Gå til innhold

Hvordan trene opp en veldig svak kropp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trente styrke i dag men jeg er redd det ble en overbelastning. Hvordan vet man dette? Er veldig sliten i beina og føler meg svak...kommee nok til å hovne opo tim de grader i morgrn..

Har betennelse i hofter og skuldre som jeg ikke har klart å blitt kvitt. Så da er styrketrening siste alternativ. Men er redd jeg kommer til å bli nye være av dette.. 

Anonymkode: 0350d...440

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må jo til en fysioterapeut f.eks og få veiledet trening!

Anonymkode: 5e9fd...8ec

Jeg har ikke råd eller mulighet til det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er sentralt er hvor stor belastning du trener med. Løfter du så tungt at du kun klarer 6 repetisjoner feks må du roe ned. Husk at sener og bindevev vokser senere enn muskler!

Jeg ville startet med en belastning som gjør at du klarer 10-15 repetisjoner av hva enn du gjør. Feks 3 × 12 per øvelse. Etter noen måneder kan du vurdere å prøve tyngre løft / belastning

Anonymkode: d1d26...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er sentralt er hvor stor belastning du trener med. Løfter du så tungt at du kun klarer 6 repetisjoner feks må du roe ned. Husk at sener og bindevev vokser senere enn muskler!

Jeg ville startet med en belastning som gjør at du klarer 10-15 repetisjoner av hva enn du gjør. Feks 3 × 12 per øvelse. Etter noen måneder kan du vurdere å prøve tyngre løft / belastning

Jeg trener ikke med vekter. Jeg prøvde en treningsøkt som var fir slimpisebetennelse hofter. Jeg har ikke dette men det et lett styrketrening. Kan ikke trege ned vekter når jeg nesten ikke kan gå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å starte veldig, veldig rolig :) Kanskje 8 knebøy, ikke helt ned engang. Ferdig med den øvelsen. Neste gang kan du gjøre 2x8. Så 2x10. Gjør det noen ganger. Så 3x10, 3x12, så legge til lette vekter.

Det er bare en øvelse, men så lett må du starte. Husk at en muskelgruppe skal hvile i 48 timer, ikke noe poeng å trene mer enn to ganger i uka.

Anonymkode: 37c40...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig å starte veldig, veldig rolig :) Kanskje 8 knebøy, ikke helt ned engang. Ferdig med den øvelsen. Neste gang kan du gjøre 2x8. Så 2x10. Gjør det noen ganger. Så 3x10, 3x12, så legge til lette vekter.

Det er bare en øvelse, men så lett må du starte. Husk at en muskelgruppe skal hvile i 48 timer, ikke noe poeng å trene mer enn to ganger i uka.

Anonymkode: 37c40...10d

Ts. Har trent med en youtube video på slimpisebetennelse hofter. Vet jeg skal vente 48 timer før jeg gjør den igjen, men kan jeg gå en tur i morgen eller blir det fir mye belastning da? 

Har vært sengeliggende så og si lenge så alt er liksom belastning. Vanskelig å vite hvordan jeg skal gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts. Det er dagen etter jeg trente styrke nå og kan nesten ikke gå på det ene beinet. Hvordan vet man om det er overbelastet? Hva gjør man da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.9.2020 den 20.13, AnonymBruker skrev:

Trente styrke i dag men jeg er redd det ble en overbelastning. Hvordan vet man dette? Er veldig sliten i beina og føler meg svak...kommee nok til å hovne opo tim de grader i morgrn..

Har betennelse i hofter og skuldre som jeg ikke har klart å blitt kvitt. Så da er styrketrening siste alternativ. Men er redd jeg kommer til å bli nye være av dette.. 

Overbelastning? trener du jevnlig?

det er vanelig med treningsverk etter trening, det skal kjennes.
Kansje ikke alle treninger er det like ille.

Du har betennelse i hofter og skuldre som ikke er fra treningen?

Som oftes kjenner man hvor mye hvile man trenger eks etter trening.

Ved styrketrening har jeg kunne trene nesten hver dag, men ikke samme muskel del, splitter opp.

Ved kondisjonstrening har jeg som oftes trent annen hver dag, men noen ganger har jeg en stivhet.

Som gjør treningen og flyten veldig dårlig, da må jeg rett og slett bare vente,  hvor lang tid det tar ve man ikke.

Men noen sier alt fra 24-48timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med kroppsvektøvelser og yoga pluss gåturer. Hovedsakelig yoga for der følte jeg mest mestring og fremgang uten fortvilelse. Bruker litt vekter nå, og innrømmet at det har gått sakte, men så har jeg heller ikke fått noen skader og jeg har opprettholdt motivasjonen. 

Anonymkode: d69f8...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tren stabiliserende muskler i noen måneder først. Gå deretter over til tyngre øvelser med vekter som trener hele kroppen. 

Anonymkode: c9dfc...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har slimposebetennelse, så er det faktisk veldig viktig at du går til fysioterapeut for behandling og veiledning på trening tilpasset deg. Jeg prøvde forskjellig selv, men ingenting funket bra. Og så måtte jeg vente til jeg flyttet med å finne en fysio som er dyktig på sånt. Har gått fra å måtte holde meg helt i ro til å kunne trene sykling, løping, skogsturer og riktig styrketrening på et halvt år. Det er viktig at du gjør de riktige øvelsene. Bonusen er at jeg har trent meg opp til god form uten å overbelaste meg. 

Anonymkode: c8a08...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...