Gå til innhold

Finner ingen bilverksted jeg virkelig stoler på


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor litt ut på landet og har tre biler av ulike grunner. Det er en del verksteder innenfor en times avstand, og jeg har på 20 år aldri klart å finne noen av de verdt å stole på. Tenkte bare å dele litt av frustrasjonen med dere, og kanskje noen har råd som kan hjelpe meg litt.

Av de frie verksteder er det flere med hyggelige folk. Men når de fikser bilen, er det ofte ikke godt nok. Enten må jeg tilbake både én og to ganger for å få rettet feil, eller de skal skifte en del, men røsker så hardt i den at andre blir skadet, og da må jeg betale for dét også. Ingen av de er gode på å holde avtalt pris. Uten fastpris sier de på telefon "jau 2-3 tusen" og på papiret står det gjerne 7998 kr. Delene er priset 3-4 ganger høyere enn tilsvarende jeg finner i nettbutikk.

Merkeverkstedene er et kapittel for seg selv. Utilgjengelige med 2-5 ukers ventetid. Deleprisene er enda verre. Sender de meg prisoverslag på e-post, ser jeg jo at de tar det doble av deres innkjøpspris, hvorav de eventuelt gir 10% rabatt om man spør. Flere av de merkeverkstedene vi har vært på har også skadet bilen under reparasjon, gjerne større deler som girkassen, og nekter å stå til ansvar for det etterpå. Det er helt jævlig og da blir jo vi satt i en vanskelig situasjon.

Det å mekke selv er vi begge elendige til. Mannen min klarer såvidt å fikse sykkel og PC, men bil blir mye banning i oppkjørselen, for å si det sånn. Og det er jo også en del av problemet: Ingen god arbeidsplass, mangel på verktøy og kunnskap. Ofte blir de delene vi bestiller basert på understellsnummeret likevel feil. Det synes jeg er helt koko, hva skal man da gå etter om ikke det individuelle "fødselsnummeret" til bilen?

Det er bare et enormt herk. Jeg liker å kjøre bil, jeg liker å bo grisgrendt, men jeg hater å måtte fikse bil. :S Bork!

Anonymkode: 00225...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første er det normalt å fikse det gratis hvis de ødelegger noe under reparasjon. Det bør heller ikke være en naturlig del av opplevelsen, noe det virker som at det er i ditt tilfelle. Men timeprisen på bilverksteder pleier å være ganske høy, så da blir det gjerne dyrt. Bilreparasjon koster, sånn er det bare. Men kan du ikke høre med noen bekjente om hvilke bilverksteder de bruker? Eventuelt sjekke google-anmeldelser for å finne noen seriøse? 

For hvis alle de nærmeste alternativene er så useriøse som det du forteller, hadde jeg gjerne brukt noen som befinner seg lenger bort, men du får det ikke gjort gratis eller billig, det går ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær å mekke selv. Billige bildeler finnes bla på ebay. Har kjøpte flere originale toyotadeler til en brøkdel av prisen der og det har fungert utmerket i flere år.

Anonymkode: 1f6a1...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd du har det på den måten 😮 Jeg har ikke verktøy eller kunnskap til å fikse ting selv, så har hatt bilen på verksted, og merkeverksted. Veldig, veldig fornøyd med merkeverkstedet! Fått time rimelig kjapt, og bytte av reg.reim kom på 9 400 kr. Etter første gang jeg hadde vært der fikk jeg problemer med bilen (gikk i nødmodus) Svingte av hovedveien, ringte merkeverkstedet. De kom ut til meg, og jeg fikk lånebil, mens de tok bilen min til verkstedet. Betalte heller ikke for lånebil. 

Anonymkode: f2374...34f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å betale penger for noe man ikke blir fornøyd med. Men å avtale pris skriftlig på forhånd er lurt. Og dere skal heller ikke betale for noe som verkstedet ødelegger. 

Evt. hva med å kjøpe helt ny bil som ikke må på verksted hele tiden? Fikk inntrykk av at dere er ofte på verkstedene med bilene deres. Dere må jo ha bil så lenge dere bor grisegrendt,  og det er nok ingen utvei å måtte bruke penger på bil da.Men forstår frustrasjonen!

Anonymkode: e00e0...acc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.9.2020 den 9.07, AnonymBruker skrev:

Vi bor litt ut på landet og har tre biler av ulike grunner. Det er en del verksteder innenfor en times avstand, og jeg har på 20 år aldri klart å finne noen av de verdt å stole på. Tenkte bare å dele litt av frustrasjonen med dere, og kanskje noen har råd som kan hjelpe meg litt.

Av de frie verksteder er det flere med hyggelige folk. Men når de fikser bilen, er det ofte ikke godt nok. Enten må jeg tilbake både én og to ganger for å få rettet feil, eller de skal skifte en del, men røsker så hardt i den at andre blir skadet, og da må jeg betale for dét også. Ingen av de er gode på å holde avtalt pris. Uten fastpris sier de på telefon "jau 2-3 tusen" og på papiret står det gjerne 7998 kr. Delene er priset 3-4 ganger høyere enn tilsvarende jeg finner i nettbutikk.

Merkeverkstedene er et kapittel for seg selv. Utilgjengelige med 2-5 ukers ventetid. Deleprisene er enda verre. Sender de meg prisoverslag på e-post, ser jeg jo at de tar det doble av deres innkjøpspris, hvorav de eventuelt gir 10% rabatt om man spør. Flere av de merkeverkstedene vi har vært på har også skadet bilen under reparasjon, gjerne større deler som girkassen, og nekter å stå til ansvar for det etterpå. Det er helt jævlig og da blir jo vi satt i en vanskelig situasjon.

Det å mekke selv er vi begge elendige til. Mannen min klarer såvidt å fikse sykkel og PC, men bil blir mye banning i oppkjørselen, for å si det sånn. Og det er jo også en del av problemet: Ingen god arbeidsplass, mangel på verktøy og kunnskap. Ofte blir de delene vi bestiller basert på understellsnummeret likevel feil. Det synes jeg er helt koko, hva skal man da gå etter om ikke det individuelle "fødselsnummeret" til bilen?

Det er bare et enormt herk. Jeg liker å kjøre bil, jeg liker å bo grisgrendt, men jeg hater å måtte fikse bil. :S Bork!

Anonymkode: 00225...ad6

Jeg vet om et merkeverksted som ødelegger bilene, etter jeg byttet regreimen hos de har bilen hatt problemer, dro til en mekaniker i Sverige som fant ut at de ikke hadde skrudd delene på plass så en løs skrue ødela ting som kamakselsensor og veivaksel, måtte bytte et sånt lite tannhjul ish under regreimen også, fikk først mye rykkinger i bilen også ville den plutselig ikke starte, så ble hentet av NAF tre ganger i fjor... nå skjer det at den stopper på tomgang rett etter start og kinner før den starter og går fint. Men det kan være noe annet også som kondens i tanken.

Anonymkode: 30559...45a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsvarende har vi dessverre også opplevd. Verksted byttet bremserør, men skrudde ikke helt igjen under. Det kom et varsellys og på samme tur forsvant bremsekraften fordi bilen lakk bremsevæske. Alle gjør feil iblant, men akkurat med bremserør? Det var vemmelig.

Som jeg skrev i OP har vi prøvd å mekke litt selv. Men vi opplever det som vanskelig. Ofte har vi bestilt deler etter chassisnummer og snakket med leverandøren, men delen er feil likevel. Eller vi får den gjeldende delen hverken av eller på igjen, eller ødelegger gjenger/skruer/slanger i prosessen. Det suger!

Anonymkode: 00225...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...