Gå til innhold

Jeg er så skuffet over svigermor etter jeg mistet min egen mor..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min elskede mor døde brått for tre mnd siden, og jeg er fremdeles knust. Helt grusomt er det!!! 💔💔💔💔

Ikke EN gang har svigermor sendt mld og spurt hvordan det går. Hun ringte to dager etter dødsfallet og vi hadde en fin samtale der jeg takket for at hun ringte. Siden har det vært stilt. Jeg vet at hun stiller opp om jeg spør, men akkurat her synes jeg hun kan prøve å spørre selv. 

De bor et annet sted i landet, så den daglige hjelpen blir det jo ikke. Men jeg tenker at man kan sende en mld? «Hvordan går det med deg?» «Tenker på deg» osv... Når jeg startet på jobb igjen etter sykmelding så kan man spørre hvordan det gikk å starte? Det er jeg vant med fra mamma 😢

Hun skal fremstå så veldig perfekt utad, så veldig hvor hun skal bry seg. Men ikke til svigerdatteren i såfall. Eller er det jeg som har store forventninger til svigermor? Det er kanskje ikke normalt å spørre hvordan folk har det etter et dødsfall. 

Anonymkode: b191f...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kondolerer med din mor❤️Veldig merkelig av svigwemor, hun er kanskje en kald person? Hva sier din mann? 

Anonymkode: d0cc8...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg! Mistet selv min mamma brått og uventet for et år siden. Uvirkelig, sårt og ja... ❤️😭

Jeg fikk heller ingen melding fra min svigermor, men jeg tror det henger sammen med at folk rundt ikke ønsker å trenge seg på en som er i sjokk og sorg, at de ønsker at du skal snakke når du føler deg klar. Så slipper de å si noe feil slik at det kan påvirke deres forhold nå og i fremtiden. Det er nemlig ganske vanskelig å være pårørende til noen i sorg også, for alle takler det på sin egen måte. Noen har behov for å snakke mye, andre tar seg en helg på fylla og andre sitter kanskje mye alene og bearbeider tanker alene 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer ❤️ 

Jeg er ganske sikker på at @GulSitron har rett. Nå vet ikke jeg om relasjonen mellom deg og svigemor. Du sier du vet hun stiller opp om du spør, og at dere hadde en fin samtale par dager etter dødsfallet. Det er jo bra. 

Jeg har selv nylig mistet et nært familiemedlem brått. Plutselig tok venner avstand. Det gikk greit de to første første ukene for da var jeg i sjokk. Jeg selv er helt knust nå og må selv ta kontakt med mine venner. Det er ganske belastende å være den som skal ta kontakt når man er i sorg, men det er ikke så lett å skjønne for de som står utenfor selvom de kanskje har vært i sorg selv. Man reagerer jo helt forskjellig. Jeg har blitt fortalt flere ganger tidligere at folk bare vil være glad for å hjelpe. Når man først åpner seg, så viser man at man stoler på de, men det er vanskelig å ta inn seg for man vil jo ikke være til bry heller. 

For par dager siden så ba jeg en venn om hjelp og det gikk jo veldig bra. Det gjør som regel det. Jeg har ihvertfall ingen negative erfaringer med å be om hjelp eller samtalepartner med noen jeg stoler på eller med familie for den saks skyld. Jeg vet det er super vanskelig å sende den første meldingen eller å ta den telefonen, men det går ofte veldig bra. 

Mye handler bare om at mange er redd for å si noe feil og tar derfor avstand en liten stund. Det er egentlig ikke så mye man får sagt feil. Ihvertfall ikke for min del. Jeg vet ikke med andre som sørger. Man vet jo som regel at folk er usikre. Jeg synes ikke man skal være så redd egentlig om noen sørger, men så er det slik det er. Jeg tror vi bare må bli flinkere til å bli ærlige med folk å fortelle de at vi trenger de selvom det er knallhardt. Folk vil som regel hjelpe ❤️ 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forholde seg til mennesker i sorg enten det er døsfall, sykdom ect er kjempevanskelig. Min mor jobber som terapeut, og det som går igjen blant så og si 100% av pasientene er at de føler seg enormt ensomme. Folk tør ikke spørre, vil ikke forstyrre, vet ikke hva de skal si.

Anonymkode: 5de71...911

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2020 den 20.00, AnonymBruker skrev:

Min elskede mor døde brått for tre mnd siden, og jeg er fremdeles knust. Helt grusomt er det!!! 💔💔💔💔

Ikke EN gang har svigermor sendt mld og spurt hvordan det går. Hun ringte to dager etter dødsfallet og vi hadde en fin samtale der jeg takket for at hun ringte. Siden har det vært stilt. Jeg vet at hun stiller opp om jeg spør, men akkurat her synes jeg hun kan prøve å spørre selv. 

De bor et annet sted i landet, så den daglige hjelpen blir det jo ikke. Men jeg tenker at man kan sende en mld? «Hvordan går det med deg?» «Tenker på deg» osv... Når jeg startet på jobb igjen etter sykmelding så kan man spørre hvordan det gikk å starte? Det er jeg vant med fra mamma 😢

Hun skal fremstå så veldig perfekt utad, så veldig hvor hun skal bry seg. Men ikke til svigerdatteren i såfall. Eller er det jeg som har store forventninger til svigermor? Det er kanskje ikke normalt å spørre hvordan folk har det etter et dødsfall. 

Kan jo være så enkelt at hun spør sin sønn om hvordan det går med deg, og han ikke videreformidler dette til deg.

Anonymkode: f44a9...8ca

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å sende en melding til svigermor og sier at du har det litt tungt etter at moren din døde,og at du hadde syntes det var godt å snakke med henne. Kan hun ringe deg? 

Kondolerer med din mamma ❤️ Jeg kan ikke forestille meg 😢 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer så mye kjære deg, sender deg kjærlige tanker og støtte. ❤ ja, hun burde stilt opp, hun burde vist mer interesse og omsorg, svigerMOR, nær familie. Du har rett og lov til å føle deg lei deg over dette. 

Anonymkode: ce029...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke spurt sin sønn såvidt jeg vet. Har nevnt det til min samboer flere ganger, og dersom hun hadde spurt han så hadde han sagt det... 

Vi var der på ferie kun en mnd etter. Ikke engang da spurte de. 
Det er nok vanskelig å forholde seg til noen i sorg, men er det da rett at en svigermor velger å ta avstand...Problemet er at jeg kjenner jeg får mer avstand til henne når det er slik. 

Hun har tidligere sagt at vi må si ifra om det er noe, men det er ikke så lett å si det da..

Hun fremstår som kald og lite empatisk. Hun er veldig flink med barnebarn og sønnene forguder henne (litt to much synes jeg)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ekstra høye forventninger til svigermor sammenlignet med andre? I så fall hvorfor? 

Anonymkode: 8cdc5...2ad

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har ikke spurt sin sønn såvidt jeg vet. Har nevnt det til min samboer flere ganger, og dersom hun hadde spurt han så hadde han sagt det... 

Vi var der på ferie kun en mnd etter. Ikke engang da spurte de. 
Det er nok vanskelig å forholde seg til noen i sorg, men er det da rett at en svigermor velger å ta avstand...Problemet er at jeg kjenner jeg får mer avstand til henne når det er slik. 

Hun har tidligere sagt at vi må si ifra om det er noe, men det er ikke så lett å si det da..

Hun fremstår som kald og lite empatisk. Hun er veldig flink med barnebarn og sønnene forguder henne (litt to much synes jeg)

Det jeg har merket. Hun tror jo at du vil si i fra om det er noe. Hun er ikke tankeleser. Det er ikke så lett for deg å si du vil snakke med henne, men er ikke så lett for dem som står utenfor å snakke med noen i sorg heller. Er så vanvittig lett å tråkke feil, og ting blir feil mottatt veldig ofte. Slik du beskriver svigermoren din her. Du demoniserer henne nå. Legger henne for hat, fordi hun ikke oppfører seg slik din mor ville ha gjort. Du kan jo spørre henne om dere kan snakke litt og ta det fra der.

Anonymkode: f44a9...8ca

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2020 den 11.39, Repus Asserts skrev:

Hva med å sende en melding til svigermor og sier at du har det litt tungt etter at moren din døde,og at du hadde syntes det var godt å snakke med henne. Kan hun ringe deg? 

Kondolerer med din mamma ❤️ Jeg kan ikke forestille meg 😢 

Tenker jeg og.

Svigermor har snakket med deg like etter. Kan tenke meg at hun vil la deg være, og at du har din mann som trøster deg, og at det er det beste for deg. Kanskje jhun tenker at hun ikke vil rippe opp i noe, gjøre ting vanskeligere, blande seg. 

Det er mange som synes det er vanskelig å møte personer i sorg. De vet ikke hva de skal si, hvordan forholde seg osv, virke pågående, 

Jeg tror du skal tenke det beste om henne.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vanskelig hvis man tror man trenger seg på. jeg forsøkte med en kusine som mistet moren sin. jeg ble avvist hver gang, og trakk meg stille tilbake. i dag går hun rundt og snakker om hvor ensom hun var etter morens død; at ingen brydde seg.jeg var glad i tante, og sørget også(selvsagt verre for henne). av og til blir folk redde; det blir på en måte feil uansett hva man gjør.

Anonymkode: 9ee1d...5de

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, der har du det. Hun er sannsynligvis et fasademenneske som ikke bryr seg med mindre hun må. Hun ringer deg for høflighets skyld, og har ingen interesse av å stille opp for deg videre. Ikke forvent noe fra henne, men konsentrer deg heller om de menneskene som tilfører deg glede i livet.

Anonymkode: 22f99...10b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var hun før din mor døde? Pleide hun da kontakte deg- høre hvordan ting gikk? Hvis ikke hun gjorde det da- så er det kanskje ikke merkelig at hun ikke gjør det nå. Høres ut som du hadde et flott forhold til din mor og hun hadde sikkert reagert annerledes mot en svigerdatter. Kan hende du ønsker din svigermor hadde reagert som din mor hadde gjort? Alle er forskjellige. Og ikke alle takler å møte folk i sorg. Føler med deg- hadde blitt lei meg selv. Men tenk heller at hun har møtt deg på sin måte. 
Kondolerer så mye til deg ❤️

Anonymkode: c7c39...5c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Har opplevd det samme. svigermor stilte ikke opp selv om hun bodde i nærheten.  
Selv etter at sønnen hennes var skadet og måtte på sykehuset kunne hun, syklubben var viktigere en å hjelpe meg med barnebarn.

Anonymkode: fe25c...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, der har du det. Hun er sannsynligvis et fasademenneske som ikke bryr seg med mindre hun må. Hun ringer deg for høflighets skyld, og har ingen interesse av å stille opp for deg videre. Ikke forvent noe fra henne, men konsentrer deg heller om de menneskene som tilfører deg glede i livet.

Anonymkode: 22f99...10b

Det var da voldsomt. Kan jo være hun er redd for å rive opp sårene igjen. Sorg er et vanskelig tema.

Anonymkode: 88879...72e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2020 den 20.00, AnonymBruker skrev:

Mange tar avstand fordi de takker sorg dårlig. Noen tar avstand fordi de ikke vil mase og tenker at vedkommende ikke orker sånt. 

Anonymkode: 85870...746

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ekstra høye forventninger til svigermor sammenlignet med andre? I så fall hvorfor? 

Dette. Jeg hadde aldri forventet noe fra svigermor i et slikt tilfelle.

Mistet selv en forelder for ti år siden, og selv min søte og omtenksomme eks-svigermor gjorde ikke mer enn din. Det falt meg ikke inn at jeg skulle forvente mer heller, før jeg leste dette innlegget. 

Anonymkode: 8f5c3...0ac

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Jeg hadde aldri forventet noe fra svigermor i et slikt tilfelle.

Mistet selv en forelder for ti år siden, og selv min søte og omtenksomme eks-svigermor gjorde ikke mer enn din. Det falt meg ikke inn at jeg skulle forvente mer heller, før jeg leste dette innlegget. 

Anonymkode: 8f5c3...0ac

Samme her. Og jeg har ingen foreldre igjen. Hyggelig hvis noen spør, men det er ingen forventning jeg har. Det er bare fint å være sammen med andre og ha det hyggelig. Det eneste jeg reagerte på var en venninne som plutselig lot være å svare mer i en chat om temaet. 

Og om det er relevant for TS sin reaksjon på svigermor, så er det kjipeste jeg vet at det forventes at jeg skal være mest empatisk, mest interessert i alt som har med mennesker og relasjoner, alltid interessert i barn og andres babyer BARE fordi jeg er kvinne og ikke mann. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...