Gå til innhold

Hvordan lever dere nå?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I starten var jeg nøye med avstand, besøkte ikke eldre og syke familiemedlemmer. Var litt med familie og venner, men holdt det til få og de samme. 

Like før sommeren begynte jeg å være mer og mer med flere. Dette er jo tross alt noe som kan vare lenge og sannsynligvis vil noe lignende skje igjen. Forsøkte så langt som mulig å holde god avstand. 

Nå når det har blusset mer opp igjen så er jeg litt mer forsiktig. Er kun med nær familie og nære venner. Ser ikke poenget i å delta på fester hvor det også er flere ukjente. 

Jeg er også nøye med å forsikre meg om at andre jeg skal møte ikke er syk eller lever tett på andre som har symptomer/er i karantene. Det er fordi jeg jobber innen helse. Så om jeg inviterer til besøk så poengterer jeg "Dersom du eller noen du har vært i kontakt med har symptomer/er i karantene så må dere bli hjemme". Stiller også samme spørsmål tilbake om jeg skal i besøk. Jeg trekker meg gladelig dersom noen kjenner ørlite grann på symptomer, men likevel har tenkt å delta. Har også opplevd et par ganger at noen med symptomer har deltatt på ulike ting og tenkt at det går fint for "det er nok bare forkjølelse". 

Anonymkode: 80a7e...e75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker som de fleste her ikke er strenge med å holde stor avstand til nær familie og venner. Og at det derfor er innafor å leve normalt med de, og så heller være restriktiv  med Arrangement utenom det og man har avstand til andre fremmede. Og hygiene så klart. For meg er dette mer normalt smittevern. Godt å høre vi er fler

Anonymkode: e7071...7a2

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøver å leve så normalt som mulig, men jeg klarer det ikke. Sikkert ikke innafor å si men jeg føler nesten at jeg har litt "traumer" etter i våres. Alt er fortsatt ubehagelig, følger nøye med situasjonen i vår kommune, heldigvis har vi bare hatt noen spredte tilfeller her og der siden april, i tillegg bor jeg i utkanten av kommunen så føler meg relativt trygg her. Men har et barn i barnehage og hvis jeg det blir noe oppblussing i kommunen tar jeg barnet ut med engang siden jeg har mulighet til det. Jeg treffer kun det aller nærmeste av familie, det vil si moren og tanten min. Fått en del kjeft om at jeg ikke har kommet i bursdagen til fadderbarnet mitt, bryllup og lignende, men jeg klarer ikke å være komfortabel med det enda. Jeg drar heller ikke for å treffe venner, går ikke ut å spiser og jeg holder meg unna butikker og steder med mye folk. Blir det oppblussing av smitte her blir det tilbake til kolonial. Jeg hater at jeg er blitt sånn, og jeg håper at jeg kan slappe av. Jeg er bare i slutten av 20årene dog med overvekt, men etter flere samtaler med fastlegen har vi konkludert at jeg ikke er i noe risikosone og bør leve som normalt med de reglene som er. Men jeg får det ikke til. Jeg er skikkelig sliten og føler meg utrygg, fått et utslett på hele kroppen som begynner å blø hvis jeg tar for mye på det. Kommer visst av stress. 

Anonymkode: 192b4...aad

Jeg har også hatt en traume-reaksjon på dette. Men kommer seg heldigvis litt og litt. Lenge fikk jeg helt panikk hvis feks drikkeflaska mi kom nær bordet på jobb etc, men nå føler jeg at jeg kan sette den på bordet, så lenge jeg har rene hender når jeh tar på den. For å gi et eksempel.

så jeg har kommet en lang vei nå, og derfor jeg også lurer om det er innafor å møte nær familie/ venner som normalt (dog ikke ofte). Meget uholdbart å skulle være livredd og isolert i årevis:

Skrevet

Nesten som normalt, men har antibac i bilen og veska, og er sjeldent på byturer. Konserter drar jeg på, handler sjeldnest mulig og unngår kjøpesentre om jeg ikke må. Ellers som vanlig, tror jeg. 

Anonymkode: bb658...b1b

Skrevet

Tja, jeg unngår kollektivtransport, så har blitt sunnere nå som vi får tilbake på kontoret. Det er adgangskontroll på jobb, så jeg ser færre folk. Har ellers funnet ut at jeg sparer penger på å ukeshandle, så det har jeg fortsatt med. Flyr ikke på byen eller kulturarrangement lengre. Ellers er livet som normalt. Hygiene har jeg alltid vært opptatt av, og har alltid brukt antibac før og etter butikktur, samt vasket hender når jeg kommer inn.

Anonymkode: 971e1...b9d

Skrevet

Har levd stort sett normalt, bare med mere håndsprit. Vi har ikke hatt noe smitte hverken her jeg bor eller stedene rundt, det har ikke vært noen innlagt på sykehuset for vårt område, og jeg kjenner ingen som har vært syke, kanskje det er grunnen til at jeg ikke har vært redd. Det har liksom ikke vært noe å være redd for her. Men i sommer kjente jeg på det, da var det bobiler fra hele Norge, fra Tyskland, Polen, Nederland, Danmark og Sverige, og overraskende mange haikere som plutselig skulle storhandle I den bittelille nærbutikken, kjøre seg fast på små seterveier, og gå krevende fjellturer i sandaler så redningsmannskaper og lokale måtte ut og redde dem. 

Anonymkode: 8c674...bc5

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også hatt en traume-reaksjon på dette. Men kommer seg heldigvis litt og litt. Lenge fikk jeg helt panikk hvis feks drikkeflaska mi kom nær bordet på jobb etc, men nå føler jeg at jeg kan sette den på bordet, så lenge jeg har rene hender når jeh tar på den. For å gi et eksempel.

så jeg har kommet en lang vei nå, og derfor jeg også lurer om det er innafor å møte nær familie/ venner som normalt (dog ikke ofte). Meget uholdbart å skulle være livredd og isolert i årevis:

Ang: drikkeflaska:
Den største faren med å sette drikkeflaska på bordet er om du da tror kollegene dine vil drikke av den.
Det er teoretisk mulig at om det er virus på bordet så vil virus feste seg til bunnen av flaska og du tar på bunnen og så tar på egne slimhinner uten å vaske hendene.
I praksis er det imidlertid svært usannsynlig at det er virus på bordet, og at du så overfører det til deg selv, og at det attpåtil viruspartiklene er mange nok og aktive nok til å gjøre deg syk. Var dette noe som skjedde jevnlig ville vi hatt uhorvelig mange flere smittede daglig.
Men er du allikevel bekymret kan du jo tørke av bunnen med sprit. 

Anonymkode: 7a00a...f5b

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ang: drikkeflaska:
Den største faren med å sette drikkeflaska på bordet er om du da tror kollegene dine vil drikke av den.
Det er teoretisk mulig at om det er virus på bordet så vil virus feste seg til bunnen av flaska og du tar på bunnen og så tar på egne slimhinner uten å vaske hendene.
I praksis er det imidlertid svært usannsynlig at det er virus på bordet, og at du så overfører det til deg selv, og at det attpåtil viruspartiklene er mange nok og aktive nok til å gjøre deg syk. Var dette noe som skjedde jevnlig ville vi hatt uhorvelig mange flere smittede daglig.
Men er du allikevel bekymret kan du jo tørke av bunnen med sprit. 

herregud hva er vitsen med å sette sånne ideer i hodet på folk!!!!

Anonymkode: 68f37...692

• Liker 1
Skrevet

Møter og er med folk, men er ikke mye på kjøpesenter og butikker, kun matbutikk, og aldri på restauranter etter korona kom. Ellers prøver jeg å leve så normalt som mulig. Være med venner men noen har jeg ikke vært med på lenge og det er tøft. Savner de. Er hos familie minst en gang i uka, trener hver dag. Blir mye håndvask. Er mye trist, og redd. Har ikke følt skikkelig glede og lykke siden før korona. 

Skrevet

Lever som vanlig. Jobb, skole, videreutdanning, trening, venner osv. 

Anonymkode: 1cd22...cf3

• Liker 2
Skrevet

Bor i Bergen i bygård sammen med over 20 naboer, mange er studenter. Er ikke avhengig av buss for å gå på jobb, men har kjæreste på andre kanten av byen som jeg besøker regelmessig.

Er avhengig av buss når jeg skal besøke venner, off kontor, fysioterapeut eller hvis jeg skal på en tur. Sentrums bussene i Bergen er fulle deler av dagen/ kvelden så jeg prøver å unngå de, men må jeg så må jeg. 

Har vært veldig lite sosial med venner, og ikke ute på byen siden korona kom. 

Har gått mye i butikker, spesielt matbutikker siden jeg er nærmeste nabo til et lite kjøpesenter. Det er aldri fullt på det kjøpesenteret på samme måte som de store kjøpesentrene, men på matbutikkene kan det være fullt hvis jeg går på feil tidspunkt. 

Må inn på det kjøpesenteret når jeg skal handle mat og skal i andre butikker, treningssenteret mitt er der inne, men prøver å holde avstand og mye håndvask/ spriting. 

Nå blir vi oppfordret til å bruke munnbind på kollektivtransport og det er bra, og jeg ser flere som bruker det i butikker og ute på gaten også. 

Anonymkode: 0bfbc...a7f

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

herregud hva er vitsen med å sette sånne ideer i hodet på folk!!!!

Jeg regner med at når man ikke tør å sette ei flaske på et bord så har man slike ideer i utgangspunktet...
Og da påpeker jeg at det er svært usannsynlig at det skulle utgjøre noen fare.
Vasking av alt som er pga potensiell virusoverføring via de mest usannsynlige smitteveier har jo vært et tema i utallige KG-tråder allerede. Tviler på at jeg har bidratt med noe nytt her...

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at når man ikke tør å sette ei flaske på et bord så har man slike ideer i utgangspunktet...
Og da påpeker jeg at det er svært usannsynlig at det skulle utgjøre noen fare.
Vasking av alt som er pga potensiell virusoverføring via de mest usannsynlige smitteveier har jo vært et tema i utallige KG-tråder allerede. Tviler på at jeg har bidratt med noe nytt her...

for et hypokondersinn så bidrar innlegget ditt kun til å bekrefte at det er farlig å sette flasken på bordet - en frykt den du siterte nettopp var kommet over. Du kan ikke forvente at personer med fobier tar inn det rasjonelle i innlegget ditt.

Så unødvendig.

Skrevet

Levde som normalt inntil for kort tid siden. Bor i Fredrikstad, så er mer forsiktig igjen nå... Unngår butikker, kollektivtransport og andre steder med mye folk. Har hjemmekontor. Men barna går på skolen da.

Anonymkode: 35d1e...5e0

Skrevet

Var skeptisk til viruset i mars mnd og holdt meg unna alt som var av venner og familie. Handlet kun på mat butikk og apotek, samt gikk til legen/sykehus.

Etterhvert rundt mai tror jeg begynte jeg å leve mer normalt igjen, og begynte smått og omgås venner og familie.

Per idag er jeg sammen med venner og familie på en nesten normal måte. Noen familie medlemmer får klemmer, og det blir sjeldent noe avstand på 1 m. Holder meg hjemme hvis jeg skulle bli syk, og drar ikke på besøk til andre hvis de har symptomer. Møter venner utendørs og klemmer ingen av dem. Har vært på både restaurant, kjøpesenter, på ikea, og baby relaterte butikker. Tar sjeldent kollektivt da. Enten kjører jeg selv, eller så blir jeg kjørt. De få gangene det ikke er mulig tar jeg taxi. Det er fordi jeg er fordi jeg er gravid og helst ikke bør være på kollektivt akkurat nå.

• Liker 1
Skrevet

Lever som normalt. Reiser utenlands som før, drar på jobb, handler mat, drar på byen. Ingen endring for min del. 

Anonymkode: 2c6a5...c39

• Liker 3
Skrevet (endret)

Som normalt, annet enn at jeg begrenser nærkontakt med venner og med kunder på jobb. Men spiser ute, går på kino osv som før.

Endret av Clefable
Skrevet

Lever (nesten) helt som før 12 mars. Jeg håndhilser ikke, jeg vasker hendene utover det som er vanlig hygiene, jeg holder avstand til fremmede og jeg kommer til å holde meg hjemme om jeg blir snufsete eller syk.

Ellers jobber jeg (det har jeg gjort hele tiden), treffer venner og familie (de klemmer jeg også), handler det jeg trenger på de butikkene jeg vil, går på kafé osv. 

Nå skal det også sies at jeg bor i et område uten smitte (vært noen få enkelttilfeller), det gjør også sitt for at ting er tilnærmet normalt. 

Anonymkode: e9b5c...954

• Liker 1
Skrevet

Vi omgås venner og familie som vi vet er forsiktige og ikke har stor risikoatferd. Vi går også innom butikker og apoteker når vi må, men ikke for gøy. Vi holder oss unna fester, restauranter, kafer osv. Barnet vårt har vi litt i barnehage, men vi kjører korte dager og mye fri. Jeg er også gravid som er grunnen til at vi er litt ekstra forsiktig og vi bor på et sted med mye smitte. Jeg gleder meg til jeg ikke er gravid lengre for da kommer vi nok til å leve litt mer fritt enn vi gjør nå.

Anonymkode: 1141b...158

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan lever dere nå?

I våres så satt jeg stiv av skrekk og turte ikke være sammen med nær familie eller nære venner på annet enn flere meters avstand ute (bor alene),, det var jo mye snakk om at Man måtte holde Lang avstand til alle man ikke bor med. 
det er jo helg umulig å etterleve i lang tid, så jeg omgås nå familie og venner ganske normalt. Dvs, nær familie kan je besøke og spise middag med, sitte i bil med, og være ganske avslappa med inne, og gi en normal klem osv. 
venner klemmer jeg ikke men kan omgå snormslt ved at vi kna møtes innendørs, spise sammen eller spille spill. 
hva tenker dere? 
Er på jobb,  tar bare kollektiv når jeg må, kan gå innom butikker hvis jeg må ha noe.

så føler livet er ganske normalt. Tett på fremmede i offentligheten er jeg sjelden uansett. 

vasker jo hendene ekstremt ofte og er bevissst på hvor jeg tar. Er også bevisst på avstand selv om det ikke kan etterleves slik det ble gjort i mars. Hva tenker dere?

Hvordan jeg lever? jeg lever av luft,mat og vann.....og en liten dose sex i ny og ne. Hva lever du av?

Anonymkode: 1ba15...b3e

• Opprett ny...