Gå til innhold

Samboer har 150.000kr i inkasso.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Selvfølgelig hjelper jeg.

Inkassokrav

Du tar opp lån for å innfri hans gjeld.

Dette kan du selvfølgelig gjøre. Jeg vil da anbefale dette.

Sjekk hvor mye han skylder, på det som heter hovedstol. Altså selve restlånene, uten renter, omkostninger, gebyrer osv.

Jeg vil tro at mye av hans gjeld utgjør nettopp renter, gebyrer og andre mislighetsomkostninger.

Så sjekker du hvor mye du kan låne til hvilken rente, så du vet hva dette lånet vil koste.

Ikke glem 5 – femganger regelen om maks låneopptak. Denne begrensningen innbefatter, alle typer lån, uansett, samt ubrukte kreditter.

Akkordoppgjør.

Det du så gjør er at du, sammen med din samboer, tar kontakt med hans inkassoselskaper, og tilbyr dem et engangsoppgjør, det som kalles et akkordoppgjør.

Du sier til inkassoselskapene at du er villig til å innfri rest hovedstol, innen en fast dato.

For å legge press på inkassoselskapene setter du en kort frist. F.eks. 7 – syv dager eller 8 – åtte dager eller noe sånt. Etter denne tiden trekkes ditt tilbud.

I denne avtalen om akkordoppgjør, MÅ du presisere at alle mislighetsomkostninger som skjønnes å være pådratt i forbindelse med (navnet hans og fødselsdato) ((for sikker identifikasjon)) skal slettes, og at alle betalingsanmerkninger også skal slettes innen (sett også her en kort frist).

Videre anbefaler jeg også at du tar med teksten, om at ingen av kravene kan vekkes til live, uansett grunn.

Ta også med at ved innbetalingen skjer innbetalingen med befriende virkning.

Alle inkassoselskapene MÅ få identiske brev, altså forslag til avtale.

Det eneste du endrer er inkassoselskapets navn, adresse og at du tar med det spesifikke inkassokravets

id/lån/saksnr, slik at det ikke skal være tvil om hvilken sak og hvem avtalen gjelder.

Videre MÅ du få med i avtalen, som du er med på å tilby, at du ikke på noen måte erkjenner at du er solidarisk ansvarlig for hans gjeld, hverken økonomisk eller juridisk.

Kall avtalen: tidsbegrenset tilbud.

Utkast/forslag til avtale:

Dato:

Inkassoselskapets navn

Adresse

Osv.

Saken gjelder:             Tidsbegrenset tilbud om innfrielse av rest hovedstol.

Saken vedrører:          Hans fulle navn

Gate/veinavn:            

Postnr-, og sted:

E-postadresse:

Telefonnr:

Det blir nå sendt ut likelydende brev til samtlige kjente kreditorer, i ovennevnte sak.

Jeg heter, (ditt navn), og jeg tilbyr meg å innfri rest hovedstol, for (hans fulle navn + fødselsdato).

Dette er et engangstilbud.

Mitt tilbud er ingen erkjennelse på noen måte at jeg er solidarisk eller på annen måte er juridisk eller økonomisk ansvarlig for den gjelden som (hans navn og f. dato) har pådratt seg.

Tilbud.

Engangsoppgjør - Akkordoppgjør

Svarfrist på tilbudet.

Tilbudet er tidsbegrenset og svar må være meg og (hans fulle navn) i hende senest 21.09.2020. (Sette en svarfrist på 3 – tre uker, da dette er i samsvar med gjeldsordningslovens bestemmelser.)

Aksept kan sendes på e-postadresse, men skal bekreftes pr brev, og hvor det i e-posten fremkommer at slik bekreftelse blir sendt pr brev.

Aksept på e-post er juridisk bindende for avsender, selv uten bekreftelse pr brev.

Hva tilbudet omfatter.

Tilbudet gjelder full innfrielse av hele rest hovedstol

Den kreditor som aksepterer dette tilbudet må dokumentere hva rest hovedstol beløper seg til.

Passivitet fra kreditors side.

Dette tilbudet fremsettes i samsvar med gjeldsordningsloven, LOV av1992-07-17-99 Lov om frivillig og tvungen gjeldsordning for privatpersoner (gjeldsordningsloven). og jeg tillater meg å sitere den aktuelle paragrafen:

« § 4-12.Vedtakelse av frivillig gjeldsordning

Namsmannen sender skyldnerens forslag til gjeldsordning til samtlige kjente fordringshavere som berøres. Det samme gjelder eventuelle solidarisk medforpliktede. Fordringshaverne bør gis en frist på tre uker til å ta stilling til forslaget. Fordringshavere som har krav på annet enn bøter, skal opplyses om at de anses for å ha godtatt forslaget dersom de ikke motsetter seg det innen fristen.

En fordringshaver skal ikke uten grunn motsette seg et forslag til gjeldsordning. En fordringshaver som motsetter seg forslaget, skal oppgi grunnen.

En offentlig myndighet eller oppkrever av offentlige krav kan for andre offentlige krav enn bøter godta et forslag til gjeldsordning uten hinder av bestemmelser i annen lov, forskrift eller enkeltvedtak. Avgjørelsen av om forslaget skal godtas, regnes ikke som enkeltvedtak etter forvaltningsloven.

Et forslag til gjeldsordning er vedtatt når det er godtatt av samtlige fordringshavere som berøres. Fordringshavere som har krav på annet enn bøter og som er varslet etter første ledd, anses for å ha godtatt forslaget dersom de ikke innen fristen i første ledd har motsatt seg det.»

Krav for at tilbudet skal bli akseptert.

Tilbudet om et akkordoppgjør er ikke åpent for forhandlinger, om og/eller på noen av de mislighetsomkostninger som skjønnes å være pådratt i forbindelse med (hans navn og f. dato) mislighold av de krav som er rettet mot (navn osv.).

Alle mislighetsomkostninger, som skjønnes å være pådratt i forbindelse med mislighold av de krav som er rettet mot (hans fulle navn og f. dato) skal slettes, uten unntak.

Dette vil bl.a. være slike krav; så som forsinkelsesrenter, inkassogebyrer, rettsgebyrer/krav, osv.

Den enkelte kreditor skal vedlegge dokumentasjon på alle slike mislighetsomkostninger, som er nevnt foran er slettet.

For at tilbudet skal være rettslig bindende, må samtlige kjente kreditorer godta tilbudet.

Aksepteres akkordoppgjøret, kan ingen av de krav som omfattes av dette tilbudet, vekkes til live, uansett årsak.

Alle betalingsanmerkninger skal slettes, uten ugrunnet opphold.

Tilbudet utgår den (samme dato, som du setter i brevet) og tilbudet skal være oss i hende innen ovennevnte dato

Med vennlig hilsen

Tilbyder                                                                                             Debitor                                              

__________________                                                                      __________________

Ditt navn                                                                                           Hans navn      

Understrek og uthev dette med tidsbegrensningen og at svar skal være dere i hende, da dette er en viktig faktor.

Hvis du ønsker er det bare å kopiere brevet, men kontroller og sjekk at navn og fødselsdatoer korrekte.

Håper dette er til hjelp

Med vennlig hilsen

TBergh                       

• Liker 22
Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan fint få bort gjelden på et par år, men nå er det snakk om å få den vekk før jul hvis du leser hele tråden. 

Anonymkode: 97afb...7e0

Men hvorfor har han ikke selv tatt tak i dette?

Ikke ta opp gjeld for å betale noen annens gjeld, TS.

Anonymkode: 3580b...6ec

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er sammen med barnefar og han har på grunn av en svært uheldig oppvekst klart å bli så økonomisk uansvarlig at han har klart å pådra seg 150.000kr i inkasso-saker. Han har ikke pådratt seg nye saker de siste årene og har laget betalingsavtaler med alle kreditorer om fadt nedbetalingsplan i mnd. Problemet er at han ikke har høy inntekt og det går alt for treigt å betale ned sakene hans med inntekten han har nå. Kommer til å bruke 10 år på å bli ferdig i denne farten og vi ønsker å kjøpe hus sammen i  nærmeste framtid. Han får ikke huslån med betalingsanmerkninger, selvfølgelig, og målet er å bli kvitt disse.

Dere som er litt økonomisk smarte - kan det lønne seg at jeg tar opp et forbrukslån for å betale ned hans gjeld og dermed tar vi opp boliglån sammen og baker forbrukslånet inn i huslånet? Eller er det andre løsninger vi kan gjøre? 

(Orker ikke svar på om han skal dumpes og at jeg ikke skal ta opp lån for å betale hans gjeld i tilfelle det blir slutt, jeg stoler 100% på han og vet at han gjør opp for seg til meg. Vil kun ha svar på om det finnes løsninger som gjør at vi kan få lån til bolig litt fortere enn nedbetalingsplanen tilsier) 

Noe sier meg at det skorter mer på viljen enn evnen hans til å betale... Først skriver du her at han tjener så lite at han vil bruke ti år på å bli ferdig med gjelda. Litt senere i tråden skriver du at han kunne blitt ferdig på to år, men at poenget er at han skulle vært ferdig og fri for betalingsanmerkninger innen jul. Dette blir bare en selvmotsigende smørje alt sammen og banken vil se grundig på hans vilje til å betale, og den er litt tvilsom. Hadde han gått inn for saken så hadde det vært relativt fort gjort å nedbetale 150 000,- og jeg tror han lurer deg allerede og du har gått rett i fella. 

Anonymkode: 7d1c7...27e

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare sånn pirking, men dette vil ikke gjøre at brevet er gjeldende. Jeg lånte et større beløp vekk en gang og da sa advokat at gjeldsbrevet måtte fikses via ham og tinglyses for å være juridisk gyldig. Og selv DA hadde vedkommende muligheter til å sno seg unna å betale, feks ved flytting til utland eller ved inngåelse av ekteskap, eller slå seg personlig konkurs så hadde jeg ikke lenger samme rett til å inndrive pengene, så jeg ville ikke køddet med dette. Gjeldsbrev hos advokat.

Anonymkode: ad54d...753

Ja, det sa han vel.

Nei, det stemmer ikke. Så lenge gjeldsbrevet er signert og bevitnet trenger man ikke betale en advokat 5.000 spenn for at det skal være gyldig. Men man kan betale de 2.000 som skal til for å tinglyse det.

Selv om man har et gyldig gjeldsbrev betyr ikke det at en sleip jævel kan sørge for at det ikke er noe å hente. Det er bare å spørre en del bidragsmottakere om hvordan den bidragspliktige bare har svarte inntekter eller driver ENK uten overskudd. 

Gjeldsbrevet - uansett hvordan det er utstedt - beviser bare at person A er enig i at han eller hun skylder person B kr X, og eventuelle betingelser knyttet til. I motsetning til at kr X skifter eier og person A mener det var en gave mens person B ikke kan bevise at det var et lån fordi det ikke var noe skriftlig avtalt rundt det. Står man overfor ærlige mennesker trenger man ikke gjeldsbrev, men det er forbløffende hvordan ellers ærlige mennesker plutselig glemmer at de har lånt penger eller hva det nå var som var avtalt.

Et gjeldsbrev kan også gi deg adgang til pant (hvis det er korrekt utstedt) og da har du mulighet til å innkreve pengene ved f.eks. tvangssalg av formuesobjekter. Det er ikke helt uten grunn at jeg råder TS til å snakke med banken om dette da de vet hva som skal til.

Skrevet
3 timer siden, TBergh skrev:

Med vennlig hilsen

TBergh                       

Tusen tusen takk for at du tok deg tid! Gull verdt! 

Skrevet

Kan ikke du ta opp lån alene?

Og ikke at jeg vet hvilke utgifter dere har, men 150 000 er ikke noen astronomisk sum. Hvis begge bruker feriepenger og eventuelle skattepenger, burde det jo være nedbetalt på et par år, hvis ikke før.

Anonymkode: fc773...bcf

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke du ta opp lån alene?

Og ikke at jeg vet hvilke utgifter dere har, men 150 000 er ikke noen astronomisk sum. Hvis begge bruker feriepenger og eventuelle skattepenger, burde det jo være nedbetalt på et par år, hvis ikke før.

Anonymkode: fc773...bcf

Gjerne les hele tråden. Vi må kjøpe huset før jul for å unngå flytting. Vi klarer å betale det ned på et par år og har allerede betalt ned masse, men tiden renner ut.

Skrevet

dump ham

Anonymkode: 98836...b87

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gjerne les hele tråden. Vi må kjøpe huset før jul for å unngå flytting. Vi klarer å betale det ned på et par år og har allerede betalt ned masse, men tiden renner ut.

Da får den bare renne ut da.

Du overlever å bo i leid bosted noen år til.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får den bare renne ut da.

Du overlever å bo i leid bosted noen år til.

Eller vi kan finne andre løsninger som gjør at vi kan beholde huset vi bor i og barna slipper å bytte skolekrets og barnehage. Mange her har kommet med veldig gode og konstruktive forslag som nå kommer til å gjøre det mulig for oss å få løst denne floken. Veldig fint å få så mange gode råd!

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller vi kan finne andre løsninger som gjør at vi kan beholde huset vi bor i og barna slipper å bytte skolekrets og barnehage. Mange her har kommet med veldig gode og konstruktive forslag som nå kommer til å gjøre det mulig for oss å få løst denne floken. Veldig fint å få så mange gode råd!

Om det ikke skulle gå veien så vil jeg bare nevne at flytting trenger ikke være så ille som man i utgangspunktet tenker og føler. Nå vet jeg ikke alder på barnet/barna, men med god innsats så kan en overgang til nye kretser ikke være så ille, samtidig som man kan holde kontakten med bestevenner/venninner. 

Det kan tenkes at flytting er verdens undergang, men som sagt så kan ting være greiere enn det man egentlig føler. 

Hvis det ender opp med å nedbetale inkasso før et boliglån så hjelper dette også for deres "netto" månedslønn som også kan være med på å gi barna en god og trygg oppvekst. Alt trenger ikke være så dystert, men det vil ordne seg med god innsats ☺️

Jeg er forøvrig interessert i fortsettelsen her så du må gjerne oppdatere oss med saken! 

Masse lykke til! Håper det ordner seg :)

• Liker 1
Skrevet

Kan han ikke bytte jobb? Eller få ekstra jobb?

har selv betalt ned litt over den summen , levde på svært lite, men hadde ok inntekt. Droppet alt unødvendig omtrent, eks. Reunion med u.skole.

tok meg 1,5 år

Anonymkode: 38541...d91

Skrevet
19 timer siden, Million skrev:

Hvem er det som er så dum og tør å kausjonere for en person som har bevist sin dårlige betalingsevne med 150 000 i inkasso? 😳

Å hjelpes , folk kan endre seg og få nye sjanser

Anonymkode: 06f3b...7fc

Gjest Blondie65
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men jeg hadde ikke kausjonert i dette tilfellet. Risikoen er rett og slett for stor. Hvis vedkommende hadde vist på annet vis at det er endring kunne det vært vurdert. F.eks. ved at vedkommende kunne spare, kunne vise til at siden dato X er det ikke opptatt ny gjeld eller at nye inkassosaker ikke er oppstått osv. 

Men ja, skeptisk - veldig skeptisk - til å kausjonere for noen som har inkassogjeld.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og gjelden er ikke engang betalt.... 

Jeg hadde aldri kausjonert for noen som har vist så elendig betalingsvilje og/eller -evne til så mange skyldnere. Uansett.

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, Blondie65 skrev:

Joda, men jeg hadde ikke kausjonert i dette tilfellet. Risikoen er rett og slett for stor. Hvis vedkommende hadde vist på annet vis at det er endring kunne det vært vurdert. F.eks. ved at vedkommende kunne spare, kunne vise til at siden dato X er det ikke opptatt ny gjeld eller at nye inkassosaker ikke er oppstått osv. 

Men ja, skeptisk - veldig skeptisk - til å kausjonere for noen som har inkassogjeld.

Det forstår jeg godt, og det er ditt valg. 

Til hans forsvar så har han hatt en helt elendig oppvekst og startet veldig skeivt ut på voksenlivet. Gjelden er i fra han var 18 til 22 år  og han har ikke pådratt seg nye saker. Det hele vokste seg over hodet på han med renter og salær og ble vanskelig å håndtere. Han har allerede betalt ned mye gjeld de siste årene og er veldig intressert i å få bort resten av gjelden. Han åpner alle regninger og har kontroll på økonomien sin i dag. Han har laget avtaler med alle firmaer og fulgt avtalene til punkt og prikke. Dette vet kausjonist godt og de har kjent hverandre veldig lenge. Jeg skjønner at du ikke ville kausjonert, men synes ikke at kausjonist er helt idiot. Hadde han pådratt seg masse nye saker de siste årene og ikke vært intressert i å betale gjelden sin hadde saken vært en helt annen. 

• Liker 3
Skrevet
På 31.8.2020 den 14.43, newman01 skrev:

Litt skummelt for kausjonist da. Dere kjøper hus med null egenkapital, og skal bake et usikret forbrukslån inn i kaka. 

Dette!

Håper dere har informert kausjonisten om ståa. Dette er skoleeksempelet på hvorfor man ALDRI, under noen omstendigheter skal stille egen eiendom/formue som realkausjon for manglende egenkapital hos familie/venner som til tross for skakkjørt økonomi ser på det som en menneskerett å eie bolig. Håper banken her gjør sin lovbestemte plikt: fraråde personen å stille som kausjonist.

Anonymkode: 9e2ff...cf2

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det forstår jeg godt, og det er ditt valg. 

Til hans forsvar så har han hatt en helt elendig oppvekst og startet veldig skeivt ut på voksenlivet. Gjelden er i fra han var 18 til 22 år  og han har ikke pådratt seg nye saker. Det hele vokste seg over hodet på han med renter og salær og ble vanskelig å håndtere. Han har allerede betalt ned mye gjeld de siste årene og er veldig intressert i å få bort resten av gjelden. Han åpner alle regninger og har kontroll på økonomien sin i dag. Han har laget avtaler med alle firmaer og fulgt avtalene til punkt og prikke. Dette vet kausjonist godt og de har kjent hverandre veldig lenge. Jeg skjønner at du ikke ville kausjonert, men synes ikke at kausjonist er helt idiot. Hadde han pådratt seg masse nye saker de siste årene og ikke vært intressert i å betale gjelden sin hadde saken vært en helt annen. 

Jeg håper at dere får det til. 

Jeg dømmer ikke altså - jeg har jo vært der selv med namstrekk og hele pakken. Så jeg vet hvordan det er å lande skjevt på hoppkanten. Jeg vet også at det skal noe til å havne sånn ut på med mange saker og ikke greie å få det i orden igjen. Men jeg kjenner ikke hans historie, og den har jeg heller ikke krav på. Det er godt at dere er ærlige med kausjonisten om saken, det er en forutsetning.

I motsetning til "det er ikke en menneskrett å eie bolig" gjengen mener jeg at det å komme seg inn i boligmarkedet er verdifullt i seg selv - også med tanke på den usikrede gjelden. Spesielt når dere får kjøpt til rabattert pris.

Skrevet
34 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg håper at dere får det til. 

Jeg dømmer ikke altså - jeg har jo vært der selv med namstrekk og hele pakken. Så jeg vet hvordan det er å lande skjevt på hoppkanten. Jeg vet også at det skal noe til å havne sånn ut på med mange saker og ikke greie å få det i orden igjen. Men jeg kjenner ikke hans historie, og den har jeg heller ikke krav på. Det er godt at dere er ærlige med kausjonisten om saken, det er en forutsetning.

I motsetning til "det er ikke en menneskrett å eie bolig" gjengen mener jeg at det å komme seg inn i boligmarkedet er verdifullt i seg selv - også med tanke på den usikrede gjelden. Spesielt når dere får kjøpt til rabattert pris.

Tusen takk for gode ord!! Har fått utrolig mange gode tips her inne og vi kommer til å gjøre alt vi kan for å det til. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...