Gå til innhold

Gravid med pco


Shavasa

Anbefalte innlegg

Starter denne dagboken for å prøve å holde litt oversikt da jeg har minne som en gullfisk. 

Kan starte med at jeg er 30,samboer 32. Sluttet på prevensjon i september 2019.

Hadde en følelse av at jeg kom til å slite med å bli gravid sa jeg alltid har hatt lange og uregelmessige sykluser, ligger nå på ca 62 dager syklus. 

Reiste til gynekolog i mai der hun kunne se med ultralyd at jeg har pco. Fikk skrevet ut kur med provera og letrozol. Begynte på disse i juli. Fikk mens før proverakuren var ferdig og startet på letrozol fra blødningsdag 4 til 8. Hadde etter det masse bivirkninger. Tok blodprøve dag 21 som ikke viste noe eggløsning, noe jeg ble sjokkert over da jeg faktisk trodde (pga bivirkninger) at jeg var gravid. 

Mistet litt motet etter det og tenkte at jaja, da ble det ikke denne pp slappet helt av og avtalte med gynekolog å starte med dobbel dose letrozol neste runde. 

Så plutselig syklusdag 43 menst jeg var ute å gikk tur ble jeg helt våt nedentil. Trodde jeg hadde fått mens og skyndte meg hjem. Var bare mye klar utflod. La inn aksjer både dag 43,44 og 45. Dag 45 hadde jeg noen timer med eggløsningsslim før det ble tørrt igjen. 

Er nå på dag 52, har ikke symptomer på hverken graviditet eller at mens er på vei. Har fått beskjed med gynekolog om å teste først 7. September så 13. September som er ikm på min lengste syklus som er 9 uker. 

Er i dpoland og greier nesten ikke tenke på annet. 

Håper det kan vere en spire inni der! 💞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan også legge til at etter jeg fikk svar på prøven så kjøpte jeg inn bidronninggele, om den har noe med at jeg fikk eggløsning etterpå aner jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen og gratulerer med prøvedagbok :smilyblomst: Krysser fingrene for at det blir tidenes korteste!

Historien din høres veldig lik ut som min da jeg skulle prøve for første gang. Gikk til privat gynekolog etter bare 4 måneder fordi syklusene var så lange og ustabile. Fikk påvist pcos og fikk medisin mot det (pergo). Hjalp dessverre ikke før enda et halvt år senere når jeg gikk over på metformin. Var dèt som gjorde utslaget for meg.

Jeg har nå blitt gravid 7 ganger og har født 3 barn så det er fullt mulig å bli mamma med denne diagnosen. Vi må bare jobbe hardere for EL.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk 😊😊

Elsker å høre solskinnshistorier! Blir litt motløs når jeg leser om alle som sliter. Jeg har pco ikke pcos, så vet ikke om metformin har noe effekt på meg? De symptom jeg har er lange uregelmessige sykluser og cyster på eggstokkene. 

Er veldig spent, kjenner jo flere som er helt friske, men ikke blir gravide. Så er vel ikke optimistisk med tanke på at det er første pp med hormontilskudd. 

Har ennå ikke fått ømme bryster, det bruker å komme ca en uke før mens, så kanskje det er noe 🤞🤞

3 timer siden, Amatariel skrev:

Velkommen og gratulerer med prøvedagbok :smilyblomst: Krysser fingrene for at det blir tidenes korteste!

Historien din høres veldig lik ut som min da jeg skulle prøve for første gang. Gikk til privat gynekolog etter bare 4 måneder fordi syklusene var så lange og ustabile. Fikk påvist pcos og fikk medisin mot det (pergo). Hjalp dessverre ikke før enda et halvt år senere når jeg gikk over på metformin. Var dèt som gjorde utslaget for meg.

Jeg har nå blitt gravid 7 ganger og har født 3 barn så det er fullt mulig å bli mamma med denne diagnosen. Vi må bare jobbe hardere for EL.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke helt hva forskjellen på pco og pcos er? Gynekologen sier ofte pco når han snakker til meg, men på papirene mine står det pcos. Eneste symptomer jeg også har er lange uregelmessige sykluser, (men de HAR blitt bedre på metformin), cyster på eggstokkene og så er jeg overvektig da. Men de to siste prøverundene vi har hatt så har jeg ikke hatt et problem med å bli gravid, men å holde på det. Så jeg føler metforminen har hjulpet meg veldig når det gjelder eggløsning iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Amatariel skrev:

Jeg vet egentlig ikke helt hva forskjellen på pco og pcos er? Gynekologen sier ofte pco når han snakker til meg, men på papirene mine står det pcos. Eneste symptomer jeg også har er lange uregelmessige sykluser, (men de HAR blitt bedre på metformin), cyster på eggstokkene og så er jeg overvektig da. Men de to siste prøverundene vi har hatt så har jeg ikke hatt et problem med å bli gravid, men å holde på det. Så jeg føler metforminen har hjulpet meg veldig når det gjelder eggløsning iallefall.

Etter hva jeg har forstått så er det pco til du i tillegg har overvekt og/eller uønsket hårvekst og kviser? Jeg er normalvektig og ikke noe plaget med hår eller kviser. Så troooor(skal ikke si det sikkert) at det er det som skiller. Metformin stabiliserer vel blodsukkeret eller noe sånt? Kan hende jeg er heeelt på viddene her 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Shavasa skrev:

Metformin stabiliserer vel blodsukkeret eller noe sånt?

Riktig, men det må være noe mer. Jeg har f.eks aldri hatt problemer med blodsukkeret. På Helsebiblioteket.no står dette:

"Hvis du ønsker å bli gravid, kan legemiddelet metformin bidra til kontroll av menstruasjonen og redusere uønsket hårvekst. Metformin brukes vanligvis mot diabetes 2. Det reduserer blodsukkeret, men det synes også å hjelpe noen kvinner med PCOS. Du får trolig mer regelmessige menstruasjoner hvis du tar metformin."

Gynekologen min var iallefall veldig på legemiddelet og sier det "stabiliserer hormonene". Som er ofte det vi med pco(s) trenger. Blir veldig spennende å følge deg fremover! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Amatariel skrev:

Gynekologen min var iallefall veldig på legemiddelet og sier det "stabiliserer hormonene". Som er ofte det vi med pco(s) trenger.

Spennende! Da skal jeg høre med gynekologen visst det blir flere pp! Tusen takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 DPO idag, blør tidvis fra tannkjøttet. Kan vere et tegn eller så må jeg til tannlegen og sjekke hva det kan vere. 

Ellers litt rar følelse i magen, men ingen mensmurringer og heller ikke ømme bryst ennå. 

🤞🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har siste timen hatt ganske sterke/vonde mensmurringer. Så mulig mensen er rett rundt hjørnet.. Får vel vente å se. 😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemt å skrive ned at på syklusdag 42 og halve 43 hadde jeg en liten blødning, ikke noe i trusa, bare på papiret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 DPO idag, har vert i fin form hele dagen, litt trøtt så måtte ta en lur i ettermiddag. 

Synes det er merkelig med sånne mensmurringer jeg hadde igår så var jeg igrunnen klar for mens idag🤔 blir gal av å gå i dpoland, prøver å si til meg selv at nei, du er ikke gravid. Men er en liiiiten stemme som heier på å har troa 😵

5 dager til test, skal ikke teste før ikm denne gangen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg veldig til å følge med her fremover! Så utrolig spennende at du er i dpo land, og håper virkelig at du får en positiv test om 4-5 dager! Denne ventetiden er så frustrerende så krysser fingrene for at du er gravid ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk et par dråper blod på papiret igår kveld, trodde at tr hadde komt. Hadde problemer med å sove inatt pga øm korsrygg og at det var sinnsykt varmt. Trodde jeg skulle få en kjempekraftig mens av hormonene. Nå 24t senere er jeg i fin form og det ble med de 3 dråpene igår. Festeblødning? 🤞🤞 Hadde også forhøyet temperatur når jeg sto opp idag. Så dette kan gå veien selv om jeg hadde en 9 ukers syklus 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lillra skrev:

Gleder meg veldig til å følge med her fremover! Så utrolig spennende at du er i dpo land, og håper virkelig at du får en positiv test om 4-5 dager! Denne ventetiden er så frustrerende så krysser fingrene for at du er gravid ❤️ 

Det håper jeg også, er sterkt ønsket ❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikm imorgen, greide såklart ikke holde meg, tok en test idag(vanlig ikke tidlig) og den var blendahvit. Kjenner jeg gruer meg til å teste imorgen.. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Testet idag, en dag etter ikm. Negativ. Føler fortsatt på murringer og føles som om jeg strekker noe i lysken om jeg reiser meg fort opp. 

Har forstått at det er flere som tester positivt etter ikm, men er redd jeg får besøk av tr istedenfor.. Føler meg ganske deppa igrunn, kan det hende at jeg bare innbiller meg alt? 😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff er en så kjedelig følelse! Man har de største forhåpningene og så føler man at man plutselig skal begynne på begynnelsen igjen. 

Jeg har dessverre ingen erfaring med testing, er egentlig like forvirret på mine tester nå så kan dessverre ikke gi noen gode råd. Men håper virkelig at tr ikke kommer og du får en positiv test veldig snart ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillra skrev:

Uff er en så kjedelig følelse! Man har de største forhåpningene og så føler man at man plutselig skal begynne på begynnelsen igjen. 

Jeg har dessverre ingen erfaring med testing, er egentlig like forvirret på mine tester nå så kan dessverre ikke gi noen gode råd. Men håper virkelig at tr ikke kommer og du får en positiv test veldig snart ❤️ 

Takk❤️ er vanskelig å vere i dpoland, tenker jo ikke på annet. 

Snakket med gynekolog nå som tok det helt med ro og sa jeg skulle teste igjen om en ukes tid, var ikke alle som testet positivt rundt ikm. Så fikk roa meg litt ned nå da :)

Hvordan er du forvirret over dine tester? Håper det sitter for oss begge😊❤️

 

 

 

🕹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillra skrev:

Uff er en så kjedelig følelse! Man har de største forhåpningene og så føler man at man plutselig skal begynne på begynnelsen igjen. 

Jeg har dessverre ingen erfaring med testing, er egentlig like forvirret på mine tester nå så kan dessverre ikke gi noen gode råd. Men håper virkelig at tr ikke kommer og du får en positiv test veldig snart ❤️ 

Takk❤️ er vanskelig å vere i dpoland, tenker jo ikke på annet. 

Snakket med gynekolog nå som tok det helt med ro og sa jeg skulle teste igjen om en ukes tid, var ikke alle som testet positivt rundt ikm. Så fikk roa meg litt ned nå da :)

Hvordan er du forvirret over dine tester? Håper det sitter for oss begge😊❤️

 

 

 

🕹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...