Gå til innhold

Kjøpe brukt Model 3 mens jeg venter på Model Y?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en dieselbil (SUV), som jeg har bestemt meg for å bytte ut med Tesla model Y når denne kommer til Norge neste år. Grunnen til at jeg har landet på denne bilen er pga. fordelene med Tesla (super chargers, teknologien osv.), i tillegg til at jeg trenger en SUV med firehjulsdrift og hengerfeste, da jeg ferdes en del på humpete traktorveier og bruker hengerfeste til å frakte sykkel osv.

Ettersom det fortsatt er en stund til model Y kommer til Norge, og jeg i tillegg ønsker å spare opp en høyere egenkapital før jeg kjøper denne, så har jeg nå begynt å vurdere om jeg skal kjøpe en model 3 mens jeg venter, og beholde denne i ca. ett år før jeg kjøper model Y.  Spørsmålet mitt da er hvor lurt dette er? Vil det kunne lønne seg økonomisk å kjøpe en ca. ett år gammel bruktbil som jeg beholder i ett år før jeg selger videre? Jeg tar stort sett buss til og fra jobb, men bor i en by med bomringer og kjører mye på langturer med ferger, så jeg ser for meg at jeg vil spare en del på bom og ferge. Bilen jeg har i dag har også begynt å bli noen år gammel, så det er også muligheter for å spare noen kroner på vedlikehold, og selvsagt også drivstoff. Samtidig vil jeg ikke kunne komme meg frem alle steder jeg kan i dag, men dette ser jeg for meg hadde kunnet gå greit et års tid. Å kjøre mer miljøvennlig er også en høy prioritet.

Alternativt vurderer jeg å holde bilen jeg har i dag et års tid til, for deretter å kjøpe model 3, og så gå over til model Y når denne har blitt et år eller to gammel og kan fåes rimeligere på bruktmarkedet. Noen tanker om hva som er lures å gjøre her?

Anonymkode: b2fb2...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil spare mye på drivstoff og evt bomringer, men hvordan en brukt elbil holder seg i pris er vanskelig å forutse ( langt vanskeligere enn fossilbiler). Det kommer også mange nye modeller i løpet av året som vil kunne ta markedsandel fra modell 3. 
Jeg hadde satt opp et regnestykke med sparte utgifter samt et solid verditap, dersom dette gir rom for ønsket sparing så hadde jeg kjøpt. 

Anonymkode: 70052...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at verditapet er størst de 1-2 første årene men at verdien på en elbil ikke er like konstant som annen bil. 
Slik sett vil det være bedre økonomi i å kjøpe en bli som hvor første eier har tatt det  største verditapet.

Kan jo legge til min bil som et eksempel BMW i3, den koster nå ca 100 000,- kr mindre splitter ny med alt utstyr enn den gjorde når jeg kjøpte den ny i fjor. Dette grunnet at BMW kjører kampanjer for å beholde markedsandel, så min bil har stupt i verdi. Brukt innbytte er den nå verdt drøyt 150 000 kr mindre enn ved kjøp i fjor og dette en en strøken bil med normal kjørelengde...

Anonymkode: 70052...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legger til at verditapet er størst de 1-2 første årene men at verdien på en elbil ikke er like konstant som annen bil. 
Slik sett vil det være bedre økonomi i å kjøpe en bli som hvor første eier har tatt det  største verditapet.

Kan jo legge til min bil som et eksempel BMW i3, den koster nå ca 100 000,- kr mindre splitter ny med alt utstyr enn den gjorde når jeg kjøpte den ny i fjor. Dette grunnet at BMW kjører kampanjer for å beholde markedsandel, så min bil har stupt i verdi. Brukt innbytte er den nå verdt drøyt 150 000 kr mindre enn ved kjøp i fjor og dette en en strøken bil med normal kjørelengde...

Anonymkode: 70052...e7b

Takk for svar. Enig i at verdifallet er en nøkkelfaktor i dette regnestykke, i tillegg til evt. verkstedutgifter på eksisterende bil, men dette er jo nærmest umulig å forutse 🤔 Den store frykten hvis jeg går for denne løsningen er at Model 3 faller som en stein i verdi når Model Y og en drøss med andre el-SUVer inntrer markedet utover høsten og på nyåret 😬

Anonymkode: b2fb2...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Enig i at verdifallet er en nøkkelfaktor i dette regnestykke, i tillegg til evt. verkstedutgifter på eksisterende bil, men dette er jo nærmest umulig å forutse 🤔 Den store frykten hvis jeg går for denne løsningen er at Model 3 faller som en stein i verdi når Model Y og en drøss med andre el-SUVer inntrer markedet utover høsten og på nyåret 😬

Anonymkode: b2fb2...5d7

Det kan en jo aldri vite, bil er uansett et stort tapsprosjekt tenker jeg 🙂

Anonymkode: 70052...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...