Gå til innhold

Jeg er så skuffet over svigermor etter jeg mistet min egen mor..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt. Kan jo være hun er redd for å rive opp sårene igjen. Sorg er et vanskelig tema.

Anonymkode: 88879...72e

Jeg tro ikke man bør se bort fra at hun er som jeg beskriver. Men det vet nok TS best selv. Man kan håpe at hun er en forsiktig person som bare er redd for å trenge seg på, men man bør samtidig være obs på at det kan ligge noe annet bak.

Svigermor blir beskrevet som et kaldt, uempatisk menneske, som ønsker å fremstå perfekt utad. Bare det bør få varsellampene til å blinke.

Anonymkode: 22f99...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke dette vanlig reaksjon fra nordmenn som kjenner noen i sorg? Man trekker seg unna for å gi plass og respekt. Det er kanskje litt merkelig, for man skulle tro at sorg brakte folk sammen. Men nordmenn er jo sånn sosialt keitete og de fleste aner ikke hva de skal gjøre om det skjer noe sosialt som de ikke er vant til fra før av

Anonymkode: 0a686...039

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svigermor blir beskrevet som et kaldt, uempatisk menneske, som ønsker å fremstå perfekt utad. Bare det bør få varsellampene til å blinke.

 

Ja, folk som beskriver andre på den måten er skumle. 

Anonymkode: 37dbb...d27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2020 den 20.00, AnonymBruker skrev:

De bor et annet sted i landet, så den daglige hjelpen blir det jo ikke. Men jeg tenker at man kan sende en mld? «Hvordan går det med deg?» «Tenker på deg» osv... Når jeg startet på jobb igjen etter sykmelding så kan man spørre hvordan det gikk å starte? Det er jeg vant med fra mamma 😢

Det høres ut som du prøver å få svigermor til å ta over rollen til mammaen din. Skjønner dette er tøft, men ting vil aldri bli helt som før. Svigermor er svigermor og har en annen rolle og et annet forhold til deg. 

Anonymkode: 8cdc5...2ad

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk heller ingen slik støtte etter at min mor døde av svigerfamilien. Bare rett etter at hun døde, kondolerer liksom. Ingen har spurt hvordan det går. Livet var liksom bare normalt igjen for dem tydeligvis. 

Anonymkode: aea26...44e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... Hun HAR ringt, dere hadde en fin samtale. Du VET hun stiller hvis du spør. Skjønner du har det vondt men å kreve at andre er tankelesere og sorgeksperter er ikke greit. Det er utrolig vanskelig å forholde seg til folk i sorg. Noen vil være alene med familien, noen vil snakke masse, noen reagerer på andre måter..   men er det ikke kommunisert ut hva du ønsker har du ikke rett til å være sur. Din svigermor høres hundre ganger bedre ut enn mange andre. Vær takknemlig du og ta opp telefonen selv. 

Anonymkode: 245b2...ad5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså... Hun HAR ringt, dere hadde en fin samtale. Du VET hun stiller hvis du spør. Skjønner du har det vondt men å kreve at andre er tankelesere og sorgeksperter er ikke greit. Det er utrolig vanskelig å forholde seg til folk i sorg. Noen vil være alene med familien, noen vil snakke masse, noen reagerer på andre måter..   men er det ikke kommunisert ut hva du ønsker har du ikke rett til å være sur. Din svigermor høres hundre ganger bedre ut enn mange andre. Vær takknemlig du og ta opp telefonen selv. 

Anonymkode: 245b2...ad5

Hva gjør du når dine nærmeste er i sorg? Ønsker du ikke å høre hvordan de har det, om det er noe du kan gjøre for dem? En liten melding med spørsmål om hvordan det går? Jeg fikk mange slike, Spesielt fra venner og annen del av familie (ikke svigers som egentlig er mine nærmeste nå), og prøver også selv å være der for andre som har mistet sine. Det krever ikke så mye å vise omtanke, bare en liten melding.

Anonymkode: aea26...44e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk heller ingen slik støtte etter at min mor døde av svigerfamilien. Bare rett etter at hun døde, kondolerer liksom. Ingen har spurt hvordan det går. Livet var liksom bare normalt igjen for dem tydeligvis. 

Anonymkode: aea26...44e

Og det er det jo strengt tatt for alle andre enn de nærmeste. Selvfølgelig blir man preget og kan sørge lenge over tapet av en mor, men for folk flest er andres tap en av mange hendelser i livet, som man ikke nødvendigvis tenker på og husker på så lenge etterpå. En bekjent som mistet et nær familiemedlem brått og uventet ble både sint og såret da hun noen måneder etter dødsfallet la ut en SoMe-status at hun var trist og fikk spørsmål om hvorfor - folk måtte da skjønne at hun fortsatt var i sorg? Og det gjorde de sikkert når hun sa det, men de gikk jo ikke rundt og tenkte og husket på hennes tap daglig.

Det er vanskelig å vite hva som er riktig å si og gjøre overfor noen som er i sorg, og det finnes ikke en fasit. Noen vil gjerne blir spurt og kunne snakke om det, andre vil helst slippe å bli minnet om det - men de aller fleste som sier Si fra hvis det er noe mener det og trenger bare en sms for å stille opp, men de er ikke tankelesere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er forskjellige der. Jeg ønsker å sørge i fred og vil ikke at noen skal ta kontakt og spørre hvordan det går. Jeg vil bare sitte og grine alene og det er sånn jeg bearbeider mesteparten. Resten bearbeider jeg med de jeg bryr meg mest om. Ikke med svigermor...

Og siden jeg selv er sånn, så spør jeg heller aldri hvordan det går med folk etter et dødsfall. Jeg sender blomster / sjokolade / frokost på døra og det er det.

Anonymkode: 43377...cae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men svigerfar har ringt og pratet masse da eller? Holder ikke det?

Anonymkode: 824ec...d75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei meg for at du mistet moren din. Det må være forderdelig vondt og et stort savn. 😔💕🌸 Men folk er forskjellige, det eneste du oppnår ved å legge dine forventninger på andre er skuffelse og en slags avhengighet. Det er lov å trenge andre, men ikke sette forventinger på folk ut fra hva slags rolle man mener de har i forhold til en selv med mindre det er en kjæreste. Med en kjæreste må man kunne forvente fordi man har snakket ut om premissene for forholdet. Det har man i nesten ingen andre relasjoner.

Anonymkode: bdb24...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men svigerfar har ringt og pratet masse da eller? Holder ikke det?

Anonymkode: 824ec...d75

Dette lurer jeg også på. Hvis han har ringt flere ganger og spør hvordan det går er jo det flott. Kanskje svigermor og svigerfar har den rollefordelinga at han tar seg av slike samtaler for det er han mest bekvem med.

Hvis han ikke har gjort det lurer jeg på hvorfor det er svigermor som på død og liv skal forstå hva slags emosjonelle behov alle i familien har. Hvis hun ikke gjør det er hun kald og uempatisk. Mens det som måtte komme fra svigerfar er en bonus. Han er ikke kald og uempatisk hvis han ikke ringer flere ganger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tro ikke man bør se bort fra at hun er som jeg beskriver. Men det vet nok TS best selv. Man kan håpe at hun er en forsiktig person som bare er redd for å trenge seg på, men man bør samtidig være obs på at det kan ligge noe annet bak.

Svigermor blir beskrevet som et kaldt, uempatisk menneske, som ønsker å fremstå perfekt utad. Bare det bør få varsellampene til å blinke.

Anonymkode: 22f99...10b

 

Jeg er forsåvidt enig med deg i det. Og det kan godt være at svigermor er kald og uempatisk, samtidig så kan det være at hun er forsiktig av seg. Vi vet jo ikke hva som er riktig ang dette.

Vi mistet vår mor for noen år siden. Ingen av mine søsken spurte meg om hvordan jeg hadde det. Det var kun en svoger og en tante som spurte. Ingen av mine søsken kan kalles kald eller uempatisk. Men de kjenner meg så godt at de vet jeg gjør ting på min måte. Og at jeg er dårlig på å snakke følelser og at jeg er dårlig på å slippe folk for tett innpå meg. De vet det og aksepterer at det er sånn. Det er jeg faktisk veldig glad for.  Folk er forskjellige og derfor er det ikke så enkelt å gjøre det som blir det rette. Dessverre så kan det bli oppfattet feil og at man ikke bryr seg, selv om de faktisk gjør det. Det er bare at de er redde for å trenge seg på.

 

Anonymkode: 88879...72e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da min bestemødre døde var det knapt noen reaksjon. Det var: I den alderen er det jo den veien det går, hun var jo eldre og det var nok ingen vei tilbake. Ingenting annet. Jeg har et flott forhold til mine svigers. De har vært en god støtte i mange samnenhenger, men de har aldri møtt mine bestemødre og forstår nok ikke hvor mye de har betydd for meg. Jeg kjente et stikk av skuffelse og synes det var påfallende, men det har ikke påvirket forholdet vårt

Anonymkode: 59c5c...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfar har heller ikke spurt en eneste gang. 
 

Det er vel bare jeg som har høye krav til menneskeheten... En mld etter svigerdatter gjennom snart 15 år har mistet sin mor er vel for mye å forlange. Skjønner jeg er på villspor... Takk for tilbakemelding dere ❤️ Ikke så greit å se alt selv når man står midt oppi det😢

Anonymkode: b191f...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 20.9.2020 den 11.19, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som du prøver å få svigermor til å ta over rollen til mammaen din. Skjønner dette er tøft, men ting vil aldri bli helt som før. Svigermor er svigermor og har en annen rolle og et annet forhold til deg. 

Anonymkode: 8cdc5...2ad

Det vil jeg aldri!! Hun kan aldri erstatte!! Og det ønsker jeg ikke. 
Er bare skuffet over at man aldri kan sende mld. Aldri kommentere på en snap. Aldri gi noe oppmerksomhet rett og slett.. 

Anonymkode: b191f...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.9.2020 den 14.54, AnonymBruker skrev:

Da min bestemødre døde var det knapt noen reaksjon. Det var: I den alderen er det jo den veien det går, hun var jo eldre og det var nok ingen vei tilbake. Ingenting annet. Jeg har et flott forhold til mine svigers. De har vært en god støtte i mange samnenhenger, men de har aldri møtt mine bestemødre og forstår nok ikke hvor mye de har betydd for meg. Jeg kjente et stikk av skuffelse og synes det var påfallende, men det har ikke påvirket forholdet vårt

Anonymkode: 59c5c...cad

Nå var min mor relativt ung og det skjedde brått. 

Anonymkode: b191f...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2020 den 10.33, AnonymBruker skrev:

Hun har ikke spurt sin sønn såvidt jeg vet. Har nevnt det til min samboer flere ganger, og dersom hun hadde spurt han så hadde han sagt det... 

 

Vi var der på ferie kun en mnd etter. Ikke engang da spurte de. 
Det er nok vanskelig å forholde seg til noen i sorg, men er det da rett at en svigermor velger å ta avstand...Problemet er at jeg kjenner jeg får mer avstand til henne når det er slik. 

Hun har tidligere sagt at vi må si ifra om det er noe, men det er ikke så lett å si det da..

Hun fremstår som kald og lite empatisk. Hun er veldig flink med barnebarn og sønnene forguder henne (litt to much synes jeg)

Anonymkode: b191f...8cb

Hvorfor har du denne forventningen til svigerMOR når det er tydelig at svigerFAR er inne i bildet? 

Er du nærmere henne? Mener du at kvinner skal bry seg mer? Usikker på hvorfor svigermor får bredsiden her når hun oppfører seg som alle andre rundt deg. Svigermor er nok i tillegg ekstra var - du har mistet din mor. Hun er din manns mor. Å distansere seg heller enn å trå deg for nær er det riktige å gjøre. 

Anonymkode: 39270...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ganske relevant hvilket forhold dere hadde før du mistet moren din. Ringte hun ofte og spurte hvordan du hadde det?

Hun tok kontakt etter at du mistet moren din. Dere var der på besøk etter det igjen, og selv om hun ikke spurte direkte "hvordan har du det?" da så har hun nok sett hvordan du hadde det, tror du ikke? Og hun har også sagt at hun kan hjelpe hvis dere trenger det?

Min svigermor ringer nesten aldri til meg. Hun ringer sønnen sin, og han forteller hvordan alle har det og hva som er nytt siden sist. Kanskje mannen din snakker med henne så hun føler seg oppdatert, selv om hun ikke bruker ordene "hvordan har hun det?"? 

 

Anonymkode: 18f9b...c28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...