AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #1 Skrevet 15. september 2020 Håper på noen innspill, da både jeg og fastlegen er i villrede. Skal forøvrig tilbake til fastlegen om noen uker. Har vært sykemeldt siden påske. Først 100%, deretter trappet ned til 70% og den siste tiden igjen 100%. Har diffuse plager, med utmattelse og konsentrasjonssvikt som hovedproblem. Utarter seg som en blanding av influensalignende følelse og fyllesyke. Mister tidvis følelse i huden i deler av ansikt. Trykk i hode, men ikke hodepine. Svimmel. Synsforstyrrelser. Hukommelsesproblemer, manglende konsentrasjon, problemer med å finne ord. Episoder hvor jeg har vært nær ved å besvime, men ikke har besvimt. Kan til tider falle bort, men varer ikke lenge kanskje opp mot 1 minutt. Det er tatt en hel del blodprøver, intet unormalt. CT av hode er tatt, ikke noe funn. Har hissig psoriasis. Ellers ikke noen kjente sykdommer. Legen var på tanken om ME, men jeg ønsker evt videre utredning først. Snakket også litt om stille epilepsi, men gikk bort fra det. Noen som har noen innspill? Anonymkode: 32dc7...187
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #2 Skrevet 15. september 2020 Mr med kontrast. Anonymkode: 158bf...d99 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #3 Skrevet 15. september 2020 Hvordan er fordøyelsen? Anonymkode: 68b2f...f31
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #4 Skrevet 15. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er fordøyelsen? Anonymkode: 68b2f...f31 Varierer mellom treg mage og løs avføring, ikke diaré. Har alltid vært plaget med treg mage, tidvis forstoppelse. Løs avføring har kommet de siste årene. Anonymkode: 32dc7...187
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #5 Skrevet 15. september 2020 Jeg ville bedt om en MR av hode og rygg for å utelukke MS. Det var det første jeg tenkte på. Anonymkode: 62394...63d 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #6 Skrevet 15. september 2020 Har du silikon? Er stoffskiftet testet? Anonymkode: 689f4...b6f
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #7 Skrevet 15. september 2020 Migrene? Får helt samme symptomer når jeg får aura. Men får ikke hodepine. Anonymkode: 2ced6...d46 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #8 Skrevet 15. september 2020 Angst? Anonymkode: 7666f...c68 6
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #9 Skrevet 15. september 2020 For å få en ME diagnose må all annen sykdom som kan gi lignende symptomer utelukkes. Det vil si at du fastlegen henvise deg til relevante spesialister i forhold til hvilke symptomer du har. Gir ikke disse noe svar og du ikke blir bedre, så kan ME gi disse symptomene du beskriver -men du må ha en sykehistorikk som ikke kan forklares med noe annet. Da anbefaler jeg at fastlegen henviser deg til utredning for cfs/me på sykehuset, det er en grundig tverrfaglig utredning. Men du kommer ikke inn på den utredningen før fastlegen har gjort alle undersøkelser som kreves. Sjekk Helsedirektoratets veileder for utredning av cfs/me. Men som du sier -du må utredes godt via fastlege først for annen sykdom. Anonymkode: 044c0...3f6 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #10 Skrevet 15. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du silikon? Er stoffskiftet testet? Anonymkode: 689f4...b6f Har ikke silikon. Ja, er testet. Test i april sa 3,6, som er noe høyt, men innenfor. Siste test tatt nå i september sa 1,6. ts Anonymkode: 32dc7...187
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #11 Skrevet 15. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Migrene? Får helt samme symptomer når jeg får aura. Men får ikke hodepine. Anonymkode: 2ced6...d46 Men har du lengre perioder med utmattelse? Plagene mine har vært mer eller mindre konstant siden påske. ts Anonymkode: 32dc7...187
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #12 Skrevet 15. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville bedt om en MR av hode og rygg for å utelukke MS. Det var det første jeg tenkte på. Anonymkode: 62394...63d Skal sjekke mulighet for mr. Har vært inne på tanken om MS selv, men hadde faktisk glemt det. Og heller ikke stilt spørsmål til fastlegen. ts Anonymkode: 32dc7...187
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #13 Skrevet 15. september 2020 jeg har det likt; har blant annet ME og IBS. vet ikke hva jeg skal gjøre-ingen oppfølging fra lege lenger. må bare prøve å spise sunt, få nok søvn, stresse ned etc Anonymkode: 6e635...cf5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #14 Skrevet 15. september 2020 Det er symptomer for sikkert mange sykdommer. Men jeg var ekstremt utbrent for et par år siden, og utviklet i tillegg angst pga det. Hadde akkurat samme symptomer som du beskriver. Gikk til psykolog privat som ga med diagnose utbrenthet. Sliter enda med det i dag, men er mye bedre med god behandling. Fastlegen var ikke inne på utbrenthet i det hele tatt til tross for at jeg var sykemeldt lenge 🤷🏼♀️ håper de finner ut hva plagene dine er! Anonymkode: 0fb51...07d 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #15 Skrevet 15. september 2020 Jeg sliter med mye av det samme, og har kroniske smerter i tillegg. Blir nå utredet for ME, helt i starten selv. Har du noe konkret som skjedde i vår? Infeksjon, traume, ekstremt mye stress? Husk at det ikke er du som velger å utrede mer, du må gjennom litt av en mølle for å eventuelt havne på ME. Finner de noe annet som kan behandles er det topp, hvis ikke er det en knagg å henge det på. Det som er viktig, hvis det er ME, er at du nå hviler så mye du kan. Hvis du blir utslitt og "kræsjer", så har du gjort for mye, og du gjør det verre for deg selv på sikt. Vær kjempeforsiktig. Les litt om ME i tilfelle det er det du har, og se hvordan de med diagnosen tilpasser livet. Det gjør ingenting å ta noen av innspillene der til etterretning. F.eks gjør ting i etapper. Ikke sett i gang med full husvask eller treretters middag. Du må kunne sette deg ned om du blir sliten mens du gjør en aktivitet. Vær obs på egne begrensninger, blir du sliten etter å ha besøk i 3 timer, kutt det ned til 2. Mange tips der ute. Er selv ganske dårlig i dag og får ikke skrevet så mye mer, men les litt om det Anonymkode: c5c26...e8c 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #16 Skrevet 15. september 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Angst? Anonymkode: 7666f...c68 Føler ikke det stemmer. ts Anonymkode: 32dc7...187
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #17 Skrevet 15. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev:Jeg sliter med mye av det samme, og har kroniske smerter i tillegg. Blir nå utredet for ME, helt i starten selv. Har du noe konkret som skjedde i vår? Infeksjon, traume, ekstremt mye stress? Husk at det ikke er du som velger å utrede mer, du må gjennom litt av en mølle for å eventuelt havne på ME. Finner de noe annet som kan behandles er det topp, hvis ikke er det en knagg å henge det på. Det som er viktig, hvis det er ME, er at du nå hviler så mye du kan. Hvis du blir utslitt og "kræsjer", så har du gjort for mye, og du gjør det verre for deg selv på sikt. Vær kjempeforsiktig. Les litt om ME i tilfelle det er det du har, og se hvordan de med diagnosen tilpasser livet. Det gjør ingenting å ta noen av innspillene der til etterretning. F.eks gjør ting i etapper. Ikke sett i gang med full husvask eller treretters middag. Du må kunne sette deg ned om du blir sliten mens du gjør en aktivitet. Vær obs på egne begrensninger, blir du sliten etter å ha besøk i 3 timer, kutt det ned til 2. Mange tips der ute. Er selv ganske dårlig i dag og får ikke skrevet så mye mer, men les litt om det Anonymkode: c5c26...e8c Hadde hjemmekontor, hjemmeskole og hjemmebarnehage i vår, så det var helt klart ekstra stress. Kom kanskje ikke frem i hi, men har slitt med lignende symptomer siden jeg var gravid for 6,5 år siden. Var da sykemeldt, har senere klart å sjonglere livet og trening slik at jeg ikke har blitt så dårlig igjen før nå. Har siden i vår levd i etapper. Hviler hvis jeg har noe jeg skal gjøre, legger inn tid til hvile i løpet av dagen. Gjør nå lite hjemme, gjør noe 3-4 dager i uka. Type vaske klær og støvsuge halve huset en dag. Brette klær en dag. Klippe plen en annen dag. Skifte på sengene en dag. De dagene jeg dusjer planlegger jeg lite annet, må ha mulighet for hvile etter dusj. Bistår med morgenstell, leverer og henter på skolen daglig, slik at jeg kommer meg opp om morgenen. Lager middag i en eller annen form de fleste dagene. Forsøker å komme meg på tur flere ganger i uka. Har kuttet ut jogginga midlertidig da jeg blir knall dårlig i etterkant. Å gå fungere tålig greit, men ikke lengre enn 1-2 km. ts Anonymkode: 32dc7...187
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #18 Skrevet 15. september 2020 Du skriver at du har hissig psoriasis, psoriasis kan gi både fysisk og mental utmattelse. Mental utmattelse fører til kognitive problemer, hukommelsessvikt, dårlig konsentrasjon, det kan også føre til vansker med å finne ord og at man faller ut. Fatigue kan ha sammenheng med influensafølelse og en følelse av at man skal besvime. Jeg har hatt problemer med mental og fysisk fatigue som har gitt meg kognitive problemer, elendig hukommelse, vansker med å finne ord osv. Fysisk fatigue førte til at jeg av og til fikk følelsen av at jeg skulle falle i bakken, eller besvime. Klarte nesten ikke å stå oppreist etter å ha gått et par minutter til busstoppet. Kunne også føle meg svimmel og fikk tidvis sykdomsfølelse med fryse- og hetetokter, smerter i kroppen osv. Kunne faktisk også få synsproblemer i form av at jeg plutselig ikke klarte å fokusere synet. Dette begynte riktig nok etter en virusinfeksjon, og jeg hanglet i mange måneder. Anonymkode: 6de43...070 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #19 Skrevet 15. september 2020 Hvordan er inneklimaet hos deg? Kan det være noe sopp i veggene, f.eks? Anonymkode: cf9ff...3ed 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #20 Skrevet 15. september 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men har du lengre perioder med utmattelse? Plagene mine har vært mer eller mindre konstant siden påske. ts Anonymkode: 32dc7...187 Det er ikke meg du siterer, men jeg svarer likevel. Min første tanke var nemlig også migrene. Jeg har kronisk migrene, noen ganger med anfall med hodepine, andre ganger uten selve hodepinen. Det var som å lese om meg selv. Jeg opplever utmattelse pga dette, da det tar skikkelig på, ikke bare de fysiske trekkene ved det, men mentalt også. Noen ganger er det så ille at jeg ikke kan smile skikkelig på ene siden av ansiktet, og jeg klarer verken å finne ord eller uttale dem riktig. Jeg snøvler av og til. Det kan være skikkelig ille. Ville nevnt migrene for legen. Anonymkode: b5683...be2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå