Gå til innhold

Har begynt å løpe, men kjenner det i ryggen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å løpe. Har økt gradvis etter opplegg fra fysioterapeut på grunn av behandling og opptrenings etter betennelse. Nå er jeg oppe   25 min, og det går greit å jogge så lenge i ett strekk. Men det skjedde en ting i går som jeg lurer på. Jeg fikk liksom vondt i ryggen etterpå og det sitter fortsatt litt i. Ikke sånn vondt i korsryggen, men heller på begge sider. Kanskje noen muskler som ble brukt skikkelig? Jeg vet ikke helt. Er det noen som har erfaring med dette? Kna det være at jeg må trene kjernemuskultaur samtidig, eller er det noe som går seg til etterhvert som kroppen blir mer vant til å jogge? Jeg er godt trent fra før med sykling og skogsturer og noe styrke mest på beina, så det er ikke det at jeg helt utrent. Innspill? 

Anonymkode: 31080...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri opplevd det selv, men det er jo viktig med en stødig kjerne for å holde en rak positur når du løper. Og en sterk kjerne, mage og rygg er viktig i hverdagen også. Jeg trener tung styrketrening for hele kroppen to ganger i uka, i tillegg til løping. 

Anonymkode: e5786...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk liksom vondt i ryggen etterpå og det sitter fortsatt litt i. Ikke sånn vondt i korsryggen, men heller på begge sider. Kanskje noen muskler som ble brukt skikkelig? Jeg vet ikke helt.

Jeg er litt usikker på om du kjenner egen kropp godt nok til å vite om du støl-vondt eller skade-vondt. Støl-vondt er helt ufarlig, men skade-vondt er jo ikke bra, og vitner om at noe er galt, f.eks. støttemuskulatur eller skotøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, INRI skrev:

Jeg er litt usikker på om du kjenner egen kropp godt nok til å vite om du støl-vondt eller skade-vondt. Støl-vondt er helt ufarlig, men skade-vondt er jo ikke bra, og vitner om at noe er galt, f.eks. støttemuskulatur eller skotøy.

Greia er at jeg klarer ikke helt plassere det. Det kjennes mer ut som støl-vondt enn skade-vondt. Men likevel ikke helt det heller. Å trene kjernemuskulatur er aldri feil uansett, så jeg kan prøve å bli flinkere til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri opplevd det selv, men det er jo viktig med en stødig kjerne for å holde en rak positur når du løper. Og en sterk kjerne, mage og rygg er viktig i hverdagen også. Jeg trener tung styrketrening for hele kroppen to ganger i uka, i tillegg til løping. 

Anonymkode: e5786...ffa

Hei! Jeg prøver å ha fokus på å være rak, men om det er bra nok vet jeg strengt tatt ikke. Dette har dog aldri vært et problem når jeg er på skogsturer i opp til tre timer. Så jeg tenkte kanskje belastningen sol kommer med å løpe gjør noe her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er litt sår i kjernemuskulaturen. Så jeg tror jeg konkluderer med at jeg skal styrke kjernen og venne meg til den løpingen jeg driver med nå før jeg øker hvor lenge jeg jogger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...