AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #21 Skrevet 8. september 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er mange som IKKE slipper kattene fritt ut. Både fordi vi ikke vil at de skal bli påkjørt/tatt av reven/bli skadet av andre katter, og fordi vi ikke vil plage naboene med vårt kattehold... Jeg driver oppdrett av rasekatter, og de får selvsagt ikke gå fritt ute, de har kattegård. Anonymkode: fa0b8...aaa Jeg mener selvfølgelig ikke at ALLE har utekatt, men det skjønte du. Nå var det nettopp utekatt det var snakk om her, og ikke innekatt. Så jeg går bare ut ifra at du også, egentlig, skjønte poenget mitt. Anonymkode: 06d1f...8a0 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #22 Skrevet 8. september 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er mange som IKKE slipper kattene fritt ut. Både fordi vi ikke vil at de skal bli påkjørt/tatt av reven/bli skadet av andre katter, og fordi vi ikke vil plage naboene med vårt kattehold... Jeg driver oppdrett av rasekatter, og de får selvsagt ikke gå fritt ute, de har kattegård. Anonymkode: fa0b8...aaa Stakkars katter... som aldri får jakte på mus eller fugler. Du hadde også hatt det tryggere hvis du aldri beveget deg utenfor hjemmet. Men hadde du vært lykkelig av det? Eller vil du leve livet? Anonymkode: ddb60...146 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #23 Skrevet 8. september 2020 Med tanke på at han er utekatt, som er vant til å gå ut og inn, og ikke har havnet i en ulykke eller blitt utsatt for noe annet skremmende. Tenker jeg du fint kan reise bort en helg uten problem. Han har mulighet til å sosialisere med naboene, og han velger om han vil være ute eller inne. Det er positivt. Bare sørg for at han har nok vann og mat. Jeg kan reise bort en helg og la innekatten min være alene. Det går greit, selv om jeg får dårlig samvittighet. Men jeg er ikke borte mer enn to netter og det er sjeldent jeg reiser bort. Om jeg er borte en-to uker har jeg kattevakt, som kommer innom og ser til henne, samt gir henne ferskt vann. Det er ikke optimalt. Men bedre for henne som er såpass gammel å være trygg hjemme enn på et ukjent pensjonat med folk hun ikke kjenner. Jeg tror det vil gå bra. Anonymkode: fdb19...beb 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #24 Skrevet 8. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Stakkars katter... som aldri får jakte på mus eller fugler. Du hadde også hatt det tryggere hvis du aldri beveget deg utenfor hjemmet. Men hadde du vært lykkelig av det? Eller vil du leve livet? Anonymkode: ddb60...146 Så du synes jeg skal slippe ut mine fertile avlskatter? Blir ikke mange renrasa kattunger av sånt... Og man kan da ikke sammenligne voksne mennesker med dyr, jeg har vett på å passe meg for biler. Jeg pisser heller ikke på naboens utemøbler... Anonymkode: fa0b8...aaa 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #25 Skrevet 8. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Med tanke på at han er utekatt, som er vant til å gå ut og inn, og ikke har havnet i en ulykke eller blitt utsatt for noe annet skremmende. Tenker jeg du fint kan reise bort en helg uten problem. Han har mulighet til å sosialisere med naboene, og han velger om han vil være ute eller inne. Det er positivt. Bare sørg for at han har nok vann og mat. Jeg kan reise bort en helg og la innekatten min være alene. Det går greit, selv om jeg får dårlig samvittighet. Men jeg er ikke borte mer enn to netter og det er sjeldent jeg reiser bort. Om jeg er borte en-to uker har jeg kattevakt, som kommer innom og ser til henne, samt gir henne ferskt vann. Det er ikke optimalt. Men bedre for henne som er såpass gammel å være trygg hjemme enn på et ukjent pensjonat med folk hun ikke kjenner. Jeg tror det vil gå bra. Anonymkode: fdb19...beb Du skal faktisk ha kattevakt om du bare er borte i to netter også. Det er altså forbudt ved lov å dra fra katten i et par døgn uten tilsyn... Anonymkode: fa0b8...aaa 2
Gjest Lisa Rowe Skrevet 8. september 2020 #26 Skrevet 8. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stakkars katter... som aldri får jakte på mus eller fugler. Du hadde også hatt det tryggere hvis du aldri beveget deg utenfor hjemmet. Men hadde du vært lykkelig av det? Eller vil du leve livet? Anonymkode: ddb60...146 Er genuint nysgjerrig: Mener du det samme om alle kjæledyr, eller er det kun katter det er synd i om eiere velger å ha de inne? Hunder, kaniner, marsvin, fugler, hamster, rotter, reptiler.. Det er ingen andre kjæledyr enn katten som slippes fritt ut, i hvert fall ikke i Norge.
