Gå til innhold

Moria - Hvor mange er nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
12 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Da kan de jo starte opp med å ta imot de som allerede sitter på mottak og trenger hjelp til å komme seg inn i det norske samfunnet

Whataboutism.

Endret av streveren
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
2 timer siden, herzeleid skrev:

Hvordan det vil fungere når vi ikke har penger å kaste på utfordringene kan vi kun spekulere i, men det kan bli skikkelig stygt. 

Det blir nok borgerkrig/revolusjon i verste fall

Endret av judith52
Skrevet
36 minutter siden, bluedot skrev:

Nei altså jeg svarte kort og konsist, for jeg orker ikke å diskutere så mye i dette ekkokammeret. Her er det visst mange eksperter allerede og jeg skal ærlig innrømme at jeg er ingen ekspert.  Jeg sier bare min mening og jeg tror oppriktig at vi klarer å ta i mot flere enn 50 mennesker i Norges langstrakte land. Ikke bare for å hjelpe de få menneskene, men også avlaste Hellas i situasjonen.  

Hvorfor ikke sette de på en båt tilbake til Syria? 

• Liker 5
Skrevet
20 hours ago, Tiuren said:

En 6-7000 burde vi da klare, det handler jo bare om prioriteringer!

Som en spissformulering mener jeg at vi kan klare å ta imot 6-7000, om vi velger det. Men det ville helt klart vært en katastrofe for alle.

Målet må alltid være at flyktninger og asylsøkere, disse som endel beskriver som de mest ressurssterke i samfunnet de flykter fra, på sikt skal returnere til sitt land og bidra med å bygge velferd der. Det bør derfor bygges enkle men funksjonelle og trygge brakkeleirer med skole og andre nødvendigheter i samme geografiske område som de flykter fra, men gode og enkle muligheter til å returnere så raskt det er ønskelig.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Brunello skrev:

Tyrkia er det vel ingen som vil flytte til. Det er jo massevis av tyrkere som har flyktet.

Irrelevant hva de vil. Tyrkia er 1. trygge land,.. Er der de skal søke asyl. Ikke i resten av europa. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Irrelevant hva de vil. Tyrkia er 1. trygge land,.. Er der de skal søke asyl. Ikke i resten av europa. 

Tyrkia er ikke trygt for alle. Vesentlige brudd på menneskerettighetene. Og det sier seg selv at ikke alle som flykter kan ende opp i Italia, Tyrkia og Hellas.

Skrevet
Akkurat nå, Brunello skrev:

Tyrkia er ikke trygt for alle. Vesentlige brudd på menneskerettighetene. Og det sier seg selv at ikke alle som flykter kan ende opp i Italia, Tyrkia og Hellas.

Send dem i retur til sitt eget land. 

De kan gjerne komme hit midlertidig. Så lenge de ikke henter halve familien etter seg, eller får NOEN fordeler. Om noe skal de ha mindre rettigheter enn nordmenn. 

De skal sendes i retur så fort som mulig. Gi de utdanning de trenger for å bygge opp landet sitt, og send dem hjem enten de vil eller ikke.
Asyl SKAL VÆRE midlertidig! 

• Liker 9
Skrevet
2 hours ago, herzeleid said:

Jeg synes noe av det mest nedslående med hele flyktning/migrant situasjonen er at en ikke en gang prøver å svare på bekymringene til de som peker på konsekvensene. En side peker på de enorme økonomiske konsekvensene og potensielt store motsetningene vi går i møte mens den andre peker på menneskelig lidelse og at vi "må hjelpe flere". Svaret på bekymringene er med andre ord "ikke-svar".

Det er litt som om flykapteinen får påpekt at flyet ikke har nok drivstoff til å komme frem, og svaret er hvor fantastisk fint det er ved reisemålet. 

Jeg ser litt flere sider her.

Noen vil fly hjem igjen (og tilbake i tid) og helst hive ut litt dødkjøtt på veien.

Noen vil nødlande for å fylle bensin, kanskje bruke flere transportmidler, og så reise videre.

Noen vil endre til et mer realistisk reisemål.

Noen vil hoppe ut i fallskjerm.

Og noen sitter bare og skriker 🙂

Gjest In absentia
Skrevet
20 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Bra sagt 👍

Jeg synes null er et passende antall.

Det er helt drøyt at venstresiden ofrer fremtiden til sine egne barn og barnebarn. Det er jo de som må vokse opp i et fullstendig ødelagt Norge. Forrædersk, og garantert hatet av kommende generasjoner.

De fleste som skriker høyest om dette har ingen egne barn. De gir f i hvordan Europa blir i fremtiden.

Gjest In absentia
Skrevet
19 timer siden, Brunello skrev:

Dette vet du helt sikkert? Tror du mange sender 16-åringen sin på en hasardiøs reise gjennom flere kontinenter, der det er nesten like stor mulighet for å dø som å få opphold, fordi man da selv kanskje får opphold i et land om 5-10 år? Og dersom det skulle stemme. Hvor desperate tror du de menneskene er da?

Dette er godt dokumentert.

Kriminelle bander lurer fattige i land med enorm arbeidsledighet til å tro at bare de får en unge til vesten så skal han bli millionær, lege og hele storslekta skal bli rike og kunne bygge seg flotte hus i hjemlandet. Så selger hele storslekta alt de eier og sparer opp slik at de kan betale mafiaen for å sende vedkommende. Når de kommer hit får de sjokk. De hadde forventet å kunne sende titusenvis av kroner hjem fra første dag. Presset på å sende penger hjem til slekta er enormt på disse mindreårige, og skuffelsen/desperasjonen er enorm når de ser hvordan det er. Dette er grunnen til at de gjør kriminalitet, skader seg selv og tenner på leirene. De er nødt til å sende penger, hvis ikke vet de ikke hva de skal gjøre! For hver eneste en vi slipper inn, vil tusenvis av andre fattige gjøre samme tabbe. Det er dessuten en grunn til at mindreårige sendes. De har større sjangse for å få bli her på humanitært grunnlag.

Skrevet
19 timer siden, Brunello skrev:

Dette vet du helt sikkert? Tror du mange sender 16-åringen sin på en hasardiøs reise gjennom flere kontinenter, der det er nesten like stor mulighet for å dø som å få opphold, fordi man da selv kanskje får opphold i et land om 5-10 år? Og dersom det skulle stemme. Hvor desperate tror du de menneskene er da?

Dette er et velkjent fenomen, Brunello. Du kan velge å se på det som desperasjon om du vil, jeg se det som grov kynisme. 

• Liker 7
Gjest In absentia
Skrevet
2 timer siden, bluedot skrev:

50 er altfor få. 

Hvorfor hater du Norge? 

Skrevet
39 minutter siden, streveren skrev:

Whataboutism.

Nei faktisk ikke, tenk om verden hadde vært så enkel

• Liker 1
Gjest In absentia
Skrevet
46 minutter siden, Brunello skrev:

Tyrkia er det vel ingen som vil flytte til. Det er jo massevis av tyrkere som har flyktet.

Tyrkerne i Europa er 99% arbeidsinnvandrere.

Skrevet
2 hours ago, streveren said:

Haha, jeg har da aldri nevnt noe om dette? Do better!

??? 

2 hours ago, streveren said:

Har for øvrig lest at 50 norske kommuner har signalisert at de er klar til å ta imot flyktninger fra Moria. Så det ser ut til å være både plass og velvilje mange steder i Norge.

Det er snakk om 50 personer ifra Moria ikke 50 kommuner, i følge NRK. Tromsø kommunen puttet inn immigranter på hotell som du og jeg måtte betale for. Utsagn for hente Moria "flyktninger" er ifra Tromsø ordføreren, lillehammer ordføreren og 21 andre  ordførere i Vestfold og Telemark.   

Ser du ikke har noen immigranter hjemme hos deg ellers ville du signalisert dette. Så hvorfor skal Norge betale for dette når ikke du er villig ofre huset ditt til immigranter.  Ser du også ga opp på proklamere at han var invitert av skolen.   

