Gå til innhold

Livet i Pondusa-huset

pondusa

Anbefalte innlegg

Jeg ble så inspirert av ddeg jeg, at her blir det sendt avgårde en bestilling på Sleepy Wrap om noen minutter :-D Må bare krangle med mannen om vi skal ha blå eller brun først ;)

Ha en riktig god helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:vinke:

Er det noen forskjell på sleepy wrap og de andre wrap-ene? :klø:

Moro at du fikk så mye oppmerksomhet når du gikk med den :)

God helg! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet enn at moby wrap (f.eks.) er et annet merke og noen har litt annerledes stoffsammensetning. Moby og sleepy er ganske like, bortsett fra prisen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet enn at moby wrap (f.eks.) er et annet merke og noen har litt annerledes stoffsammensetning. Moby og sleepy er ganske like, bortsett fra prisen ;)

Takk for oppklaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Sommerferien tok helt lurven av meg. 5 uker med mann og barn hjemme, uten noen særlige planer, ble litt for mye styr.

Så reiste sambo, ungene begynte i bhg, var der 4 dager og så reiste vi til svigers. Vært der i 11 dager og i går kom jeg og Kristoffer hjem. Storungene kommer med svigermor i etermiddag.

Kjenner det skal bli godt med rutiner og ikke minst bhg igjen nå.

Kristoffer var på 3 mnd kontroll i går, lang og slank gutt gitt. 5790g og 62cm. Fikk også de to første vaksinene, og det ble ikke særlig godt mottatt. Vi slapp heldigvis unna feber.

Han har fortsatt veldig favorittside, vil ikke snu hodet om han ikke må, HATER å ligge på magen og klarer knapt å holde hodet oppe. Vi fikk henv. til fysio neste uke, men jeg gikk også innom manuellterapeuten her i byen. Fikk time i dag kl 14.

Dette ble langt, men jeg skulle bare si fra at vi er i live og at jeg kommer sterkere tilbake når hverdagen har kommet i gjenge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var hos manuell terapeuten i dag og det tok han 10 sekunder å fastslå at Kristoffer har en skjevstilling i nakken.

På medisinspråket heter det så fint "Medfødt muskulær torticollis".

Torticollis er en felles betegnelse på skjev nakke. Det vil si at barnet holder hodet mer eller mindre konstant til en av sidene, samtidig som det er litt nedsatt dreining av hodet til motsatt side. Dette er et symptom som man ikke helt sjelden ser hos nyfødte fordi hodet har ligget skjevt i livmoren den siste tiden av svangerskapet, eller fordi det under fødselen har kommet en blødning i den store halsmuskelen.

Kristoffer lå i nøyaktig samme stilling så og si hele svangerskapet, så skjevstillingen oppsto allerede da.

Han begynte forsiktig behandling, men vi kommer til å trenge en del til. Han bruker max 10 min hver gang, slik at ungene ikke skal bli for urolige. Så heller mange korte behandlinger. Skal tilbake på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Godt å se livstegn fra deg igjen :)

Kjedelig at sommerferien tok helt knekken på deg, håper du får kommet deg igjen nå! :troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nå begynner vi å komme oss i gjenge igjen, og på onsdag kommer endelig sambo hjem. Om en uke skal vi ha barndåp, så de siste forberedelsene er i gang. Vi gjør det like lettvint som med pondus. Kun nærmeste familie, ferdig koldtbord og leid lokale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Dåpen gikk greit, bortsett fra at lillemann hadde feber fra natt til fredag og helt til mandag dåpshelgen. Lå på 39,5-40,2. Fikk endel penger og flere flotte gaver.

Var innom hs da han var 4,5 mnd, og da var han 6320g og 65cm.

Han har virkelig fått dreisen på mageleiet nå, vi trengte 3 behandlinger hos manuellterapeut og litt ekstra oppfølging av fysio. Nå klarer han å ligge på mage og bruke noe av energien på å leke også, ikke bare holde hodet oppe.

Her spises det bare pupp enda, og jeg har ikke planer om å begynne med grøt før 5mnd kontrollen. Får se hvor godt han vokser.

Nå begynner han å ligne storesøskenene med å sove x antall "cowboystrekker" om dagen. Alt fra 20min-2 timer. Om natten sover han godt, vi har fortsatt minst 2 nattmåltid, men de er raskt overstått. En normal natt er vel soving fra ca 19.30-01, pupp, 01.15-04, pupp, 04.15-7, pupp, 7-7.30(45).

Nå knirkes det i senga, mest fordi han er så snørrete stakkars, så jeg bør vel legge meg snart. Sambo er på elgjakt frem til torsdag, dro tirsdag, og så skal han vel reise ombord igjen neste helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Vi skal på kontroll i dag. 5 mnd kontroll med andre vaksine. Siden fysio forrige uke ikke var helt fornøyd ang skjevheten til lillebror, skal vi visst også til en ekstra legekontroll i dag. Den bruker jo å være på 6mnd kontrollen, så vi får jo en ekstra neste mnd også.

Dette er ikke før 13.30, så vi skal avgårde på babysangen først. Begynner kl 11, med sang fra 11-11.30 og så lunsj for mammaene fra 11.30-12.30 ca. Kjempekoselig og vi er nå en nokså fast gjeng på ca 12 stk som er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja med tre små hjemme og en mann som er på havet, blir det mye mindre nett-tid merker jeg. Tok meg litt i det da lillemor syntes jeg brukte litt for mye tid ved pc`n.

Tror jeg har en lang og slank gutt jeg, for vi var på 5mnd kontroll i dag og lillemann var 68cm og 6830g.

Vi fikk ellers andre runde med vaksine, nok en gang to stikk i lårene, men det gikk bedre enn på 3mnd kontrollen. Han skrek ikke så mye denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg har vært hos fysio med Kristoffer i dag. Hun var fornøyd med han i dag også, ser at det har vært fremskritt siden november. Han har dog flere enkelte ting som han ikke kan enda og som han burde ha kunnet til nå, så vi fortsetter å dra dit en gang i mnd.

Kristoffer blir jo 7,5 mnd på mandag, og det å ta en leke i luften i mageleie, ligge på strake armer i mageleie og finne føttene sine, snurre rundt sin egen akse er alle ting som ungene skal kunne når de er 5-6 mnd gamle. Dette kan han ikke enda, så han ligger vel ca 2-2,5 mnd etter i den motoriske utviklingen. Men fysio mente at han nå lærte ting og hadde fin progresjon i følge sin egen kurve, så om noen mnd burde det ha flatet ut og han være i "rute" igjen.

Vi får fortsette og stimulere han hjemme, ligge mye på gulvet og trene masse, så blir det vel en ordings på det.

Må vel shine litt i huset også, sambo sendte mld om at de kom hjem i ettermiddag. Han har vært ute 3 uker, men de legger stillt i jula, så den siste uka får han hjemme. Så reiser han første dagene i januar og skal jobbe den mnd også, for å snu om turnusen. Men det tenker vi ikke på i dag som Turte i Blåfjell sier. Det kan vi tenke mer på i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Gubben reiste på jobb i går, så her er stille og rolig. Ungene er ute i snøen, Pondus var veldig ivrig etter å prøve rattkjelken han fikk til jul.

Lillemann driver og får sine første tenner tror jeg, og det er ikke bare bare. På nyttårsaften fikk han feber, lå rundt 39, og holdt det vel gående fra ca 20 om kvelden til han tok kveld rundt 01.30. I går steg feberen enda mer og han lå på 39,8-39,9 stort sett hele dagen. Gråt og sutret fra ca 20 i går kveld og til han omsider sovnet kl 1. Våken igjen kl 3, fikk komme i min seng. Våken kl 5 igjen med 40,1 i feber. Sutring og klaging til kl 6, da sto vi opp og gikk på stuen. Sov der i godstolen under et pledd til kl var ca 10.

Heldigvis sov storungene også til litt over 10.

Nå ligger han på soverommet og klager, feberen er på tur opp igjen, så vi må vel frem med mer paracet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grattis med lillemann Pondusa!! :klem::hjerte:

Long time, no see....jeg er innom og oppdaterer meg! ;)

Var litt interessant det du skrev om medfødt Torticolis...jeg har tenkt litt på det at kanskje min lillemann også hadde problemene med seg fra livet i magen min..han lå nemlig og stanget mot "utgangen" hele veien...skiftet aldri stilling... Nå fikk han riktignok en skikkelig trøkk16 under fødselen og diagnosen var Torticolis med blødning, costafractur og KISS - i tillegg til alle låsningene dette medførte...

Hm...var så interessant at jeg må nesten finne ut mer om dette!!

Sorry at jeg tar helt av i boka di!! :ler: Ikke sikkert du kjenner meg igjen heller kommer jeg på!! :sjenert::fnise: Jaja...du finner vel ut av det!! ;)

Håper du får en flott fredagskveld!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kjenner deg ikke umiddelbart igjen, men nå ble jeg nysgjerrig...

Lillemann fikk 3 behandlinger til manuellterapeut og det gjorde virkelig susen. Dessuten har han hatt oppfølging hos fysio hver mnd. Nå har han nesten tatt igjen den motoriske utviklingen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var tann nr. 1 endelig gjennom!!!

Tok bare 5 dager med høy feber, timer med nattevåk og høylytt jamring.

Juhu, bare 19 igjen..

Det var deilig med hverdag igjen. I morgen starter babysangen opp igjen og torsdag starter vi barselgruppa. Vi er 7 stk som møtes hjemme hos hverandre hver torsdag, lager lunsj og bare skravler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Leser om alle babyene som går og kryper og klatrer i toddlerpjattklubben vår og tenker bare gosh....

Minsten henger fortsatt etter endel på motorikken, men alt kommer i rekkefølge bare et par mnd på etterskudd.

Nå kan han skyve seg bakover og spinne rundt sin egen akse. Klarer ikke å sitte enda og har ikke knekket åle-koden enda. Var hos fysio i dag og hun mente at om en uke eller to kom han til å klare det. Og da måtte vi ikke bli overrasket dersom han lærte seg masse nytt på en gang.

Ellers er han en blid og herlig gutt, sier ingen ord enda og har ikke lært seg de første barnelekene(titt-tei, såååå stor, vinke hadet). Vi skal på 10mnd kontroll den 16.mars. På 8.mnd ktrl var han 8350g og 73cm. Lang og slank gutt med andre ord.

Han klarer ikke biter i maten enda, så her går det i grøt, 6mnd middagsglass, fruktmoser og mye pupp. Har såvidt begynt å drikke litt vann. Han har også fått tann nr 2 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...