Gå til innhold

Jeg skal ned i vekt, men jeg sliter litt med maten (sær i matveien)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal få hjelp til å gå ned i vekt, men jeg har litt problemer med å komme i gang. Jeg står på en god del medisiner hvor manglende metthetsfølelse er bivirkning, så jeg overspiser nok når jeg først spiser. Spiser faktisk ikke før middag og ikke før middag neste dag.

Det faktiske problemet er at jeg ikke er noe særlig glad i grønnsaker. For det meste er det konsistensen som er mitt største problem, ikke smaken. Synes det meste er så «vannete», at når man tygger, blir det så mye vann i munnen. Agurk og tomat er det verste. Rå paprika er samme. Jeg liker godt å steke løk, paprika og sjampinjong, enten i panne eller gratinert i ovnen. For å bli glad i grønnsaker, må det ha mye smak, mye krydder. Wok er jeg heller ikke glad i enda (jeg kjøper wok-sauser fra Blue Dragon) fordi de jeg har smakt er så søte i smak, noe jeg ikke liker. Jeg kan fint ha grønnsaker i taco, men da må paprika og løk stekes sammen med kjøttet - salat kan jeg spise rå. 

Potet er jeg glad i, men søtpotet er jeg ikke så glad i (igjen fordi den er søt).

Noen her som har litt tips og råd? Kanskje noen har gode tips til å lure i meg litt grønnsaker uten at jeg kjenner smak og konsistens?

Anonymkode: 969c6...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan ikke basere seg utelukkende på metthetsfølelse. Hadde man kunnet det, hadde ingen blitt overvektige. Du kan godt spise bare ett måltid per dag, hvis det fungerer for deg, men de aller fleste fungerer bedre med flere måltider. Du må da planlegge hva og hvor mye du skal spise.

Det er bare noen få grønnsaker som er gode å spise rå og for seg selv, og det er ikke alle som liker det heller. Mat må tillages ordentlig for å smake godt. Og hva man liker, er individuelt. Det kan dessuten endre seg når du blir vant til det, og du kan blir vant til det hvis du har lyst til å utfordre deg selv. Skaff deg en kokebok med retter som frister deg.

Du kan spise hva du vil og gå ned i vekt. Men hvis du skal ned i vekt, må du spise mindre, og du må gjøre det lenge. Da kan du ikke tvinge deg selv til å spise mat du ikke liker. 

Så det faktiske problemet er ikke at du ikke liker grønnsaker, det er ikke engang fakta at du ikke liker grønnsaker. Det faktiske problemet er at du er blitt villedet til å tro på mange usannheter eller halvsannheter - og muligens at du forteller deg selv historier som heller ikke er helt sanne - og derfor har en forestilling om at det er fordømt vanskelig, nærmest umulig, å gå ned i vekt og holde vekta etterpå. 

Konklusjonen er dermed at du må dypere enn, og vekk fra, "hjelp til å gå ned i vekt" og "tips og råd". Du må endre totalt på hvordan du tenker på mat, og det er vanskelig, for det er så inngrodd (det er det for alle).

Anonymkode: d83f6...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør ha stort fokus på porsjonskontroll. Du kan rett og slett ikke spise til du blir mett. Jeg kan heller ikke det. Har hørt at japanere spiser seg 80% mette, og det er noe jeg må øve på hver dag. 

Når det gjelder grønnsaker, er det massevis av grønnsaker du kan finkutte og blande med (kvart/halv mengde) kjøttdeig, f.eks. gulrot, squash, løk, bønner, paprika og andre rotfrukter. Det er også lov å bruke masse krydder, men lag heller selv enn å kjøpe ferdige sauser. I wok synes jeg det er supergodt med kylling, brokkoli, fersk ingefær (og ev. ananas).

Generelt synes jeg stilken på rå, norsk brokkoli er best å spise. Skrell den og del den i staver.

Agurk og tomat inneholder veldig mye vann, ikke rart du synes de er vannete. Rotgrønnsaker er absolutt ikke vannete.

Anonymkode: d5ea2...5d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å tenke som en voksen: ikke alt smaker godt, men det gjør godt for kroppen. Bare barn som kan tillate seg å være kresen. Opp til deg selv hvordan dette går...

Anonymkode: 2d50b...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vil gjøre minst mulig endringer, kan du jo fortsatt spise en gang i døgnet, det samme som du pleier, men redusere mengden med feks 1/3. Da går jeg ut fra at du er ærlig når du sier at du ikke spiser NOE utover dette måltidet.

Et av de vanligste rådene mot overspising er jo å ikke leve restriktivt, fordi det trigger overspising når du først spiser. Så du kan jo prøve å flytte noe av maten til formiddagen?

Man må jo ikke like alle grønnsaker. Og godt krydder inneholder ikke særlig med kalorier. Du trenger sannsynligvis ikke endre kostholdet altfor mye. Bruk appen Lifesum og legg inn det du spiser på en normal dag. Da ser du fort hvor du bør kutte ned.

Anonymkode: 4892d...6aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...