Gå til innhold

Enebolig er oppskrytt,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er forskjellige, jeg bor i liten leilighet og drømmer om enebolig. 

Er lei av å få naboenes matlukt inn i leiligheten, er lei naboer som pusser opp og borrer i betong kl 20 på en lørdag, er lei av å våkne av naboenes motorsykler og lastebiler, er lei av naboer som setter fra seg skrot på fellesområder osv. 

Anonymkode: 92cee...dee

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leie enebolig er tingen. Huseier tar alt av vedlikehold og jeg kan pusle rundt i hagen og kose meg 😁

Anonymkode: 3a31f...697

Helt til du er pensjonist og har betalt et helt hus i leie . Det suger 

• Liker 6
Gjest theTitanic
Skrevet

Leiligheter er forskjellige og noen blokker i betong er godt lydisolert. Flermannsboliger i treverk er veldig lytt. Det forrige huset vårt var veldig lytt og naboer tett innpå, så nabostøy slipper man nødvendigvis ikke unna med hus. Nå slipper vi heldigvis det. Fred og ro tusen takk. 

Skrevet

Vi er forskjellige.  Selv vokste jeg opp i rekkehus med bitte liten hageflekk.  Mine foreldre var ikke interessert i hage, så det passet dem godt.  Det var fint å vokse opp der også.  

Som voksen ble det til at mannen min og jeg valgte å kjøpe oss tomt og bygge enebolig.  Å planlegge sitt eget hus og sin egen eiendom og hage, var en stor utfordring.  Jeg kjenner huset og eiendommen vår til minste detalj nå.  Det er alltid vedlikehold som skal gjøres eller nye prosjekter på gang.  Det er sånn vi liker å ha det.   

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går helt greit . Har 3 hus men betaler jo selvsagt andre for vedlikehold . 

Anonymkode: 678e7...9f7

Klart du gjør.

Anonymkode: a785a...2e4

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo stor forskjell på leiligheter da. Bor selv i leilighet på 120 kvadrat, ingen innsyn, terrasse på 20 kvadrat. Heis rett utenfor døra. Har aldri hørt en lyd fra naboer 

Anonymkode: 34d93...50b

Samme her. Min er på 90 kvadrat og med 60 cm lyd og brannskille mellom leilighetene.

En gang det tok fullstendig av og det var 35 stk på nach her pluss en helvetes musikk til morgengry, hadde ikke naboen hørt en lyd. Det syns jeg var ufattelig. Men jeg har heller aldri hørt naboen.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig. Vedlikehold og arbeid er verdt det for å slippe andre mennesker tett innpå seg. Elsker å bo i enebolig🥰 

Anonymkode: ee9bb...d0c

Enig. Enebolig er perfekt for meg. Sitter her nå, kl 00.05 på natten, å ser ferdig en episode på Netflix, med relativ høy lyd på tv-en. Deilig å ikke risikere klage 😅

Anonymkode: 119b8...e92

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er forskjellige, jeg bor i liten leilighet og drømmer om enebolig. 

Er lei av å få naboenes matlukt inn i leiligheten, er lei naboer som pusser opp og borrer i betong kl 20 på en lørdag, er lei av å våkne av naboenes motorsykler og lastebiler, er lei av naboer som setter fra seg skrot på fellesområder osv. 

Anonymkode: 92cee...dee

Hvilke husregler inne og ute og naboer har dere da !!!???

Anonymkode: ffa8b...6d9

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, Hill83 skrev:

Helt til du er pensjonist og har betalt et helt hus i leie . Det suger 

Ja, det er sant, men så har folk forskjellige verdier og livssituasjoner . For noen er det kanskje et bevisst valg å leie fremfor å eie. Penger, og det å sitte igjen med et nedbetalt hus er ikke viktig for alle. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg skulle ønske det var lettere å få tatt over en hytte i nærhet av by og la den være bolig, trenger ikke være stor, bare akkurat stor nok og med anneks kanskje. Men for å få bruksendring så det går an å folkeregistere seg så må det mer til enn å oppfylle kravene har jeg skjønt, spesielt om det er nær storby. Kravene er vel offentlig vann og avløp, strøm og biloppstillingsplass.

Anonymkode: 418f3...9c6

• Liker 1
Skrevet

Enebolig er livet! 🥰

Stille robotgressklipper, så det tenker jeg ikke på. 

Maling og vedlikehold av hus og tomt er bare kos (og gjøres såpass sjeldent at det ikke er stress). 

Anonymkode: 790b5...633

• Liker 3
Skrevet

Vi har helt nytt hus. Alt kom med fem års garanti inne. Utvendig vedlikehold og forsikringer driftes av sameiet. Plenen er flat, ikke altfor stor og klippes på 15 minutter med en klipper sameiet har kjøpt inn. 

Anonymkode: 7b539...4c9

• Liker 1
Skrevet

Bor i ny blokk, og ingen hører noen. Terreasse og balkong. Bodd her i 4 år, og har aldri hørt noen. Sykt godt isolert. Satt på TV høyt og gikk ut og lukka døra for å sjekk (ja jeg er rar :P) 

Anonymkode: 0502d...a30

• Liker 4
Skrevet

Bor i leilighet og det er et mareritt. Er så lei naboer som lar barna løpe inne, hyler og skriker og har null oppdragelse! 
De går og går og går over gulvet, hører når de dusjer og tisser..

Styret er glad i å bruke penger og fellesgjelden har blitt veldig høy også.

Når vesla er ferdig på skolen selger jeg og flytter. Gleder meg som en liten unge!!! Må bare holde ut et par år til.

Anonymkode: 7b38d...ea4

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enebolig er livet! 🥰

Stille robotgressklipper, så det tenker jeg ikke på. 

Maling og vedlikehold av hus og tomt er bare kos (og gjøres såpass sjeldent at det ikke er stress). 

Anonymkode: 790b5...633

Det er godt vi er forskjellige. Hater alt sånt🤣 Men er glad for at andre har det. Fint å se:)

Anonymkode: 0502d...a30

Skrevet

At du har andre preferanser er ikke det samme som at det er oppskrytt. For oss som elsker enebolig og hage, er det verd jobbingen. :)

Anonymkode: 3c8f0...696

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ønske det var lettere å få tatt over en hytte i nærhet av by og la den være bolig, trenger ikke være stor, bare akkurat stor nok og med anneks kanskje. Men for å få bruksendring så det går an å folkeregistere seg så må det mer til enn å oppfylle kravene har jeg skjønt, spesielt om det er nær storby. Kravene er vel offentlig vann og avløp, strøm og biloppstillingsplass.

Anonymkode: 418f3...9c6

Ikke nødvendigvis. Det er enorme forskjeller fra kommune til kommune her.

Skrevet

For en tåpelig tittel på tråden. 

DU foretrekker å bo i leilighet. Det er helt greit, og jeg skjønner godt at mange foretrekker det. 

Det betyr ikke at enebolig er oppskrytt for alle. Jeg bodde i blokk i ti år før jeg flyttet til enebolig, og selv om det er mye mer jobb med eneboligen enn borettslagsleiligheten min, ville jeg aldri flyttet tilbake. Jeg elsker å ha hage, ikke ha naboer vegg-i-vegg, ikke forholde meg til borettslagsvedtekter og regler, male huset som jeg vil, pusse opp badet uten å tenke på fellesrør, osv osv osv. 

Det er både fordeler og ulemper med både enebolig og leilighet, og så er det opp til den enkelte hva som er viktigst for dem. 

Anonymkode: 7770b...7b1

• Liker 3
Skrevet

Da jeg var ung var enebolig drømmen for de fleste (kanskje med en del unntak i de store byene), og mange gikk gradene fra leilighet til rekkehus, og til slutt enebolig. Jeg husker at mine foreldre var så fryktelig stolte over å endelig ha fått skaffet seg eget hus, da hadde de gjort det bra her i livet ☺️ Og jeg tror omtrent alle som bodde i noe mindre ble spurt om de ikke snart hadde hus-planer.

Selv har jeg gått omvendt vei, fra oppvekst i enebolig, til å kjøpe rekkehus med daværende mann, og derfra videre til en liten blokkleilighet 😄  Stortrives i leilighet, og hadde det vært bare opp til meg så hadde jeg valgt det for veldig mange år siden.

Anonymkode: 142f6...e60

• Liker 2
Skrevet

Jeg tar mye heller arbeidet med enebolig og hage, enn å oppleve naboer fra h******* vegg i vegg. Så setter jeg mye mer pris på å være litt isolert med meg og mine på egen tomt, enn å bekymre meg over at naboene i underetasjen f.eks starter en brann på natta i fylla eller noe sånn. Sånt får jeg helt angst av. Jeg er dessuten hundeeier, og det er mye enklere i en enebolig.

Spesielt nå under pandemien er det også deilig og ikke dele fellesareal. 

Jeg ser ikke bort i fra at jeg kan se gleden av leilighet i fremtiden under andre omstendigheter, men jeg har bodd tett i tett med andre før og det er noe jeg pr dags dato ikke savner. 

Spør meg igjen til vinteren når jeg må ut og måke snø, det er vel da det frister mest å bo i leilighet. :P 

Anonymkode: 87de9...5be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...