Mich Skrevet 31. august 2020 #41 Skrevet 31. august 2020 Jeg skjønner ikke, hvis dere skal klare å betale for et huslån nå, så burde dere jo også klare å betale ned på den inkassoen. Det er bare 150 000kr, hvis dere begge betaler så mye dere kan på det så burde jo ikke det ta så lang tid. Hvordan tenker dere å betale på et huslån til flere millioner dersom dere ikke en gang klarer å betale på et lån på 150 000kr? 19
Aureka Skrevet 31. august 2020 #42 Skrevet 31. august 2020 (endret) Lån i bank er i alle fall myyyye bedre rente enn både forbrukslån og det han nå betaler på 22%. Du kan ta opp lån i bank, sannsynligvis vil du få lån på 150 000, men da ville jeg også kostet på meg et besøk til advokat og få satt opp en ordentlig avtale dere i mellom. Det gjør alt så mye enklere både om dere blir par resten av livet og om annet skulle skje både angående sykdom, dødsfall og brudd. Dere har sikkert vurdert det, men i tillegg kunne dere satt inn jernet og jobbet maks med ekstrajobber i en tre måneders tid og fått betalt ned et jafs. Et pluss med det, er at all inntekt kommer på ligningen og banken er mer velvillig til å gi lån når inntekten er høyere. Om ikke annet, så i alle fall betal de dyreste kravene først. Endret 31. august 2020 av Aureka 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #43 Skrevet 31. august 2020 5 minutter siden, Mich skrev: Jeg skjønner ikke, hvis dere skal klare å betale for et huslån nå, så burde dere jo også klare å betale ned på den inkassoen. Det er bare 150 000kr, hvis dere begge betaler så mye dere kan på det så burde jo ikke det ta så lang tid. Hvordan tenker dere å betale på et huslån til flere millioner dersom dere ikke en gang klarer å betale på et lån på 150 000kr? Vi betaler 13.000kr i husleie nå og med huslån på 30 år ville vi betalt 8000kr i lån. Vi klarer helt sikkert å betale ned 150.000kr på et par år, men huset vi får langt under takst blir lagt ut på åpent marked før jul om vi ikke kjøper det. Dette er drømmeplassen og barna våre vokser opp her. Ingen andre hus til leie i nærheten så det betyr å flytte ut av barnehage og skolekrets og vekk i fra de vi kjenner. Anonymkode: 97afb...7e0
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #44 Skrevet 31. august 2020 5 minutter siden, Mich skrev: Jeg skjønner ikke, hvis dere skal klare å betale for et huslån nå, så burde dere jo også klare å betale ned på den inkassoen. Det er bare 150 000kr, hvis dere begge betaler så mye dere kan på det så burde jo ikke det ta så lang tid. Hvordan tenker dere å betale på et huslån til flere millioner dersom dere ikke en gang klarer å betale på et lån på 150 000kr? Vi betaler 13.000kr i husleie nå og med huslån på 30 år ville vi betalt 8000kr i lån. Vi klarer helt sikkert å betale ned 150.000kr på et par år, men huset vi får langt under takst blir lagt ut på åpent marked før jul om vi ikke kjøper det. Dette er drømmeplassen og barna våre vokser opp her. Ingen andre hus til leie i nærheten så det betyr å flytte ut av barnehage og skolekrets og vekk i fra de vi kjenner. Anonymkode: 97afb...7e0
Joodi Skrevet 31. august 2020 #45 Skrevet 31. august 2020 24 minutter siden, Blondie65 skrev: Da snakker dere med banken igjen om dette forbrukslånet. Så lager dere et gjeldsbrev der han og du samt et par vitner signerer på at han skylder deg kr X som betales tilbake slik og slik over Z år til Y % rente. Det er ikke så dumt dette - hvis dere får det gjennom. Hvis dette lønner seg så ville jeg uansett gått hardt inn for å betale ned det nye lånet før et eventuelt boliglån (såfremt dere er i en situasjon der dere kan få lov å utsette boligkjøp i noen år). Bedre rente betyr jo egentlig bare i praksis at betalingstiden går ned - ikke at dere har mer å rutte med. Når det kommer til denne type lån da 1
exictence Skrevet 31. august 2020 #46 Skrevet 31. august 2020 2 timer siden, Dillan skrev: Ditt valg selvfølgelig, men husk å få en skriftlig avtale. Og hvis dere skal gifte dere etterhvert må det også lages en avtale på restgjelda. Viktig 1
Aureka Skrevet 31. august 2020 #47 Skrevet 31. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi betaler 13.000kr i husleie nå og med huslån på 30 år ville vi betalt 8000kr i lån. Vi klarer helt sikkert å betale ned 150.000kr på et par år, men huset vi får langt under takst blir lagt ut på åpent marked før jul om vi ikke kjøper det. Dette er drømmeplassen og barna våre vokser opp her. Ingen andre hus til leie i nærheten så det betyr å flytte ut av barnehage og skolekrets og vekk i fra de vi kjenner. Anonymkode: 97afb...7e0 Da er det forståelig at dere må handle raskt. Synes "Blondie65" har gitt gode råd. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #48 Skrevet 31. august 2020 5 minutter siden, Aureka skrev: Da er det forståelig at dere må handle raskt. Synes "Blondie65" har gitt gode råd. Takk. Har så utrolig lyst til å sikre oss dette huset slik at barna våre har en trygg plass å vokse opp hvor vi vet at de ikke må flytte vekk i fra alle de kjenner. Er ikke deres feil at faren er (har vært) et økonomisk brødhode. Anonymkode: 97afb...7e0 3
Joodi Skrevet 31. august 2020 #49 Skrevet 31. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk. Har så utrolig lyst til å sikre oss dette huset slik at barna våre har en trygg plass å vokse opp hvor vi vet at de ikke må flytte vekk i fra alle de kjenner. Er ikke deres feil at faren er (har vært) et økonomisk brødhode. Anonymkode: 97afb...7e0 Hvor godt kundeforhold har du til banken din? Jeg hadde tatt en telefon og bedt om et møte. Og lagt frem hva dere tenker med løsningen til "Blondie" om et gjeldsbrev og hvordan dette åpner opp om deres drøm om boliglån. Dere bør få til en løsning her sammen med banken. Ha en åpen dialog hvis du føler banken lytter. Det andre alternativet er egentlig å svelge den store kamelen og ende opp med å betale ned inkasso før dere tar boliglån - og går ut på markedet om noen år når dette er i orden.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #50 Skrevet 31. august 2020 42 minutter siden, Blondie65 skrev: Så lager dere et gjeldsbrev der han og du samt et par vitner signerer på at han skylder deg kr X som betales tilbake slik og slik over Z år til Y % rente. Bare sånn pirking, men dette vil ikke gjøre at brevet er gjeldende. Jeg lånte et større beløp vekk en gang og da sa advokat at gjeldsbrevet måtte fikses via ham og tinglyses for å være juridisk gyldig. Og selv DA hadde vedkommende muligheter til å sno seg unna å betale, feks ved flytting til utland eller ved inngåelse av ekteskap, eller slå seg personlig konkurs så hadde jeg ikke lenger samme rett til å inndrive pengene, så jeg ville ikke køddet med dette. Gjeldsbrev hos advokat. Anonymkode: ad54d...753 8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #51 Skrevet 31. august 2020 1 minutt siden, Joodi skrev: Hvor godt kundeforhold har du til banken din? Jeg hadde tatt en telefon og bedt om et møte. Og lagt frem hva dere tenker med løsningen til "Blondie" om et gjeldsbrev og hvordan dette åpner opp om deres drøm om boliglån. Dere bør få til en løsning her sammen med banken. Ha en åpen dialog hvis du føler banken lytter. Det andre alternativet er egentlig å svelge den store kamelen og ende opp med å betale ned inkasso før dere tar boliglån - og går ut på markedet om noen år når dette er i orden. Takk for tipset. Vi har et veldig godt forhold til banken (fordelen med å bo på bygda) så jeg skal be om et møte. Hvis vi ikke klarer dette så må barna desverre flytte fra barnehage, skole og venner og det synes jeg er dødstrist. 150.000kr kan ikke måle seg med tryggheten av et godt nærmiljø hvor barna slipper å flytte føler jeg. Anonymkode: 97afb...7e0
Eneri Skrevet 31. august 2020 #52 Skrevet 31. august 2020 (endret) Det kan nok hjelpe med et bankmøte som du planlegger. Trekk fram det at dere idag betaler husleie på 13.000, men du kan nok ikke rått sammenligne med 8.000 månedlig låneavdrag. Eier dere huset, må dere også forsikre det samt betale kommunale avgifter. Det blir nok likevel neppe så mye som totalt 13.000 i mnd. Er det noe dere kan gjøre som virkelig viser banken at dere vil bli kvitt tullegjelda fort? Feks bytte til rimeligere bil / gå ned fra to til en bil og betale ned et stort jafs på gjelda? Selge noe annet 'stort'? Ekstrajobb der alt går inn på lånet? Kan han vise til at han har betalt inn ekstra på gjelda når han har fått inn ekstra penger i form av feriepenger/ skattepenger? Endret 31. august 2020 av Eneri 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #53 Skrevet 31. august 2020 Ikke ta opp lån for å betale hans gjeld. Hva gjør du hvis han plutselig dør? Da er du alene med barna og alt pluss en stor gjeld. Kjøp i så fall livsforsikring på ham. Anonymkode: 25f6f...5eb 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #54 Skrevet 31. august 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tipset. Vi har et veldig godt forhold til banken (fordelen med å bo på bygda) så jeg skal be om et møte. Hvis vi ikke klarer dette så må barna desverre flytte fra barnehage, skole og venner og det synes jeg er dødstrist. 150.000kr kan ikke måle seg med tryggheten av et godt nærmiljø hvor barna slipper å flytte føler jeg. Anonymkode: 97afb...7e0 150 K er ikke en høy sum. Jobber han ikke? For de fleste med normal jobb burde denne gjelden være lett å få bort i løpet av et par år, især når han er samboer og bare betaler halv husleie etc. Anonymkode: 3580b...6ec 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #55 Skrevet 31. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: 150 K er ikke en høy sum. Jobber han ikke? For de fleste med normal jobb burde denne gjelden være lett å få bort i løpet av et par år, især når han er samboer og bare betaler halv husleie etc. Anonymkode: 3580b...6ec Vi kan fint få bort gjelden på et par år, men nå er det snakk om å få den vekk før jul hvis du leser hele tråden. Anonymkode: 97afb...7e0
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #56 Skrevet 31. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Målet er jo å gjøre han gjeldsfri slik at han kan få lån. Man blir jo ikke svartelistet resten av livet hos bankene på grunn av en trøblete start på voksenlivet? Anonymkode: 97afb...7e0 Men du sier jo at han bare har 150 000. Jobber han fulltid og mener alvor så ville han ha betalt ned det på to år. Har han valgt å gi faen? Ja, da fortjener en at det går galt. Bankene reagerer ikke først og fremst på at en har forbrukslån. Men på at en har så dårlig økonomisk koll at en ikke makter enkel økonomi (som er å betale ned 150 000 på et til to år). Anonymkode: d1b2e...ae4 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #57 Skrevet 31. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er sammen med barnefar og han har på grunn av en svært uheldig oppvekst klart å bli så økonomisk uansvarlig at han har klart å pådra seg 150.000kr i inkasso-saker. Han har ikke pådratt seg nye saker de siste årene og har laget betalingsavtaler med alle kreditorer om fadt nedbetalingsplan i mnd. Problemet er at han ikke har høy inntekt og det går alt for treigt å betale ned sakene hans med inntekten han har nå. Kommer til å bruke 10 år på å bli ferdig i denne farten og vi ønsker å kjøpe hus sammen i nærmeste framtid. Han får ikke huslån med betalingsanmerkninger, selvfølgelig, og målet er å bli kvitt disse. Dere som er litt økonomisk smarte - kan det lønne seg at jeg tar opp et forbrukslån for å betale ned hans gjeld og dermed tar vi opp boliglån sammen og baker forbrukslånet inn i huslånet? Eller er det andre løsninger vi kan gjøre? (Orker ikke svar på om han skal dumpes og at jeg ikke skal ta opp lån for å betale hans gjeld i tilfelle det blir slutt, jeg stoler 100% på han og vet at han gjør opp for seg til meg. Vil kun ha svar på om det finnes løsninger som gjør at vi kan få lån til bolig litt fortere enn nedbetalingsplanen tilsier) Anonymkode: 97afb...7e0 Alle kan gjøre feil, og her prøver han, så ikke noen dumpegrunn dette her. Men forbrukslån er aldri svaret. Du kan heller bidra selv til p hjelpe å betale ned inkassokravet isteden, slik at det ikke tar 10år. Anonymkode: ec5ef...0a4 1
Maaaddepaaadde Skrevet 31. august 2020 #58 Skrevet 31. august 2020 Nå vet ikke jeg hva du mener med svært uheldig oppvekst, men kan det være noe mulighet for at han har tapt barndom? Da står jo muligheten der for og kunne få erstatning.
Monica1312 Skrevet 31. august 2020 #59 Skrevet 31. august 2020 (endret) 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er sammen med barnefar og han har på grunn av en svært uheldig oppvekst klart å bli så økonomisk uansvarlig at han har klart å pådra seg 150.000kr i inkasso-saker. Han har ikke pådratt seg nye saker de siste årene og har laget betalingsavtaler med alle kreditorer om fadt nedbetalingsplan i mnd. Problemet er at han ikke har høy inntekt og det går alt for treigt å betale ned sakene hans med inntekten han har nå. Kommer til å bruke 10 år på å bli ferdig i denne farten og vi ønsker å kjøpe hus sammen i nærmeste framtid. Han får ikke huslån med betalingsanmerkninger, selvfølgelig, og målet er å bli kvitt disse. Dere som er litt økonomisk smarte - kan det lønne seg at jeg tar opp et forbrukslån for å betale ned hans gjeld og dermed tar vi opp boliglån sammen og baker forbrukslånet inn i huslånet? Eller er det andre løsninger vi kan gjøre? (Orker ikke svar på om han skal dumpes og at jeg ikke skal ta opp lån for å betale hans gjeld i tilfelle det blir slutt, jeg stoler 100% på han og vet at han gjør opp for seg til meg. Vil kun ha svar på om det finnes løsninger som gjør at vi kan få lån til bolig litt fortere enn nedbetalingsplanen tilsier) Anonymkode: 97afb...7e0 Hei! Jeg synes du virker som en reflektert og smart kvinne, og som ønsker å hjelpe mannen din. Og jeg skal ikke begynne å kommentere om at du ikke bør ta over deg andres gjeld osv osv. Det ser jeg du har fått nok av her i tråden. Jeg selv har vært i stor gjeld, og med ekle inkasso hengende over meg. Det høres ut som du har en plan i ermet, men jeg ville anbefalt deg å kontakte sparebanken og høre om dem kan fikse ett billigere lån til deg. Dem har iallefall hjulpet meg mye når det kommer til det økonomiske, og jeg er i dag faktisk kredittverdig! Det har jeg ikke vært siden jeg var 18år, og nå er jeg 32år. Dette er snakk om mannen din, samboer vell og merke men dere har ett barn sammen, og da har man som regel felles økonomi, at du ønsker å hjelpe han viser att dere bare er ett godt team, og jeg ville gjort akkurat det samme. Saken hadde vært helt annen om han ikke visste denne interessen for å ordne opp, og du skriver selv at han har laget betalingsordninger med kreditorene sine. Inkasso er alltid dyrere en lånene du får i banken, og det vil bli mer ryddig for dere! Jeg anbefaler virkelig sparebanken da dem har hjulpet meg mye etter jeg byttet bank for bare noen måneder siden, jeg hadde masse gjeld, som nå er borte, og jeg har bare ett lån og forholde meg til! Jeg har fått både pusset opp her og kjøpt meg bil, og skal ta oppkjøring på lappen i morgen! Økonomisk trygghet og at man har til det man skal, er viktig for forholdet også. Ønsker dere lykke til! Snilt av deg og hjelpe! Ryddet for reklame. Edie, adm. Endret 1. september 2020 av Edie 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #60 Skrevet 31. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du sier jo at han bare har 150 000. Jobber han fulltid og mener alvor så ville han ha betalt ned det på to år. Har han valgt å gi faen? Ja, da fortjener en at det går galt. Bankene reagerer ikke først og fremst på at en har forbrukslån. Men på at en har så dårlig økonomisk koll at en ikke makter enkel økonomi (som er å betale ned 150 000 på et til to år). Anonymkode: d1b2e...ae4 Han har allerede betalt ned masse og 150.000kr er summen som står igjen. Anonymkode: 97afb...7e0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå