Gå til innhold

Er redd for hvordan barnebarnet mitt har det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har vært alenemor omtrent siden barnebarnet mitt, som nå er 4 år, ble født. Dessverre har min datter tatt flere dumme valg i livet som har ført til at hun er der hun er nå. Hun valgte å få barn med en ustabil kjæreste, før utdanning var på plass. Senere har hun ikke greid å fullføre en utdanning. Så nå bor hun i en leid leilighet med datteren sin og livnærer seg på strøjobber, ringevikar i barnehage blant annet. Jeg har prøvd å hjelpe henne både økonomisk og med barnepass, i håp om å få henne på bena. Men har gitt opp, fordi det har vært nytteløst. Men synes likevel det er sårt at hun er der hun er livet. Jeg har også en sønn som sitter godt i det med høy utdanning, flott jobb og inntekt. Synes fryktelig synd på det ene barnebarnet mitt som vokser opp i fattigdom pga mors valg. 

Jeg passet barnebarnet mitt i helga, og hun fortalte at hun var redd den nye kjæresten til mamma. Hun greide ikke å sette ord på hva det var hun var redd for. Hun sa at han ofte satt i stua og spilte «skumle spill på tv-en» og hadde en slem hund. Jeg møtte han a jeg skulle levere barnebarnet mitt, og ble litt negativt overrasket. Han så ustelt ut, luktet røyk og virket veldig rar. Etter en kort samtale med han fant jeg ut at han hverken hadde jobb eller utdanning, og den eneste inntekten var en midlertidig stønad fra NAV.

Jeg tok dette opp med min datter, og hun ble sint. Hun sa jeg hadde ingenting med hennes liv å gjøre og kjæresten hennes å gjøre. Det er jeg enig i, men jeg er bekymret for barnebarnet mitt. Jeg ønsker ikke at hun skal være redd i sitt eget hjem. Men samtidig er handlingsrommet mitt svært begrenset. 

Hva hadde dere gjort i den situasjonen her? 

Anonymkode: 939ea...c2f

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min har vært alenemor omtrent siden barnebarnet mitt, som nå er 4 år, ble født. Dessverre har min datter tatt flere dumme valg i livet som har ført til at hun er der hun er nå. Hun valgte å få barn med en ustabil kjæreste, før utdanning var på plass. Senere har hun ikke greid å fullføre en utdanning. Så nå bor hun i en leid leilighet med datteren sin og livnærer seg på strøjobber, ringevikar i barnehage blant annet. Jeg har prøvd å hjelpe henne både økonomisk og med barnepass, i håp om å få henne på bena. Men har gitt opp, fordi det har vært nytteløst. Men synes likevel det er sårt at hun er der hun er livet. Jeg har også en sønn som sitter godt i det med høy utdanning, flott jobb og inntekt. Synes fryktelig synd på det ene barnebarnet mitt som vokser opp i fattigdom pga mors valg. 

Jeg passet barnebarnet mitt i helga, og hun fortalte at hun var redd den nye kjæresten til mamma. Hun greide ikke å sette ord på hva det var hun var redd for. Hun sa at han ofte satt i stua og spilte «skumle spill på tv-en» og hadde en slem hund. Jeg møtte han a jeg skulle levere barnebarnet mitt, og ble litt negativt overrasket. Han så ustelt ut, luktet røyk og virket veldig rar. Etter en kort samtale med han fant jeg ut at han hverken hadde jobb eller utdanning, og den eneste inntekten var en midlertidig stønad fra NAV.

Jeg tok dette opp med min datter, og hun ble sint. Hun sa jeg hadde ingenting med hennes liv å gjøre og kjæresten hennes å gjøre. Det er jeg enig i, men jeg er bekymret for barnebarnet mitt. Jeg ønsker ikke at hun skal være redd i sitt eget hjem. Men samtidig er handlingsrommet mitt svært begrenset. 

Hva hadde dere gjort i den situasjonen her? 

Meld til barnevernet

• Liker 39
Skrevet

Du er frekk som ser ned på dem bare fordi de ikke har utdanning og jobb, skjerp deg. Hun kan være en god mor fordet. 

problemet er jo at barnet sier at det er redd for kjæresten til moren, ikke noe annet. Du kan kjøpe ting til barnebarnet ditt og tilby barnepass hvis du vil 

Anonymkode: adee0...c6f

• Liker 21
Skrevet

🤔🍿

Anonymkode: 2b881...ae2

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Meld til barnevernet

Fordi barnet er redd for spillene og hunden til kjæresten???

Barnevernet har nok mer utfordrende oppgaver å bruke ressursene på.

Anonymkode: d456a...1ea

• Liker 19
Skrevet

Vær en mor og vær tett på. Ikke sikkert datteren din føler at hun kan snakke med deg når hun merker at du er kritisk. La henne få vite at du alltid er der, og at de når som helst kan komme til deg. Hold dørene åpne, slik at de har et sted å komme til dersom behovet skulle være der. Og pass barnebarnet ditt oftere enn nødvendig nå. Hun trenger deg tror jeg. 

Anonymkode: be2b2...a96

• Liker 33
Skrevet

Veldig dårlig gjort av deg å sammenligne dine voksne barn, høres ut som datteren din tar ansvar, hun har jo to jobber og bolig. Så lenge barnebarnet ditt får omsorg fra mor så har hun det fint. Tror datteren din merker at du er spydig og det er nok derfor hun ikke vil ta imot noe fra deg. 

• Liker 10
Skrevet

Den nye typen høres ikke bra ut, stakkars barn... har ikke så mye råd, spurt barnet hva han gjør som er skummelt, om han sier/gjør noe upassende. Ta en alvorsprat med mor.

Anonymkode: 4fef7...99e

• Liker 21
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi barnet er redd for spillene og hunden til kjæresten???

Barnevernet har nok mer utfordrende oppgaver å bruke ressursene på.

Anonymkode: d456a...1ea

Ja de kan sjekke opp om alt er ok der hjemme. 

• Liker 18
Skrevet
11 minutter siden, Maleficenta skrev:

Meld til barnevernet

Jeg vurderte det, men er redd for at dette skaper problemer for barnebarnet mitt. Hva om det beslutter å omplassere barnet? 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den nye typen høres ikke bra ut, stakkars barn... har ikke så mye råd, spurt barnet hva han gjør som er skummelt, om han sier/gjør noe upassende. Ta en alvorsprat med mor.

Anonymkode: 4fef7...99e

Jeg har som sagt gjort det, barnebarnet mitt greier ikke å si noe annet enn spillene og hunden. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderte det, men er redd for at dette skaper problemer for barnebarnet mitt. Hva om det beslutter å omplassere barnet? 

Men du er nærmeste familie. Er det ikke sånn at du hadde vært førstevalg å omplassere henne til? 

• Liker 24
Skrevet

Trist situasjon. Kvifor klarte ikkje dattera di å ta utdanning, og kva skal til for at ho skal prøve på nytt? Eg vil tru at å få heva hennar sjølvtillit på det feltet kanskje kan bidra positivt? Dersom ho ikkje føler at ho er verdt noko, så tek ein gjerne til takke med det ein får? Ut frå det du skriv så er ikkje denne mannen øverste hylle akkurat.

Anonymkode: 35439...a01

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, WhiteSwan skrev:

Veldig dårlig gjort av deg å sammenligne dine voksne barn, høres ut som datteren din tar ansvar, hun har jo to jobber og bolig. Så lenge barnebarnet ditt får omsorg fra mor så har hun det fint. Tror datteren din merker at du er spydig og det er nok derfor hun ikke vil ta imot noe fra deg. 

Jeg er ikke spydig, men realistisk. Barna vokser opp med de forutsetningene foresatte gir dem. Når man i 2020 velger vekk utdanning, så velger man ett liv i fattigdom. Med mindre man har en millionformue å leve av, noe min datter ikke har.

• Liker 23
Skrevet

Jeg setter så utrolig stor pris på livet mitt når jeg ser hvor mange idioter det er her inne.  Sammelig. Og du som mor burde heller fokusere på å hjelpe henne istedet for å søke svar her inne på KG! Hva faen feiler det deg? 

Anonymkode: 4b270...992

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke spydig, men realistisk. Barna vokser opp med de forutsetningene foresatte gir dem. Når man i 2020 velger vekk utdanning, så velger man ett liv i fattigdom. Med mindre man har en millionformue å leve av, noe min datter ikke har.

Og du er veldig gammeldags dersom du tror at jo mer penger en har betyr at man er en god forelder. En fattig mor kan være en bedre forelder enn en rik mor eller far. 

• Liker 8
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er frekk som ser ned på dem bare fordi de ikke har utdanning og jobb, skjerp deg. Hun kan være en god mor fordet. 

problemet er jo at barnet sier at det er redd for kjæresten til moren, ikke noe annet. Du kan kjøpe ting til barnebarnet ditt og tilby barnepass hvis du vil 

Så det at barnet er redd for kjæresten er ikke noe å bry seg om, mener du? Bare mormor kjøper ting til barnebarnet og passer det av og til så går nok alt bra?

Anonymkode: 5c73b...787

• Liker 30
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke ned på dem, men sier at valgene de har tatt er ikke lure. Og for meg er ett stort problem at barnebarnet mitt er redd kjæresten til moren sin. Det er ganske ille når barnet ikke føler seg trygg i sitt eget hjem. Det er faktisk en av grunnene til omplassering av barn. 

• Liker 32
Skrevet

Nå er det slik at hverken type jobb, skolegang eller materielle ting sier noe om hvordan en person er som forelder - heldigvis! 

God omsorg handler om mye mer enn fancy bolig og jobb. 

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trist situasjon. Kvifor klarte ikkje dattera di å ta utdanning, og kva skal til for at ho skal prøve på nytt? Eg vil tru at å få heva hennar sjølvtillit på det feltet kanskje kan bidra positivt? Dersom ho ikkje føler at ho er verdt noko, så tek ein gjerne til takke med det ein får? Ut frå det du skriv så er ikkje denne mannen øverste hylle akkurat.

Anonymkode: 35439...a01

Tror ikke moren har gitt henne selvtillit. Virker ikke som de har et godt forhold 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...