AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #41 Skrevet 15. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Borreliose Anonymkode: 310fe...fe9 Aldri blitt bitt av flått så vidt jeg vet. Lite sannsynlig. ts Anonymkode: 32dc7...187
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #42 Skrevet 15. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde hjemmekontor, hjemmeskole og hjemmebarnehage i vår, så det var helt klart ekstra stress. Kom kanskje ikke frem i hi, men har slitt med lignende symptomer siden jeg var gravid for 6,5 år siden. Var da sykemeldt, har senere klart å sjonglere livet og trening slik at jeg ikke har blitt så dårlig igjen før nå. Har siden i vår levd i etapper. Hviler hvis jeg har noe jeg skal gjøre, legger inn tid til hvile i løpet av dagen. Gjør nå lite hjemme, gjør noe 3-4 dager i uka. Type vaske klær og støvsuge halve huset en dag. Brette klær en dag. Klippe plen en annen dag. Skifte på sengene en dag. De dagene jeg dusjer planlegger jeg lite annet, må ha mulighet for hvile etter dusj. Bistår med morgenstell, leverer og henter på skolen daglig, slik at jeg kommer meg opp om morgenen. Lager middag i en eller annen form de fleste dagene. Forsøker å komme meg på tur flere ganger i uka. Har kuttet ut jogginga midlertidig da jeg blir knall dårlig i etterkant. Å gå fungere tålig greit, men ikke lengre enn 1-2 km. ts Anonymkode: 32dc7...187 Det er som om du beskriver min situasjon! Hvile etter dusjing og andre normale gjøremål. Sluttet også å jogge ble kjempedårlig en til to uker i etterkant. Alt dette kom snikende og ble bare værre og værre, så fant legen at jeg hadde hatt kyssesyke for litt siden (er voksen, over 40). Begynte med å legge inn hvileperioder og over det siste året har jeg fått tilbake mye energi og evne. Nå klarer jeg å dusje, handle, hente barn, føre en lengre samtale med mannen og gå lange turer. På samme dag! Det tok dritlang tid og har vært veldig utolmodig, men det som skulle til var hvile og såklart sunt kosthold, moderat bevegelse. Har mange rundt meg som har stilt opp så sinnsykt mye. Dette hjalp for meg. Legen min sa vi kunne sette igang full utredning ME, MS osv. men jeg orka ikke. Jeg takket ja til MR med kontrast og vanlig CT for å utelukke svulst, MS og andre alvorlige ting. De fant ikke no. Så føler med deg, har ikke noe annet tips enn å utelukke alvorlige ting og så prøve å slå seg til ro med at det legene sier er sånn det er. Så kan du jo prøve mye på egenhånd, med kosthold, hvile og bevegelse. Klem til deg Anonymkode: d848d...35d
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #43 Skrevet 15. september 2020 Får du følelse av melkesyre i musklene ved aktivitet? Gå opp trappen, gire (bilkjøring) feks? I armene av å vaske håret? Anonymkode: eba26...83a
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #44 Skrevet 15. september 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får du følelse av melkesyre i musklene ved aktivitet? Gå opp trappen, gire (bilkjøring) feks? I armene av å vaske håret? Anonymkode: eba26...83a Jeg er ikke ts (men kjenner meg veldig igjen i det hun skriver), og jeg opplever dette. Hva er det tegn på? Anonymkode: d8a18...2d8
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #45 Skrevet 15. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er ikke blitt testet nok til at det kan konstateres me eller fibro enda. Klamrer meg til håpet at det jeg sliter med er noe som kan reguleres med behandling/medisin. ts Anonymkode: 32dc7...187 Jeg som skrev forrige side. Lest litt om PEM i forbindelse med ME, når du blir sliten etter et gjøremål eller trening så er det svært godt mulig at det er dette som slår inn. Sliter med det selv. Dette er en av de største tegnene på ME, og må være tilstede for den diagnosen. Jeg har ikke selv lyst til å få ME-diagnosen, for det er ingen annen kur enn å hvile, og jeg kjenner jo at livet er på mange måter tatt fra meg. Men det er bra at du også skal gjennom masse for å utelukke annet Anonymkode: c5c26...e8c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #46 Skrevet 15. september 2020 Ville krevd å bli henvist til nevrolog hvertfall. Dette kan sikkert være mye rart, men alt fra ms til kreft må jo utelukkes. Personlig har jeg de fleste av dine symptomer, og jeg har en traumediagnose. Anonymkode: a8e2b...42f
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #47 Skrevet 15. september 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville krevd å bli henvist til nevrolog hvertfall. Dette kan sikkert være mye rart, men alt fra ms til kreft må jo utelukkes. Personlig har jeg de fleste av dine symptomer, og jeg har en traumediagnose. Anonymkode: a8e2b...42f Veldig lite heldig å gå til legen og kreve alt mulig. Det er ikke du som bestemmer, det er legen din. Anonymkode: 474d8...724 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #48 Skrevet 15. september 2020 Høres ut som jeg leser om meg selv! Jeg har hatt det slik i 20 år. Jeg får beskjed av legen min at 40 % av pasientene hans har det slik.... Jeg blir sykemeldt med jevne melomrom pga utmattelse. Anonymkode: 0f840...a29
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #49 Skrevet 15. september 2020 Om lavt stoffskifte er utelukket, kan det være jodmangel? Det må eventuelt måles med urinprøve/døgnurin. Anonymkode: a317b...cdb
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #50 Skrevet 15. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som jeg leser om meg selv! Jeg har hatt det slik i 20 år. Jeg får beskjed av legen min at 40 % av pasientene hans har det slik.... Jeg blir sykemeldt med jevne melomrom pga utmattelse. Anonymkode: 0f840...a29 Hvis 40% av pasientene har det, så betyr det helt klart at det ikke er noe alvorlig, og at dere bør skjerpe dere🤷🏼♀️ Anonymkode: 474d8...724 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #51 Skrevet 15. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke ts (men kjenner meg veldig igjen i det hun skriver), og jeg opplever dette. Hva er det tegn på? Anonymkode: d8a18...2d8 Jeg vet at ved lavt stoffskiftet kan en merke dette, men har ofte flere symptomer i tilegg. Anonymkode: 59e26...9ef
Mann1976 Skrevet 15. september 2020 #52 Skrevet 15. september 2020 Sarkiodose? Mye av det du nevner der...
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #53 Skrevet 15. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan fortsatt være stoffskiftet ditt som skaper problemene/ symptomene dine, selv om det ligger innenfor normalen. Det at den har gått ned til 1,6 nå, kan bety at stoffskiftet ditt svinger. Anbefaler og ta nye prøver og ev spør om å få prøve ut medisiner. Ligner på mitt symptombilde, trodde jeg var utbrent, men fikk konstatert lavt stoffskifte noen år etter. God bedring 🍀 Anonymkode: 59e26...9ef Jeg vil legge til noe mer- Du nevner hissig psoriasis og dette kan også være et tegn på stress i en eller annen form, da psoriasis ofte blommstrer under stress, dvs enten stress som i utbrent eller f.eks hormonforstyrrelse. Anonymkode: 59e26...9ef
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #54 Skrevet 15. september 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: LJeg vil legge til noe mer- Du nevner hissig psoriasis og dette kan også være et tegn på stress i en eller annen form, da psoriasis ofte blommstrer under stress, dvs enten stress som i utbrent eller f.eks hormonforstyrrelse. Anonymkode: 59e26...9ef Har hatt hissig psoriasis siden tidlig i tenårene. Plagene jeg har nå er kommet lenge etter psoriasisen først oppsto, så ser ikke en sammenheng med stress som i utbrenthet i hvertfall. Hormonforstyrrelse kan jo være noe. ta Anonymkode: 32dc7...187
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #55 Skrevet 15. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis 40% av pasientene har det, så betyr det helt klart at det ikke er noe alvorlig, og at dere bør skjerpe dere🤷🏼♀️ Anonymkode: 474d8...724 Om ikke du mener det du sier der ironisk, så vil jeg gjerne poengtere en ting. Ikke alle tilstander som er alvorlige, men en utredning skal jo utelukke det. Det er forskjell på utmattelse og utmattelse som kommer av sykdom. Man ser jo gjerne litt an både som pasient og lege før man begynner fullskala utredning på bakgrunn av kun utmattelse, det er gjerne andre symptomer også i tillegg til å føle seg «sliten» som gjør at man tenker sykdom. Noen ganger kan det være godt å få en diagnose selvom det ikke er alvorlig. Anonymkode: 044c0...3f6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #56 Skrevet 15. september 2020 Hvordan var oppveksten din? Kan du ha noe du stenger inne som du burde ha bearbeidet? Opplevd noe traumatisk som ikke er bearbeidet? Anonymkode: ff265...627
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #57 Skrevet 15. september 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan var oppveksten din? Kan du ha noe du stenger inne som du burde ha bearbeidet? Opplevd noe traumatisk som ikke er bearbeidet? Anonymkode: ff265...627 Hatt en aldeles strålende oppvekst. Ikke noe ubearbeidet. ts Anonymkode: 32dc7...187
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #58 Skrevet 15. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Aldri blitt bitt av flått så vidt jeg vet. Lite sannsynlig. ts Anonymkode: 32dc7...187 Har heller aldri blitt bitt av flått, så vidt jeg vet, men da jeg ble utredet for MS og tok spinalprøve så viste den at det har jeg. Jeg fikk MS diagnose etter spinalprøve, mr bilder og sykdomshistorien min. Kjenner ikke igjen symptomene du har, men vet at mange av de er vanlig for ms-diagnosen. Jeg har en godartet MS og har kun opplevd synsnervebetennelse, utfordring med vannlating og prikking i fingre/tær, samt noe nedsatt følsomhet i fingre/tær. Dette var i perioden før jeg ble utredet, og også grunnen til utredningen. Anonymkode: 3dbd7...6b9
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #59 Skrevet 16. september 2020 På 15.9.2020 den 12.05, AnonymBruker skrev: Det er symptomer for sikkert mange sykdommer. Men jeg var ekstremt utbrent for et par år siden, og utviklet i tillegg angst pga det. Hadde akkurat samme symptomer som du beskriver. Gikk til psykolog privat som ga med diagnose utbrenthet. Sliter enda med det i dag, men er mye bedre med god behandling. Fastlegen var ikke inne på utbrenthet i det hele tatt til tross for at jeg var sykemeldt lenge 🤷🏼♀️ håper de finner ut hva plagene dine er! Anonymkode: 0fb51...07d Hvilken behandling fikk du og er du tilbake i jobb i dag? Anonymkode: 67406...e39
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå