Gå til innhold

Samboer har 150.000kr i inkasso.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gjør alt dere kan for å betale ned ekstra på gjelda først - uten lån! Ta ekstrajobber! Selg unna ting på Finn. Har dere biler, motorsykler, sykler, klær etc dere ikke trenger? Se om dere kan kutte abonnementer eller lignende og spare penger på slik at gjelda kan betales fort. Dropp Netflix og treningsstudio, snus og vin i en periode. 150.000 er ikke så mye. Og om dere får kuttet den ytterligere med en gang kan det være lettere å finne andre løsninger for det som gjenstår. 

Jeg ville imidlertid vært svært skeptisk til å være den som kausjonerer på boliglånet. Selv om det kan være mange gode grunner til at ting har blitt som det har blitt, er det jo sånn at ethvert lån må betales tilbake til riktig tid. Klarer dere ikke betale forbruksgjelda, er det ikke gitt at dere klarer boliglånet heller, selv om jeg ser summen er lavere enn boliglånet. Og må dere ha kausjonist på hele egenkapitalen? Har dere null i egenkapital? 

Anonymkode: dcdd1...696

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han må kutte flere utgifter og øke inntekt. Gå igjennom hva det brukes penger på i dag, sett opp et budsjett. Enten bytte jobb eller skaffe seg en ekstrainntekt.

Det er ofte slik at man har litt å gå på i utgiftene. Da jeg brått ble alene for ikke så lenge siden måtte jeg ta noen valg. Byttet forsikringsselskap og strømleverandør, flyttet boliglånet til en bank med rimeligere rente, kuttet ut sfo (barnet var stort nok), Sa opp alle streamingtjenester og sa opp TV-kanalene. Planlegge alle måltider og handle deretter. Alltid matpakke. Ikke mer snus/røyk eller kaffe ute. Utgjorde 6-7000 i måneden. Selger unna ting vi ikke bruker mer. Så skaffet jeg meg en ekstra jobb den helgen barnet er hos sin far. Utgjør også noen tusenlapper etter skatt. Nå går det rundt og jeg kan spare litt hver måned.

Anonymkode: 64516...5fc

• Liker 1
Gjest chunkylover53
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan man jo ikke si

det kommer jo sb på inntekt og utgifter 

Anonymkode: 06f3b...7fc

Da må inntektene opp og utgiftene ned til lånet er betalt.

Skrevet
11 timer siden, chunkylover53 skrev:

Da må inntektene opp og utgiftene ned til lånet er betalt.

Så lett er det ikke alltid , men lev videre i den rosa bobla di du

• Liker 1
Gjest chunkylover53
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lett er det ikke alltid , men lev videre i den rosa bobla di du

Har jeg sagt det er enkelt? Nei. Den rosa bobla er den du lever i, der du tror inkassogjeld kan fikses med nye lån eller at noen skal fikse det for deg.

Skrevet
På 31.8.2020 den 17.41, AnonymBruker skrev:

Vi kan fint få bort gjelden på et par år, men nå er det snakk om å få den vekk før jul hvis du leser hele tråden. 

Anonymkode: 97afb...7e0

Hvor mye tjener han ca? Du skrev nemlig at det ville ta 10 år tidligere i tråden. Har dere satt opp budsjett, gått igjennom alt dere kan selge, utstyr fra barna, ting dere ikke bruker. Strammet inn på alt av utgifter? Har han mulighet til å jobbe ekstra? Få ham til å få unna så mye av gjelden han kan før dere kontakter banken. Så dropper dere ferie neste år og han går all inn for å få unna gjelden. 

Anonymkode: ee36f...59d

Skrevet

Dropp huskjøp inntil han klarer å holde orden på egen økonomi. Om han ikke klarer å betale ned 150K på under 10år, så klarer dere aldri å betjene et huslån som er over 10 ganger så stort.

• Liker 3
Skrevet
På 31.8.2020 den 14.23, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er sammen med barnefar og han har på grunn av en svært uheldig oppvekst klart å bli så økonomisk uansvarlig at han har klart å pådra seg 150.000kr i inkasso-saker. Han har ikke pådratt seg nye saker de siste årene og har laget betalingsavtaler med alle kreditorer om fadt nedbetalingsplan i mnd. Problemet er at han ikke har høy inntekt og det går alt for treigt å betale ned sakene hans med inntekten han har nå. Kommer til å bruke 10 år på å bli ferdig i denne farten og vi ønsker å kjøpe hus sammen i  nærmeste framtid. Han får ikke huslån med betalingsanmerkninger, selvfølgelig, og målet er å bli kvitt disse.

Dere som er litt økonomisk smarte - kan det lønne seg at jeg tar opp et forbrukslån for å betale ned hans gjeld og dermed tar vi opp boliglån sammen og baker forbrukslånet inn i huslånet? Eller er det andre løsninger vi kan gjøre? 

(Orker ikke svar på om han skal dumpes og at jeg ikke skal ta opp lån for å betale hans gjeld i tilfelle det blir slutt, jeg stoler 100% på han og vet at han gjør opp for seg til meg. Vil kun ha svar på om det finnes løsninger som gjør at vi kan få lån til bolig litt fortere enn nedbetalingsplanen tilsier) 

Et forbrukslån kan være en løsning, en annen er å ta runden og prøve å få kreditorene med på å senke/fjerne rentene. 

Obs Bank Norwegian og det offentlige vil si nei

Skrevet
3 minutter siden, Robert999 skrev:

Dropp huskjøp inntil han klarer å holde orden på egen økonomi. Om han ikke klarer å betale ned 150K på under 10år, så klarer dere aldri å betjene et huslån som er over 10 ganger så stort.

150k+ skyhøye renter er ikke direkte sammenlignbart med huslån og lav rente

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
På 5.9.2020 den 4.57, Fru Uperfekt skrev:

150k+ skyhøye renter er ikke direkte sammenlignbart med huslån og lav rente

Jeg hadde 320.000 i forbrukslån på det aller verste. Dette kostet meg 9.000 kr pr måned. I tillegg hadde jeg boligkostnader (husleie, internett, strøm) på 7.500/mnd.

Da jeg kjøpte bolig hadde jeg fortsatt 9.000/måned i avdrag på lånet (som nå hadde bikket under 300.000). Men husleien forsvant, og istedet fikk jeg 7.500/mnd i boligkostnader (inkl. felleskostnader, strøm, kommunale avgifter og skattefordel). Den store forskjellen var imidlertid at etter tre år hadde boligen steget såpass i verdi og jeg hadde betalt ned både bolig- og forbrukslån slik at jeg kunne refinansiere all forbruksgjelden inn i boligen (ja jeg var heldig med kjøpet)! Jeg måtte riktignok innfri det kommunale lånet (25 % av boligens kjøpesum) og hadde også skiftet bank.

Med andre ord: Dersom TS kan få kjøpt en bolig (som de nå bor i) til en rabattert pris, betyr det at de raskt vil kunne fjerne den dyre gjelden fordi boligen allerede er under markedspris (egenkapital sikret), kan komme til å stige i verdi og de betaler ned. Dessuten kan de etterhvert refinansiere - med f.eks. 2. prioritets pant til en helt annen rente.

Skrevet

Dere får lån i husbanken (kommunalt lån) ☺️ 

Anonymkode: 53275...20e

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere får lån i husbanken (kommunalt lån) ☺️ 

Anonymkode: 53275...20e

Hvordan kan du påstå det? 

Anonymkode: 7d1c7...27e

Skrevet
På 3.9.2020 den 9.02, AnonymBruker skrev:

Hei! Takk for tipset. Kan du si hvor mye han tjener og hvor mye lånet var på npr banken reagerte?

Beklager sent svar. Men han har en inntekt på rundt 1,2 mill. Lånet var på ca 450k.

Anonymkode: 2d310...2f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...