AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #41 Skrevet 9. september 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: I stillingsannonsen og avhukningsfeltene i søknaden så stod det bare bachelor. Rart om master skal være kravet når de ikke opplyser om det. Det må jo gi dem fryktelig mye merarbeid i form av ikke-relevante søknader de må lese gjennom. Anonymkode: 115ac...208 NAV har i likhet med mange offentlige virksomheter justert utlysningsteksten når det kommer til faglige kvalifikasjoner. Det er likevel ikke ment å være noen reell endring av praksis. En advokat hos Regjeringsadvokaten må fortsatt ha beste eller nest beste karakter selv om dette er kuttet fra stillingsutlysningen. Politiet utlyser ikke lenger stilling til politimester med krav om master i jus. Det betyr ikke at det er fritt frem for hvem som helst å bli politimester. I praksis vil man ikke kunne komme i betraktning uten master i jus. Det samme gjelder NAV klageinstans. Kravet om master i jus er fjernet. Men praksisen er fortsatt at master i jus er nødvendig for å i det hele tatt komme i betrakning. Anonymkode: 66725...9d6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #42 Skrevet 9. september 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg har altså en mastergrad i juss, med fordypning i helserett (deriblant om NAV-loven), og jeg har også fordypning i EØS-rett, og det er vel ikke så lite relevant? Anonymkode: 115ac...208 Men har du relevant arbeidserfaring? Det kommer masse søkere på disse stillingene. Som flere har vært inne på, er det ofte interne søkere med erfaring fra NAV. De har kanskje også relevant master. Eller de kan ha en relevant bachelor - en intern søker med bachelor som de vet er dyktig vil ofte gå foran en nyutdannet med master som de ikke vet noe om. Det er ikke sånn at relevant master = man får jobb. Anonymkode: b23fa...796 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #43 Skrevet 9. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Søkte på en stilling som klagesaksbehandler i NAV for en liten stund tilbake, og nå fikk jeg svar om at jeg «dessverre ikke nådde helt opp». Stillingen søkte kandidater med bachelor, og jeg har master i rettsvitenskap. Hvor gode kandidater søkte, egentlig? Hva er kravene for å få jobb i NAV! Anonymkode: 115ac...208 Forstår ikke hvorfor du vil jobbe for en statlig instans som har vært med på å sende uskyldige mennesker i fengsel. Tenker vel det er ------------ Korona POWER ! 🤣--------------------- som gjør at flere vil inn i en slik instans som NAV. "Sikker jobb" og alt det der. Er mye rart som foregår på NAV - de terroriserer klienter for å pynte på statistikken sin etter "NPM" modellen. "Måle" ulike ting og "rapportere", så driter man i de som egentlig trenger ordentlig hjelp. https://fontene.no/nyheter/hun-sa-opp-etter-ti-ar-i-nav--jeg-hadde-ikke-samvittighet-til-a-jobbe-der-lenger-6.47.659539.e97660f260 Anonymkode: 89f58...30e 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #44 Skrevet 9. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forstår ikke hvorfor du vil jobbe for en statlig instans som har vært med på å sende uskyldige mennesker i fengsel. Tenker vel det er ------------ Korona POWER ! 🤣--------------------- som gjør at flere vil inn i en slik instans som NAV. "Sikker jobb" og alt det der. Er mye rart som foregår på NAV - de terroriserer klienter for å pynte på statistikken sin etter "NPM" modellen. "Måle" ulike ting og "rapportere", så driter man i de som egentlig trenger ordentlig hjelp. https://fontene.no/nyheter/hun-sa-opp-etter-ti-ar-i-nav--jeg-hadde-ikke-samvittighet-til-a-jobbe-der-lenger-6.47.659539.e97660f260 Anonymkode: 89f58...30e Jeg vil bare ha en jobb, og NAV er vel så god som noen annen. Anonymkode: 115ac...208 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #45 Skrevet 28. september 2020 Det har helt sikkert noe med manglende erfaringskompetanse. Nav har strammet kravene for å få jobb der i seneste tid- å minst 5 års arbeidserfaring må du ha for å hele tart bli vurdert. Jobben handler jo oftest om å hjelpe folk til å få jobb😅 De fleste må jobbe på en annen plass først med lignende oppgaver, for så å kunne søke dit etterpå☺️ Rett erfaring veier tyngre enn utdanning faktisk.. å i alle deres stillingsannonser som angår veiledning står det at lang erfaring kan kompansere for utdanningskrav... Anonymkode: 540f9...a9c
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #46 Skrevet 28. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har helt sikkert noe med manglende erfaringskompetanse. Nav har strammet kravene for å få jobb der i seneste tid- å minst 5 års arbeidserfaring må du ha for å hele tart bli vurdert. Jobben handler jo oftest om å hjelpe folk til å få jobb😅 De fleste må jobbe på en annen plass først med lignende oppgaver, for så å kunne søke dit etterpå☺️ Rett erfaring veier tyngre enn utdanning faktisk.. å i alle deres stillingsannonser som angår veiledning står det at lang erfaring kan kompansere for utdanningskrav... Anonymkode: 540f9...a9c Jeg har sett at enkelte annonser søker etter folk med master, men den aktuelle stillingen virket å ha lavere krav – tror det var klagesaksbehandling ifm koronakrisen. Nå har jeg fått jobb som advokatfullmektig, så jeg er ganske fornøyd med situasjonen. Anonymkode: 115ac...208
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #47 Skrevet 28. september 2020 På 9.9.2020 den 19.17, sirenas skrev: Du høres bare bitter ut. Er enig med den du siterer."Jeg har jo master" er en standardsetning hos disse. Anonymkode: 2a5b0...21e
Gjest Albbas Skrevet 28. september 2020 #48 Skrevet 28. september 2020 Det er mange søkere til sånne stillingen og det trenger ikke bety mer enn at du hadde litt mindre erfaring. Neste gang du søkere stilling i det offentlige bør du også be om å få tilsendt søkerlista. Da får du et inntrykk av hvem du "konkurrerer" mot. Det kan være veldig nyttig! Å få fast jobb i NAV er faktisk ikke så enkelt, og generelt er dessverre det offentlige ganske kjipe mot jurister. Jeg kjenner flere dyktige jurister som har brukt mange ÅR på å få fast jobb i det offentlige. For staten vet hva den gjør, og når du nærmer deg 3 år i vikariatet ditt er det plutselig "ikke behov" for deg lenger slik at de slipper å gi deg fast stilling. Da er det videre til neste statlige organisasjon og samme mølla der. Du kan fint være den med høyest utdannelse og høyest formell kompetanse men det hjelper akk så lite... Selv er jeg økonom og er litt sjokkert over hvor krevende det er for de unge juristene i det offentlige. Særlig i de organisasjonene der snittalderen er 50+ burde de holde GODT på unge jurister, for det er faktisk ikke sunt en plass at det bare er "gamle folk" som ivaretar en del samfunnsoppgaver. Med din bakgrunn bør du også se mot kommunene, helseforetakene, fylkesmannen og HELFO, blant annet. Du kan også ha gode muligheter i det private. Forsikringsselskaper?
Gjest Albbas Skrevet 28. september 2020 #49 Skrevet 28. september 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har sett at enkelte annonser søker etter folk med master, men den aktuelle stillingen virket å ha lavere krav – tror det var klagesaksbehandling ifm koronakrisen. Nå har jeg fått jobb som advokatfullmektig, så jeg er ganske fornøyd med situasjonen. Anonymkode: 115ac...208 Så ikke dette før jeg svarte. Gratulerer med jobb! Slik som en del statlige organisasjoner behandler unge jurister tenker jeg helt ærlig at de ikke fortjener dere. At staten liksom er en så trygg og god arbeidsplass gjelder ikke alle. (Jeg er ikke bitter altså, jeg har alltid fått tilbud om fast jobb, men jeg er litt oppgitt på vegne av juristene 🤭)
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #50 Skrevet 28. september 2020 På 9.9.2020 den 18.35, AnonymBruker skrev: Du var nok ikke den eneste med master som søkte. Kan godt hende en med relevant erfaring og samme utdannelse som deg feks var der også. (Jeg rekrutterte for et 6 måneders vikariat som førstekonsulent i staten, område internasjonal politikk med krav med relevant bachelor, vi fikk søknader fra seniorrådgivere i faste langvarige stillinger. Folk er tydeligvis villige til å søke på det meste.) Anonymkode: 53077...baa Har du fast jobb i staten har du vel krav på ett års permisjon uten å si opp jobben - så ikke helt utenkelig at noen da ønsker et 6mnd vikariat for å smake på noe annet. Anonymkode: 6d01d...d9c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå