Gå til innhold

Diffuse plager, utmattelse. Legen er i villrede. Innspill?

Fremhevede innlegg

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at du har hissig psoriasis, psoriasis kan gi både fysisk og mental utmattelse. Mental utmattelse fører til kognitive problemer, hukommelsessvikt, dårlig konsentrasjon, det kan også føre til vansker med å finne ord og at man faller ut. Fatigue kan ha sammenheng med influensafølelse og en følelse av at man skal besvime. Jeg har hatt problemer med mental og fysisk fatigue som har gitt meg kognitive problemer, elendig hukommelse, vansker med å finne ord osv. Fysisk fatigue førte til at jeg av og til fikk følelsen av at jeg skulle falle i bakken, eller besvime. Klarte nesten ikke å stå oppreist etter å ha gått et par minutter til busstoppet. Kunne også føle meg svimmel og fikk tidvis sykdomsfølelse med fryse- og hetetokter, smerter i kroppen osv. Kunne faktisk også få synsproblemer i form av at jeg plutselig ikke klarte å fokusere synet. Dette begynte riktig nok etter en virusinfeksjon, og jeg hanglet i mange måneder. 

Anonymkode: 6de43...070

Takk for svar. Kjenner til at psoriasis kan gi fatigue. Fastlegen er ikke helt med på det lengre, var ganske enig i at det kunne være det til å begynne med. Men nå som tida har gått og det er lite bedring er han ikke like sikker lengre.

Har tatt det opp med hudlegen tidligere, men fikk egentlig ikke noe svar. Og det ble heller ikke noe dialog rundt det. Vurdere å bestille time til privat hudlege, ene å alene for å diskutere dette med fatigue.

Ts

Anonymkode: 32dc7...187

Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke meg du siterer, men jeg svarer likevel. 

Min første tanke var nemlig også migrene. Jeg har kronisk migrene, noen ganger med anfall med hodepine, andre ganger uten selve hodepinen. Det var som å lese om meg selv. Jeg opplever utmattelse pga dette, da det tar skikkelig på, ikke bare de fysiske trekkene ved det, men mentalt også. Noen ganger er det så ille at jeg ikke kan smile skikkelig på ene siden av ansiktet, og jeg klarer verken å finne ord eller uttale dem riktig. Jeg snøvler av og til. Det kan være skikkelig ille.

Ville nevnt migrene for legen. 

Anonymkode: b5683...be2

Takk for svar. Skal nevne migrene for legen neste gang. Kjente ikke til at migrene kan komme uten hodepine. Hvordan diagnostiseres dette da?

ts

Skrevet

Borrelia-infeksjon? Kan det være en mulighet? 

• Liker 3
Skrevet

Har veldig mye av det du lister opp, og har dessverre diagnosen ME. 

Anonymkode: 39632...276

Skrevet

ME eller Fibromyalgi. Disse kan overlappe hverandre. En autoimmun reaksjon i kroppen. Det tror jeg. Vanskelig å sette diagnose. Det finnes en ekspert på fibromyalgi i Oslo. Hun er veldig flink.

Anonymkode: a40ff...225

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Skal nevne migrene for legen neste gang. Kjente ikke til at migrene kan komme uten hodepine. Hvordan diagnostiseres dette da?

ts

Jeg fikk diagnosen for noen år siden, så jeg husker ikke nøyaktig men jeg tok i hvert fall flere bilder av hodet, blodprøver, og var hos nevrolog. Det var en utelukkingsprosess, og utprøving av medisiner som ga diagnosen. 

Anonymkode: b5683...be2

Skrevet

Be om henvisning til revmatologisk, psoriasisartritt. Hissig psoriasis ble kvalifisere til biologisk medisin.

Skrevet
17 minutter siden, Junine skrev:

Borrelia-infeksjon? Kan det være en mulighet? 

Er aldri bitt av flått så vidt jeg kjenner til. Så lite sannsynlig.

ts

Skrevet

Har du leddsmerter, morgenstivhet e.l.? Negleforandringer, senebetennelse? Har du vært utredet hos revmatolog, er det tatt revmaprøver? Psoriasis kan være en del av sykdomsbildet ved f.eks en psoriasisartritt, og kan gi fatigue med lignende symptomer. Kan gå 10-20 år fra diagnosen psoriasis blir satt til tegnene på psoriasisartritt debuterer.

Anonymkode: 474d8...724

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har veldig mye av det du lister opp, og har dessverre diagnosen ME. 

Anonymkode: 39632...276

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ME eller Fibromyalgi. Disse kan overlappe hverandre. En autoimmun reaksjon i kroppen. Det tror jeg. Vanskelig å sette diagnose. Det finnes en ekspert på fibromyalgi i Oslo. Hun er veldig flink.

Er ikke blitt testet nok til at det kan konstateres me eller fibro enda. Klamrer meg til håpet at det jeg sliter med er noe som kan reguleres med behandling/medisin.

ts

Skrevet
4 minutter siden, ninjamamma skrev:

Be om henvisning til revmatologisk, psoriasisartritt. Hissig psoriasis ble kvalifisere til biologisk medisin.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du leddsmerter, morgenstivhet e.l.? Negleforandringer, senebetennelse? Har du vært utredet hos revmatolog, er det tatt revmaprøver? Psoriasis kan være en del av sykdomsbildet ved f.eks en psoriasisartritt, og kan gi fatigue med lignende symptomer. Kan gå 10-20 år fra diagnosen psoriasis blir satt til tegnene på psoriasisartritt debuterer.

Har negleforandringer, er konkludert med neglpsoriasis.

ikke morgenstivhet. Leddsmerter, særlig høst og vår, noe på vinter de siste 9 årene. De seneste år også smerter rundt ledd (senefester?). Gradvis forverret. Har vært hos revma i fjor, ingen funn. Ble tatt røntgen av håndledd for 2 år siden, ingen funn.

Får ny fastlege (vikar) fra neste time. Skal ta opp dette med artritt igjen da.

ts

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er det en privatlege? hva kan hun gjøre? jeg har me, ibs og vet ikke helt ang fibro. har fått beskjed fra alle legene (i ca 18 år), at dei ikke er noe å gjøre for meg😌

Anonymkode: 6e635...cf5

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har negleforandringer, er konkludert med neglpsoriasis.

ikke morgenstivhet. Leddsmerter, særlig høst og vår, noe på vinter de siste 9 årene. De seneste år også smerter rundt ledd (senefester?). Gradvis forverret. Har vært hos revma i fjor, ingen funn. Ble tatt røntgen av håndledd for 2 år siden, ingen funn.

Får ny fastlege (vikar) fra neste time. Skal ta opp dette med artritt igjen da.

ts

Viktig spor å følge. Er det det du har, så finnes det god behandling som også til en viss grad kan avhjelpe fatiguen.

Skrevet

Det kan fortsatt være stoffskiftet ditt som skaper problemene/ symptomene dine, selv om det ligger innenfor normalen. Det at den har gått ned til 1,6 nå, kan bety at stoffskiftet ditt svinger. Anbefaler og ta nye prøver og ev spør om å få prøve ut medisiner. Ligner på mitt symptombilde, trodde jeg var utbrent, men fikk konstatert lavt stoffskifte noen år etter. God bedring 🍀

Anonymkode: 59e26...9ef

• Liker 2
Skrevet

Borreliose

Anonymkode: 310fe...fe9

Skrevet

Du har mange av de samme symptomene som meg, med unntak av besvimelse osv. Og jeg har angst.

Anonymkode: c6499...726

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan fortsatt være stoffskiftet ditt som skaper problemene/ symptomene dine, selv om det ligger innenfor normalen. Det at den har gått ned til 1,6 nå, kan bety at stoffskiftet ditt svinger. Anbefaler og ta nye prøver og ev spør om å få prøve ut medisiner. Ligner på mitt symptombilde, trodde jeg var utbrent, men fikk konstatert lavt stoffskifte noen år etter. God bedring 🍀

Vil legge til: Jeg vil også legge til at du ev kan være utbrent/møtt veggen. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har mange av de samme symptomene som meg, med unntak av besvimelse osv. Og jeg har angst.

Må det være en form for overdreven bekymring inne i bilder for det skal være angst?

ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil legge til: Jeg vil også legge til at du ev kan være utbrent/møtt veggen. 

Det var en av de første tingene legen tenkte, er senere lagt vekk.

ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må det være en form for overdreven bekymring inne i bilder for det skal være angst?

ts

Nei. Angst ligger ofte i underbevisstheten, det gjør det hos meg. Kommer f.eks. oftere frem om natten under søvn, der jeg våkner med panikkanfall osv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...