Gå til innhold

Enebolig er oppskrytt,

Fremhevede innlegg

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke nødvendigvis. Det er enorme forskjeller fra kommune til kommune her.

Anonymkode: a785a...2e4

Ja, jeg har begynt å skjønne det, men synes det er vanskelig å vite hvilke. Tør man å ringe å spørre? Og MÅ man ha offentlig kloakk så lenge man har gode løsninger (forbrennings toalett eller utedo og kompost), ønsker selv vann og strøm (helst solcelle men) -men do synes jeg ikke er nødvendig, det vil jeg heller lage god matjord av. 

Ligger bra hytter til rundt millionen ute, som ikke er mer unna allfarvei enn det jeg er vokst opp med i vanlig boligfelt. Ønsker meg veldig bare et lite sted alene med anneks og drivhus.

Anonymkode: 418f3...9c6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ha enebolig, for jeg er så lei av vegg-i-vegg naboer i rekkehuset vårt (vi har enden). Vil ut av byen, ut i roligere omgivelser med god plass. Gleder meg til å kunne sette meg på en veranda uten å se og høre naboen, høre alle nabolagets barn leke rett over gata, og bare ha det fint uten andre folk så tett på :) 

Vi har nesten like mye vedlikehold som enebolig, mangler bare én vegg. Har hage og garasje og alt som følger med, så det blir ikke en stor ekstra jobb.

Men - det viktigste er å finne det som passer en selv! Jeg dømmer ingen som elsker å bo midt i sentrum, men jeg kunne aldri ha gjort det selv :) Mennesker er ulike, heldigvis.

Anonymkode: 0cd12...054

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre man kjøper et helt nytt hus så kan det virke som om det er uendelig mye arbeid med hus. Her blir vi ikke ferdige med å pusse opp før vi må begynne på nytt 😶 I tillegg til alt vedlikehold av hage (plenklipping, klipping av hekk, forsøke å unngå at bedene overtas av ugress og buskas), utvendig maling, vedlikehold og bygging av plattingen og verandaer, så har du uendelig mye annet som må fikses på.

Vi blir aldri ferdige.

Anonymkode: e5ea4...87b

Nye hus må jo og vedlikeholdes etter en stund. Dessuten helt nye hus viser seg å ha en del feil og mangel som følge av hastverksarbeid. 

Skrevet
10 timer siden, MiniMjau skrev:

Ja, det er sant, men så har folk forskjellige verdier og livssituasjoner . For noen er det kanskje et bevisst valg å leie fremfor å eie. Penger, og det å sitte igjen med et nedbetalt hus er ikke viktig for alle. 

Nei men blir kanskje viktigere om man ender opp som minstepensjonist i en leid leilighet i Oslo som du desverre må flytte fra fordi pensjonen ikke strekker til . DA blir penger viktig . 

Anonymkode: 678e7...9f7

• Liker 2
Skrevet

Føler det samme, hadde aldri orket å ha enebolig. Det eneste positive hadde vært hagearbeidet, minus plenklipping. Ser hvor mye penger og tid venner med enebolig bruker på vedlikehold. Det er greit om man har penger til å sette bort arbeidet. Eller er handy og i tillegg liker å styre med det. Men jeg vil ihvertfall bruke livet på andre ting, livet er for kort. Bor i blokk. Deilig å aldri måtte tenke på utvendig maling, vedlikehold av tak osv.  

Også fint å bruke lite tid på vasking og rydding. Jeg er igang med å nedskalere ting jeg eier også, så hus passer dårlig nå😃

Men jeg må ha en liten hageflekk eller balkong! 

Anonymkode: e10c5...266

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, MiniMjau skrev:

Deilig. rolige naboer. hører jo at de er folk på andre siden av veggen, men det synes jeg bare er hyggelig. Da føler jeg meg trygg på en måte. Husker da jeg bodde i huset med store vinduer og stor hage, da var jeg ganske husredd. 

Off hadde glemt den forferdelige snømåkingen.. Jeg synes og det er koselig å høre litt lyd rundt meg siden jeg bor alene. Lite bråk og alle naboene er ganske stille. Om man trives i rekkehus eller blokk avhenger veldig av hvordan naboene er! 

Anonymkode: e10c5...266

• Liker 2
Skrevet

Folk er forskjellige, men for meg er enebolig suveren i klassen.

Ingen naboer tett på, godt med plass.

Leilighet er nederst i lista mi - naboer som bråker, røyker, man er altfor tett på hverandre. 

Tomannsbolig, vertikaltdelt, kan være et alternativ hvis man har greie naboer på den andre siden, men enebolig er best.

• Liker 2
Skrevet

Hatt hus på 297 kvm og bor nå i en leil på 63 kvm. Aldri trives bedre en nå. Skjønner godt nå hvorfor leilighet er dyrere å kjøpe.. men mye billigere og bo. Enebolig er ren dritt. Kun for barnefamilier det.

Anonymkode: 8e6d4...519

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Drizzt skrev:

Folk er forskjellige, men for meg er enebolig suveren i klassen.

Ingen naboer tett på, godt med plass.

Leilighet er nederst i lista mi - naboer som bråker, røyker, man er altfor tett på hverandre. 

Tomannsbolig, vertikaltdelt, kan være et alternativ hvis man har greie naboer på den andre siden, men enebolig er best.

Du har neppe bodd i leilighet... helt uslåelig det. Dessuten er man mer for seg selv i leil en hus. Mye mer anonym 👍det tror ikke folk men er fakta. Hadde hus i 14 år før leilighet. Skjer ALDRI igjen at vi flytter til enebolig. Never... 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ingen fan av leilighet for meg selv. Ligger nok i det at jeg er ikke noe glad i andre mennesker, blir nervøs av andre mennesker, lydsensitiv i form av at jeg skvetter lett og blir fort nervøs av andre sine lyder. Bodde i et dårlig nabolag i 2 år, hvor politiet kom ofte, du ble fulgt etter på natta (flaks politibiler kjørte ofte i nabolaget), ting som ikke gjorde deg trygg akkurat. Vokste opp i turbulent hjem som har gjort meg sånn..

Jeg gleder meg så til den dagen jeg har råd til enten et lite hus eller bygge eget lite hus. Jeg er husredd av meg når det blir for stort, så er medium til lite hus er perfekt for oss, men sabla vanskelig å finne her. Er også ingen tomter tilgjengelig for de blir kjøpt opp av alle de som vil bygge tusen av disse fuglekasse leilighetene/rekkehusene, rett og slett umulig å komme seg på boligmarkedet for oss sånn sett. Gleder meg så til å stelle med eget hjem og få litt med fred i sjela. Gleder meg maks til egen hage også..

Har ei venninne som elsker leilighet og kunne aldri tenkt seg hus. Ikke alt er for alle. Rart med det at vi er alle forskjellige. 
Store moderne hus er ikke for meg, små sjarmerende hytter som ser eventyrlige ut er mitt drømmehus...

Anonymkode: 22200...f84

• Liker 2
Skrevet (endret)
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Oslo. Trives med å bo i leilighet. Har ingen hage, og ikke mange kvadratmeter. Det trenger jeg heller ikke. Har familie som bor i hus og selvom jeg i en fantasiverden godt kunne tenkt meg en villa i Solveien på Nordstrand, villa på Nordberg osv, så er det mye jobb. Uansett om jeg skulle få penger til å kjøpe meg et hus, så hadde jeg vært skeptisk. Det er en enorm forpliktelse, hageàrbeid, male gjerde og viktigst av alt huset. 

Så jeg vil heller ha et bøttekott enn en villa. 

Anonymkode: 0d7c2...a62

Fritt valg det. Så lenge man trives der man bor så er jo det toppers!

Personlig så mistrives jeg MAXIMALT i blokk/leilighet. NULL armsleng og NULL privatliv. Fremmede innpå meg 24-7 med ulike matlukter, andre sine lyder -sexlyder, skravling, sammenkomster, trinnlyd, unger som skriker. Dugnader. For ikke å snakke om den jævla fellesoppgangen.

Jeg hadde MYE heller bodd i telt i skogen, eller i bilen min enn i en i leilighet. Blokkhelvete hadde jeg aldri overlevd.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Jr.Garcon skrev:

Fritt valg det. Så lenge man trives der man bor så er jo det toppers!

Personlig så mistrives jeg MAXIMALT i blokk/leilighet. Null armsleng og null privatliv. Fremmede innpå meg 24-7 med ulike matlukter, andre sine lyder -sexlyder, skravling, sammenkomster, trinnlyd, unger som skriker. Dugnader. For ikke å snakke om den jævla fellesoppgangen.

Jeg hadde MYE heller bodd i telt i skogen, eller i bilen min enn i en i leilighet :ler:

Da har du bodd i feil blokk. Bor selv i splitter ny leilighet og er helt rått. Dyrt men rått 🤘

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da har du bodd i feil blokk. Bor selv i splitter ny leilighet og er helt rått. Dyrt men rått 🤘

Bra du trives!

• Liker 1
Skrevet

Trenger ikke tilbringe mange timer i byer som Oslo, Bergen og Trondheim for å skjønne at leiligheter og rekkehus er for spesielt interesserte.

For den samme summen som man betaler for en liten leilighet i Oslo kan man få en stor eiendom og utmark andre plasser i landet. Jeg betalte litt over 4 mill for et stort gårdsbruk med tilhørende eiendommer som leies ut, seter med hytteeiendommer, rettigheter til laksefiske, skog og jordbruksarealer som er leid ut.

Rettighetene til laksefiske alene betaler for en stor del av driftsutgiftene, det er fra 400.000 og opp for en sesong. Jeg trenger ikke låse ytterdøren om natten og trenger heller ikke være nervøs for å bli ranet eller stukket ned av "berikelsen". 

Anonymkode: 0df1c...19b

• Liker 4
Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Bor i enebolig, men kunne fint bodd i leilighet heller! Akkurat nå er vi så mange at vi trenger plassen, men når ungene flytter kommer jeg til å mase om å flytte i leilighet! Helst en godt polstret da, slik at vi slipper å høre naboene.. Det syns jeg var plagsomt sist jeg bodde i leilighet...

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke tilbringe mange timer i byer som Oslo, Bergen og Trondheim for å skjønne at leiligheter og rekkehus er for spesielt interesserte.

For den samme summen som man betaler for en liten leilighet i Oslo kan man få en stor eiendom og utmark andre plasser i landet. Jeg betalte litt over 4 mill for et stort gårdsbruk med tilhørende eiendommer som leies ut, seter med hytteeiendommer, rettigheter til laksefiske, skog og jordbruksarealer som er leid ut.

Rettighetene til laksefiske alene betaler for en stor del av driftsutgiftene, det er fra 400.000 og opp for en sesong. Jeg trenger ikke låse ytterdøren om natten og trenger heller ikke være nervøs for å bli ranet eller stukket ned av "berikelsen". 

Anonymkode: 0df1c...19b

Berikelse er fint... Sverige har jo lykkes bra med det 😂😂 og det kommer hit også.. naive fjellaper oppi her 👏❤❤

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enebolig er livet🥰

Anonymkode: c41d9...709

Ja, det er nettopp det. Så mye tid tar det faktisk med alt av vedlikehold, man sløser rett og slett vekk hele livet på snømåking, plenklipping, beising osv. osv. osv. Aldri i verden om jeg noensinne skal bo i enebolig igjen. Det er en grunn for at nyere leiligheter faktisk er dyrere å kjøpe enn eneboliger. 

Anonymkode: 3d063...dad

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo stor forskjell på leiligheter da. Bor selv i leilighet på 120 kvadrat, ingen innsyn, terrasse på 20 kvadrat. Heis rett utenfor døra. Har aldri hørt en lyd fra naboer 

Anonymkode: 34d93...50b

Min drømmebolig! 🤩

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har neppe bodd i leilighet... helt uslåelig det. Dessuten er man mer for seg selv i leil en hus. Mye mer anonym 👍det tror ikke folk men er fakta. Hadde hus i 14 år før leilighet. Skjer ALDRI igjen at vi flytter til enebolig. Never... 

Jeg har bodd i leilighet. Flyttet så raskt som jeg hadde råd til noe større selv om leiligheten selv var nesten 80 kvm :) Det var nesten OK før barna kom, men med barn - nei, takk. Lykke til å være med deg selv i leilighet vs enebolig, haha :) 

Skrevet

Bor i enebolig, trives, men kunne godt tenkt meg å bo i leilighet. Føler det er en evig runddans med vedlikehold, enten det er oppgraderinger inne eller ute, hagearbeid, plenklipping og you name it. I tillegg leier vi ut leilighet i huset, og det blir ikke mindre vedlikehold av det heller. Det jeg dog ville hatt problemer med i en leilighet er lyder og lukter fra naboer, men det er jo langt fra et problem overalt. Jeg kommer definitivt aldri til å kjøpe meg hytte 😅

Anonymkode: 35b5d...a8d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...