Gå til innhold

Brødbaking


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Heisann!

Jeg driver å baker brød for tiden og er ganske skuffet over resultatet. Ha funnet ut at noen mester baker er jeg slett ikke :tristbla:

Så nå trenger jeg ei idiotsikker brøddeig oppskrift. Eller 2 faktisk, ei til loff og ei til grovere brød. Slik at jeg også kan få store, luftige brød. De oppskriftene jeg har brukt har gitt et resultat som er heller dårlig. Harde og tunge brød. Selv med for og etter heving :(

Jeg bruker ei slik Bosch-maskin til eltingen. Har det noe å si? Når deigen er ferdig forhevet(Er det det det heter?) tar jeg ut deigen og jobber med den en stund før jeg deler den i passe biter og putter de i brødformer. Så setter jeg de på etterheving.....

Ja hvis dette er gal måte å gjør det på vil jeg gjerne ha litt råd fra noen som ikke får misslykka brød. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du...jeg har også brødbakingseanse om dagen.

Kan du skrive hva du putter oppi bollen....inkl. hvor mye....så kanskje vi kan finne "feilen" der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

Jeg pleier å bruke færre former eller mer deig enn det oppskriftene sier. Synes ofte brødene blir for lave når jeg følger oppskriften slavisk. Kan være min former er for store.

Ellers så går det å heve i mange omganger. Ett av de brødene jeg liker aller best er det fem gram gjær i og jeg slår det ned tre ganger (elte 25 min, heve 5 timer, slå ned, heve 8 timer - over natten, slå ned - del i tre, heve 2 timer, slå ned og form brødene, heve 4 timer, snitt på toppen og stek). Jeg former de som runde landbrød. Den siste hevingen er under tørre håndkleder for å gjøre skorpen stivere. Denne deigen hever noe helt utrolig mot slutten.

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/01/08/419638.html (landbrød)

Noen ganger har jeg i halve sorte oliven og valnøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Hei du...jeg har også brødbakingseanse om dagen.

Kan du skrive hva du putter oppi bollen....inkl. hvor mye....så kanskje vi kan finne "feilen" der. :)

Ja skal vi se...

Jeg bruker 4 dl med hvetemel, 4 dl grovmel(Der står at jeg skal bruke det jeg har - derfor blir det ofte forskjellig) 2 ts salt, 1 pk gjær, 3/4 SS olje.

Vann skal jeg tilsette til jeg synes konsistensen er ok.

Der står så:

bland alt det tørre og tilsett vesken når maskinen går til du synes det er bra konsistens.

La så maskinen elte i minst 3 min.

(altså min Bosch maskin jeg bruker:))

Jeg pleier å bruke færre former eller mer deig enn det oppskriftene sier. Synes ofte brødene blir for lave når jeg følger oppskriften slavisk. Kan være min former er for store.

Ellers så går det å heve i mange omganger.  Ett av de brødene jeg liker aller best er det fem gram gjær i og jeg slår det ned tre ganger (elte 25 min, heve 5 timer, slå ned, heve 8 timer - over natten, slå ned - del i tre, heve 2 timer, slå ned og form brødene, heve 4 timer, snitt på toppen og stek).  Jeg former de som runde landbrød. Den siste hevingen er under tørre håndkleder for å gjøre skorpen stivere.  Denne deigen hever noe helt utrolig mot slutten.

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/01/08/419638.html (landbrød)

Noen ganger har jeg i halve sorte oliven og valnøtter.

Lurer på om jeg kanskje ikke har tålmodighet til dette. Jeg er ikke så glad i å bake, jeg gjør det mest fordi hjemmelagede brød er best.....(I alle fall andre sine)

Men tusen takk for oppskriften. Kanskje et under skjer og jeg prøver den ut :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å elte den minst mulig etter at den har hevet første gangen.

En annen ting jeg syns fungerer godt er at jeg tar dobbelt så mye gjær som oppskriften sier også lar jeg deigen heve 1-2 timer. Hvis den hever over kanten på bollen jeg bruker lager jeg hull i deigen da synker den litt sammen igjen.

Lykke til!

Syns du er flink jeg! :)

Endret av pusesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja skal vi se...

Jeg bruker 4 dl med hvetemel, 4 dl grovmel(Der står at jeg skal bruke det jeg har - derfor blir det ofte forskjellig) 2 ts salt, 1 pk gjær, 3/4 SS olje.

Vann skal jeg tilsette til jeg synes konsistensen er ok.

Der står så:

bland alt det tørre og tilsett vesken når maskinen går til du synes det er bra konsistens.

La så maskinen elte i minst 3 min.

(altså min Bosch maskin jeg bruker:))

Og det blir det samme resultatet uansett hvilken meltype du bruker? Om så....så kan "problemet" være at du lager for fast deig. La deigen være akkurat over grensen for å være klissete.

Jeg lurer også litt på om du bruker for lite olje. Hva med å bruke bare 1 ts salt og 5 ss olje? Saltet har ikke noe med konsistensen på brødet å gjøre, men to teskjeer er litt i overkant av hva som er nødvendig for smakens skyld. Med såpass mye hvetemel burde ialle fall ikke brødene bli for tunge.

Å ha i mer gjær er ikke nødvendig...jeg bruker en pose tørrgjær til 12 dl vann....løser da tørrgjæren opp i vann først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jeg pleier å elte den minst mulig etter at den har hevet første gangen.

Tusen takk for svar :)

Ja jeg også elter lite etter første heving. Så jeg tror ikke problemet mitt ligger der.

Skulle ønske jeg var flinkere...

Det med ekstra gjær er kanskje lurt.... Så det bør jeg prøve ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Og det blir det samme resultatet uansett hvilken meltype du bruker?  Om så....så kan "problemet" være at du lager for fast deig.  La deigen være akkurat over grensen for å være klissete.

Ja dette prøvde jeg med loffen jeg laget sist, men det hjalp ikke. (At det var nesten klissete altså)

Når det gjelder meltyper så har jeg prøvd de fleste kombinasjoner. Men jeg bruker også litt kli i deigen, kanskje det er problemet?

Jeg lurer også litt på om du bruker for lite olje.  Hva med å bruke bare 1 ts salt og 5 ss olje?  Saltet har ikke noe med konsistensen på brødet å gjøre, men to teskjeer er litt i overkant av hva som er nødvendig for smakens skyld.  Med såpass mye hvetemel burde ialle fall ikke brødene bli for tunge.

Å ha i mer gjær er ikke nødvendig...jeg bruker en pose tørrgjær til 12 dl vann....løser da tørrgjæren opp i vann først.

Tusen takk for gode tips, jeg skal prøve de ut i morgen. Jeg bruker også tørrgjær, så da vat jeg at det ikke er probletet.

Kanskje jeg bare er tidenes verste brødbaker og burde ansette en kokk? :ler:

Tusen takk for svar i alle fall! Øvelse gjør mester var det ikke så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg bare er tidenes verste brødbaker og burde ansette en kokk?  :ler:
:ler: Neida...ingen er det.

Husk at tørrgjær ikke skal anses som tørrvare da....altså ikke blandes rett i deigen, men løses opp først. (Vet det står på pakka at den kan rett i deigen da....men det blir feil :ler: )

Når jeg bruker, kli, havregryn, linfrø, helkorn eller annet grovt....så lar jeg det ligge en stund i vannet å svelle.

Jeg har ingen eksakt oppskrift å gi deg....men til 3 brød bruker jeg følgende:

Ca. 12 dl lunkent vann..en pose tørrgjær som blandes i litt av vannet på forhånd.....i underkant av 1 dl olje...ca 1 ts salt.....og mel så deigen blir passe. Har ofte også i enten litt sukker eller sirup. Har jeg i mye grovt mel...så hever brødene mye mindre enn om jeg lager loff.

Jeg er ingen ihuga knaer. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en elendig brødbaker melder seg...;)

:ler: Jeg nekter å være med på at noen er elendige brødbakere. :ler:

Prøv igjen i morgen Kverula....brødbaking er faktisk veldig enkelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catwoman

Jeg putter alltid tørrgjær rett i det tørre, det funker helt fint det. Brødene mine hever seg som bare det.

Men hvilken temperatur har du på væsken? Når man bruker tørrgjær skal helst væsken være litt varmere enn 37 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane
:ler:  Neida...ingen er det.

Husk at tørrgjær ikke skal anses som tørrvare da....altså ikke blandes rett i deigen, men løses opp først.  (Vet det står på pakka at den kan rett i deigen da....men det blir feil  :ler: )

Hvorfor bilr det feil?

Mitt tips er å la brødene etterheve leeeenge. Det hjalp i hvert fall på mine brød da jeg ble litt mer tålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor bilr det feil?
Fordi det da ikke hever like godt (selv om jeg ser Catwoman skriver at hun putter gjæren i det tørre uten problemer).

Ikke hever jeg lenge....ikke knar jeg lenge....ikke hever jeg mer enn to ganger....ikke bruker jeg annet hevingsmiddel enn gjær.....men brød baker jeg veldig mye av.....(og de blir bra) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten
Tusen takk for svar :)

Ja jeg også elter lite etter første heving. Så jeg tror ikke problemet mitt ligger der.

Skulle ønske jeg var flinkere...

Det med ekstra gjær er kanskje lurt.... Så det bør jeg prøve ut!

Man trenger ikke mer gjær. Så lenge gjæren (soppcellene) har noe å leve av (sukker og luft, sukkeret opptas fra melet selv eller man kan tilsette litt ekstra) så trenger man ikke mye av gjær. Det tar bare lenger tid. For mye gjær kan sett smak på brødet.

Unasett: Det er viktig ikke å jukse med eltingen etter første heving. Det er nemlig da man tilfører mer luft (oksygen) som gjæren trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unasett: Det er viktig ikke å jukse med eltingen etter første heving. Det er nemlig da man tilfører mer luft (oksygen) som gjæren trenger.

Uff...jeg "jukser" som bare det med den eltinga...er jo så kjedelig.....men brødene mine hever da som bare det allikevel.....litt avhengig av grovheten selvfølgelig. :)

Det med gjær er helt riktig...50 g gjær hever iallefall deiger med 15 dl væske uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg ser flere mulige feilkilder her.

Først, sjekk temperaturen. Det kan være at mel og bollen du bruker er kald, slik at deigen blir kald og dermed hever dårlig. Kjenn på den når den er ferdig knadd, kjennes den ikke lunken ut er det feil. Det kan også være at væska er for varm sånn at du dreper gjæren før den kommer i gang. Den skal ikke ha over 40 grader når du bruker tørrgjær.

Som noen allerede har sagt så kan det også hjelpe med sukker eller sirup. Litt søtt får gjæra til å heve bedre.

Jeg tror ikke for mye grovt mel eller kli er problemet, siden du ikke får det til å heve bra når du baker loff heller.

Jeg hever brødene i brødform inne i ovnen før jeg skrur den på. Skrur bare på lyset (det gir litt varme) og lar dem få god tid (men følger med så de ikke går over kanten).

Det kan være at du er for utålmodig. Ser du at det hever når du forhever, eller hever det dårlig i det hele tatt? Om den hever fint når du forhever (dobbel størrelse lærte vi på skolekjøkkenet, og det er en fin pekepinne), så er nok problemet at du er for utålmodig på den siste hevinga.

Tenk også på hvor brødene står og hever. Blir de kalde eller er det trekk kan de heve dårlig. Du skal se at de har hevet godt før du setter dem inn, bruk øynene og ikke klokka til å bedømme når de er ferdig hevet.

Tror det var alle mine tips, du kan jo teste ut og komme tilbake med resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...