• Liker 2
Skrevet

Norge kunne istedenfor å ta inn noen flyktninger heller gi bistand til Hellas for å bygge leire som er mer egnet en leiren i Moria var. Samtidig skulle EU ha hjulpet Hellas med å avklare asylsøknadene til migrantene i Moria leiren, de fleste er ikke flyktninger men immigranter fra andre land via Tyrkia, noen fra andre deler av middelhavet. Avklaring på asylstatus er det mest essensielle etter at bofofhold er gjenetablert i leiren. Det er best for alle at søknadene blir behandlet så fort som mulig. Fremfor at grunnløse asylsøkere blir spredt rundtom i Europa.

Dessuten som jeg sa i en annen tråd, hvorfor reiser ikke endel av Syrerne tilbake til Syria når stridighetene er så lave idag i forhold til tidligere. Repatriering av flyktninger når forholdene i nærområdene tilsier det er selvet formålet med asyl, asyl betyr ikke fast opphold. Norge og Europa er altfor svake når det kommer til den delen. Dessuten rekker penger fra rike vestlige land mye lenger og hjelper mange flere i nærområdene, dette er fakta enten man liker det eller ikke.

Og i tilffellet Moria så har vel VG allerede opplyst at det var migranter selv som satt fyr på leiren, samt at det nå ligger ute en artikkel som sier at noen immigranter truer andre med drap dersom de registrerer seg i den nye leiren som Grekerne setter opp, samt at det er trusler om å brenne ned den også. Seriøst, forstår ikke folk at slike problemer som asyl og immigrasjon medfører ikke er bærekraftig uten å støtte mer opp i nærområdene?

• Liker 12
Skrevet
21 minutter siden, ElinX0Xpoliti said:

??? 

Det er snakk om 50 personer ifra Moria ikke 50 kommuner, i følge NRK. Tromsø kommunen puttet inn immigranter på hotell som du og jeg måtte betale for. Utsagn for hente Moria "flyktninger" er ifra Tromsø ordføreren, lillehammer ordføreren og 21 andre  ordførere i Vestfold og Telemark.   

Ser du ikke har noen immigranter hjemme hos deg ellers ville du signalisert dette. Så hvorfor skal Norge betale for dette når ikke du er villig ofre huset ditt til immigranter.  Ser du også ga opp på proklamere at han var invitert av skolen.   

Jeg sjekket og det er visst snakk om over 100 kommuner som har sagt de kan ta imot. 

Jeg tror jeg dropper resten for å ikke spore for mye av. Selvsagt er det mulig å mene at Norge bør ta imot flyktninger fra Moria uten at man selv tilbyr disse en plass på sofaen. Jeg bruker gjerne en del av mine skattepenger på dette. Og jeg bidrar solid.

Skrevet
32 minutter siden, In absentia skrev:

Hvorfor hater du Norge? 

Akkurat slike kommentarer gjør at jeg ikke gidder å gå videre i diskusjonen. Ha en fin kveld. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, streveren said:

Jeg sjekket og det er visst snakk om over 100 kommuner som har sagt de kan ta imot. 

23 Ordførere i følge NRK og vis kilde. Ikke så unormalt at de kaster seg på godhets signaliseringen, om faktisk kommunene sier ja er en helt annen ting.    

1 hour ago, streveren said:

Jeg tror jeg dropper resten for å ikke spore for mye av. Selvsagt er det mulig å mene at Norge bør ta imot flyktninger fra Moria uten at man selv tilbyr disse en plass på sofaen. Jeg bruker gjerne en del av mine skattepenger på dette. Og jeg bidrar solid.

Så du ønsker ikke ta personlig ansvar og heller la alle ta ansvaret, hvor sier det stopp hos deg økonomisk? Hva med fattige i Norge hvor mye penger skal de bidra med, og de som er handikappet hvor mye mindre skal de få?

Du appellerer til patos mest parten av det du sier gir ikke mening iforhold til det argumenterer for. Når du ikke kan argumentere de poengene du hadde så snur til noe annet og ignorerer. Kan jeg spørre hvorfor du ble en bruker av KG siden det enste du har postet på er på moria tråden og hva du gjør til daglig om det ikke er for personlig?     

• Liker 1
Skrevet

Selv om det er lett å tenke at nå må Europa ta imot flyktningene nå da leiren er brent ned så er det viktigere en noen gang å kunne se på hva som egentlig har skjedd.

Skal premien til brannstifterene være at nå åpner landene grensene for dem?  Hvor mange leirer i fremtiden vil brenne ned om dette skjer?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...