2020 På 15.9.2020 den 21.47, AnonymBruker skrev: Leie enebolig er tingen. Huseier tar alt av vedlikehold og jeg kan pusle rundt i hagen og kose meg 😁 Anonymkode: 3a31f...697 Problemet med det er at man kan som pensjonist ende opp å måtte betale samme beløp som du gjør nå, men med en liten inntekt. Da er det bedre å ha prøvd å bli gjeldsfri når man nærmer seg pensjonistalder. Så kjøp heller leilighet eller hus på landet for å sørge for alderdommen Anonymkode: ca322...f6f 4
Oktobr Skrevet 18. september 2020 #66 Skrevet 18. september 2020 Har vokst opp i liten leilighet, og bor nå selv på en enda mindre en på 16 kvadratmeter, og trives godt med det! Kan ikke se for meg at jeg noen gang kommer til å bo i en enebolig. Det må i hvert fall være av små-hustypen som er blitt en ting nå. Liker ikke tanken på store hus med mange rom og mange dører. Er litt for husredd for det. Trenger ikke tenke på noe videre vedlikehold og slipper å bo helt mutters alene når man bor i leilighet også. Føles tryggere å bo med så mange rundt seg, selv om det sikkert bare er en falsk trygghet. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #67 Skrevet 18. september 2020 På 15.9.2020 den 20.02, AnonymBruker skrev: Jeg bor i Oslo. Trives med å bo i leilighet. Har ingen hage, og ikke mange kvadratmeter. Det trenger jeg heller ikke. Har familie som bor i hus og selvom jeg i en fantasiverden godt kunne tenkt meg en villa i Solveien på Nordstrand, villa på Nordberg osv, så er det mye jobb. Uansett om jeg skulle få penger til å kjøpe meg et hus, så hadde jeg vært skeptisk. Det er en enorm forpliktelse, hageàrbeid, male gjerde og viktigst av alt huset. Så jeg vil heller ha et bøttekott enn en villa. Anonymkode: 0d7c2...a62 Ok. Takk for den viktige informasjonen. Anonymkode: 54d0c...3eb 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #68 Skrevet 18. september 2020 På 15.9.2020 den 20.02, AnonymBruker skrev: Jeg bor i Oslo. Trives med å bo i leilighet. Har ingen hage, og ikke mange kvadratmeter. Det trenger jeg heller ikke. Har familie som bor i hus og selvom jeg i en fantasiverden godt kunne tenkt meg en villa i Solveien på Nordstrand, villa på Nordberg osv, så er det mye jobb. Uansett om jeg skulle få penger til å kjøpe meg et hus, så hadde jeg vært skeptisk. Det er en enorm forpliktelse, hageàrbeid, male gjerde og viktigst av alt huset. Så jeg vil heller ha et bøttekott enn en villa. Anonymkode: 0d7c2...a62 ok Anonymkode: 7e2da...0a0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #69 Skrevet 18. september 2020 På 16.9.2020 den 19.12, Jr.Garcon skrev: Fritt valg det. Så lenge man trives der man bor så er jo det toppers! Personlig så mistrives jeg MAXIMALT i blokk/leilighet. NULL armsleng og NULL privatliv. Fremmede innpå meg 24-7 med ulike matlukter, andre sine lyder -sexlyder, skravling, sammenkomster, trinnlyd, unger som skriker. Dugnader. For ikke å snakke om den jævla fellesoppgangen. Jeg hadde MYE heller bodd i telt i skogen, eller i bilen min enn i en i leilighet. Blokkhelvete hadde jeg aldri overlevd. Det virker å være utrolig forskjell på blokkleiligheter. Vi bor i 8 etasje så ingen har innsyn. Føler heller ikke at jeg har fremmede innpå meg 24/7. Mye eldre og få barn her så det er stille. Selv om blokken har 10 etasjer med en haug av leiligheter treffer jeg sjelden på folk i gangene. Og matlukt i blokken har jeg aldri kjent (god ventilasjon er tingen).Virker som om vi er heldige med valg av blokk? At det er dugnad får jeg ofte ikke med meg engang. Hva var galt med fellesoppgangen? Anonymkode: e10c5...266 1
Jr.Garcon Skrevet 18. september 2020 #70 Skrevet 18. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det virker å være utrolig forskjell på blokkleiligheter. Vi bor i 8 etasje så ingen har innsyn. Føler heller ikke at jeg har fremmede innpå meg 24/7. Mye eldre og få barn her så det er stille. Selv om blokken har 10 etasjer med en haug av leiligheter treffer jeg sjelden på folk i gangene. Og matlukt i blokken har jeg aldri kjent (god ventilasjon er tingen).Virker som om vi er heldige med valg av blokk? At det er dugnad får jeg ofte ikke med meg engang. Hva var galt med fellesoppgangen? Anonymkode: e10c5...266 Ja, det er sikkert variasjoner. Forskjell på om man har en dame på 83 år i etasjen over og under, kontra barnefamilier. Men det er jo fortsatt like lytt - er jo bare at man ikke hører gamlemor på 83 som sitter musestille. Hun hører jo meg som ikke sitter musestille. Så kommer det jo seff mye an på hvordan man selv er - hva man legger merke til av lyder, hvor nære man føler folk er innpå seg osv. Jeg fikser det ikke 😂 Fellesoppgangen = lyder, folk som kommer og går, skravling, låser seg inn osv. Det blir altfor mye andre sitt liv og andre sin lyd innpå meg. Jeg klarer ikke å føle jeg har noe privatliv når jeg hører alle andre og alle andre da seff hører meg.
Honey Dew Skrevet 18. september 2020 #71 Skrevet 18. september 2020 Vi bor i svært hus og vi elsker det. Vi kan slappe av og steller i vår egen hage. Vi har hund og katt, uten at noen skal ha noe å si på dette. Det er fantastisk å ta kaffekoppen med seg ut i hagen om morgenen og høre fuglekvittringen. Huset vi har er gammelt (ca 150 år) og det er mye å jobbe med, men vi koser oss glugg skvett ihjel allikevel. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #72 Skrevet 18. september 2020 I Trondheim får man ikke privatliv okke som, da fortettingspolitikken har ført til utbygging i alle hager som er større enn 350m2. Om du så kjøper deg en villa til 15 mill ved sjøen har du en annen bolig tett innpå deg. Leiligheter er enten gamle, lytt og skriker etter oppgraderinger, eller nye, bygget i hastverk og til en sinnsyk pris. Du må bare gamble på at den ikke er lytt eller full av feil og mangler. Rekkehus er enten brl med masse fellesgjeld, eller splitter ny med svært få meter til neste husrekke. Du blir beglodd uansett. Og om du finner en perle, et lite hus med trær som skjermer, kan du banne på at det dukker opp 1-2 nye hus i naboenes hage, og trærne forsvinner. Utbyggerne skyver grensene konstant, og får aldri konsekvenser for oppførselen sin, selv om de bygger høyere eller større enn rammetillatelsen. En representant for Høyre i bystyret sa nylig til avisen at det beste er om utbyggerne selv får bestemme byens utvikling. Hun la ikke skjul på det en gang. Nei, det finnes ingen ultimate boliger i Trondheim for de som ikke vil bo tett på kommunegrensa. Enebolig og leilighet er like oppskrytt her. Anonymkode: 76cd1...2b7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2020 #73 Skrevet 18. september 2020 Kunne tenkt meg en liten enebolig.. 😊 Har bodd i en stor enebolig, det hatet jeg.. Og en klassisk 70talls enebolig. Greit nok, men alle rom bortsett fra ene badet var gammelt og "måtte" pusses opp.. Nå bor jeg litt for trangt i borettslag. Skulle gjerne bodd litt større, men beliggenheten er fantastisk for barna. Planen er å bygge på 20-30 kvm dersom vi får det innvilget av styret 🤞 Anonymkode: e268c...09c
Gjest Tamsi Skrevet 18. september 2020 #74 Skrevet 18. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det virker å være utrolig forskjell på blokkleiligheter. Vi bor i 8 etasje så ingen har innsyn. Føler heller ikke at jeg har fremmede innpå meg 24/7. Mye eldre og få barn her så det er stille. Selv om blokken har 10 etasjer med en haug av leiligheter treffer jeg sjelden på folk i gangene. Og matlukt i blokken har jeg aldri kjent (god ventilasjon er tingen).Virker som om vi er heldige med valg av blokk? At det er dugnad får jeg ofte ikke med meg engang. Hva var galt med fellesoppgangen? Anonymkode: e10c5...266 Jeg har bodd i mange leiligheter, og jeg har aldri vært borti noen av skandalene det grines over i denne tråden! Ser bare ut som folk går rett i forsvarsposisjon og overdriver filleting til de grader. Nå er ikke jeg så var for lyder at jeg klikker i vinkel av å oppfatte at folk lever i nærheten av meg. Og det er faktisk mye mer støy i eneboligen hjemme hos mamma og pappa, for der har mange naboer hund som står og gneldrer, det er alltid noen som bygger et sted, det høytrykksspyles bil og vegger og de klipper plen, unger hyler på trampoline, folk griller så det lukter kull langt på vei..
sommerfugl154 Skrevet 18. september 2020 #75 Skrevet 18. september 2020 MÅ man ha så sjukt høye krav og fikse alt hele tiden? Vet det er en del som er nødvendig, men man kan jo også la noe ligge, alt MÅ ikke se perfekt ut hele tiden hvis man ikke har energi til det
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #76 Skrevet 19. september 2020 Etter 40 år i diverse leiligheter har jeg flyttet til enebolig. Omg. Den stillheten er såååå deilig. Helt konge. Våkne opp ,ta en kopp kaffe og sitte i hagen ,sola skinner ,grønn gress rett foran ,planter i alle kanter ,fugler som singer for ny dag ..... himmelen. Anonymkode: f9407...5bf
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #77 Skrevet 19. september 2020 Kommer opprinnelig fra gård med 4 000 daa (mål) eiendom. Der kan du snakke om ro og romslighet du aldri får i byen. Nå bor jeg i leilighet i Oslo. En enebolig med ett mål tomt gir meg lite, men er sikkert fint for familier. Anonymkode: cac52...130
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #78 Skrevet 19. september 2020 Jag er oppvokst i rekkehus og bor nå i en 135 kvadratmeter stor enebolig på Nordberg. Jeg kunne ikke tenke meg å bo i leilighet nå med mindre jeg ikke skulle hatt råd til å bo her mer. Jeg elsker å ha ett mål privat hage, loft og kjeller samt masse plass å boltremeg på ( og ikke minst slippe å ha kjøkkenet omtrent inni stua) Anonymkode: 9144e...6a6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #79 Skrevet 19. september 2020 Jeg bor i leilighet og kan ikke vente til jeg har spart opp til EK og kjøpe enebolig. Anonymkode: 51b27...72a
icock Skrevet 19. september 2020 #80 Skrevet 19. september 2020 (endret) ... Endret 16. oktober 2020 av icock
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå