Gjest Lisa Rowe Skrevet 9. september 2020 #41 Skrevet 9. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, selvsagt er det ikke det jeg mener. Jeg snakker om de dyrene som bor størstedelen av livet sitt i de altfor små burene sine. Jeg mener at hvis man skal ha dyr så skal man tilrettelegge slik at dyret får mest mulig stimuli, slik som du sier. Skal man ha katt skal den enten få være utekatt, eller ha en utehage/gå tur i bånd (jeg har full forståelse for at rasekatter/avlskatter ikke skal gå fritt ute, har aldri sagt noe om det). Skal man ha kanin skal den ha store nok uteområder til å hoppe fritt rundt å spise løvetann, eller idet minste få mesteparten av dagen ute av buret sitt hver eneste dag. Samme gjelder marsvin, hamstere og rotter, de skal ut av burene sine flere timer om dagen, og det er viden kjent at veldig mange av disse dyrene så og si aldri er ute å løper. Når det gjelder fugler og reptiler så mener jeg faktisk at dette burde avvikles helt. Det burde være forbudt ved lov å ha et lite bur med en pinne inni hvor fuglen kan sitte å glane 23-24 timer i døgnet. Spiller ingen rolle hvor stort buret er eller hvor ofte de får lov å fly rundt i stua (woho!), fuglen har null glede av å være noens kjæledyr. Anonymkode: 06d1f...8a0 Da er vi forsåvidt helt enige. Jeg har forøvrig ikke vært borti reptiler eller fugler, så kunnskapen min på den fronten er alt for liten til å kunne uttale meg om det. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner katten min bedre enn noen andre, og hun lider ikke av å være alene to netter en sjelden gang. Snakk om å dramatisere. Det er snakk om et antisosialt dyr, ikke en hund, som er flokkdyr! Rart du ikke vet det - du vet jo at de er ørkendyr. Reglen er satt for at folk ikke skal reise vekk i ukesvis, som mange har gjort tidligere. Det går an å bruke kjønn, vet du. Anonymkode: fdb19...beb Katter er ikke flokkdyr, men det betyr ikke at de ikke behøver kjærlighet, omsorg, sosialisering og stimuli. Jeg lurer også på hvordan du vet hvordan katten din oppfører seg når du ikke er tilstedet, eller hvordan den håndterer det å være hjemme alene i flere dager? Du er jo ikke tilstedet til å vitne oppførselen? Den største grunnen til å ikke forlate kjæledyret sitt uten tilsyn i flere dager er jo dessuten fordi den kan komme til å skade seg eller få akutt sykdom, og da risikerer du at dyret ditt ligger i smerter eller i verste fall dør av skadene/sykdommen før du får kommet hjem og hjulpet den. Om man ikke har venner/familie/naboer som er behjelpelige og kan stikke innom et par ganger til dagen for å se hvordan det står til med den så får du betale for dyrepass eller rett og slett bare la være å reise. Det er slike tilpasninger man må gjøre når man velger å skaffe seg et kjæledyr.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #42 Skrevet 9. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner katten min bedre enn noen andre, og hun lider ikke av å være alene to netter en sjelden gang. Snakk om å dramatisere. Det er snakk om et antisosialt dyr, ikke en hund, som er flokkdyr! Rart du ikke vet det - du vet jo at de er ørkendyr. Reglen er satt for at folk ikke skal reise vekk i ukesvis, som mange har gjort tidligere. Det går an å bruke kjønn, vet du. Anonymkode: fdb19...beb For det første, loven er der for alle, det er ikke unntak for din katt. Mine katter er langt fra antisosiale. De er veldig avhengige av hverandre, de sover alltid sammen, og leker mye med hverandre. Jeg kjenner mange andre oppdrettere, og de sier det samme. Så at katter er så "antisosiale" er nok en myte... Anonymkode: fa0b8...aaa
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #43 Skrevet 9. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner katten min bedre enn noen andre, og hun lider ikke av å være alene to netter en sjelden gang. Snakk om å dramatisere. Det er snakk om et antisosialt dyr, ikke en hund, som er flokkdyr! Rart du ikke vet det - du vet jo at de er ørkendyr. Reglen er satt for at folk ikke skal reise vekk i ukesvis, som mange har gjort tidligere. Det går an å bruke kjønn, vet du. Anonymkode: fdb19...beb Hun lider kanskje ikke enn så lenge, men plutselig blir hun akutt syk, eller skadet, og vil da lide. Det er derfor man skal følge med på dyret sitt hver dag!! Anonymkode: 3e95e...6e5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #44 Skrevet 9. september 2020 Vi reiser ofte på hytta fredag til søndag. Katten er da ute alene. En katt klarer seg fint i noen døgn alene! Null problem. Anonymkode: 58fca...d4f
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #45 Skrevet 9. september 2020 Pleier å ha katten på pensjonat, om ingen kan stikke innom to ganger i døgnet å se etter den. Ellers så er den stort sett med når vi reiser bort. Er utekatt. Anonymkode: 3ba35...4b1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå