Gå til innhold

Dra bort. Hva med katten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Utekatt. Praktisk bolig med et lite vindu som han kan komme og gå gjennom. 

Jeg har tidligere latt ham klare seg selv i et par dager og det har gått bra. Greit å la ham være "alene hjemme" fra tidlig på fredag til seint på søndag? Er andre voksne på eiendommen og utleier bor i huset ved siden av, så han ville ikke vært fullstendig forlatt. 

Er det alternativt noen anbefalte pensjonater i mitt område, som er tidligere Ski kommune? Som er greit for katten og ikke koster skjorta. Han er egentlig ikke så glad i pensjonat. 9 år gammel og bodd samme sted siden hans første leveår. 

Anonymkode: 344e7...3a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min katt kan fint være alene hjemme i 2-3 dager. Nok mat og ekstra skåler med vann. Katten lider ingen overlast av å være noe alene hjemme. 

Anonymkode: 794aa...406

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min katt kan fint være alene hjemme i 2-3 dager. Nok mat og ekstra skåler med vann. Katten lider ingen overlast av å være noe alene hjemme. 

Det er forbudt å dra fra katten i flere dager uten tilsyn! 

Anonymkode: fa0b8...aaa

• Liker 10
Skrevet

Jeg tenker at det er greit, men ville hatt noen bekjente som tittet innom et par ganger i løpet av helgen. Sjekke at alt står bra til med pus, at vinduet ikke har lukket seg, osv. 

Vi hadde vår katt på pensjonat én gang. Det var grusomt for katten og han var preget i lang tid etterpå. Etter det lot vi han alltid være hjemme alene, hadde katteluke og hadde en venn som kom innom daglig for å se alt var bra. Katten hadde det mye bedre :hjerte: 

Anonymkode: 9d828...fae

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke uten tilsyn da, eller det er et definisjonsspørsmål. 

Jeg tenker at det er greit, men ville hatt noen bekjente som tittet innom et par ganger i løpet av helgen. Sjekke at alt står bra til med pus, at vinduet ikke har lukket seg, osv. 

Vi hadde vår katt på pensjonat én gang. Det var grusomt for katten og han var preget i lang tid etterpå. Etter det lot vi han alltid være hjemme alene, hadde katteluke og hadde en venn som kom innom daglig for å se alt var bra. Katten hadde det mye bedre :hjerte: 

Anonymkode: 9d828...fae

Han åpner vinduet selv.

Da jeg hadde ham på pensjonat var de ærlige om at det hadde vært mye mjauing og klaging. 

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke få en bekjent til å stikke innom og klappe katten? Har passet katter for venner mange ganger tidligere, både hos meg og hos dem. Du kjenner sikkert en som gidder å stille opp.

Anonymkode: aa7e7...8c7

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke få en bekjent til å stikke innom og klappe katten? Har passet katter for venner mange ganger tidligere, både hos meg og hos dem. Du kjenner sikkert en som gidder å stille opp.

Anonymkode: aa7e7...8c7

Kjenner ingen som kjenner katten. Er egentlig bare utleierfamilien i nabohuset han kjenner litt til. 

Skrevet

Som andre sier, det er ulovlig å forlate en katt i mer enn 24 timer uten tilsyn.
Men om du avtaler med utleier eller andre naboer at de skal se til den, så regnes det som tilsyn og er greit. Det trenger ikke være mennesker pus kjenner, men det skal være noen du har avtalt med at de skal se til pusen.
Om det er fra fredag til søndag, spør om noen av de voksne kan holde ett lite øye med pusen, og om de eller eventuelt (litt større ) barna dems kan låse seg inn å fylle opp mat og vann :)

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet da det og jeg vet at loven kom på grunn av tullinger som reiste bort i ukesvis uten å ha noen til å passe katten. 2-3 dager klarer en katt seg fint 

• Liker 2
Gjest Lisa Rowe
Skrevet

Jeg vet da det og jeg vet at loven kom på grunn av tullinger som reiste bort i ukesvis uten å ha noen til å passe katten. 2-3 dager klarer en katt seg fint 

Om den skader seg, hva da? Skal den bare måtte ligge i smerte og vente i to døgn bare fordi du ikke gidder å skaffe dyrepass? Sånne som deg burde ikke hatt kjæledyr. 

Skrevet
5 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Om den skader seg, hva da? Skal den bare måtte ligge i smerte og vente i to døgn bare fordi du ikke gidder å skaffe dyrepass? Sånne som deg burde ikke hatt kjæledyr. 

Ikke meg du siterer, men jeg blir provosert av alle disse «sånne som deg»-kommentarer her inne. Hva vet du om en person ut ifra ETT skriftlig utsagn på et nettforum? Hvorfor klarer du ikke å være sakelig istedenfor å gå rett på personangrep? 

Anonymkode: 06d1f...8a0

• Liker 10
Gjest Lisa Rowe
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterer, men jeg blir provosert av alle disse «sånne som deg»-kommentarer her inne. Hva vet du om en person ut ifra ETT skriftlig utsagn på et nettforum? Hvorfor klarer du ikke å være sakelig istedenfor å gå rett på personangrep? 

Jeg vet ikke mye om personens personlighet eller egenskaper, men den lille informasjonen jeg fikk sa meg mye om hvor lite ansvarsfull vedkommende er når det kommer til dyrehold, og det er alt jeg trenger for å forme en mening om hvorvidt jeg personlig mener at vedkommende burde ha kjæledyr eller ei. Jeg synes heller ikke mennesker som lar småbarna sine være hjemme alene i noen få dager er egnet som foreldre. Jeg trenger ikke å vite hvordan de er ellers, eller hvordan de er som foreldre på alle andre fronter. Den ene lille tingen gjør det klinkende klart for meg. I enkelte situasjoner er lite informasjon nok til å forme en mening. 

Skrevet
18 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Katten min er 13 år og har det som plommen i egget. Du trenger ikke bekymre deg 

• Liker 5
Gjest Lisa Rowe
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Katten min er 13 år og har det som plommen i egget. Du trenger ikke bekymre deg 

Flaks for katten at det har gått fint til nå. Neste gang kan det ende annerledes, det kan du aldri vite. 

Skrevet
1 minutt siden, Lisa Rowe skrev:

Jeg vet ikke mye om personens personlighet eller egenskaper, men den lille informasjonen jeg fikk sa meg mye om hvor lite ansvarsfull vedkommende er når det kommer til dyrehold, og det er alt jeg trenger for å forme en mening om hvorvidt jeg personlig mener at vedkommende burde ha kjæledyr eller ei. Jeg synes heller ikke mennesker som lar småbarna sine være hjemme alene i noen få dager er egnet som foreldre. Jeg trenger ikke å vite hvordan de er ellers, eller hvordan de er som foreldre på alle andre fronter. Den ene lille tingen gjør det klinkende klart for meg. I enkelte situasjoner er lite informasjon nok til å forme en mening. 

Men hvorfor må du gjøre det så klinkende klart hva du selv mener om andre som person, bare fordi de har en annen mening enn deg? Hvorfor ikke bare holde seg til saken? Katter og små barn er ikke sammenlignbart da, bare for å ha sagt det. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Flaks for katten at det har gått fint til nå. Neste gang kan det ende annerledes, det kan du aldri vite. 

Det går nok helt fint😊

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

En betydelig stor andel utekatter ender faktisk med å bli tatt av et dyr i skogen, eller bli påkjørt, eller andre ting. Man vet aldri når de kommer hjem. Hver eneste gang de kommer hjem er det faktisk «flaks» at de gjør det. Men vi slipper de jo ut hver dag allikevel, og tar det som den største selvfølge at det går bra. 

• Liker 3
Gjest Lisa Rowe
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor må du gjøre det så klinkende klart hva du selv mener om andre som person, bare fordi de har en annen mening enn deg? Hvorfor ikke bare holde seg til saken? Katter og små barn er ikke sammenlignbart da, bare for å ha sagt det. 

Det har jeg heller ikke gjort, slutt å putt ord inn i munnen min. Jeg vet ingenting om vedkommende annet enn denne ene delen av dyreholdet hens, og jeg har ikke kommentert noe annet enn at jeg ikke mener vedkommende (og andre med en lik uansvarlig tankegang rundt dyrehold) burde ha kjæledyr. 

Katter og småbarn er ikke sammenlignbare, men hvorvidt de burde forlates alene er sammenlignbart. Man forlater ikke forsvarsløse dyr eller barn (eller andre sårbare grupper) alene. 

Gjest Lisa Rowe
Skrevet

En betydelig stor andel utekatter ender faktisk med å bli tatt av et dyr i skogen, eller bli påkjørt, eller andre ting. Man vet aldri når de kommer hjem. Hver eneste gang de kommer hjem er det faktisk «flaks» at de gjør det. Men vi slipper de jo ut hver dag allikevel, og tar det som den største selvfølge at det går bra. 

Men folk som velger å ha utekatt tar vel den avgjørelsen fordi de tenker det er for kattens beste, ellers hadde de vel valgt å ha innekatt. Å la katten være alene hjemme i flere dager er ikke for kattens beste, men heller en lettvint løsning for eierene. Det er også ulovlig, og det alene burde jo være argument nok. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er mange som IKKE slipper kattene fritt ut. Både fordi vi ikke vil at de skal bli påkjørt/tatt av reven/bli skadet av andre katter, og fordi vi ikke vil plage naboene med vårt kattehold... Jeg driver oppdrett av rasekatter, og de får selvsagt ikke gå fritt ute, de har kattegård. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...