Gjest Lisa Rowe Skrevet 8. september 2020 #27 Skrevet 8. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du synes jeg skal slippe ut mine fertile avlskatter? Blir ikke mange renrasa kattunger av sånt... Og man kan da ikke sammenligne voksne mennesker med dyr, jeg har vett på å passe meg for biler. Jeg pisser heller ikke på naboens utemøbler... Anonymkode: fa0b8...aaa Nettopp. Om alle katter skulle fått lov til å gå fritt ute så hadde vi hatt enda flere gatekatter enn det vi allerede har, og om vi skulle kastrert/sterilisert alle så hadde vi ikke hatt mer katter igjen i landet vårt tilslutt.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #28 Skrevet 8. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stakkars katter... som aldri får jakte på mus eller fugler. Du hadde også hatt det tryggere hvis du aldri beveget deg utenfor hjemmet. Men hadde du vært lykkelig av det? Eller vil du leve livet? Anonymkode: ddb60...146 Herregud. En katt som aldri har jaktet/torturert og drept et annet dyr har det ikke verre enn andre katter. Om man har innekatt har man oftest mange forskjellige leker som stimulerer jaktinstinktet. En innekatt vet ikke hva det vil si å være ute, derfor savner dem det heller ikke. Jeg vil heller ha katten min trygt innendørs enn slippe henne ut i trafikken, samt la henne fryse halvt ihjel av kulden om vinteren (en katt kommer ikke hjem til fast tid). Slippe å utsette henne for slåsskamper med andre katter eller misbruk av mennesker som torturer og dreper. Innekatter lever i gjennomsnitt lengre enn utekatter og alle innekatter jeg har kjent har levd et lykkelig liv. Har hørt om mange utekatter som har levd et hardt liv. Så slutt å kom med påstander om at innekatter har det så ille. Anonymkode: fdb19...beb 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #29 Skrevet 8. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal faktisk ha kattevakt om du bare er borte i to netter også. Det er altså forbudt ved lov å dra fra katten i et par døgn uten tilsyn... Anonymkode: fa0b8...aaa Nei. Det kommer helt an på katten. Noen katter trenger mer sosialstimuli enn andre. To netter alene er ingenting for min katt. Om det er forbudt ved lov så burde det være forbudt ved lov å slippe en utekatt ut om vinteren. Det gjør mer skade. Det er mange av dem som heller ikke kommer hjem på noen dager. Da er de også uten tilsyn. Anonymkode: fdb19...beb 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #30 Skrevet 8. september 2020 2 minutter siden, Lisa Rowe skrev: Er genuint nysgjerrig: Mener du det samme om alle kjæledyr, eller er det kun katter det er synd i om eiere velger å ha de inne? Hunder, kaniner, marsvin, fugler, hamster, rotter, reptiler.. Det er ingen andre kjæledyr enn katten som slippes fritt ut, i hvert fall ikke i Norge. For min del mener jeg det samme som ab145 om alle dyr, bortsett fra hund, da de generelt har et noget bedre liv enn de andre nevnte. Alle disse kaninene, marsvina og rottene som står i altfor små bur på barnerom rundt omkring, jeg grøsser. Og ikke minst FUGLER?! Hvorfor finnes det idet hele tatt fugler som kjæledyr? Og reptiler, som hører hjemme i jungelen på andre siden av kloden, wtf? Nei det er nok ikke alt man skal forstå. Anonymkode: 06d1f...8a0 3
tussi84 Skrevet 8. september 2020 #31 Skrevet 8. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet da det og jeg vet at loven kom på grunn av tullinger som reiste bort i ukesvis uten å ha noen til å passe katten. 2-3 dager klarer en katt seg fint Anonymkode: 794aa...406 Jeg lærte for mange år siden av den harde metoden, lenge før lovene om tilsyn innen 24 t kom. Jeg dro fra kattene mine fredag ettermidag og kom hjem søndag kveld. Alle kattene var i fin form da jeg dro. De var alle innekatter og matskål og vannskål var fulle før jeg dro, og det var mye mat og vann igjen da jeg kom hjem. Det var ikke problemet. Problemet var at den ene katten min omtrent lå rett ut og var lammet da jeg kom hjem. Dro til dyrlegen med den da jeg skjønte noe var galt. De konkluderte med at katten hadde fått urinveisinfeksjon, og det stod ganske dårlig til. De visste ikke helt om han ville overleve, og sa direkte ut at hadde jeg kommet med katten noen timer senere hadde den antagelig vært død. Heldigvis overlevde katten, men etter det har jeg sett hvor fort kattene kan bli syke, så nå drar jeg aldri avgårde mer enn 24 timer uten at de har tilsyn av noen minst en gang om dagen. 1
Gjest Lisa Rowe Skrevet 9. september 2020 #32 Skrevet 9. september 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: For min del mener jeg det samme som ab145 om alle dyr, bortsett fra hund, da de generelt har et noget bedre liv enn de andre nevnte. Alle disse kaninene, marsvina og rottene som står i altfor små bur på barnerom rundt omkring, jeg grøsser. Og ikke minst FUGLER?! Hvorfor finnes det idet hele tatt fugler som kjæledyr? Og reptiler, som hører hjemme i jungelen på andre siden av kloden, wtf? Nei det er nok ikke alt man skal forstå. Anonymkode: 06d1f...8a0 Mener du da at all dyrehold utenom hunder og katter (sistenevnte kun om de får være ute) burde avvikles? I mine øyne er det en vesentlig forskjell på et hamster eid av ei 7 år gammel jente som bor i et alt for lite bur med to leker og null utetid, og på et hamster som bor i et hjemmelaget bur som er langt større enn kravene, har tonnevis av leker som byttes ut regelmessig for stimuli og som i tillegg får timesvis av utetid daglig. Ingen dyr lever godt om de ikke får behovene sine møtt, men jeg personlig mener i hvert fall at det er fullt mulig å gi de fleste kjæledyr et verdig liv så lenge man leser seg godt opp på alt av behover og nødvendigheter. Dessverre er det ikke alle dyreeiere som gjør dette. Det skulle vært langt større krav til dyrehold enn det er idag. Hvem som helst kan jo dra på dyrebutikken og få med seg et levende vesen hjem etter ti minutter.
Kaisamaia Skrevet 9. september 2020 #33 Skrevet 9. september 2020 Det høres helt fint ut. Og så avtaler du med nabofamilien at de ser til katten og sier fra til deg dersom han har skadet seg. 😊
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #34 Skrevet 9. september 2020 Katten min har vært alene en helg i sommer, fra fredag til søndag, og gikk inn og ut av et vindu som stod på gløtt. Hadde vann og mat stående på kjøkkenet, og kunne ligge å dra seg på sofaen. Har alltid tilgang til kattedo, men han går alltid ut på do om han har mulighet til å komme seg ut. Han liker ikke å være alene. Ellers har jeg alltid fått naboer til å se til han når Jeg har vært borte 1 uke, men han liker det ikke. Han vil bare ha meg. Når jeg skal være borte lenge enn 1 uke tar jeg han med. Anonymkode: 8df23...2f9
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #35 Skrevet 9. september 2020 7 timer siden, tussi84 skrev: Jeg lærte for mange år siden av den harde metoden, lenge før lovene om tilsyn innen 24 t kom. Jeg dro fra kattene mine fredag ettermidag og kom hjem søndag kveld. Alle kattene var i fin form da jeg dro. De var alle innekatter og matskål og vannskål var fulle før jeg dro, og det var mye mat og vann igjen da jeg kom hjem. Det var ikke problemet. Problemet var at den ene katten min omtrent lå rett ut og var lammet da jeg kom hjem. Dro til dyrlegen med den da jeg skjønte noe var galt. De konkluderte med at katten hadde fått urinveisinfeksjon, og det stod ganske dårlig til. De visste ikke helt om han ville overleve, og sa direkte ut at hadde jeg kommet med katten noen timer senere hadde den antagelig vært død. Heldigvis overlevde katten, men etter det har jeg sett hvor fort kattene kan bli syke, så nå drar jeg aldri avgårde mer enn 24 timer uten at de har tilsyn av noen minst en gang om dagen. Og dette, at katten kan bli syk eller skadet er selvsagt grunnen til at loven om at dyr skal ha tilsyn hver dag har kommet. Ikke fordi myndighetene skal være vrange... Anonymkode: fa0b8...aaa
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #36 Skrevet 9. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det kommer helt an på katten. Noen katter trenger mer sosialstimuli enn andre. To netter alene er ingenting for min katt. Om det er forbudt ved lov så burde det være forbudt ved lov å slippe en utekatt ut om vinteren. Det gjør mer skade. Det er mange av dem som heller ikke kommer hjem på noen dager. Da er de også uten tilsyn. Anonymkode: fdb19...beb Nei, det kommer ikke an på katten. Dette er en LOV, det er ikke en synsegreie som eierne kan avgjøre selv,,. Og katter har ikke egentlig noe ute å gjøre på vinteren, det er jeg enig i. De er ørkendyr. Anonymkode: fa0b8...aaa 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #37 Skrevet 9. september 2020 Vi reiser på hytta om noen helger og da skal lillesøsteren min komme innom et par ganger til dagen for å sjekke at han har mat/vann og for å holde han med selskap. Skjønner at du ikke har så mange beskjente i området, men du sier jo at katten kjenner utleierfamilien som bor rett ved siden av. Hva med å spørre de pent om de kan se til katten et par ganger mens du er borte? Anonymkode: 6b713...fab 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #38 Skrevet 9. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det kommer ikke an på katten. Dette er en LOV, det er ikke en synsegreie som eierne kan avgjøre selv,,. Og katter har ikke egentlig noe ute å gjøre på vinteren, det er jeg enig i. De er ørkendyr. Anonymkode: fa0b8...aaa Jeg kjenner katten min bedre enn noen andre, og hun lider ikke av å være alene to netter en sjelden gang. Snakk om å dramatisere. Det er snakk om et antisosialt dyr, ikke en hund, som er flokkdyr! Rart du ikke vet det - du vet jo at de er ørkendyr. Reglen er satt for at folk ikke skal reise vekk i ukesvis, som mange har gjort tidligere. Det går an å bruke kjønn, vet du. Anonymkode: fdb19...beb 1
Gjest ti10 Skrevet 9. september 2020 #39 Skrevet 9. september 2020 Men kan du ikke spørre utleierne eller naboene om de kan stikke innom og mate ham, eventuelt åpne og lukke vindu morgen og kveld? Hvis det er unger/ungdommer der, kan du jo betale dem litt for å gjøre det, voksne kan du jo gi blomster ,vin eller noe som takk for hjelpen. Ellers kan du jo prøve f.eks. pawshake.no, kattevandreren.no osv., det finnes sikkert mange andre som driver med dyrepass også.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #40 Skrevet 9. september 2020 7 timer siden, Lisa Rowe skrev: Mener du da at all dyrehold utenom hunder og katter (sistenevnte kun om de får være ute) burde avvikles? I mine øyne er det en vesentlig forskjell på et hamster eid av ei 7 år gammel jente som bor i et alt for lite bur med to leker og null utetid, og på et hamster som bor i et hjemmelaget bur som er langt større enn kravene, har tonnevis av leker som byttes ut regelmessig for stimuli og som i tillegg får timesvis av utetid daglig. Ingen dyr lever godt om de ikke får behovene sine møtt, men jeg personlig mener i hvert fall at det er fullt mulig å gi de fleste kjæledyr et verdig liv så lenge man leser seg godt opp på alt av behover og nødvendigheter. Dessverre er det ikke alle dyreeiere som gjør dette. Det skulle vært langt større krav til dyrehold enn det er idag. Hvem som helst kan jo dra på dyrebutikken og få med seg et levende vesen hjem etter ti minutter. Nei, selvsagt er det ikke det jeg mener. Jeg snakker om de dyrene som bor størstedelen av livet sitt i de altfor små burene sine. Jeg mener at hvis man skal ha dyr så skal man tilrettelegge slik at dyret får mest mulig stimuli, slik som du sier. Skal man ha katt skal den enten få være utekatt, eller ha en utehage/gå tur i bånd (jeg har full forståelse for at rasekatter/avlskatter ikke skal gå fritt ute, har aldri sagt noe om det). Skal man ha kanin skal den ha store nok uteområder til å hoppe fritt rundt å spise løvetann, eller idet minste få mesteparten av dagen ute av buret sitt hver eneste dag. Samme gjelder marsvin, hamstere og rotter, de skal ut av burene sine flere timer om dagen, og det er viden kjent at veldig mange av disse dyrene så og si aldri er ute å løper. Når det gjelder fugler og reptiler så mener jeg faktisk at dette burde avvikles helt. Det burde være forbudt ved lov å ha et lite bur med en pinne inni hvor fuglen kan sitte å glane 23-24 timer i døgnet. Spiller ingen rolle hvor stort buret er eller hvor ofte de får lov å fly rundt i stua (woho!), fuglen har null glede av å være noens kjæledyr. Anonymkode: 06d1f...8a0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå