Gå til innhold

Har master, ikke god nok for NAV

Fremhevede innlegg

Skrevet

Søkte på en stilling som klagesaksbehandler i NAV for en liten stund tilbake, og nå fikk jeg svar om at jeg «dessverre ikke nådde helt opp». Stillingen søkte kandidater med bachelor, og jeg har master i rettsvitenskap. Hvor gode kandidater søkte, egentlig? Hva er kravene for å få jobb i NAV!

Anonymkode: 115ac...208

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Søkte på en stilling som klagesaksbehandler i NAV for en liten stund tilbake, og nå fikk jeg svar om at jeg «dessverre ikke nådde helt opp». Stillingen søkte kandidater med bachelor, og jeg har master i rettsvitenskap. Hvor gode kandidater søkte, egentlig? Hva er kravene for å få jobb i NAV!

Hahaha🤣🤣🤣

Anonymkode: 40fee...91b

• Liker 6
Skrevet

Det står jo som regel i stillingsbeskrivelsen. De vil nok heller ha folk med mer relevant utdanning. Er som å søke på en legestilling med barnehagelærer utdanning, hjelper ikke om du har master i et mindre relevant fag. Sosionomer etc er jo mer skikket til de arbeidsoppgavene

Anonymkode: 4c5d1...a99

• Liker 5
Skrevet

Kommer også an på hvilken jobberfaring du har... Det var sikkert enormt med søkere på de stillingene, og hvis søkere med erfaring fra saksbehandling i offentlig forvaltning søkte, stilte nok de veldig sterkt. 

Anonymkode: 8db76...c91

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det står jo som regel i stillingsbeskrivelsen. De vil nok heller ha folk med mer relevant utdanning. Er som å søke på en legestilling med barnehagelærer utdanning, hjelper ikke om du har master i et mindre relevant fag. Sosionomer etc er jo mer skikket til de arbeidsoppgavene

Jus er jo generelt relevant for saksbehandlig, da.

Kommer også an på hvilken jobberfaring du har... Det var sikkert enormt med søkere på de stillingene, og hvis søkere med erfaring fra saksbehandling i offentlig forvaltning søkte, stilte nok de veldig sterkt. 

Ja, det er sant. Men sånn er det vel i absolutt alle stillinger?

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, i tillegg kan det være interne vikarer som søkte og fikk stillingen. De stiller ofte sterkt når det utlyses faststilling.

Anonymkode: 00d3e...9e8

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, sånn er det. Men at det er sånn overalt gjør det vel ikke mer rart at du ikke nådde opp denne gangen? Det var søkere med mer relevant utdanning/jobberfaring enn deg som fikk jobben(e). 

Skrevet

Vil tro det kan påvirkes av hvilke klagesaker det handler om. Dersom det er innen Sosialtjenesteloven kan det hende de ønsker noen med sosialfaglig bakgrunn siden loven åpner for en del skjønn.

Iblant ansetter de ikke folk som er overkvalifiserte, så kan også være der skoen trykker. 

Anonymkode: b1d86...8c5

• Liker 3
Skrevet

Du var nok ikke den eneste med master som søkte. Kan godt hende en med relevant erfaring og samme utdannelse som deg feks var der også.

(Jeg rekrutterte for et 6 måneders vikariat som førstekonsulent i staten, område internasjonal politikk med krav med relevant bachelor, vi fikk søknader fra seniorrådgivere i faste langvarige stillinger. Folk er tydeligvis villige til å søke på det meste.)

Anonymkode: 53077...baa

• Liker 7
Skrevet

Forresten, vet du at du skrev en god søknad og klarte å skille deg ut i mengden? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, sånn er det nå... Jeg har også master, dog innenfor noe samfunnsvitenskapelig, og har søkt på sikkert mellom 30-50 stillinger som saksbehandler/veileder i NAV. Får alltid avslag på avslag. Jeg regner med at det er pga manglende erfaring. Men hvordan skal man få erfaring når alle nekter ansette deg?

Anonymkode: 1caf2...adc

• Liker 1
Skrevet

Alle som ansettes i klageinstansen har master i jus. At de i utlysninger skriver noe annet, har ingen innvirkning i praksis. De aller aller fleste som søker jobb hos klageinstansen har master i retttsvitenskap. Det er de du konkurrerer mot.

Master i rettsvitenskap er bare "inngangsbilletten". Det er alt annet på cv-en som avgjør hvem av de hundre med master i rettsvitenskap som blir valgt.

Anonymkode: 66725...9d6

• Liker 7
Skrevet

Vet at mange NAV- kontorer mottar over 70 søkere til en stilling. Mange har flere års relevant erfaring fra fagfeltet. Rettsvitenskap er da ikke det samme som å ha en master i f.eks sosialt arbeid. Som noen nevner, det utøves mye skjønn på NAV. Å da trenger man ofte en del relevant erfaring. Hjelper ikke om man er god på jus og lovverk. Tar i betraktning at innlegget ditt her er skrevet i frusstrasjon, men synes det virker litt umodent av deg å reagere på denne måten. Så tenker at det kanskje var naturlig at du ikke nådde opp, og at du vil finne en mer relevant jobb for deg etterhvert, som du vil trives i🙂

Anonymkode: e6da4...4e7

• Liker 3
Skrevet

Det er gjerne 100 kvalifiserte søkere til én fast stilling i NAV. Du må ha noe som skiller deg ut i tillegg til å oppfylle kravene til utdannelse og eventuelt erfaring. De aller fleste i NAV begynner i korte vikariater som forlenges i opptil tre år før det blir fast ansettelse, eller de starter i en «mindre attraktiv» del av NAV som Kontaktsenteret. Der får de seg erfaring om hele NAV og alle fagsystemene, som gjør at de lett får jobb andre steder i NAV etter en stund. 

Anonymkode: 6da51...a68

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet at mange NAV- kontorer mottar over 70 søkere til en stilling. Mange har flere års relevant erfaring fra fagfeltet. Rettsvitenskap er da ikke det samme som å ha en master i f.eks sosialt arbeid. Som noen nevner, det utøves mye skjønn på NAV. Å da trenger man ofte en del relevant erfaring. Hjelper ikke om man er god på jus og lovverk. Tar i betraktning at innlegget ditt her er skrevet i frusstrasjon, men synes det virker litt umodent av deg å reagere på denne måten. Så tenker at det kanskje var naturlig at du ikke nådde opp, og at du vil finne en mer relevant jobb for deg etterhvert, som du vil trives i🙂

Anonymkode: e6da4...4e7

Nå er det jo jurister som er best trent til å utøve skjønn da. Å utøve skjønn er veldig regelstyrt og er en sentral del av jusstudiene. Skjønn handler først og fremst om å vite hva man har lov til å velge av løsning, ikke hva som er rimelig.

Anonymkode: 28776...94f

• Liker 4
Skrevet

De som går foran er de som allerede har erfaring fra NAV og jobber enten i en annen avdeling eller har et vikariat. De får nesten alltid stillingene. Søk også på vikariatene. NAV er også veldig "flinke" til å bruke administrative stillinger på 3-12 mnd, det er også en inngang. Hos oss så blir gode kandidater som har søkt en stilling ofte ringt opp og tilbudt administrative stillinger når vi virkelig mangler folk på grunn av langvarig sykdom ol. 

Det er veldig sjelden at det kommer en inn i en fast stilling som aldri har jobbet i NAV tidligere, hos oss ihvertfall.

Anonymkode: 7fb61...465

• Liker 3
Skrevet

Erfaring, erfaring, erfaring. Og gjerne intern erfaring fra der man har jobbet slik at man kjenner systemer, rutiner, folk osv. Det kan også hende at din utdannelse ikke passer helt med stillingen, det hjelper jo ikke å ha mindre relevant utdanning selv om den i seg selv er god. 

Anonymkode: 96e4d...f61

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro det kan påvirkes av hvilke klagesaker det handler om. Dersom det er innen Sosialtjenesteloven kan det hende de ønsker noen med sosialfaglig bakgrunn siden loven åpner for en del skjønn.

Iblant ansetter de ikke folk som er overkvalifiserte, så kan også være der skoen trykker. 

Anonymkode: b1d86...8c5

Alle klageinstansen i NAV har master i jus. Det er ingen unntak.

NAV behandler ikke klager på sosiale tjenester. Det er det fylkesmannen som gjør.

Anonymkode: 66725...9d6

• Liker 5
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Virker ikke egentlig som relevant utdanning er så viktig i NAV. Bachelor og master i de aller fleste fag er bevis nok på at du kan sette deg inn i NAV-systemet rimelig fort og har hvertfall litt hjerne eller arbeidsvilje. Er nok heller personlighet osv. som teller mest som vanlig.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Anocopy skrev:

Virker ikke egentlig som relevant utdanning er så viktig i NAV. Bachelor og master i de aller fleste fag er bevis nok på at du kan sette deg inn i NAV-systemet rimelig fort og har hvertfall litt hjerne eller arbeidsvilje. Er nok heller personlighet osv. som teller mest som vanlig.

Det tror jeg du har rett i, men nevnes ovenfor at dette var i klageinstansen og at der er master i rettsvitenskap et krav..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...